Eigenbrouw mee op vakantie: mag dat?

Gestart door TJ, 12-02-2014 11:21 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TJ

Beste brouwers,

De zomer is nog ver weg, maar dit is wel de tijd dat velen hun vakantiereis reeds plannen. Daarbij is het wellicht een fijn idee wat eigenbrouw mee te nemen, zeker als je naar een land gaat waar alcoholische dranken doorgaans erg duur zijn (ik noem een Noorwegen of zo ;) ).

Wat ik me nu afvraag: mag dat? Het zal natuurlijk afhangen van het land in kwestie (EU of niet?) maar ik ben benieuwd hoe een en ander zit en wat jullie ervaringen hiermee zijn. Overigens hebben we nog niet vastliggen waar we dit jaar heen willen, in het geval van een land met een beetje biercultuur zal de noodzaak tot het meenemen van eigen bier wellicht wat minder zijn ;) .

koffie

Ik denk dat je niet al te zwaar aan moet tillen.
Ik neem al een paar jaar eigen brouw mee, meestal een stuk of 4 tot 6 party vaatjes a 5 liter per stuk.

RobinB

Noorwegen heeft z'n eigen invoerlimiet.
Zelfbrouw lijkt me daar geen uitzondering op. :)

CiteerAlcoholische dranken
(minimum leeftijd 18/20*)

1 liter drank met meer dan 22% tot 60% alcohol per volume en ook 1 ½  liter met meer dan 2.5 % tot 22 % alcohol per volume of 3 liter met meer dan 2.5% tot 22% alcohol per volume
en
2 liter bier met meer dan 2.5% of drankjes met meer dan 2.5% tot 4.7% alcohol per volume.
Dit betekent dat u bijvoorbeeld 5 liter bier mag invoeren onder voorbehoud dat u geen andere alcoholische dranken bij u hebt.

*Om alcoholische dranken in te voeren met meer dan 22% alcohol per volume geldt de minimum leeftijd van 20 jaar.
http://www.visitnorway.com/nl/Over-Noorwegen/Reisinformatie/Voor-vertrek/Douane-en-invoerbepalingen/

Rich

Je wil daar ook niet echt aangehouden wordendoor politie/douane met teveel alcohol in de auto. Zijn dan niet echt heel vrolijke jongens heb ik me laten vertellen.

Hai

Bij mijn weten mag je  zelfbrouw helemaal niet vervoeren, alleen voor thuisgebruik

wilbertd

Volgens deze pagina:
http://www.zwedenweb.com/vakantie-in-zweden/douanebepalingen/
mag je alcoholische dranken vanuit een ander EU-land vrij invoeren, op voorwaarde dat aan de onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

- De drank is bedoeld voor eigen gebruik of voor uw familie
- U vervoert de drank zelf
- U 20 jaar of ouder bent

De EU heeft een richtlijn opgesteld waarmee vastgesteld kan worden of het om privé gebruik gaat:
- 10 liter sterke drank (boven 22%)
- 20 liter likeurwijn, zoals sherry of port (tussen 15% en 22%)
- 90 liter wijn
- 110 liter bier

Zodra ik ook vanuit Nederland naar Zweden reis zie ik ook heel wat achterbakken vol met (voornamelijk) bier. Bij de enkele controle die ik heb meegemaakt gaf dit ook geen enkel probleem.

Of ze verschil maken met eigenbrouw weet ik niet, het lijkt me eerlijk gezegd niet omdat een van de regels juist is dat het voor eigen gebruik moet zijn. Het lijkt we zeer sterk dat ze er een probleem van maken, je kunt ook altijd zeggen dat dit 'merkloos' bier is.

TJ

Citaat van: Hai op 12-02-2014  12:51 uBij mijn weten mag je  zelfbrouw helemaal niet vervoeren, alleen voor thuisgebruik

Misschien wel tenzij het om beperkte import uit het buitenland gaat :denken: ? Zo lijkt het wel, er worden voor in- en uitvoer zo te zien geen eisen gesteld aan de herkomst.

StiegXL

Mijns inziens wordt er tot nu toe niet echt een probleem van gemaakt, maar er zit toch wel een gevaarlijke adder onder het gras. Hobbybrouwsels mag je enkel, gelimiteerd, in huiselijke sfeer genieten. Op het moment dat het de woning verlaat waar het gebrouwen is, dient er accijns over betaald te worden. Als douanebeambten 1 en 1 optellen, zou het dus kunnen dat je handel in beslag genomen wordt. Ik heb me door de douane in laten lichten en het zou zelfs kunnen zijn dat ze dan het voertuig ook in beslag nemen! Ben dus gewaarschuwd.

