Klam schroten

Gestart door Frans Maarkelsbier, 19-02-2014 21:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frans Maarkelsbier

Even een vraagje.

Als we vrijdagavond klam gaan schroten en zaterdag gaan brouwen kan dit?
Of is het dan verstandig droog te schroten.
Of maakt dit niets uit?

Dank jullie wel voor jullie commentaar.

Frans

Hoppenbrouwers

Waarom zou je dat een dag eerder doen?
Als je klam schroot en het lang bewaard heb je de kans dat schimmels of zo zich kunnen ontwikkelen. Als je het dan toch bewaard zou ik het gewoon droog schroten.

Oscar

Tijd schijnt voor velen altijd een factor te zijn op de brouwdag (  :weetniet: ) voor mij niet... Dus ik zou dat gewoon op de brouwdag zelf doen, zeker als je klam gaat schroten.

Frans Maarkelsbier

Dank jullie wel voor jullie reactie.

Een kennis van, mij die al vaker gebrouwen heeft,  gaat mij helpen met het eerste brouwsel. Hij schroot altijd een avond van te voren. Ik heb veel op dit forum gelezen en las dat er veel voordelen zaten aan klam schroten.

Gelijk kwam bij mij de vraag op of dit wel hygiënische zou zijn als je dit een avond van te voren deed.
Eigenlijk kwam ik ook al tot dezelfde conclusie maar wellicht...

 

ciesvandekwis

Ik schroot altijd klam. Klam is niet nat! Ik gebruik een kleine koffiekop water op 5-6 kg mout. Vaak schroot ik 1-2 dagen op voorhand klam, zonder enig probleem hoor. Gewoon niet té warm zetten zodat er niets kan beginnen broeien.
Mout in ruim vat, water erin verdelen, deksel dicht en rollen maar. Mout mag dus niet nat aanvoelen of kleven.
Ander voordeel is dat je pH-waarde door lichte werking enzymen al wat zou kunnen dalen, waardoor aanzuren minder nodig is.

Erwin1976

Citaat van: Hoppenbrouwers op 19-02-2014  23:37 uWaarom zou je dat een dag eerder doen?
Als je klam schroot en het lang bewaard heb je de kans dat schimmels of zo zich kunnen ontwikkelen. Als je het dan toch bewaard zou ik het gewoon droog schroten.

Volgens mij heeft het ook een positieve werking op de pH van het beslag daar je het geschrote mout wat verzuurd als je een dag van te voren klam schroot.



JAVAL

Ik heb wel eens klam geschroot met een schijvenmolen, die liep uiteindelijk helemaal vast doordat de mout ging aankoeken in de molen, was dus een slechte ervaring. Sinds ik een walsenmolen heb schroot ik zonder bevochtiging van de mout.
Jaap

ZwartGoud

Citaat van: JAVAL op 22-08-2014  18:50 uIk heb wel eens klam geschroot met een schijvenmolen, die liep uiteindelijk helemaal vast doordat de mout ging aankoeken in de molen, was dus een slechte ervaring. Sinds ik een walsenmolen heb schroot ik zonder bevochtiging van de mout.

Had je dan niet teveel water gebruikt?
Ik heb ook vaak met een walsenmolen klam geschroot, zonder problemen. 10 g water per kg mout. Nu heb ik een walsenmolen, en schroot ik ook klam. Ik heb het idee dat de kafjes beter intact blijven, en er is een heleboel minder stof!
 :brouwen:

homoeccentricus

Klam geschroten is nooit gemist!

Wolter

Citaat van: ZwartGoud op 22-08-2014  19:36 uIk heb het idee dat de kafjes beter intact blijven, en er is een heleboel minder stof!
 :brouwen:

Toch ook maar eens proberen bij een volgend brouwsel. Blijft er niet veel aan de walsen zitten?

ZwartGoud

Wel als je nat schroot, niet als je klam schroot  :D

Wolter

Helder. Ik zal de eerder genoemde hoeveelheid water per kg mout aanhouden.

Hoppenbrouwers

Citaat van: Erwin1976 op 22-08-2014  15:41 uVolgens mij heeft het ook een positieve werking op de pH van het beslag daar je het geschrote mout wat verzuurd als je een dag van te voren klam schroot.
En waarom zou je dat risico nemen? Daar verkopen ze ook melkzuur voor... Dan weet je ook nog eens precies hoeveel zuur er in zit.

pieter v

Kan het zijn dat als je klam schroot op een gegeven moment de rollen van de walsenmolen worden aangetast en deze gaan roesten.

