Brett is Hardcore! 100%: Meerts

Gestart door Oscar, 07-02-2014 23:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar



Je komt dit bier vrijwel nergens meer tegen, maar een vriend van mij heeft het er wel over en zelfs een keer gemaakt... maar natuurlijk niet op de Hardcore manier, dus doe ik dat wel !

Een Meerts is eigenlijk een bier van de 2e afloop van een brouwsel, een soort tafelbier. Het bier heeft daarom maar weinig alcohol (2-3%) en dient een licht fris zuurtje te hebben van de brett (mijn versie dan).  We maken deze dus "High-gravity" en gaan deze dan in het houten vat verdunnen en wat er verdampt wordt ook met water aangevuld...over een jaar (of 2) hebben we dan een mooie "zomerlambiek".

Hier het recept zoals ik die zondag hoop in te zetten:

Basis
OmschrijvingWaarde
Naam receptBrett is Hardcore : Meerts
KenmerkBV0091
Brouwdatum9-2-14
BiertypeLambi(e)k (oude(B))
Aantal liters30
Gewenst begin SG1055 (6,0 Vol% alc.)
Brouwzaalrendement80,0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal benodigd brouwwater43,9 liter
Maischdikte3,5 l/kg
Maischwater24,3 liter
Spoelwater19,5 liter
Kooktijd90 minuten
Berekende kleur22 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid29 EBU (Glenn Tinseth)

Mout
Moutnaam% StortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC46,0 %3,200 kg3 EBC
Tarwemout38,8 %2,700 kg3 EBC
Munchenermout 15 EBC10,1 %0,700 kg16 EBC
Crystal Malt5,0 %0,350 kg130 EBC

Hop
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
Pacific Gem (Conventional)15,0 %20 gr90 minuten28 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
GistsoortGist uit de omgevingslucht
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Maischschema
Stap nr.TemperatuurRusttijdMaischdikte
163°C35 minuten3,5 l/kg
272°C40 minuten3,5 l/kg
375°C5 minuten3,5 l/kg

:brouwen:

De-Geert

Is dit nou een 100% Brett(anomyces) bier of gewoon een lichte lambiek?

Oscar

Citaat van: De-Geert op 07-02-2014  23:18 uIs dit nou een 100% Brett(anomyces) bier of gewoon een lichte lambiek?

100% Twentse Brett! Ik zou niet anders durven!

Herman

Klopt dat met Meerts?

CiteerThe author also mentions that the spontaneously fermented low gravity beer meerts excludes the  presence of brettanomyces – a claim that I had not read before. The meerts wort was cooked much longer (twelve to fifteen hours) than that destined to become lambic, after which it was transferred to barrels for spontaneous fermentation and storage. Meerts was the cheapest beer of the lambic family, followed by faro and lambic, and consumed as a session beer, or as a beer for children (!) and ladies, and was also served in hospitals and homes for the elderly.
Uit: http://lambicandwildale.com/tag/meerts/

EBC

Elke keer dat ik gebrouwen heb zet ik mijn maatglas op het aanrecht in de keuken om te proeven...
Slokje hier of daar, maar leeg raakt het niet.
Twee dagen later staat er schuim op.
Zuur is het niet. Fris is het wel. Ik heb het tot nu toe nooit verder laten komen, maar moet dat eens doen.
Spontane gisting, zonder zuur. Zo ontstaat dat hier bij mij...

Wellicht tot later.

Herman


Oscar

Citaat van: EBC op 07-02-2014  23:51 uSpontane gisting, zonder zuur. Zo ontstaat dat hier bij mij...

Dat zuur komt pas later, echt niet meteen (niet altijd). Wilde vergisting is een complex proces van meerdere fases.

De-Geert

Citaat van: Oscar op 07-02-2014  23:33 u100% Twentse Brett! Ik zou niet anders durven!
Ikke niet snappen.
Citaat van: Oscar op 07-02-2014  23:00 uGist
OmschrijvingWaarde
GistsoortGist uit de omgevingslucht
Gist toegevoegd alsInhoud verpakking

Heb je dan zelf Brett geisoleerd?

seed7

Citaat van: De-Geert op 08-02-2014  10:07 uIkke niet snappen.

Geen Belgische brett is ook 100% Twentse brett,

Ingo

De-Geert

Ben ik nou gek of wat?

100% Brett is toch iets anders dan spontane inoculatie?

toon van den broek

Hallo Biervrinden,

Ja Oscar is niet heel erg duidelijk.
Met de naam 'brett is hardcore/100% Meerts' zaai je wel wat verwarring.
Meerts is een hele dunne lambiek die heel erg zuur kan worden: immers hoe lager de sg hoe hoger de zuurgraad kan gaan worden.
Vandaar dat veel Meerts vroeger zo ongelooflijk zuur was dat die onverkoopbaar was en men er wel suiker bij moest doen (bij consumptie) of men verwerkte het tot Faro (met bruine kandijsuiker). Ook te zure lambiek werd voor dit doel gebruikt.
Spontane gisting heeft -als het goed is- o.a. Brettanomyces-soorten in zich, maar heeft ook 'gewone' gisten die bij ons in huis rondhangen en tal van andere micro-organismen aan het werk.
Ook heeft de brett. de neiging heel erg langzaam te vergisten, dus ik betwijfel of je überhaupt wel een 100% brettbier kunt maken.....

