Eerste moutbrouwsel

Gestart door Benji Voesenek, 03-07-2015 23:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Benji Voesenek

Beste Brouwers,

Ik ga voor het eerst aan de slag met moutbrouwen.
Ik ben een beetje aan het stoeien geweest met BrouwHulp en het is denk ik redelijk gelukt.
Ik heb me gebaseerd op het volgende recept ONK 07 C1 Blond(e) - Edwin Hoogedoorn http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,1649.msg17094.html#msg17094
Hier heb ik het onderstaande recept uit gekregen met BrouwHulp (voor mijn 10 L pan)
Ik kreeg alleen de alfazuurpercentages die BrouwHulp gebruikt niet aangepast aan de werkelijke waarde zoals opgegeven in de winkel. Hoe doe je dit en maakt dit veel uit?
Ziet dit er voor de rest een beetje goed uit?


BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk00001
Naam receptBlonde tinus
Brouwdatum
BiertypeBlond
Volume7,9 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)13 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)19 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
5,70 lGedemineraliseerd water6,00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
3 mg/l1 mg/l3 mg/l11 mg/l5 mg/l2 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,734 kgPilsmoutDingemans3 EBC79,0 %
0,285 kgMünchenermoutDingemans15 EBC13,0 %
0,176 kgCara-hellWeyermann25 EBC8,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylase62,0 °C1 min.40 min.2,6 l/kg
Alfa-amylase70,0 °C8 min.15 min.2,6 l/kg
afmaischen75,0 °C5 min.5 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,2 gSaazbellen3,8%75 min.5,7 IBU
5,2 gPerlebellen8,0%75 min.12,1 IBU
3,0 gSaazbellen3,8%10 min.1,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
5,8 gSafBrew Ale (S-33)bovengist


WeirJack

Beste Benji,

ik zou het niet weten want heb me nog niet verdiept in BrouwHulp. Maar ga je topic wel vol aandacht volgen en wens je heel veel succes. Laat in ieder geval weten of je brouwsel goed gelukt is

 :proost:

Adbrouwt

Citaat van: Benji Voesenek op 03-07-2015  23:13 uIk kreeg alleen de alfazuurpercentages die BrouwHulp gebruikt niet aangepast aan de werkelijke waarde zoals opgegeven in de winkel. Hoe doe je dit en maakt dit veel uit?
Nee maakt niet zoveel uit. Vooral voor je eerste moutbrouwsel moet je daar niet al te veel zorgen over maken. Gewoon lekker beginnen en je installatie onder de knie zien te krijgen. Dan pas gaan nadenken over de details. Misschien gaat je bier wat minder bitter of juist bitterder worden. Beide gevallen kan het een lekker bier worden. Succes en geniet van het brouwen en straks het nuttigen van je sapje.

Jacques

Citaat van: Benji Voesenek op 03-07-2015  23:13 uIk kreeg alleen de alfazuurpercentages die BrouwHulp gebruikt niet aangepast aan de werkelijke waarde zoals opgegeven in de winkel. Hoe doe je dit en maakt dit veel uit?

Met Adbrouwt ben ik het eens dat er niet al te druk over moet maken. De beleving van de bitterheid is van meer factoren afhankelijk dan alleen het alfazuurpercentage.
Gewoon brouwen en zien wat het wordt.

Ook ik ben geen BrouwHulp gebruiker maar ik weet wel dat Adrie een handleiding heeft geschreven voor het gebruik van het programma. Ongetwijfeld kun je daarin vinden hoe je het alfazuurpercentage kunt aanpassen.

Mocht je het niet gevonden krijgen nog het volgende. Het alfazuurpercentage is het uitgangspunt van de berekeningen. Je kunt gewoon naar rato van het verschil in alfazuren meer of minder hop toevoegen als je per se het recept helemaal wilt volgen. Maar zoals Adbrouwt ook al schijrft kan het geen kwaad een beetje af te wijken van een recept, zeker niet voor een eerste moutbrouwsel.

Brouwers

In de hop database kan je dit aanpassen. Kan je meteen je hopvoorraad invoeren, handig wanneer je een bepaald recept wilt maken.
Je moet wel het hop opnieuw toevoegen in je recept omdat BrouwHulp het niet update in je huidige recepten.

