[Bierkoeler] materiaal vragen

Gestart door Eric_staal, 19-05-2005 09:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Eric_staal

Ik wil dus zelf een bier snelkoeler gaan maken. Maar kom bij het ontwerpen tegen 1 probleem:
In de koeler zelf zit bij de huidige koelers alleen RVS. Zelfs de verdamper is van RVS. Ik wil koper gaan gebruiker omdat dit makkelijker werkt en goedkoper is. Hierover heb ik een paar vragen:

- Bier in een koper leiding, zijn hier nog nadelen aan; mbt smaak oid?
- RVS en koper in een warmtewisselaar (de bak met water), zijn hier nog nadelen aan, corrosie ed. (Als koperen en alu in hetzelfde systeem zitten wordt het alu aangetast omdat kopere edeler is, of iets in die trand, is dit met rvs en koper ook zo?)

Verder kan RVS niet gemakkelijk gesoldeert worden; knelkoppelingen van messing hebben deze nog nadelen?

Adrie

Ha Eric,

Ik zou bier niet snel via koper koelen. Vergist bier is namelijk vrij zuur en als het bier langer in de koelspiraal staat (tussen het tappen door) kan koper in het bier oplossen. volgens mij is het niet zo moeilijk om aan rvs spiralen uit bierkoelers te komen of zelfs aan complete bierkoelers.

Eric_staal

Citaat van: Adrie op 19-05-2005  09:18 uHa Eric,

Ik zou bier niet snel via koper koelen. Vergist bier is namelijk vrij zuur en als het bier langer in de koelspiraal staat (tussen het tappen door) kan koper in het bier oplossen. volgens mij is het niet zo moeilijk om aan rvs spiralen uit bierkoelers te komen of zelfs aan complete bierkoelers.

en de combi koper voor verdamper en rvs voor de bierleiding?

Bierke

Beste,

Ja, koper na het gisten zal door de zure eigenschap van het bier (pH-waarde benenden 7) aangetast worden.
En koperionen na het gisten in het bier zijn niet zo goed :-\. Ervoor kan dan weer minder kwaad omdat de gistcellen deze koperionen nodig hebben om goed te kunnen 'werken'

Groetjes, ^-^

Bierke

swtc

Ben net nieuw hier ,en zag toevallig deze toppic .
Met het risico de plank mis te slaan ,waag ik toch enige inbreng te geven .
Bier en Koper zijn al an tijden vijanden , smaak- overdracht en aantasting zijn grote factoren , vandaar dat in de taptechniek aleen messing is , rvs of cnc zijn toegestaan.
Het idee dan rvs of cnc moeilijk te solderen zou zijn is onjuist , hardsolderen van deze materialen is net zo simpel als koper ,maar ook het maken van een verbinding dmv een kunststof tussenstuk
is mogenlijk. Koper is natuurlijk een goede gelijder voor warmte of kou , maar dunwandig cnc 
kan toch ook zijn diensten bewijzen .

m.vr.gr

Kees


"Waar brouwers stoppen ,
 begin ik met tappen" 

Job

Uit het bovenstaande bericht lijkt af te leiden dat CNC een metaal af materiaal zou zijn ? Welk dan ?
Ik ken het als een bewerkingstechniek.
Ook het idee dat koper en bier vijanden zouden zijn is volgens mij wat overdreven, maar wie ben ik.

Koper kun je zachtsolderen, RVS niet of nauwelijks. De voor brouwtoepassingen geschikte RVS soorten laten zich wel uitstekend lassen, en knellen is natuurlijk ook een optie. Over galvanische corrosie zou ik me in een knelkoppeling geen zorgen maken.
Ik zou gewoon proberen aan een RVS koelspiraal te komen - volgens mij worden er hier op het forum RVS spiralen aangeboden.

vr. gr.

Job

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.