Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Vlierbloemen in bier  (gelezen 18821 keer)

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
Vlierbloemen in bier
« Gepost op: 18-05-2005 07:51 u »
Over een paar weekjes staat de vlierbloesem weer in haar volle glorie te pronken in de natuur. Deze bloemen zijn prima geschikt om wijn mee te maken.
Nu wilde mijn vader ze ook eens misbruiken om in bier toe te voegen.
Alleen rijst nu de vraag: hoeveel vlierbloemen staat gelijk aan een smaaktoegift van 7-10 gram koriander op 20 liter bier?  :pan:
Met andere woorden: hoeveel is verstandig erin te mikken?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
  • Land: nl
    • Muifelbrouwerij
Re: Vlierbloemen in Bier
« Reactie #1 Gepost op: 18-05-2005 08:03 u »
Goeie vraag. Ik denk dat er wat meer nodig is dan koriander, maar ik weet het eigenlijk niet. Maaslands witbier heeft het vroeger gehad, en Gulpener witbier (Hamsterbier, oh nee, Korenwolf) is er flink mee gekruid. Ik spreek Frans helaas niet binnenkort, maar als ik er aan denk zal ik het hem vragen. Ik weet wel dat hij een ingevroren voorraad had. Heb jij als streekgenoot geen connecties bij Gulpener?

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #2 Gepost op: 18-05-2005 08:55 u »
In deze topic staat wat info over vlierbier. Volgens mij heeft Herman eens een vlierwitbier gebrouwen, ik weet niet hoeveel hij er door heen heeft gegooid maar met 10-20 % daarvan heb je denk ik een prima vlierbier  :)

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #3 Gepost op: 18-05-2005 12:39 u »
He, bedankt! Hier kan ik wat mee. We zullen eens rekenen. Ik houd jullie op de hoogte.

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #4 Gepost op: 18-05-2005 13:02 u »
Goeie tip. Zelfgemaakte vlierbloesemlimonade is zodanig lekker en subtiel van smaak dat het me zeer interessant lijkt om in een witbier te doen.

:degroeten:

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #5 Gepost op: 18-05-2005 17:36 u »
Ik heb inmiddels tweemaal een witbier gebrouwen en daaraan een extract van vlierbloesem toegevoegd. De tweede keer heb ik twee keer zoveel toegevoegd als de eerste keer. De frisse vliersmaak is nu goed te proeven en combineert prima met de smaak van witbier.

Ik zal even mijn vrouw vragen hoe je dat extract moet maken, zij maakt elk jaar limonade van vlierbloesem en weet de exacte hoeveelheden die wij hebben gebruikt.

Wordt dus vervolgd......

Bij dezen: 1 liter water met daarin 1 geperste citroen, hierin laat je 4 à 5 grote schermen vlierbloesem 24 uur weken. Dit heb ik verdeeld over 2 boterbakjes en dat ingevroren. De eerste keer 1 bakje, de tweede keer 2 bakjes toegevoegd aan het kokende wort.

Groeten,

Henk  :proost2:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 18-05-2005 18:01 u »
Hallo,  op http://hobbybrouwen.nl/recept/zomerbi.html staat een recept. Misschien als suggestie te gebruiken?
Ik las ook "ergens" dat teveel vlierbloesem een urinesmaak kan geven. Maar wie (her)kent die?

Moge uw maisch tijdig J2- zijn

Offline B2

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwmeesters, Almere.
    • Brouwmeesters, Almere
« Reactie #7 Gepost op: 29-05-2005 11:47 u »
Hi,

Wij de Brouwmeesters hebben reeds enkele malen een witbier gebrouwen met vlierbloesem. Zowel vers als gedroogt. We hebben voor 10 liter het volgende recept gebruikt.

Pilsmout 3 ebc         1000 gr
Tarwemout   600 gr
Gerstevlokken   150 gr
Rijst        200 gr

herbucker 2%           23 gr
gist Wyeast 3944

verse vlierbloesem 30 gr enkel de bloemen

We hebben bewust geen koriander toegevoegd.

proost B2

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #8 Gepost op: 29-05-2005 18:51 u »
Toevallig heb ik nét de bloemschermen in mijn lagerende Witbier gekieperd. Het waren ongeveer 15 flinke schermen, en dat in 54 liter bier. Ik denk dat het niet teveel zal zijn.

Schuimen doet het wel! Ik heb ze in een met knikkers verzwaard hopzakje geknoopt.