Benji Voesenek

Bedankt voor de hulp het is me gelukt de alfapercentages aan te passen.
Ik moet nog effe wachten tot alles binnen is en ik tijd heb.
Zo ziet het recept er nu uit:

BrouwHulp Recept uitdraai


Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk00001
Naam receptBlonde tinus
Brouwdatum
BiertypeBlond
Volume7,9 l
Begin SG1,062 SG
Berekende kleur (Morey)14 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)18 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd90 min.

Water en brouwzouten
[row]
HoeveelheidIngrediënt
5,70 lGedemineraliseerd water6,00 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
3 mg/l1 mg/l3 mg/l11 mg/l5 mg/l2 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
1,734 kgPilsmoutDingemans3 EBC79,0 %
0,285 kgMünchenermoutDingemans17 EBC13,0 %
0,176 kgCara-hellWeyermann25 EBC8,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylase62,0 °C1 min.40 min.2,6 l/kg
Alfa-amylase70,0 °C8 min.15 min.2,6 l/kg
afmaischen75,0 °C5 min.5 min.2,6 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
5,2 gSaazbellen3,1%75 min.4,7 IBU
5,2 gHallertau Perlebellen8,1%75 min.12,3 IBU
3,0 gSaazbellen3,1%10 min.0,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
5,8 gSafBrew Ale (S-33)bovengist


Benji Voesenek

Afgelopen zondag gebrouwen en moet zeggen dat het niet echt tegenviel. Wel was ik er wat uurtjes mee zoet.
Had een grotere pan gekregen van een buurvrouw waardoor ik wat meer kon brouwen heb zo'n 12.3 liter weten te brouwen.
Ik vond het filteren met de hevelfilter wel lang duren deed er rond de 70-75 minuten over om het geheel te filteren. Echter dacht ik ergens gelezen te hebben dat dit redelijk normaal was??
Ik had ook het uiteindelijke brouwsel nog wat verdund met water omdat ik op een SG van 1.088 uit kwam na het koken en koelen. Heb dit teruggebracht tot een SG van 1.064.
Het koelen ging beter dan verwacht dat ging met dezelfde hevelfilter en een platenkoeler in 20 minuten en er kwam wort van 21 graden uit.
Ook het brouwzaalrendement vond ik vrij hoog namelijk 79,1% tegen de 75% waar mee gerekend werd.
Nu staat het lekker te gisten en nu maar afwachten hoe het gaat smaken kan niet wachten  :proost:
Ik had het idee om bij het bottelen de helft met suiker te bottelen en de andere helft met honing denken jullie dat hier verschil tussen zal zitten?

joosting87



Citaat van: Benji Voesenek op 21-07-2015  20:42 uIk had het idee om bij het bottelen de helft met suiker te bottelen en de andere helft met honing denken jullie dat hier verschil tussen zal zitten?

Ik heb het wel eens gedaan bij een donker bier. Ik vond er weinig verschil in zitten. Proefde de honing bijna geheel niet

Cerberus

70-75 minuten filteren is wel heel lang! Voor 40 l zijn wij in 20/30 minuten gereed met een helder resultaat.

Benji Voesenek

Misschien moet ik mijn JAVAL hevel filter dan maar een beetje aanpassen. Misschien meer gleufjes of diepere gleufjes.
Heb er nu zo'n 80-90 gemaakt alleen zijn deze niet heel diep gemaakt.
Hieronder een foto van de filter in actie:


Misschien nog andere ideeën?

joosting87

Citaat van: Benji Voesenek op 22-07-2015  12:35 uMisschien moet ik mijn JAVAL hevel filter dan maar een beetje aanpassen. Misschien meer gleufjes of diepere gleufjes.
Heb er nu zo'n 80-90 gemaakt alleen zijn deze niet heel diep gemaakt.

Misschien nog andere ideeën?

Plaats even een foto van je filter. Wellicht dat het dan wat makkelijker advies geven is. Het lijkt verder wel oke. Al zie ik wel dat er lucht in je hevelslang zit (net onder aansluiting op koper)? Dit vertraagd enorm de snelheid en je trekt het wort langs lucht...  :(

Edit: ik zie nu dat het naar je gistemmer gaat? Dan is lucht weer niet zo erg. maar wanneer dit ook het geval was van je maischpan naar kookpan, is het niet zo tof... denk ik dan toch...

