Wax sealing

Gestart door BRAAF bier, 12-02-2014 14:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BRAAF bier

Hoi hoi,

Zondag wordt er gebrouwen. Een stout met kersen en vanille (ik ken de verdeelde mening over vanille)..
Maar ik wil dit bier wat langer gaan bewaren. En om het zekere voor het onzekere te nemen, wil ik ze sealen met wax.
Heel populair en zo, maar ik wil het dus om praktische reden doen. Iemand ervaring of tips hiervoor?
Een adresje voor wax of een alternatieve manier, oid..

Oscar

Hoe lang wil je ze bewaren ? 4 jaar ? 5 Jaar ? 10 jaar ? :weetniet:  Met een normale kroonkurk kan dat ook hoor zonder extra "gevaar" voor het bier.... :)

BRAAF bier

Citaat van: Oscar op 12-02-2014  14:27 uHoe lang wil je ze bewaren ? 4 jaar ? 5 Jaar ? 10 jaar ? :weetniet:  Met een normale kroonkurk kan dat ook hoor zonder extra "gevaar" voor het bier.... :)
Ben ik het niet helemaal mee eens.. Een kroonkurk kun je normaal gesproken gewoon ronddraaien, als je er een handdoek op legt..

Oscar

Citaat van: BRAAF bier op 12-02-2014  14:31 uBen ik het niet helemaal mee eens.. Een kroonkurk kun je normaal gesproken gewoon ronddraaien, als je er een handdoek op legt..

Pff, nooit geprobeerd. Met veel kracht zou dat ongetwijfeld kunnen. Maar dat wil nog niet zeggen dat een kroonkurk niet goed afsluit... Maar hoe lang wil je ze bewaren dan?  :weetniet:

Echter wax, gewoon een pannetje maken en flessenhals er in dopen?

BRAAF bier

Citaat van: Oscar op 12-02-2014  14:36 uPff, nooit geprobeerd. Met veel kracht zou dat ongetwijfeld kunnen. Maar dat wil nog niet zeggen dat een kroonkurk niet goed afsluit... Maar hoe lang wil je ze bewaren dan?  :weetniet:

Echter wax, gewoon een pannetje maken en flessenhals er in dopen?

Dat begreep ik al wel. Maar wat voor wax en waar te koop voor een betaalbare prijs?

Gerlachus

Tip van het huis: maak je kroonkurken goed heet in kokend water. Het rubberen laagje wordt dan zachter waardoor je de kroonkurk nog verder kunt aandrukken. Zodra het rubber weer harder wordt, zit het er echt strak op. Zo strak als de BH van een zeemeermin.

Oscar


BRAAF bier

Citaat van: Oscar op 12-02-2014  14:49 ubijen was ?

Heb iets gevonden, ga het zelf proberen..
http://www.passionbeer.com/2010/09/02/making-bottle-wax-for-your-beer/

Oscar

Zegel lak : Link
of dit : Link

 :)


Ronald_

3 delen Kaarsvet en 1 deel lijm van een lijmpistool smelten in een pannetje au bain marie en je hebt prachtige wax!

(verhouding is een pure gok, geen ervaring mee maar ik heb wel eens gehoord dat dat de ingrediƫnten zijn)

Edit:  lijkt me ongeveer hetzelfde als in jouw link BRAAF!

BRAAF bier

Citaat van: Ronald_ op 12-02-2014  14:57 u3 delen Kaarsvet en 1 deel lijm van een lijmpistool smelten in een pannetje au bain marie en je hebt prachtige wax!

(verhouding is een pure gok, geen ervaring mee maar ik heb wel eens gehoord dat dat de ingrediƫnten zijn)

Edit:  lijkt me ongeveer hetzelfde als in jouw link BRAAF!

Die Amerikanen gebruiken geen kaarsvet en raden dat ook ten zeerste af ivm dat het te snel breekt..
Dus ik ga het maar proberen op z'n Amerikaans..