TJ

Ik ga van de week denk ik eens de douanetelefoon bellen :) .

ciesvandekwis

Als je 110 liter bier meeneemt op vakantie, moet je misschien eens beginnen nadenken over je gezelschap waar je mee op reis gaat...  >:D.
Ik heb zo'n plooiwagen met héél veel opbergvakjes. Reken maar dat ik die zo efficiënt mogelijk opvul. Ze zien me meestal wel graag komen daar op de camping  :biersmile:.

wilbertd

Even wat etiketjes van een commercieel bier afweken misschien? (heb ik niet gezegd)
Maar als je met maar een paar kratjes in de achterbak rijdt mag het toch wel duidelijk dat je het geen handeltje is.

koffie

Nogmaals: op de landen die een streng alcoholbeleid hebben na denk ik dat er hier problemen gezocht worden die er niet zijn.
Zeker als je het aantal liters gelijkt houdt aan de import regels van het bewuste land, zie ik geen problemen.

LRFokken

Citaat van: StiegXL op 12-02-2014  14:13 uMijns inziens wordt er tot nu toe niet echt een probleem van gemaakt, maar er zit toch wel een gevaarlijke adder onder het gras. Hobbybrouwsels mag je enkel, gelimiteerd, in huiselijke sfeer genieten. Op het moment dat het de woning verlaat waar het gebrouwen is, dient er accijns over betaald te worden. Als douanebeambten 1 en 1 optellen, zou het dus kunnen dat je handel in beslag genomen wordt. Ik heb me door de douane in laten lichten en het zou zelfs kunnen zijn dat ze dan het voertuig ook in beslag nemen! Ben dus gewaarschuwd.

Huiselijke sfeer is GEEN harde vereiste voor hobbybrouwsels. Jezelf, familie, vrienden of je gasten, dat is het vereiste. Als je met je vrienden of familie naar een vakantiepark/camping in het buitenland gaat, zou dat dus gewoon mogen. Overigens geldt de Nederlandse wetgeving niet meer zodra je de grens overgaat ;-)

Dat er op het moment dat het bier de woning verlaat accijns moet worden betaald is grote onzin.

RobinB

Eigenbrouw is voor eigen gebruik, dat hoeft denk ik niet per se thuis te zijn?

Henielma

Citaat van: LRFokken op 12-02-2014  18:14 uDat er op het moment dat het bier de woning verlaat accijns moet worden betaald is grote onzin.

In België kan dat zo maar anders zijn. Niet iedereen op dit forum woont in Nederland.

JanEric

Maar dan zou je als Belg je eigen bier niet eens kunnen inzenden voor een wedstrijd.
Even googlen levert de volgende link op: http://www.verhuisbrouwerij.be/accijnzen.php

LRFokken

Citaat van: Henielma op 12-02-2014  18:43 uIn België kan dat zo maar anders zijn. Niet iedereen op dit forum woont in Nederland.

In mijn verontwaardiging over de foute info over het Belgisch vlaggetje heengekeken. Je hebt helemaal gelijk!

EBC

Citaat van: JanEric op 12-02-2014  18:54 uMaar dan zou je als Belg je eigen bier niet eens kunnen inzenden voor een wedstrijd.
Even googlen levert de volgende link op: http://www.verhuisbrouwerij.be/accijnzen.php

Dat klopt, bierwedstrijden zijn dan ook formeel verboden, en dat geldt niet enkel in Belgie.

Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe Heineken daarmee omgaat met hun Brand Wedstrijd...

Ik zal mijn vriend van de Douane eens polsen hoe dat zit. Waarbij die mannen er echt niet op uit zijn om een hobbybrouwer te ambeteren. Enkel als het de spuigaten uitloopt zullen ze misschien actie ondernemen. Wedstrijden, feestjes en zo is best ok. hobbybier verkopen, dan ga je te ver.

Jacques

Citaat van: EBC op 12-02-2014  20:17 uDat klopt, bierwedstrijden zijn dan ook formeel verboden, en dat geldt niet enkel in België.

Ik ben eigenlijk best benieuwd hoe Heineken daarmee omgaat met hun Brand Wedstrijd...

Waarom vraag je dat af voor de Brand wedstrijd?
Brouwland organiseert ook al een paar jaar een wedstrijd?