Benji Voesenek

Ik had de luchtbel ook gezien inderdaad alleen kreeg ik deze er niet uit gezogen.
Verder stopte de filter niet vanzelf hij liep alleen langzaam door.
Het filteren+koelen van de gekookte wort ging in ongeveer 20 minuten ik gebruikte hopbloemen.
Hieronder een foto van de filter in aanbouw:

Ik heb helaas geen foto van de gleufjes die ik heb gemaakt maar er blijft vrij weinig vloeistof achter in de pan zo'n 100-150 ml.

EvdBroek

Citaat van: Benji Voesenek op 21-07-2015  20:42 uIk vond het filteren met de hevelfilter wel lang duren deed er rond de 70-75 minuten over om het geheel te filteren. Echter dacht ik ergens gelezen te hebben dat dit redelijk normaal was??
Inderdaad is dit veel te lang, dit moet zeker binnen een half uur gedaan kunnen zijn. De pijp buiten de ketel verlengen (die waar de slang aan zit) tot onder het bodem niveau van je ketel. Ik denk namelijk dat je valse lucht aanzuigt bij de koppeling slang - pijp.

Gerb

Vooral de twee knietjes (bochten) zorgen voor een beperking van de flow. Ik heb dit zelf ook eens geprobeerd en het hevelen lukte wel maar niet snel en stopte ook bij de minste beweging van de slang. De oplossing is toen geweest om er gewoon met een pijpenbuiger een vloeiende U-bocht in te buigen, dat werkt goed. Pas op voor het knakken van de leiding. Zet ook aan de uitstroomkant nog een kraan om de flow te regelen.

Benji Voesenek

Bedankt voor de tips ik zal de knietjes vervangen door een U bocht en zal er een kraantje op monteren onder het niveau van de pan.
Straks effe langs de Hornbach.

Benji Voesenek

Ik heb ondertussen het een en ander aangepast aan mijn hevelfilter.




Het hevelen gaat nu een stuk beter met het kogelkraantje hoef nu niet meer aan te zuigen.
Heb meteen een standaardje gemaakt zodat de filter goed in de pan blijft staan.
Heb hem nog niet in de praktijk kunnen testen maar water wordt nu overgeheveld met een snelheid van 1 liter per 10 seconden.

joerivang

Citaat van: Benji Voesenek op 28-07-2015  21:05 uIk heb ondertussen het een en ander aangepast aan mijn hevelfilter.

Het hevelen gaat nu een stuk beter met het kogelkraantje hoef nu niet meer aan te zuigen.
Heb meteen een standaardje gemaakt zodat de filter goed in de pan blijft staan.
Heb hem nog niet in de praktijk kunnen testen maar water wordt nu overgeheveld met een snelheid van 1 liter per 10 seconden.

Hoef jij uberhaupt niet aan te zuigen? Hoe doe je dat dan? Wij hebben ook een eigen gemaakte hevelfilter met kogelkraan maar wij moeten hem toch elke keer aanzuigen.

mbroek

Citaat van: Benji Voesenek op 28-07-2015  21:05 uIk heb ondertussen het een en ander aangepast aan mijn hevel filter.

Jouw filter lijkt nu ontzettend veel op wat ik al een jaartje gebruikt, dat gaat wel goed zo en je kunt je filtersnelheid zo prima regelen.

Benji Voesenek

Citaat van: joerivang op 28-07-2015  21:34 uHoef jij uberhaupt niet aan te zuigen? Hoe doe je dat dan? Wij hebben ook een eigen gemaakte hevelfilter met kogelkraan maar wij moeten hem toch elke keer aanzuigen.

Ik vul de slang eerst met water zodat dit in de pan komt en doe vervolgens het kraantje dicht.
Wanneer je dan het kraantje open zet werkt de hevelwerking.

Citaat van: mbroek op 28-07-2015  21:45 uJouw filter lijkt nu ontzettend veel op wat ik al een jaartje gebruikt, dat gaat wel goed zo en je kunt je filtersnelheid zo prima regelen.


Gaat helemaal goed komen denk ik dan  :proost:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.