Arduino

Gestart door Auke0611, 27-02-2014 20:47 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Auke0611

Zijn er ook mensen die maischen  met een arduino boardje als basis?
Ik wil mijn herms ook hiermee aansturen.
Om niet het wiel opnieuw uit te vinden zou ik graag een kopie willen van een bestaande code die ik dan als basis kan gebruiken.
Wie o wie kan mij op weg helpen?

Groet Auke

Jacques

Even met zoekfunctie gezocht naar "arduino" en 42 resultaten gevonden...

ErwinH

Beste Auke,

Wij gebruiken voor onze HERMS wel een Arduino voor de temperatuuruitlezing (actueel en temp.verandering per minuut), dit werkt prima.
Later willen we hierop uitbreiden zoals bijv. brander aansturen.

Wat ben jij van plan met de Arduino te regelen? Wat voor in- en outputs wil je daarvoor gebruiken?

Gr. Erwin

Auke0611

Citaat van: Jacques op 27-02-2014  23:49 uEven met zoekfunctie gezocht naar "arduino" en 42 resultaten gevonden...
Ik heb ze ook al alle 42 gezien en doorgenomen maar geen bevredigend antwoord kunnen vinden, vandaar mijn oproep.

CiteerWat ben jij van plan met de Arduino te regelen? Wat voor in- en outputs wil je daarvoor gebruiken?

Gr. Erwin

aansturen/uitlezen van 3 tot 6 thermosensors
aansturen van 2 branders
aansturen van 3 pompen
aansturen van 6 tot 8 afsluiters
aflezen van 3 flowmeters (watermeter).

Aansturen van de branders gebeurd met een gasblok met thermokoppel.
Pompen en afsluiters zijn 230 v.

Dit wil ik allemaal kunnen aflezen op een laptop.

Arduino mega en een relaisboard met 16 relais.

edo117

hey Auke,

Ik ga ook mijn brouwproces automatiseren met een arduino mega.
Als je een tft schermpje koopt voor de mega heb je geen laptop meer nodig.
Voor de brouwsoftware vrees ik het ergste, iedereen die is gestart heeft een temperatuurcontroller gemaakt.
De rest wordt toch zelfbouw denk ik.

mvgr,
Ed 

RobinB

Er is toch ook al veel software en voorbeelden voor handen. :)

Twonky

Citaat van: Jacques op 27-02-2014  23:49 uEven met zoekfunctie gezocht naar "arduino" en 42 resultaten gevonden...

Jongens jongens, dat kan toch geen toeval zijn...
42!

Wauw
Zwaai
 :degroeten:

Zooms

Citaat van: RobinB op 01-03-2014  00:50 uEr is toch ook al veel software en voorbeelden voor handen. :)

Citaat van: Jacques op 27-02-2014  23:49 uEven met zoekfunctie gezocht naar "arduino" en 42 resultaten gevonden...

42 resultaten, er zou veel software voorhanden zijn... Maar toch vind je het maar moeizaam. De 42 resultaten gaan bijna allemaal over zoekvragen (is er iemand...., heeft er iemand) en een uitwisseling van programma's is er niet echt (voor zover ik heb kunnen vinden, misschien dat iemand met meer zoekervaring die ene draad nog weet te vinden)

Ik heb zelf het programma B&F Controller als uitgangspunt genomen. Dat programma heb ik uitgebreid verbouwd (nog niet klaar) en ik heb laatst voor het eerst gebrouwen met mijn testopstelling. Ik lees 5 temperatuursensoren uit. Op basis daarvan wordt een relais geschakeld (nu nog simpel aan-uit). De informatie wordt weergegeven op twee displays: een 16x2 en een oud Nokia schermpje. De laatste gebruik ik om mijn temperaturen constant weer te geven. [EDIT: mijn TFT scherm is besteld en onderweg]

Deze software draait op een Arduino Uno. Helaas ben ik tegen de limiet van de uno aangelopen. Ik heb nu via ebay een pro-mini gekocht (€2,86, onwaarschijnlijk klein en toch past het programma van de uno daar ook in zijn geheel in...). Ik ga nu herschrijven zodat ik taken kan verdelen over verschillende microprocessoren.  De verschillende controllers werken dan samen via de I2C bus. Zo kan ik in een later stadium naar hartenlust uitbreiden.

