Gebruik Star San om dag van te voren brouwspullen te desinfecteren

Gestart door Jukkie, 26-02-2014 13:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jukkie

Wellicht dat een soortgelijke vraag eerder is gesteld maar ik kon het niet zo vlug vinden;
Na - en onder - het brouwen maak ik zo snel mogelijk al het gereedschap schoon en ruim het op.
De avond voor de volgende brouwdag vul ik een grote witte brouwemmer met een sulfiet/citroenzuur oplossing en doe hier mijn gereedschap in dat ik de volgende dag nodig heb:
- roerspanen
- thermometer
- koperen koelspiraal
- koperen peilstokken
- koperen hevelfilter
- slangen
- etc
Voor daadwerkelijk gebruik spoel ik het betreffende gereedschap even af met water. Nu wil ik iets dergelijks gaan doen maar dan Star San gebruiken.
Heeft iemand ervaring met deze manier van werken? Kan ik Star San zo lang in contact laten komen met mijn koper en slangen? Of valt koper onder de zachte metalen waarop je Star San niet moet gebruiken? Andere tips?

Ronald_

Overbodige handeling om alles de dag ervoor te desinfecteren.
Alle spullen die je noemt worden gebruikt voor of tijdens het koken (op de slangen na).

Zorgt dat alles 'afwas' schoon is na een brouwdag, laat alles goed drogen en je kan er zo weer mee gaan brouwen.

Tijdens het koken kan je dan slangen, platenkoeler en gistvat desinfecteren (er van uitgaande dat die dus ook al huishoud/afwas schoon zijn)

Jukkie

Voor sommige spullen is het wellicht niet nodig om ze op deze manier te desinfecteren omdat ze tijdens (door) het koken worden gedesinfecteerd.
Wat ik me echter ook afvraag is of de slangen - en het koper - wel goed bestand zijn tegen StarSan.

sander_123

Citaat van: Jukkie op 26-02-2014  13:46 uVoor sommige spullen is het wellicht niet nodig om ze op deze manier te desinfecteren omdat ze tijdens (door) het koken worden gedesinfecteerd.
Wat ik me echter ook afvraag is of de slangen - en het koper - wel goed bestand zijn tegen StarSan.

Citaat van: http://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanTech-HB2.pdfhttp://www.fivestarchemicals.com/wp-content/uploads/StarSanTech-HB2.pdf
It is not recommended to use STAR SAN on soft metals because of the acid nature of this product.

Koper valt volgens mij in de categorie zachte metalen..

ciesvandekwis

Niks mis met oxipro. Ik ontsmet dag ervoor mijn gistvat, waterslot en stop, alles netjes laten uitdruppen en emmer dicht tot wort ent-klaar is.

George81

Voor het doorroeren van de bottelsuiker ontsmet ik mijn roerspaan even met Star San. Daarna spoel ik het af met kraanwater.
Hetzelfde geldt voor mijn siliconen slangen.

Gaat prima.
Daarom is Star San zo fijn :)

RJT

Citaat van: George81 op 26-02-2014  15:41 u...Daarna spoel ik het af met kraanwater...

Daarom is Star San zo fijn :)

Star San is nóg fijner: je hoeft helemaal niet na te spoelen :-)

George81

Ik geloofde het eerst niet.
Na het lezen van dit topic blijkt dat inderdaad te kloppen.

sander_123

Citaat van: George81 op 26-02-2014  15:58 uIk geloofde het eerst niet.
Na het lezen van dit topic blijkt dat inderdaad te kloppen.

"Don't fear the foam" ;)

Ronald_

Toch zou ik niet zoveel zooi in mijn bier willen als het er makkelijk uit te spoelen is (zoals je weet Sander ;))

Jukkie

Is dit het hevelen van het wort naar het gistvat!?
Misschien dat het geen kwaad kan, al dat schuim,  maar ik vind het geen gezicht.
Het kan zijn dat je er aan moet wennen, net zoals hoe het bier eruitziet bij de hoofdgisting....

sander_123

Citaat van: Ronald_ op 27-02-2014  09:05 uToch zou ik niet zoveel zooi in mijn bier willen als het er makkelijk uit te spoelen is (zoals je weet Sander ;))
Ik zeg ook niet dat wij het op deze manier doen hè ;)

Gekke Amerikanen...

