De hop na de koudhop...

Gestart door dennisbier, 07-02-2014 15:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennisbier

Ik heb zojuist een zak met 50 Wakatu uit het gistvat gehaald. Die heeft 2 weken in het gistvat gehangen, direct na de grootste gistaktiviteit.
De hop ruikt speciaal.
Kun je hier nog iets mee doen?
Ofwel, direct weer toevoegen aan een nieuwe kook, of mee maischen?
Volgende keer verdeel ik de 50 gram over 3 zakjes. De hoop lijkt nog wel droog in sommige bellen.

Of wordt het compost?

koffie

Ik heb er nog nooit iets mee gedaan. Hooguit als je direct gaat brouwen zou je kunnen kijken of het nut heeft om mee te koken. Ik zou het dan hooguit als extra hop gebruiken.

dennisbier

Denk je dat 50 gram in 1 standaard sok teveel is?  Ik had er een worst van gemaakt om door het jerrycanvat te steken.
Zo is ie er ook uitgekomen...
Mij lijkt het teveel. De hop word wel uitgeperst bij het eruit halen door dat gat, maar de hop lijkt zo droog.
Heb je daar ervaringen mee?

Het aroma is in ieder geval fenomenaal  ;)

koffie

Ik gebruik ook wel eens 50 gram, maar dan 'los' in een hopzak (nooooit neer koudhoppen zonder hopzak :P ), maar dan was wel alles droog. Meestal een week of 2 weken erin.

dennisbier

Het ligt alleen nu in de tuin.
De volgende keer vries ik het in en geef het als hopgift aan het begin van koken.

Jij propt ook 50 gram in 1 zak? Ik dacht dat het aangeraden werd om meer te verdelen, zodat de hop toch los kan zweven.

Enfin. De kinderen hebben de knikkers terug. Helemaal schoon!  ;D 

bolks

Een uitgekookte hopzak neem ik aan? Zonder de hop vooraf uit te koken?

dennisbier

Natuurlijk. Ik ga mijn bier niet infecteren.
Hopzak met knikkers uitgekookt. De hop natuurlijk niet.

heijligers

De hopzak voor de koudhop steriliseer ik altijd met het stoomstrijkijzer. Snel, safe en simpel  :lessmile:

Ik heb trouwens ook wel eens gedacht om de voor de koudhop gebruikte hop weer te hergebruiken voor bitterheid. Nog nooit gedaan overigens.

RobinB

Hier zijn al wel meer topics over geweest.
Het idee is dat het wel gedeeltelijk zou kunnen, maar je hebt geen indicatie van de bitterwerking. Blijft dus een grote gok wat het effect zal zijn. :)

heijligers

Citaat van: RobinB op 07-02-2014  21:25 ugeen indicatie van de bitterwerking. Blijft dus een grote gok wat het effect zal zijn. :)
Daarom mede er niet aan begonnen.
Wel jammer om die nog heerlijk geurige hop weg te gooien  :-[

dennisbier

CiteerWel jammer om die nog heerlijk geurige hop weg te gooien
50 gram goed spul.
Ik neem aan dat er nog iets uit te  halen valt.
Ik ga dat dus proberen in de toekomst.
Sowieso ben ik helemaal om betreft de koudhop.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 07-02-2014  15:46 uIk heb zojuist een zak met 50 Wakatu uit het gistvat gehaald. Die heeft 2 weken in het gistvat gehangen, direct na de grootste gistaktiviteit.
De hop ruikt speciaal.
Kun je hier nog iets mee doen?
Ofwel, direct weer toevoegen aan een nieuwe kook, of mee maischen?
Volgende keer verdeel ik de 50 gram over 3 zakjes. De hoop lijkt nog wel droog in sommige bellen.

Of wordt het compost?

Gisteren heb ik mijn IPA gebotteld. De ruime hoeveelheid koudhop (zo'n 40 g op 20 liter bier) heb ik weggedaan. Deze hop is besmeurd met gist en de alfazuren zijn grotendeels geëxtraheerd. Omdat die alfazuren niet geïsomeriseerd zijn (er is immers niet gekookt) geven ze weinig bitterheid. Heel het idee achter koudhoppen is dat hoparomastoffen in het bier komen. Die zitten dus voor een deel niet meer in de hop hoe welriekend die ook kan zijn.

