Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.
Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com
Totaal aantal stemmen: 35
Poll gesloten: 04-06-2014 11:48 u
Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.
..... ik wil gewoon weten hoeveel mensen er nog lageren.
Maar zo te zien wil je ook weten waarom mensen lageren, en mijn optie staat er niet bij: minder residu in de fles. Wellicht bijna hetzelfde als het verkrijgen van een helderder bier maar niet helemaal.
Je krijgt door lageren niet minder residu. Dat heeft eerder met filteren te maken.
Ik heb daar toch andere ervaring mee. Tenzij je een z.g.n. 'coldcrash' geen lageren mag noemen, ik zet mijn bier voor drie dagen weg bij 1 / 3 graden (schakelt in bij 3, schakelt uit bij 1) en meen toch beduidend minder residu over te houden.
Residu wordt gevormd door kleine vaste deeltje in je bier wat je in de fles of fust afvult. Die zitten er dus als in.
Residu wordt gevormd door kleine vaste deeltje in je bier wat je in de fles of fust afvult. Die zitten er dus als in. Kleine deeltjes zoals hoprestjes, eiwitten en gist slaan neer op de bodem na verloop van tijd. Als je die nu koud of warm weg zet, er komen niet meer of minder vaste deeltjes in je bier te zitten. Het kan wel dat het eea minder neerslaat (wat dus op minder residu zou uitkomen). Maar dan zit het dus nog in je bier en is dat minder helder.
We hebben het hier toch over lageren voor het bottelen of heb ik dat mis? Als het al in de fles zit heb je gelijk maar anders slaan bij het lageren de vaste stoffen neer en blijven achter met overhevelen en komen zo niet in je fles/fust.