RobinB

Citaat van: George81 op 26-02-2014  15:41 uVoor het doorroeren van de bottelsuiker ontsmet ik mijn roerspaan even met Star San. Daarna spoel ik het af met kraanwater.
Hetzelfde geldt voor mijn siliconen slangen.

Gaat prima.
Daarom is Starsan zo fijn :)

Gaat evenzo op voor Oxi, wat je ook niet hoeft na te spoelen. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 27-02-2014  18:10 uGaat evenzo op voor Oxi, wat je ook niet hoeft na te spoelen. :)

Het voordeel van Star San is dat de benodigde contacttijd net wat korter is. 60 seconden tegen 2 tot 5 minuten voor Oxi.

Drents Hopbier

Citaat van: Jacques op 27-02-2014  23:39 uHet voordeel van Star San is dat de benodigde contacttijd net wat korter is. 60 seconden tegen 2 tot 5 minuten voor Oxi.

Op de fles staat inderdaad: minstens 1 minuut, maar in het product tech sheet staat:  In every barrel of water add 7 fluid ounces, circulate for a minimum of 3 minutes at ambient temperatures.
 
en

Part Soaking- In a 5 gallon bucket add 4 gallons of water and 2 ounces of STARSAN HB. Once all parts have been removed from equipment and hand washed allow them to soak in the
STARSAN HB solution for a minimum of 5 minutes.

Hopbier

RobinB

Yup, zie de post van Hans; eigenlijk hetzelfde als Oxi dus. :)

Jacques

Citaat van: RobinB op 28-02-2014  12:53 uYup, zie de post van Hans; eigenlijk hetzelfde als Oxi dus. :)

Niet volgens de verpakking...
Daarnaast heb ik wel eens begrepen dat oxi 15 minuten nodig zou hebben.
Ik heb wel eens een vergelijking gezien tussen desinfecteermiddelen waarbij ook aandacht was voor de benodigde contacttijden. Kan die alleen niet meer terugvinden. Misschien dat iemand hierover informatie heeft. Als dat zo is lijkt het mij het beste een nieuw topic hierover te starten. Het mooiste is natuurlijk als bij die vergelijking ook natriumpercorbonaat vermeld is.


Om op het onderwerp van dit topic terug te komen: gezien de benodigde contacttijd is het dus niet nodig om een dag van te voren al te desinfecteren. Dat dit met sulfiet wel gebeurt zal wel te maken kunnen hebben hebben met de matige desinfecterende werking die dit middel heeft.

RobinB

Citaat van: Jacques op 28-02-2014  17:19 uDaarnaast heb ik wel eens begrepen dat oxi 15 minuten nodig zou hebben.

Niet volgens de verpakking! ;D

Jacques

Citaat van: RobinB op 28-02-2014  17:23 uNiet volgens de verpakking! ;D

Scherp.


Robin,
Heb jij toevallig toegang tot wetenschappelijke artikelen waarin de werking van desinfecteermiddelen die in een brouwerij gebruikt worden onderling worden vergeleken?

RobinB

Niet recentelijk naar gekeken.
Ik heb je jaren geleden eens een artikel gestuurd over desinfectantia chemische sterilisatie. Staat daar niks vergelijkbaars mbt hobbymiddelen tussen?

Professionele middelen als perazijnzuur staan d'r in ieder geval wel in en waterstofperoxide dacht ik ook?
Waterstofperoxide is wel extrapoleerbaar naar Oxi.