:degroeten:

Offline B2

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwmeesters, Almere.
    • Brouwmeesters, Almere
« Reactie #9 Gepost op: 29-05-2005 19:19 u »
Hi,

Heb je de gehele schermen erin gedaan?

Wij hebben de bloemen er met een vorkje afgeritst net zoals je aalbessen ritst. Vervolgens hebben we deze de laatste 15min met het wort mee laten koken. Ik weet niet wat de stelen voor smaak afgeven.

B2

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #10 Gepost op: 29-05-2005 20:12 u »
Ik heb de bloemen enigszins losgeknipt, tot kleine mini-schermpjes. Ik weet dat hele schermen wel worden gebruikt, ook in limonade, dus dat zal hopelijk meevallen. Maar meekoken had ik nog niet gehoord en eerlijk gezegd zou het me verbazen als je daar nog een lekkere smaak van overhoudt.

Offline B2

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwmeesters, Almere.
    • Brouwmeesters, Almere
« Reactie #11 Gepost op: 29-05-2005 20:36 u »
Hi,

Om de smaak van gekookte vlierbloesem vast te stellen heb ik er gewoon thee van gemaakt. Enkele verse bloemen overgieten met heet water 5 min laten trekken en proeven.......... Van daaruit kan je dan afleiden wat de smaak van de vlierbloesem zou zijn in je bier. Trouwens als je de thee aanlengt met bv een wieckse of het weizen van Lidl kan je door verschillende dosseringen jou smaak bepalen.

B2

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 29-05-2005 20:51 u »
Hmmm, trekken en koken is natuurlijk een groot verschil, maar ik neem aan dat je gelijk hebt en dat het zal werken! Ik had het me alleen niet voorgesteld omdat het zo'n delicaat smaakje is.

Offline Henk oet Paiz

• Super lid
  • Brouwerij Maallust - "Met toewijding gebrouwen"
    • Fanclub van het bier van Henk
« Reactie #13 Gepost op: 29-05-2005 23:54 u »
Ik wil jullie niet laten schrikken, maar dit moet je wel even weten. Er zijn meerdere soorten vlier en ze zijn niet allemaal te gebruiken. De meest algemene is de "gewone vlier" (Sambucus nigra). Deze soort is goed te gebruiken in bier. Hiervan wordt ook de vlierbloesemlimonade en het vlierbessensap gemaakt. Deze moet je hebben voor het gebruik in je bier.

Er zijn ook giftige soorten. zoals bijvoorbeeld de kruidvlier.  De bloemen lijken erg op de andere vliersoort, maar de bladeren zijn vaak anders. Op internet is er het een en ander over te vinden en zijn ook plaatjes voorhanden.

Mijn laatste vlierwitbier is prima gelukt. De vlier is goed te proeven, maar overheerst niet.

Groeten,

Henk

PS: als bijlage twee plaatjes, één van de gewone vlier en één van de kruidvlier

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 30-05-2005 15:35 u »
Bijvoorbeeld hier:
http://www.kulak.ac.be/facult/wet/biologie/pb/kulakbiocampus/images/buiten-kulak/bomen-heesters/Sambucus%20ebulus%20-%20Kruidvlier/
Maar te oordelen naar de plaatjes zal je ze niet snel verwarren. De plant wordt niet zo groot en de meeldraden van de bloemen zijn anders van kleur. Schijnbaar is de geur ook verschillend, dus als je de kenmerkende vliefgeur herkent, zal je wel goed zitten.

Mijn schermen kwamen van struiken die al jaren gebruikt worden voor vlierbessenwijn, dus ik zit goed.  ^-^

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #15 Gepost op: 11-06-2005 17:46 u »
Ik heb al extract gemaakt en likeur van gemaakt. Heeeeeerlijk!
Ik heb voldoende extract voor 2,5 liter likeur.
Oh ja, in de diepvries liggen nog ongeveer 40 gram bloempjes voor 20 liter witbier.
Het urine geurtje duidt op te oude bloempjes. Gebruik alleen jonge bloempjes.
Let op enige houvast van de bloem, vlak (goed) of onregelmatig/bol (bij gebrek aan beter).
Ik heb zo het extract gemaakt:

Ik heb een maatbeker van 1 liter geplukte bloemblaadjes gevuld. Dit is los en dus niet aangedrukt (zonder steeltjes, rotwerk, maar ja..).
500 ml water gekookt en de bloemjes hierin een bad gegeven. Nadat alles goed doordrenkt was, heb ik deze 15 min. laten staan trekken.
Hierna door een luierdoek gefilterd en goed uitgeknepen.
Voeg aan het restant 1Kg suiker toe en een afgestreken theelepeltje citroenzuur. Laat dit geheel 10 min-15 min doorkoken.
Het citroenzuur voorkomt het kristaliseren na afkoelen. De suikersiroop blijft hierdoor mooi vloeibaar.
Voor het gebruik in bier hoef je niet per se suiker en citroenzuur te gebruiken, maar wel even doorkoken!