Het ONK wordt al zo'n 30 jaar gehouden en er zijn diverse wedstrijden meer die al gedurende een reeks van jaren worden gehouden. Er zijn daaromtrent nooit problemen geweest.
Over problemen die er niet zijn hoef je niet druk te maken...

Oscar

Citaat van: EBC op 12-02-2014  20:17 uIk zal mijn vriend van de Douane eens polsen hoe dat zit.

Geen slapende honden wakker maken...  ;) :D

RobW

Heb er zelfs kunststof bierflessen voor gekocht. Scheelt weer gewicht, de auto is al zwaar zat als we op vakantie gaan. Heb altijd eigenbrouw bij me als we op vakantie gaan.

EBC

Citaat van: Jacques op 12-02-2014  22:37 uWaarom vraag je dat af voor de Brand wedstrijd?
Brouwland organiseert ook al een paar jaar een wedstrijd?

Omdat er wellicht verschil is tussen Belgie en Nederland?

Citaat van: Jacques op 12-02-2014  22:37 uHet ONK wordt al zo'n 30 jaar gehouden en er zijn diverse wedstrijden meer die al gedurende een reeks van jaren worden gehouden. Er zijn daaromtrent nooit problemen geweest.
Over problemen die er niet zijn hoef je niet druk te maken...

Er is misschien een verschil tussen amateurverenigingsverband en een grote commercieel als Heineken?
Druk maken doe ik me al enige tijd niet meer, ben slechts benieuwd.  :D

Jacques

Citaat van: EBC op 13-02-2014  09:48 uEr is misschien een verschil tussen amateurverenigingsverband en een grote commercieel als Heineken?

Snap ik niet. Het gaat toch om dezelfde bieren: bieren die door hobbybrouwers thuis gebrouwen worden. Wie de wedstrijd organiseert is niet relevant.

Eric v B

Ik zou geen eigenbrouw meenemen op vakantie maar op zoek gaan naar bieren die ik thuis niet kan verkrijgen. Ook al is het duurder. Het is tenslotte vakantie.

Groeten,

Eric

zeebrew

Citaat van: Eric v B op 13-02-2014  20:53 uIk zou geen eigenbrouw meenemen op vakantie maar op zoek gaan naar bieren die ik thuis niet kan verkrijgen. Ook al is het duurder. Het is tenslotte vakantie.

Groeten,

Eric
Tja, zo heb ik eens in Noorwegen een sixpack gekocht: prijs leek omgerekend wel mee te vallen zo'n 9 euro, tot ik bij de kassa zag dat dit per flesje was, kon meteen weer naar de bank om cash bij te halen... :-\

Roodwang

haha en??  waanzinnig lekker biertje ??

zeebrew

Citaat van: Roodwang op 13-02-2014  22:11 uhaha en??  waanzinnig lekker biertje ??
Niet super, maar wel lekker, mede door de prijs denk ik, en... heel voorzichtig inschenken :groots:

Roodwang

Yep..snap ik .. .en kleine slokjes  ;)

heijligers

Als er aankomende zomer weer naar Zweden gaan, gaat erg echt weer eigenbrouw mee. Speciaal afgevuld in PET-flessen.

Herman

En dan print je op Herma 4386 gewoon het coca cola of sprite logo uit?

TJ

Citaat van: TJ op 12-02-2014  14:48 uIk ga van de week denk ik eens de douanetelefoon bellen :) .

Doh. De man die ik trof kon me alleen vertellen wat je ook wel online kunt vinden over maximale volumes en zo. Toen ik vroeg of het nu verschil maakt of je het gekocht of zelf gemaakt hebt begon hij over dat je een vergunning moest hebben. Gelukkig staat er over het laatste op de site van de belastingdienst iets anders :brouwen: . Toen heb ik maar een einde aan het gesprek gemaakt, daar ging geen antwoord uit voortkomen. Dan maar geen antwoord ;) .

Bij de bank waren ze een stuk behulpzamer met mijn vraag of ik mijn schadevergoeding bij fraude verspeel doordat hun app draai op een telefoon waar ik een custom rom op geflasht heb, zo servicegericht kan het dus ook ;) .

wilbertd

Citaat van: heijligers op 13-02-2014  22:51 uAls er aankomende zomer weer naar Zweden gaan, gaat erg echt weer eigenbrouw mee. Speciaal afgevuld in PET-flessen.
In Zweden hebben ze dan wel geen Euro, ze zijn wel lid van de EU.
Het is dus toegestaan een paar kratjes bier mee te nemen.

heijligers

Citaat van: wilbertd op 14-02-2014  10:26 uIn Zweden hebben ze dan wel geen Euro, ze zijn wel lid van de EU.
Het is dus toegestaan een paar kratjes bier mee te nemen.
Een paar kratjes passen niet in de auto, maar een doos met 0,5 liter PET flessen gaat prima.