Star San zal je denk ik niet veel vinden omdat dat niet veel professioneel (buiten brouwen) gebruikt wordt. Je zou nog kunnen kijken naar een vergelijkbare formulering?

Jacques

Volgens mij stonden in dat artikel geen middelen als natriumpercarbonaat en de werkzame stof van Star San  (dodecylbenzenesulfonic acid).

RobinB

Natriumpercarbonaat leidt tot waterstofperoxide. Waterstofperoxide staat er wel in toch?
Dat deel kan je dus gewoon gebruiken. Zijn ook wel eerdere discussies hier geweest over hoeveel waterstofperoxide er dissocieert van welke concentraties natriumpercarbonaat.


Dodecylbenzenesulfonic acid is niet het enige actieve ingrediënt. Juist ook het fosforzuur werkt toxisch, zeker ism dodecylbenzenesulfonic acid.
Eigenlijk is de dodecylbenzenesulfonic acid een zeepachtige stof (surfactans).

Maarten

Citaat van: RobinB op 01-03-2014  00:03 uDodecylbenzenesulfonic acid is niet het enige actieve ingrediënt. Juist ook het fosforzuur werkt toxisch, zeker ism dodecylbenzenesulfonic acid.
Eigenlijk is de dodecylbenzenesulfonic acid een zeepachtige stof (surfactans).

Patenten zijn ook een goede informatiebron, en goed te vinden via google. Zo kun je goed terugvinden wat de toepassingen zijn voor een bepaald product.

Dodecylbenzenesulfonic acid op zich is al een fungicide (zie patent), dus die moet je niet als zeepie over het hoofd zien of afdoen als 'met wat schuim komt het beter in de hoeken'.

Zo'n sterke zeep verbreekt celmembranen, verstoort eiwitfuncties, en is dus schadelijk voor cellen (bacteriën, schimmels, en zelfs ingekapselde virussen lopen schade op :o). SDS of deze zeep zijn dus al ontsmettend op zichzelf. Daarnaast ook nog reinigend. (Er zijn ook bergen patenten over dodecylbenzenesulfonic acid als ondergoedwasmiddel  :P)
Ik heb niet daadwerkelijk getest wat de pH is van verdunde Star San, maar ik denk dat de zepigheid meer bijdraagt aan de ontsmettende werking dan de lage zuurgraad. Maar het gaat, zoals Robin al zegt, om de combinatie. Cellen open maken, eiwitten denatureren, pH flink verstoren. Het grote voordeel boven reactief zuurstof is dat het niet inherent reactief is, en dus niet onstabiel. Dat wil zeggen, je kan het lang bewaren. :weetbeter: Genoeg technisch verhaal, ik heb dit spullie ook gekocht, omdat ik dan makkelijker alles kan desinfecteren dan eerst, en het dus (hopelijk) braver zal doen. Ik deed het meestal namelijk zónder vaatwastablet, en het gistvat even met wat oxi rondzwieren en leeghevelen. Ik heb ook een plantenspuit aangeschaft (zo een met pomp, want speelgoed), en ik ga nu alles desinfecteren wat ik gebruik. >:D Niet dat ik vaak infecties heb gehad, maar voorkomen is beter dan :ziek:...

seed7

Citaat van: Maarten op 03-03-2014  14:51 uplantenspuit

Ah, dat had ik al eens willen vragen, wat voor plantenspuit gebruiken jullie en hoe lang gaat die mee? Ik heb in een jaar twee florabest oppompbare spuiten van de Lidl verbruikt. Er zit een messing spuitkopje op. Na verloop van tijd wordt het straaltje steeds miezeriger en op een gegeven moment is het niet meer instelbaar en onbruikbaar. Oorzaak StarSan??

Ingo

Maarten

Ik heb m nog niet zo lang, die van mij heeft ook een messing mondstukje. Dat klinkt alsof ie vol groeit met troep. Kun je m uit elkaar halen en in water laten weken?  Misschien met een naaldje het gaatje goed schoon maken?  :weetniet:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.