Offline B2

• Boven 10 berichten
  • *
  • Brouwmeesters, Almere.
    • Brouwmeesters, Almere
« Reactie #16 Gepost op: 20-07-2005 13:02 u »
HI,

Ik ben wel benieuwd of het op deze wijze goed gelukt is.

Marcel

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #17 Gepost op: 11-05-2008 23:11 u »
Edgar & Ron,

Hoe is jullie vlierbier uiteindelijk geworden? De vlier bloeit bijna weer en het begint te kriebelen om weer es te brouwen.

Offline gelfling

• Super lid
    • Gilde Dionysos
« Reactie #18 Gepost op: 13-05-2008 11:04 u »
Dit mengsel is gebruikt voor het brouwen van een korenwolf. Gebruik niet te veel.
Al met al een heerlijk bier wat weer veel te snel op was.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 18-05-2008 18:00 u »
Edgar & Ron,

Hoe is jullie vlierbier uiteindelijk geworden? De vlier bloeit bijna weer en het begint te kriebelen om weer es te brouwen.

Het is alweer een tijdje geleden, maar ik vond het aardig gelukt. Helemaal tevreden was ik er niet over; misschien toch door wat ongewenste beesten. Ik zou het een volgende keer met een verhit extract doen. Misschien vlak voor vlam uit.

Offline dennisbier

• Super lid
  • Een brouwer kent zijn gist
« Reactie #20 Gepost op: 20-05-2018 11:56 u »
De vlier staat nu in bloei.
Het is tijd om nu te plukken.
Beste tijd is s'morgens voor de zon er op komt.

Offline HermanH

• Senior lid
  • Dimidium facti qui coepit habet
« Reactie #21 Gepost op: 20-05-2018 12:19 u »
Om ze makkelijk te "oogsten", alle schermen in een grote plastic (zwarte vuil-)zak, nachtje laten staan, eens ferm me schudden en alle bloempjes liggen er los in...  :duimop: :brouwen:

Offline Fermon

• Super lid
« Reactie #22 Gepost op: 20-05-2018 13:08 u »
Ik ben van plan om binnenkort een witbier te en na het lezen van dit verhaal lijkt het mij ook wel een leuk  idee om dit met vlierbloesem te brouwen. Vandaar een paar vragen: Kan ik de bloesem nu plukken invriezen en dan tijdens het koken toe te voegen? Of moet je het drogen? Is het verstandig om de sinaasappel schil en de koriander weg te laten uit het recept?

Ik ga vanmiddag eens op zoek naar vlierbloesem.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #23 Gepost op: 20-05-2018 13:28 u »
Hallo,  op http://hobbybrouwen.nl/recept/zomerbi.html staat een recept. Misschien als suggestie te gebruiken?
Ik las ook "ergens" dat teveel vlierbloesem een urinesmaak kan geven. Maar wie (her)kent die?

Moge uw maisch tijdig J2- zijn
Urinesmaak? Dan heb je de verkeerde soort geplukt
Als de schermen bij het plukken naar kattepis ruiken dan laat ze maar staan
Pluk bij voorkeur op een zonnige dag in de ochtend en ruik aan de schermen.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #24 Gepost op: 20-05-2018 13:50 u »
Wacht tot de schermen volledig openstaan en heerlijk geuren
Mijn methode
Ik pluk sochtends bij zonning weer. Ze moeten lekker ruiken.
Ik neem een litermaat en knip terplekke de bloemetjes van de schermen. Het gele spul is het fijnste.
Ik druk niets aan maar doe de litermaat vol met losgeknipte bloemen. Thuis vul ik litermaat met water en dek af met een doek. Ik laat dit een nacht staan en zeef alles door een doek of mijn hopspider
Het opgevangen gezeefd sap kook ik samen met 1.5 kg suiker en 1 theelepeltje citroenzuur en doe deze heet in jampotjes.
Te gebruiken als limonadesiroop of als bottelsuiker in witbier. Je proeft het niet echt maar geeft net een fijne touch. Wil je meer proeven dan extra 250 ml toevoegen op het eind van de gisting.

Tags: kruiden