Als je een programma voor de Mega zoekt dan werkt BrewTroller misschien wel. Voor mij is dat programma te groot ( ik geloof iets van 44 Kb). https://www.oscsys.com/ Deze software is geschreven voor een Sanguino. Er zitten dus verschillen, met name in pinbezetting, er zijn echter ook mensen die dit werkend hebben gekregen op een Mega. De software kan je downloaden op hun site. Ze willen echter graag bordjes verkopen en wijzen dus vooral op wat hun bordjes anders maakt..

Daarnaast heb ik het programma dat onze oosterburen veel gebruiken in combinatie met hun elektrisch verhitte ketels of inkookpannen. Dat is veel simpeler van opzet (maar simpel is niet slecht toch?). Als je interesse hebt laat je het maar weten.

cow

Als je alleen op arduino zoekt krijg je veel meer resultaten:
Ongeveer 13.300.000 resultaten (0,43 seconden)

arduino brew geeft:
Ongeveer 261.000 resultaten (0,54 seconden)



hansHalberstadt

Citaat van: Auke0611 op 28-02-2014  16:56 uIk heb ze ook al alle 42 gezien en doorgenomen maar geen bevredigend antwoord kunnen vinden, vandaar mijn oproep.

aansturen/uitlezen van 3 tot 6 thermosensors
aansturen van 2 branders
aansturen van 3 pompen
aansturen van 6 tot 8 afsluiters
aflezen van 3 flowmeters (watermeter).

Aansturen van de branders gebeurd met een gasblok met thermokoppel.
Pompen en afsluiters zijn 230 v.

Dit wil ik allemaal kunnen aflezen op een laptop.

Arduino mega en een relaisboard met 16 relais.
Ik ben op dit moment bezig om daar een programma voor te schrijven in delpi7 voor de laptop.
Dat gaat samenwerken met een FPGA (deonano) die de hardware aanstuurt (kleppen, motoren etc) en inleest (temperaturen, thermokoppel) als het lukt kan ik straks via de laptop het maischproces sturen, gisting volgen etc.
HansH

Auke0611

Citaat van: hansHalberstadt op 06-03-2014  00:46 uIk ben op dit moment bezig om daar een programma voor te schrijven in delpi7 voor de laptop.
dat gaat samenwerken met een FPGA (deonano) die de hardware aanstuurt (kleppen, motoren etc) en inleest (temperaturen, thermokoppel) als het lukt kan ik straks via de laptop het maischproces sturen, gisting volgen etc.
HansH
Hans jij neemt het project naar een nog hoger niveau, FPGA is wel een andere kwaliteit dan mijn mega. Helaas ben ik niet thuis in programmeren.
Vandaar dat ik op zoek ben naar een werkende sketch die ik dan eventueel aan kan passen. Ga eerst maar eens de suggestie van Zooms maar een opvolgen en eens kijken bij https://www.oscsys.com. Mocht jij je systeem werkend hebben ben ik wel heel benieuwd naar de layout.

Gr. Auke

hansHalberstadt

Misschien kom je met de arduino ook wel een eind, maar ik heb geen gevoel waar de limiet ligt. Het enige wat het ding moet doen is enkele waardes inlezen en doorcommmuniceren naar de laptop en omgekeerd en kele waardes oversturen naar de Arduino. Qua laptop moet je wel een programma schrijven. Het voordeel voor mij is dat ik op het werk ook de Deo nano ga gebruiken, dus daar rol ik als het ware vanzelf in met bijbehorende support. Tegen die tijd laat ik wel wat horen.

Zo gaat het er ongeveer uitzien:

HansH 

dutch food geek

Ik heb een tijdje geleden een temperatuur controller gebouwd voor een sous-vide setup.
Ik zit er nu ook over te denken om die te gaan gebruiken voor het maischen... Zou alleen wel betekenen dat ik met een elektrische plaat moet gaan brouwen...

