Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Oude Orval  (gelezen 2838 keer)

Offline jan le mercier

• Super lid
  • Land: be
  • A pint a day keeps the doctor away.
Oude Orval
« Gepost op: 09-03-2014 20:45 u »
27 augustus 2007.

Geen idee wat er toen precies gebeurd is. Efkens gekeken op wiki, maar precies niets interessants gevonden. En iemand overleden, maar daar had ik nog nooit van gehoord.

Gisteren vertelde een collega van mij dat ze in haar kelder allemaal flesjes bier had gevonden en dat die "overtijd" waren en dat ze die nu allemaal moest wegsmijten. Ze had er al "verschrikkelijk veel" "moeten" wegsmijten. Ik veerde recht en riep uit: "***!!!, ***!!!, Mag ik alsjeblief die flesjes niet hebben!?!?!" En wonder boven wonder: vandaag kwam ze op de dienst met een zakje waarin zes fles "overtijds" bier.

En van die flesjes is een Orval die goed was tot 27 augustus 2007.

Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik een zo oude trappist drink. Een paar jaar geleden wel een 75cl fles kasteelbier gedronken dat goed was tot 1997, of zo... En van de week een 3 fonteinen geuze van 1997,... maar dit is de eerste trappist.

Mooi "sisje" bij het opendoen. Nog schuim, maar dat verdween vrij snel. Onder in het flesje zaten er echt zwarte brokjes: precies kleine krenten. Die heb ik in het flesje gelaten. (Ze verdwenen wonderlijk genoeg quasi onmiddellijk bij het spoelen van het flesje.)

Het bier ziet er nog altijd uit zoals een Orval. Ik denk (hoewel onzeker) dat ze zoiets bij een wijn "gemaderiseerd" zouden noemen: het smaakt nog altijd zoals een bier, maar het neigt toch wel een beetje naar een andere drank. Er zit iets sherry-achtigs in. Ook iets zurigs.

Een tijdje geleden een Orval van 5 jaar oud gedronken: en die was toch veel en veel beter. Heb toch wel de indruk dat dit bier "over his age" is.

Wel heel vreemde ervaring.

Bedankt collega ***!!!

Jan

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline ciesvandekwis

• Super lid
  • Land: be
  • napalm is er nog palm
    • De Gentse Biervereniging
Re: Oude Orval
« Reactie #1 Gepost op: 10-03-2014 10:04 u »
We zullen er op onze proeverij verouderde bieren 22 maart ook hebben, ik schat dat hij 5 jaar oud is. Mijn smaakervaring is dat Orval zachter en ronder van smaak wordt.

Tags: