Glorfindels kroonkurketiketjes

Gestart door Glorfindel, 10-02-2014 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Glorfindel

Soms, heel soms, heb ik zin, tijd en energie om het resultaat van een brouwdag van een etiket te voorzien. Veel werk, maar dan heb je ook wat. Bij het schoonmaken van die flesjes voor het bottelen van het volgende brouwsel heb ik daar dan ook gelijk weer spijt van. De geprinte etiketten worden al snel een soort pulp. Daarom hebben de meeste flesjes alleen een nummer op de kroonkurk. Ik weet uit mijn hoofd wat het type is dat erin zit. De overige informatie zoals alcohol percentage, kleur en bitterheid, moet ik altijd opzoeken.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar ronde stickers die je op de kroonkurk kunt plakken en kwam op deze oplossing:



Een beetje a la Westvleteren, maar dan anders. Alles wat ik wil weten staat erop.
De stickers komen uit een Brother labelprinter. Type QL-570. Sticker type DK-11218

Peterrr

Dat is een goede oplossing!

Daar ga ik eens goed over nadenken, of het iets voor mij is. :D

Henielma

Stickers op een kroonkurk is ideaal. Duidelijke identificatie en geen etiketten eraf krabben.
Gebruik het inmiddels al een jaar of 2. Herma etiketten No 4386. Na een tip van ik dacht Anton van het forum.
96 stickers op 1 laserprinter A4 stickervel.


pigeonhome

Lijkt mij ook een heel goede oplossing... Ik ben nog wel benieuwd: past het label precies op een kroonkurk? En blijft het label goed zitten, ook met enig condens?


bolks

Avery Dennison levert gratis software om ronde etiketten te printen en je kan als je wat zoekt op e-bay voor een redelijke prijs ronde etiketjes kopen die precies op een kroonkurk passen.

Rickske

Citaat van: Henielma op 10-02-2014  22:26 uHerma etiketten No 4386.

heey die heb ik ook! Na een aantal jaar met van die kleine ronde plakkertjes in 4 kleuren van de hema te hebben gewerkt, waarbij ik aan de kelderdeur een kaart had met wat welke kleur was ben ik hierop overgestapt. Er is op de Herma site een klein stukje software (in het duits) waarmee je je label ontwerpen kan en die stuurt je printer aan dat het exact op de sticker komt. zo heb je geen gedoe met stickers van je fles afhalen. Ik print de brouwdatum, soort bier, alcoholpercentage, naam van het bier en natuurijk mijn "brouwerijnaam" net echt!

Glorfindel

Citaat van: pigeonhome op 10-02-2014  22:26 uIk ben nog wel benieuwd: past het label precies op een kroonkurk? En blijft het label goed zitten, ook met enig condens??

Het dopje moet droog zijn als je de sticker erop plakt, maar dan blijft hij ook goed zitten.
Ik gebruik 24 mm stickers, die passen precies op de kroonkurk. Zo te zien zijn die van Henielma net een maatje kleiner. In kleur, dat dan weer wel...
Ik ben begonnen met de ronde stickers die je bij Brouwmarkt kunt kopen. Het Word sjabloon dat je erbij krijgt, past niet direct en het is een enorm gepruts om dat precies goed te krijgen. De 24 mm stickers zitten op een rol en de printer lijnt het zelf uit. Met de bijgeleverde software kun je de lay out maken.

@Henielma, leuk dopetiketje! Zelfs een logo erbij! Eens kijken of me dat bij mijn printer ook lukt.  :D

Melchior Bos

Citaat van: Glorfindel op 10-02-2014  20:38 uSoms, heel soms, heb ik zin, tijd en energie om het resultaat van een brouwdag van een etiket te voorzien. Veel werk, maar dan heb je ook wat. Bij het schoonmaken van die flesjes voor het bottelen van het volgende brouwsel heb ik daar dan ook gelijk weer spijt van. De geprinte etiketten worden al snel een soort pulp. [ ... ]

Ik zie meer opmerkingen over het af moeten krabben van etiketten en andere ongemakken, maar wanneer er gebruik word gemaakt van 'natsterk' papier, heb je hier totaal geen last van. Dit papier is speciaal gefabriceerd dat het makkelijk van de fles af komt, en niet oplost.
Bijkomend voordeel is dat wanneer deze etiketten in de koelkast staan, of andere locaties/condities waar condensvorming optreed, ze mooi strak op de fles blijven zitten. Standaard papier heeft nog wel eens last van 'rimpel vorming'.

Let ook op dat je altijd lijm gebruik op waterbasis wanneer je moeite hebt de etiketten los te krijgen van de fles. Behanglijm is hier een goedkoop en goed voorbeeld van.

RJT

Citaat van: Melchior Bos op 11-02-2014  10:59 uLet ook op dat je altijd lijm gebruik op waterbasis

Wat dacht je van lijm op melkbasis? Gewoon je etiket door wat melk halen, of opkwasten, en op je flesje doen. Plakt als een tierelier, komt gemakkelijk weer los! Verantwoordelijk hiervoor is de caseïne in de melk.

Glorfindel

Citaat van: Melchior Bos op 11-02-2014  10:59 uwanneer er gebruik word gemaakt van 'natsterk' papier, heb je hier totaal geen last van.

Dank voor de tip! Dat zal ik zeker eens proberen, als ik nog eens een "gewoon" etiket maak...

Peterrr

Ik had ook de Brouwmarkt rondjes maar inderdaad, dat printen was gedoe en nooit echt goed.
Daarom ging ik er maar op schrijven.

Dus gister even nagedacht, en zo'n Brother besteld met van die rondjes ( bedankt voor het type nr.    :D scheelde weer zoeken )

En net al binnen gekomen vanavond gelijk aan de gang.

Groet en bedankt voor deze super tip  :biersmile:

Peterr

( edit. na installeren software binnen 10 min.  60 etiketten klaar wat een gemak!)

Oscar

Ik gebruik gewoon V&D printer etiketten 33,5x14 mm printen gewoon via BrouwVisie (3 regeltje tekst). Passen mooi over de dop heen... :)

RobinB

Ik gebruik gewoon een prijzentang met mijn bierkenmerk die ik ook gebruik in BrouwVisie.
Dat is razendsnel labelen! ;D

John

Citaat van: bolks op 10-02-2014  22:47 uAvery Dennison levert gratis software om ronde etiketten te printen...
is die goed in te stellen op verschillende formaten ronde etiketten of is dat een hele klus?
@Henielma: welke software gebruik jij ervoor?

bolks

Het instellen is een hele klus: het voordeel is wel het formaat etiketjes en dat er 60 op een vel zitten wat precies het aantal van mijn flesjes is...

Henielma

Citaat van: John op 11-02-2014  22:08 uis die goed in te stellen op verschillende formaten ronde etiketten of is dat een hele klus?
@Henielma: welke software gebruik jij ervoor?

Ik gebruik Herma Labeldesigner V1.1 en die werkt goed. Probeer de buitenste mm van de sticker niet te gebruiken dan komt het printen wat minder precies.

Overigens gebruik ik een laserprinter. De flesjes met dergelijke sticker op de dop kan ik een paar dagen onder water laten liggen zonder dat het stickertje loslaat of verkleurt.

bolks

Dat kan met die van mij echt niet: ze zijn goed leesbaar, maar tegen water kunnen ze echt niet.

Oscar

Citaat van: bolks op 11-02-2014  23:10 umaar tegen water kunnen ze echt niet.

Waar zou dat goed voor zijn dan? Laat je je bier in de regen staan? Of water gekoeld?  ;)

bolks

Voor mij hoeft het ook niet!
Het is voor eenmalig gebruik, mijn etiketten op de fles die gaan langer mee en die kunnen ook veel hebben gelukkig.

Henielma

Dat onder water laten staan gebruik ik om de oorspronkelijke commerciële etiketten af te weken. Dat doe ik nadat het flesje weer gevuld is. Een dag onder water en de commerciële etiketten vallen eraf en de sticker op het dopje zit er nog mooi ongeschonden op. En ja ik weet dat je commerciële etiketten er ook voor het vullen af kan halen maar deze manier van werken bevalt me buitengewoon goed.

John

@Henielma; dank voor link naar programma. Heb al wat zitten stoeien. Moet nog wat dingetjes uitvogelen en ff kijken waar ik etiketten kan halen. Misschien wel in kantoorvakhandel in dorp hier; steun ik de middenstand hierzo (en wellicht de eigen portemonnee vwb verzendkosten). Zou ik ook ander merk kunnen nemen of zouden die afwijkende maten hebben of anders op het vel verdeeld zijn?

heijligers

Citaat van: John op 12-02-2014  09:06 u@Henielma; dank voor link naar programma. Heb al wat zitten stoeien. Moet nog wat dingetjes uitvogelen en ff kijken waar ik etiketten kan halen. Misschien wel in kantoorvakhandel in dorp hier; steun ik de middenstand hierzo (en wellicht de eigen portemonnee vwb verzendkosten). Zou ik ook ander merk kunnen nemen of zouden die afwijkende maten hebben of anders op het vel verdeeld zijn?
John,Mocht je ze in de buurt vinden, dan wil ik ook wel een pakje (of een half).
Anders evt gezamenlijk bestellen om portokosten te drukken. Misschien zaterdag even afstemmen.

John

Goed idee. Hebben het er zaterdag over.

Henielma

2,5 jaar geleden deze besteld bij dekantoorwinkel.com in Venray. Maar iedere kantoorboekhandel kan ze bestellen.

bestelnummer 817721 ETIKET HERMA SUPERPRINT 4386 ROND 20MM 2400ST EURO 11,88

tjleet

Citaat van: heijligers op 12-02-2014  21:21 uJohn,Mocht je ze in de buurt vinden, dan wil ik ook wel een pakje (of een half).
Anders evt gezamenlijk bestellen om portokosten te drukken. Misschien zaterdag even afstemmen.
Dat zou nog eens een mooie gilde aankoop actie zijn ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.