Ik heb hem nu aan een frituurpan hangen om sous-vide te koken. temperatuur in die pan blijft gelijk tot op 0,2  ºC
Ik zal alleen wat rekenwerk moeten gaan doen voor het vermogen dat ik nodig ga hebben om dit elektrisch voor elkaar te krijgen... En ik zal nog wat moeten verbouwen aan mijn installatie... Makkelijk? Nee. Makkelijker dan een constructie via een Arduino en een laptop? Absoluut!

Waar heb ik dan over?
ten eerste heb ik een temperatuurcontroller (PID) gekocht via dealextreme, verder een SSR en een PT100
1. PID
2. SSR 10A is meer dan genoeg (2300watt dus)
3. PT100

Dan heb je nog wat dingen nodig al behuizing, in mijn geval 2 stopcontacten (een geschakeld (verwarming), een ongeschakeld (roerwerk, pompje, verzin het maar)), aansluitmeuk, draden enz enz. Maar dat kan je zelf denk ik wel bedenken.

Het eindresultaat ziet er dan uit als zoiets:



En als hij dan draait naast mijn frituurpan ziet het er zo uit:


Hier heb ik geen circulatiewerk voor nodig omdat het verwarmingselement de volledige oppervlakte van de pan in beslag neemt en onderop zit (warm water stijgt op ;) )


Auke0611

Een pid heb ik ook over nagedacht maar binnen een herms heeft deze te weinig opties. Mijn project is het voor zo ver als mogelijk automatiseren van mijn maischprogramma schakelen van afsluiters, pompen en verwarming.
Citaat van: hansHalberstadt op 07-03-2014  07:14 uTegen die tijd laat ik wel wat horen.
zo gaat het er ongeveer uitzien:
Hans dit ziet er top uit, ben zeer benieuwd nar de werking hiervan, als je zover bent hoor ik graag van je.

Auke0611

Citaat van: Zooms op 05-03-2014  09:38 uDaarnaast heb ik het programma dat onze oosterburen veel gebruiken in combinatie met hun elektrisch verhitte ketels of inkookpannen. Dat is veel simpeler van opzet (maar simpel is niet slecht toch?). Als je interesse hebt laat je het maar weten.
Hallo Zooms ben zeer benieuwd naar het programma van onze oosterburen, "hoe simpeler hoe beter" zeg ik altijd.

Zooms

Citaat van: Auke0611 op 07-03-2014  21:33 uHallo Zooms ben zeer benieuwd naar het programma van onze oosterburen, "hoe simpeler hoe beter" zeg ik altijd.
Het heeft even geduurd.. Maar hier is het progje. Als je niet alle libraries kan vinden roep je maar...

David Steeman

Citaat van: Zooms op 05-03-2014  09:38 uAls je een programma voor de Mega zoekt dan werkt BrewTroller misschien wel. Voor mij is dat programma te groot ( ik geloof iets van 44 Kb). https://www.oscsys.com/ (knip) Ze willen echter graag bordjes verkopen en wijzen dus vooral op wat hun bordjes anders maakt..
Het is maar wat je zelf wil; een prima werkende oplossing met ondersteuning, of zelf uitgebreid aan het knutselen slaan. Een eigen oplossing kost volgens mij al snel 20u ontwikkelwerk, in vergelijking met de 70€ die een BrewTroller kost zou ik dus aan 3,5€/u werken. Vroeger zou ik dat gedaan hebben, puur voor de hobby, maar sinds ik kinderen heb zijn mijn vrije uren me meer waard dan dat... Wat niet wil zeggen dat iemand met veel vrije tijd veel plezier kan beleven aan het ontwikkelen van een eigen oplossing.

Zooms

Citaat van: waaslandwolf op 09-03-2014  19:26 uHet is maar wat je zelf wil; een prima werkende oplossing met ondersteuning, of zelf uitgebreid aan het knutselen slaan. Een eigen oplossing kost volgens mij al snel 20u ontwikkelwerk, in vergelijking met de 70€ die een BrewTroller kost zou ik dus aan 3,5€/u werken. Vroeger zou ik dat gedaan hebben, puur voor de hobby, maar sinds ik kinderen heb zijn mijn vrije uren me meer waard dan dat... Wat niet wil zeggen dat iemand met veel vrije tijd veel plezier kan beleven aan het ontwikkelen van een eigen oplossing.
Dat is inderdaad een keuze. Voor mij is het gepuzzel en geknutsel heel belangrijk (naast de kinderen, de vrouw en de hond..). Daarnaast is € 70,= meer voor de een dan voor de ander. Maar voor € 70,= ben je volgens mij niet klaar. Je bestelt dan een kale kaart. Hier moeten nog temperatuursensoren en schakelaars op aangesloten worden, er moet een kast omheen, je hebt voeding nodig en: je bestelt in Amerika dus krijg je te maken met flinke verzendkosten én importkosten (inklaringskosten en btw). Je kan geluk hebben, maar meestal ben je gewoon de pineut en kan je betalen als de postbode eindelijk een maand na bestellen voor de deur staat en af wil rekenen.