Citaat van: Herman op 13-02-2014  23:32 uEn dan print je op Herma 4386 gewoon het coca cola of sprite logo uit?
:nut:
Daar staat alleen het batchnummer op van het brouwsel  ;D

EBC

Citaat van: Jacques op 13-02-2014  20:23 uSnap ik niet. Het gaat toch om dezelfde bieren: bieren die door hobbybrouwers thuis gebrouwen worden. Wie de wedstrijd organiseert is niet relevant.
Daar denkt de sterke arm van de wetgever wellicht anders over. Daar ging het me om.

heijligers

Citaat van: EBC op 14-02-2014  19:21 uDaar denkt de sterke arm van de wetgever wellicht anders over. Daar ging het me om.
Zolang het innen van de accijns meer kost dan het oplevert, zal het de wetgever een zorg zijn. Het is natuurlijk wel zo dat zo'n wedstrijd van Brand meer bekendheid aan het "hobbybrouwen" geeft dan een ONK. Geen slapende wetgevers wakker maken  :slaperig:.

Adbrouwt

Citaat van: EBC op 14-02-2014  19:21 uDaar denkt de sterke arm van de wetgever wellicht anders over. Daar ging het me om.
Boeie, het lijkt wel of je commercieel gegaan bent EBC. :police:

wilbertd

Citaat van: heijligers op 14-02-2014  19:14 uDaar staat alleen het batchnummer op van het brouwsel  ;D
Ik zou niet snel een bier in een petfles stoppen, maar dit ziet er toch leuk uit.
Chapeau.

michielr

Citaat van: wilbertd op 14-02-2014  23:03 uIk zou niet snel een bier in een petfles stoppen, maar dit ziet er toch leuk uit.
Chapeau.

Ik bottel altijd 1 0.5 L pet flesje per brouwsel, zo kan ik goed de drukopbouw volgen door in het flesje te knijpen ;).

Ik heb ook wel eens een aantal 1.5 L pet flessen mee genomen op vakantie. Gaat prima, neemt niet te veel ruimte in beslag en is niet heel zwaar.

Jacques

Citaat van: EBC op 14-02-2014  19:21 uDaar denkt de sterke arm van de wetgever wellicht anders over. Daar ging het me om.

Ik zou niet weten waarom. Het gaat om bier dat thuis gebrouwen wordt en niet om de organisator van de wedstrijd. Iets anders wordt het als op een wedstrijd zelfgebrouwen bieren worden verkocht.

LRFokken

Citaat van: Jacques op 15-02-2014  12:29 uIk zou niet weten waarom. Het gaat om bier dat thuis gebrouwen wordt en niet om de organisator van de wedstrijd. Iets anders wordt het als op een wedstrijd zelfgebrouwen bieren worden verkocht.

Toch is het ONK meer onder hobbybrouwers zelf, niet-hobbybrouwers die ik over het ONK vertel hebben altijd zoiets van: ONK? Wat is dat? Terwijl de Brand-wedstrijd meer bekendheid geniet. Feit blijft dat zowel het ONK als de Brand-wedstrijd officieel NIET mogen, maar de douane mag natuurlijk zelf kiezen of ze ingrijpen of niet. Dat zullen ze zeker eerder bij de Brand-wedstrijd doen dan bij het ONK, juist door die bekendheid onder het grotere publiek. 'Eerder' betekent nog niet dat ze ook daadwerkelijk ingrijpen. Dan zullen ze inderdaad de organisatoren van de wedstrijd niet aanpakken, maar de hobbybrouwers die bieren inzenden.

TJ

Echter, als de wedstrijd zorgt voor meer omzet door Brand genereert hij dus indirect meer accijnsinkomsten. Dan schiet de overheid zich na de whisky en brandstof ook met bier nog eens in haar eigen voet ;) .

William

De douane zal m.b.t. accijnzen waarschijnlijk niet zo snel ingrijpen, ook niet in het geval van Brand.

Misschien dat Heineken / Brand zich straks wel gaat indekken voor aansprakelijkheid m.b.t. voedselveiligheidsaspecten en dat we moeten verklaren dat we de bieren op veilige wijze hebben geproduceerd of verklaren dat de bieren voedselveilig zijn.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.