Nieuwe mammuthbrander

Gestart door Jeukstaardt, 16-02-2014 19:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeukstaardt

Van mijn allerliefsten 2 leuke brouw gerelateerde kado's gehad voor mijn verjaardag!



Nou heb ik de handleiding voor de brander aandachtig doorgelezen, toch 3 vragen.

1. De kraan voor de brander schroef je in het gietijzeren deel van de brander. Moet hier nog teflon tape om of zo? Om af te dichten? Of is dat niet nodig?
2. De brander is geschikt voor 30mBar. Dat betekent dus ook een gasdrukregelaar van 30 mBar neem ik aan?
3. Zit er nog een luchtregeling op deze brander? Is dat dat metalen manchet wat om de 'buis' zit?

Alvast dank!

Anton

Hoi Jeukstaardt,

Teflon is niet echt nodig,
30 mBar als drukregelaar, ja,
en de luchttoevoer wordt inderdaad geregeld met die manchet.

lekkerstout

1 Teflon tape niet nodig alleen als het de gasleiding luchtdicht moet zijn en druk opbouwt, achter de kraan zit een groot gat voor de zuurstof toevoer dus bouwt hij daar geen druk op.

2  Ja geschikt voor een gasdruk regelaar van 30 mbar

3 Ja door de machet te draaien kun je het gat groter en kleiner maken voor meer of minder lucht toevoer.

GeBaxke

Een toevoeging voor als je buiten mocht brouwen is aan alle vier de zijkanten een aliminium plaatje te bevestigen, tussen de pootjes vastgeschroefd. Dat scheelt een hoop in de wind. Een 50 mbar regelaar kun je ook gebruiken, heb je wat meer power.

Jeukstaardt

Goeie tip! Ik zat al te verzinnen om iets te vinden tegen het verwaaien van de vlam.

BRAAF bier

Citaat van: GeBaxke op 16-02-2014  22:10 uEen toevoeging voor als je buiten mocht brouwen is aan alle vier de zijkanten een aliminium plaatje te bevestigen, tussen de pootjes vastgeschroefd. Dat scheelt een hoop in de wind. Een 50 mbar regelaar kun je ook gebruiken, heb je wat meer power.
Dus met een 50 mbar regelaar krijg ik een degelijkere vlam?

Jukkie

Ik heb vorig jaar ook zo'n brander gekocht en vroeg me ook af wat te doen met de manchet voor de luchttoevoer:
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,22649.msg343958.html#msg343958
Ik heb het ding zo afgesteld dat er een mooie vlam is en vervolgens gewoon vastgezet. En sinsdien niet meer aangekomen.
Nog steeds onder de indruk van de power van de brander; De 30mbar is bij mij zeker voldoende om 20 liter brouwsels snel te verwarmen / te koken.

ciesvandekwis


BRAAF bier

Mijn brander is 3,5 kW en ik kreeg 40 liter niet aan de kook.
Zou ik dit op kunnen lossen met een 50 mbar regelaar? Of moet ik mijn manchet gewoon kleiner zetten?

hansHalberstadt

Citaat van: Jeukstaardt op 16-02-2014  19:13 uVan mijn allerliefsten 2 leuke brouw gerelateerde kado's gehad voor mijn verjaardag!



Nou heb ik de handleiding voor de brander aandachtig doorgelezen, toch 3 vragen.

1. De kraan voor de brander schroef je in het gietijzeren deel van de brander. Moet hier nog teflon tape om of zo? Om af te dichten? Of is dat niet nodig?
2. De brander is geschikt voor 30mBar. Dat betekent dus ook een gasdrukregelaar van 30 mBar neem ik aan?
3. Zit er nog een luchtregeling op deze brander? Is dat dat metalen manchet wat om de 'buis' zit?

Alvast dank!
In de handleiding staat als het goed is dat de luchttoevoer in de fabriek is afgesteld en dat het verboden is om de luchtregeling te veranderen omdat er dan kans is op slechte verbranding, koolmonoxide en dat de fabrikant niet aansprakelijk is voor de gevolgen daarvan. Ik zou dus even voorzichtig zijn met de luchtregeling.
HansH

JayDie

Citaat van: hansHalberstadt op 20-02-2014  11:34 uIn de handleiding staat als het goed is dat de luchttoevoer in de fabriek is afgesteld en dat het verboden is om de luchtregeling te veranderen omdat er dan kans is op slechte verbranding, koolmonoxide en dat de fabrikant niet aansprakelijk is voor de gevolgen daarvan. Ik zou dus even voorzichtig zijn met de luchtregeling.
HansH
Typisch gevalletje van: dit is de sleutel van de kluis met miljoenen, maar je mag hem niet gebruiken  :weetniet:

tjleet

Citaat van: JayDie op 20-02-2014  12:44 uTypisch gevalletje van: dit is de sleutel van de kluis met miljoenen, maar je mag hem niet gebruiken  :weetniet:
:weetniet: ik snap de vergelijking niet...

Huupke

Citaat van: tjleet op 20-02-2014  14:09 u:weetniet: ik snap de vergelijking niet...

Alleen voor gevorderden!

JayDie

Als het verboden is om het aan te passen, waarom bestaat de mogelijkheid dan om dit te doen... "De kat op het spek binden"

tjleet

Citaat van: JayDie op 21-02-2014  08:37 uAls het verboden is om het aan te passen, waarom bestaat de mogelijkheid dan om dit te doen... "De kat op het spek binden"
Je mag ook niet door rood rijden en toch kan het.
Niet altijd is de reden "omdat het kan" de juiste :duimop:

Citaat van: Huupke op 21-02-2014  08:03 uAlleen voor gevorderden!
Ook deze snap ik niet, maar die zal ook wel voor gevorderden zijn. Huupke, leg anders die van een miljoenenkluis tegenover eigen veiligheid even uit...

[edit] duidelijk gemaakt dat ik op Huupke reageer ;)

JayDie

Citaat van: tjleet op 21-02-2014  09:02 uJe mag ook niet door rood rijden en toch kan het.
Niet altijd is de reden "omdat het kan" de juiste :duimop:
Heb je gelijk in.
Citaat van: tjleet op 21-02-2014  09:02 uLeg anders die van een miljoenenkluis tegenover eigen veiligheid even uit...
In de lijn van "De kat op het spek binden", een worst voor de neus houden, verleiding weerstaan, etc.

Never mind, forget it; we raken offtopic :-)

Ronnie

Tipje voor de Mammuth brander.
Ooit heb ik een nieuwe kraan moeten kopen, was afgebroken.
Reden van de breuk: brander was bij transport van tuinhuis naar garage van mijn volgeladen kruiwagen gedonderd, recht met de kraan op de oprit gestuikt  :(  kaputt!

Daarom: plooi uit alu lat (20 mm breed) een lus omheen de kraan die je vastmaakt aan de kraanhals middels een RVS spanband.
Als ie nog eens een stoot krijgt op dit uiteinde is het op die alu band.
Zal bij gelegenheid es een foto moeten maken van die bescherming in close up.

Bij mij zit deze brander ingebouwen in een "bierfust stoel" (omdat ik in fusten brouw).


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.