RJT

Citaat van: BRAAF bier op 12-02-2014  14:52 uhttp://www.passionbeer.com/2010/09/02/making-bottle-wax-for-your-beer/

Damn, dat ziet er gaaf uit zeg. Ik heb in het verleden veel gewerkt met van die glue-sticks, en als dat eenmaal is uitgehard hoef je je echt geen zorgen meer te maken dat het per ongeluk afbreekt, afbrokkelt of loslaat. Dat wasco krijtje erin is overigens briljant. Wat een idee zeg. 

BRAAF bier

Citaat van: RJT op 12-02-2014  15:34 uDamn, dat ziet er gaaf uit zeg. Ik heb in het verleden veel gewerkt met van die glue-sticks, en als dat eenmaal is uitgehard hoef je je echt geen zorgen meer te maken dat het per ongeluk afbreekt, afbrokkelt of loslaat. Dat wasco krijtje erin is overigens briljant. Wat een idee zeg.

Ik ben eigenwijs en ga het toch met pigment proberen  :P
Wel met lijmpatronen..

LRFokken

Citaat van: BRAAF bier op 12-02-2014  14:31 uBen ik het niet helemaal mee eens.. Een kroonkurk kun je normaal gesproken gewoon ronddraaien, als je er een handdoek op legt..

En wax niet?  :weetniet:

Oscar

Citaat van: LRFokken op 12-02-2014  18:21 uEn wax niet?  :weetniet:

 ;D ;D ;D Zeker...dat trek je er zo af.... ;) 

BRAAF bier

Citaat van: LRFokken op 12-02-2014  18:21 uEn wax niet?  :weetniet:

Als je het verschil niet ziet, dan laat maar ;)..

LRFokken

Citaat van: BRAAF bier op 12-02-2014  19:51 uAls je het verschil niet ziet, dan laat maar ;)..

Nee, echt niet. Tenminste, niet in de zin van: Wax is goed want een kroonkurk draai je er zo af.

BRAAF bier

Citaat van: LRFokken op 12-02-2014  20:57 uNee, echt niet. Tenminste, niet in de zin van: Wax is goed want een kroonkurk draai je er zo af.
De wax zul je echt moeten breken. En een kroonkurk kun je over het algemeen altijd rond kunnen draaien..
Conclusie: wax sluit beter af.

Gerb


LRFokken

Citaat van: BRAAF bier op 12-02-2014  21:05 uDe wax zul je echt moeten breken. En een kroonkurk kun je over het algemeen altijd rond kunnen draaien..
Conclusie: wax sluit beter af.

Dank! ik dacht gewoon de verkeerde kant op

Adbrouwt

Wat zien er die wax flesjes leuk uit.

Misschien leuk om wat extra wax te maken voor een Brazilian wax. Kan dan mooi met het onderstaande topic gecombineerd worden :o
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25013.msg384288.html#msg384288

seed7

Citaat van: Gerb op 12-02-2014  21:12 uHier een artikeltje over wax dipping. http://www.bertusbrewery.com/search/?q=wax

Vooral de laatste alinea.

Ingo

heijligers

Citaat van: Adbrouwt op 12-02-2014  21:21 uMisschien leuk om wat extra wax te maken voor een Brazilian wax. Kan dan mooi met het onderstaande topic gecombineerd worden :o
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,25013.msg384288.html#msg384288
:lol: :duimop:

koffie

Als het om bewaren gaat, zou ik eerder een kurk + kroonkurk gebruiken.

RobinB

Citaat van: seed7 op 12-02-2014  21:38 uVooral de laatste alinea.

Voor de duidelijkheid plaats ik dat hier dan ook even, juist omdat dit hier de aanleiding voor lijkt:
CiteerThree things to wrap up. First, this is purely cosmetic. Don't expect the wax to provide an oxygen barrier or anything like that. This is all about presentation, and it's a great way to finish that 'special' batch. Secondly, these are a bitch to remove. You typically need to use a knife to get a cut started, which you can then rip off. And lord help you if you try to remove them when the wax is ice cold. Finally, please be careful doing this. We're heating wax and hot glue to 350*. Yes it will burn if you drip on your skin. Wear gloves or something.
http://www.bertusbrewery.com/search/?q=wax

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.