Oscar houdt dus wel van een geintje....

Groetjes, Toon.

William

Citaat van: De-Geert op 08-02-2014  10:42 uBen ik nou gek of wat?

Jij bent zeker niet gek :D

Hij zal toch geen 100% Brett bevatten (niet alle gisten zijn Brett) maar de Brett die er in zit zal waarschijnlijk vanuit Twente in het vat zijn geplopt.

Mijn conclusie: dit bier is geen hardcore ;) maar wordt waarschijnlijk wel lekker.

Oscar

Citaat van: De-Geert op 08-02-2014  10:07 uIkke niet snappen. Heb je dan zelf Brett geïsoleerd?

Geert, uit het verhaal zou jij toch moeten "snappen" dat ook bij dit bier het wort na koken, zonder koelen een nachtje buiten komt te staan in mijn voedselveilig cementkuip  ;) en daarna op houten vat gaat.... :biersmile:

Oxhead

De vrijgekomen weekmakers uit de speciekuip zorgen ervoor dar alleen de Twentse Brett kan overleven. ;)

BRAAF bier

Waarom kies je voor dit maischschema Oscar?

Oscar

Citaat van: BRAAF bier op 08-02-2014  14:04 uWaarom kies je voor dit maischschema Oscar?

Random... maischschema is totaal "onbelangrijk". Dus zomaar iets genomen. Zit geen gedachte achter, meer een gevoel... :)

heijligers

Citaat van: Oscar op 08-02-2014  12:53 uGeert, uit het verhaal zou jij toch moeten "snappen" dat ook bij dit bier het wort na koken, zonder koelen een nachtje buiten komt te staan in mijn voedselveilig cementkuip  ;) en daarna op houten vat gaat.... :biersmile:
Die Twentse brett hangt dan zeker aan de onderkant van je tuintafel?

Ik wil nog steeds ook ooit zoiets gaan doen, na het debacle met het 5 liter vaatje voor het SBBA-experiment.

Oscar

Citaat van: heijligers op 08-02-2014  19:15 uIk wil nog steeds ook ooit zoiets gaan doen, na het debacle met het 5 liter vaatje voor het SBBA-experiment.

En wat houd je tegen om een degelijk vat aan te schaffen?  :) Er zijn er meer die dit zeggen, maar ik zeg dan: gewoon doen!  :brouwen:

heijligers

Citaat van: Oscar op 08-02-2014  19:37 uEn wat houd je tegen om een degelijk vat aan te schaffen?  :) Er zijn er meer die dit zeggen, maar ik zeg dan: gewoon doen!  :brouwen:
Je hebt ook mensen die in een gezin samenleven en niet alles kunnen doen waar ze zin in hebben  ;).

De-Geert

Citaat van: Oscar op 08-02-2014  12:53 uGeert....uit het verhaal zou jij toch moeten "snappen" dat ook bij dit bier het wort na koken , zonder koelen een nachtje buiten komt te staan in mijn voedsel veilig cement kuip  ;) en daarna op houten vat gaat.... :biersmile:
Dat dacht ik ook, maar ik raakte in de war vanwege de "100%" en "Brett" en zo.
En spontane vergisting is toch al helemaal niet meer "hardcore",  ;) een 100% Brett bier lijkt me juist wel weer wat anders. Er zijn wel brouwerijen in de VS die er mee experimenteren.

Citaat van: William op 08-02-2014  11:13 uJij bent zeker niet gek :D
Gelukkig maar  :D

Oscar

Citaat van: De-Geert op 08-02-2014  21:17 uEn spontane vergisting is toch al helemaal niet meer "hardcore",  ;)

Oh zeker wel!  ^-^

Citaat van: De-Geert op 08-02-2014  21:17 uDat dacht ik ook, maar ik raakte in de war vanwege de "100%" en "Brett" en zo.

Dat wordt hier verkeerd gelezen. Er wordt bedoeld 100% hardcore  :)  Brett is hardcore, 100% !!

Oscar

Vandaag wordt deze gebrouwen. Het SG is wat omhoog geschroefd omdat ik heb bepaald dat deze 2 jaar op houten vat mag liggen. Er verdampt dan wat meer, dus mag er ook wat meer water bij... :)

Oscar

Zojuist dit bier afgevuld. Totaal 50 liter.

Even kort:
Begonnen met 29 liter van ± 1064
Totaal water toegevoegd: 49 liter
Berekend begin SG: 1024
Eind SG 1002, dus ongeveer 3% alcohol in het eindproduct.

De pH was 3,7 en het bier was erg fris, iets waterig met fris zurig. Erg lekker met wat koolzuur denk ik.

Gebotteld met 6 g/l suiker... :)

Deze zal van de zomer al drinkbaar zijn. Hier ga ik geen jaar op wachten. :proost:

jan le mercier

Oscar,

Hoe is het met je Meerts? Heb je er al ééntje van opengedaan, of kun je het nog uithouden tot van de zomer?

Jan.

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 18-04-2015  18:53 uHoe is het met je Meerts? Heb je er al ééntje van opengedaan, of kun je het nog uithouden tot van de zomer?

Jazeker. De hergisting is bijna compleet. Ils erg lekker geworden. Nog heel eventjes laten staan en dan is ie goed.  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.