William

Citaat van: pieter v op 31-08-2014  19:26 uKan het zijn dat als je klam schroot op een gegeven moment de rollen van de walsenmolen worden aangetast en deze gaan roesten.

Mooi RVS rollen zouden daar geen last van mogen hebben. Vochtige mout in combinatie met verzuring zou dat op sommige metalen wel kunnen veroorzaken.

Ik probeer de rollen van de wals altijd droog te houden door na het klam schroten nog zo'n 200 gram droge mout door de molen te laten lopen.

j.heesters3

Ik heb een vraag over klam schroten. Ik wil vanavond schroten en morgenvroeg brouwen. Morgen schroten zit er niet in omdat ik bij een bevriende brouwer schroot en die moet morgen werken. Loop ik risico dat de geschrote mout verzuurd als ik vanavond klam schroot? Of is het verstandiger om niet klam te schroten?

Jos

beermenke

Geen probleem, 10 ml per kg mout en geschroot in plastic zak of afsluitbare emmer zo vol mogelijk en dichtmaken.

j.heesters3

Citaat van: beermenke op 23-03-2017  20:01 uGeen probleem, 10 ml per kg mout en geschroot in plastic zak of afsluitbare emmer zo vol mogelijk en dichtmaken.

Bedankt voor het antwoord . Zo gedaan en er zat niet zoveel tijd tussen. Vanmorgen meteen aan de slag gegaan.

Jos

mr.chelsea

Ik heb de laatste paar keer niet meer klam geschroot, de walsen zijn makkelijker schoon te borstelen, verder heb ik de walsen op 1,2 mm gezet, mooie grove kafjes en van stof heb ik geen last want ik heb een ladebak vast onder het plateau waarop de molen staat geschoven. Bevalt mij prima zo.
Volgens mij doen de grotere (micro)brouwers ook niet aan klam schroten...

Jacques

Citaat van: mr.chelsea op 24-03-2017  19:48 uVolgens mij doen de grotere (micro)brouwers ook niet aan klam schroten...

Toch wel!

Citaat van: Jacques op 11-02-2017  21:19 uSommige commerciële brouwers schroten ook klam.

Zie hier een installatie om klam te schroten. Speciaal voor mij is de kap van bevochtigingsinstallatie weggehaald.




Zie ook
https://beerandbrewing.com/dictionary/gSvKCQd4VB/wet-milling/
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.2050-0416.2011.tb00505.x/epdf

mr.chelsea

Kijk aan, weer wat geleerd!  ;)

William

Citaat van: mr.chelsea op 24-03-2017  19:48 uIk heb de laatste paar keer niet meer klam geschroot, de walsen zijn makkelijker schoon te borstelen, verder heb ik de walsen op 1,2 mm gezet, mooie grove kafjes en van stof heb ik geen last want ik heb een ladebak vast onder het plateau waarop de molen staat geschoven. Bevalt mij prima zo.
Volgens mij doen de grotere (micro)brouwers ook niet aan klam schroten...

Een vieze wals is gemakkelijk schoon te maken door er op het einde een paar handjes droge mout doorheen te halen.

Jacques

Citaat van: William op 24-03-2017  23:47 uEen vieze wals is gemakkelijk schoon te maken door er op het einde een paar handjes droge mout doorheen te halen.

Als de walsen erg vies zijn red je het niet met een paar handjes. Dan heb je wel 0,5 tot 1 kg nodig.
Overigens is het een teken dat je te nat schroot. Een volgende keer wat minder water gebruiken of het water beter verdelen is aan te raden.

William

Citaat van: Jacques op 25-03-2017  09:20 uAls de walsen erg vies zijn red je het niet met een paar handjes. Dan heb je wel 0,5 tot 1 kg nodig.
Overigens is het een teken dat je te nat schroot. Een volgende keer wat minder water gebruiken of het water beter verdelen is aan te raden.

Als ze vies blijven dan heb je inderdaad te nat geschroot of het de keer daarvoor niet schoongemaakt. Ik heb nog nooit last gehad van vieze walsen behalve toen ik er geroosterde noten doorheen dacht te halen. Dat werkt dus niet met olierijke produkten...

Op de mout ongeveer 1 tot 1,5% water werkt goed.

nembrionic

Citaat van: William op 25-03-2017  13:18 uDat werkt dus niet met olierijke produkten.....

Tenzij je wat vloeibare stikstof op voorraad hebt  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.