Als we de kosten als uitgangspunt voor een vergelijking willen nemen moeten we dus wel de werkelijke kosten vergelijken!

hansHalberstadt

Als ik op die site van Brewtroller kijk dat zie ik nogal wat prijzige zaken staan inderdaad.
HansH

Zooms

Citaat van: hansHalberstadt op 10-03-2014  09:54 uAls ik op die site van Brewtroller kijk dat zie ik nogal wat prijzige zaken staan inderdaad.
HansH

Maar het mooie is dat je het programma wel kan, én mag gebruiken! Het is even zoeken op de site, maar hij staat er echt.

Auke0611

Ik zie de brewtroller als allerlaatste optie, als alle overige projecten niet gaan lukken kan ik daar altijd nog op terugvallen. Vooralsnog ga ik er vanuit dat het wel gaat lukken, via YouTube zijn er gelukkig meer dan genoeg filmpjes met duidelijke uitleg.

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 07-03-2014  07:14 uZo gaat het er ongeveer uitzien:


Hans, de code er achter zal ongetwijfeld goed zijn... maar qua interface (uiterlijk v/d software) moet je echt nog wat sleutelen want dit ziet er niet uit wat mij betreft. Vieze felle kleurtjes en wederom zie ik termen waar de gebruiker alleen maar vraagtekens bij krijgt. Ditzelfde idee heb ik ook bij al je andere progies die je hebt gemaakt, maar nooit gemeld. Nu dus maar ff wel. Een en ander is positief bedoeld... ;)

ThomasM

Citaat van: dutch food geek op 07-03-2014  14:46 uIk heb een tijdje geleden een temperatuur controller gebouwd voor een sous-vide setup.


Wat grappig. Ik ben op het moment ook bezig met een sous vide setup. Ik vond alleen een frituurpan te klein, dus ik ben een van de action koelboxen aan het ombouwen. Kan ik meteen voor 20 man vlees garen dat ik daarna even afbak op de bbq oid.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 13-03-2014  01:20 uHans, de code er achter zal ongetwijfeld goed zijn... maar qua interface (uiterlijk v/d software) moet je echt nog wat sleutelen want dit ziet er niet uit wat mij betreft. Vieze felle kleurtjes en wederom zie ik termen waar de gebruiker alleen maar vraagtekens bij krijgt. Ditzelfde idee heb ik ook bij al je andere progies die je hebt gemaakt, maar nooit gemeld. Nu dus maar ff wel. Een en ander is positief bedoeld... ;)
Mee eens dat het er niet uitziet en de code erachter is op dit moment zeker nog niet goed.
Dit is dus zeker geen versie die ik aan andere gebruikers ga aanbieden. Het enige doel in dit verband is om het principe te laten zien: meten en regelen via (in dit geval nog onhandige) schermpjes en externe hardware. Helaas hangt het leven aan elkaar van compromissen.  Eerste prio is voor mij om de software en hardware spelende te krijgen voordat mijn huidige DOS versie uit 1992 draaiende op een oude windows 98 computer geschreven in turbopascal het loodje legt. Daarna komt de aandacht voor het uiterlijk. Al met al nog wel minimaal een of 2 manmaand werk, dus reken maar even de doorlooptijd uit met 2 - 4 manuur tijdsbesteding per week. Duurt nog wel een jaartje of zo.   
Adviezen zijn natuurlijk altijd welkom.
HansH

edo117



Sainsmart Mega met een TFT LCD: 40 dollar. Besturing had ik al. Programma zelf geschreven.
Temperatuursensor DS18B20.
:groots:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.