De hop hergebruiken die je overhoudt na koudhoppen lijkt mij geen goed idee. Het goede is er van af. En waarom zou je gaan werken met inferieure grondstoffen als je een kwaliteitsbier wilt brouwen?


Voor wat betreft hopzakjes en dergeljike. Dankzij EBC gebruik ik voor het koudhoppen dit grote thee-ei. Ideaal!



Mijn thee-ei komt uit Duitsland maar deze is ook in Nederland te bestellen. Misschien iets voor onze leveranciers om in hun assortiment op te nemen?

dennisbier

DAT thee-ei krijg ik nooit door de opening van mijn jerrycans.. ;)
Net bij Sjef geweest voor wat IPA benodigdheden. Op mijn bestelling begon hij al over de Brand bierbrouwwedstrijd denk ik.  ;D
Ik doe niet mee, maar wil er wel een brouwen.
(offtopicvraag: Ipv de mnt hood gaat er nu bramlings cross in. Die is toch UK? Die zou niet mee mogen doen met de wedstrijd toch? )
De bramling gaat er in als koudhop.
Check. Het mag nu weer wel!  :o
CiteerOm het meer te kaderen is Brand op zoek naar een meer uitgesproken IPA. Dat wil zeggen dat we niet op zoek zijn naar een Engelse IPA. Daarbij is het uiteraard wel toegestaan om  Engelse hopsoorten te gebruiken om een meer uitgesproken IPA (zoals een Amerikaanse of Internationale IPA )te brouwen.
Bij deze is het dus officieel!
Men wil dus een uitgesproken IPA! Dat kan een Amerikaanse of internationale IPA zijn. Degenen die recent een uitgesproken IPA hebben gebrouwen met Engelse hop worden dus niet uitgesloten van deelname. Maar om kans te willen hebben om uitgeroepen tot winnaar moet je geen typische Engelse IPA hebben gebrouwen.

heijligers

Citaat van: Jacques op 08-02-2014  12:06 uDeze hop is besmeurd met gist en de alfazuren zijn grotendeels geëxtraheerd. Omdat die alfazuren niet geïsomeriseerd zijn (er is immers niet gekookt) geven ze weinig bitterheid.
Even niet eraan gedacht dat de alfazuren wel zijn geëxtraheerd. Dat maakt het hele idee van hergebruik, hoe krenterig dat ook zou zijn, totaal kansloos.

dennisbier

Citaat van: heijligers op 08-02-2014  15:17 uEven niet eraan gedacht dat de alfazuren wel zijn geëxtraheerd. Dat maakt het hele idee van hergebruik, hoe krenterig dat ook zou zijn, totaal kansloos.
Het is niet uit zuinigheid, maar de verrassende geur die mij tot deze overweging bracht.
Wat aroma betreft ruikt het nog bijzonder goed.
Misschien dat het een toegift kan zijn als aromahop gift en dan niet als bitterhop.
De grondstof hoeft niet per direct als inferieur afgedaan te worden, omdat je niet weet wat het nog voor een smaakbeleving kan zorgen in een nieuwe bier.

Besmeurd met gist, was deze hop niet.
De door mij gebruikte gist was een ondergister gist lag op de bodem en hop was zo goed als schoon.
Maar als het dan nog 10 minuten gekookt is...

heijligers

Als je er dan toch iets mee wil doen, trek er dan eerst een keer een hopthee mee  :biersmile:

Jacques

Citaat van: dennisbier op 08-02-2014  14:17 u(offtopicvraag: Ipv de mnt hood gaat er nu bramlings cross in. Die is toch UK? Die zou niet mee mogen doen met de wedstrijd toch? )
De bramling gaat er in als koudhop.
Check. Het mag nu weer wel!  :o

De regels zijn op dit punt aangepast. Engelse hop mag maar het niet de bedoeling een (flauwe) Engels IPA te brouwen. De IPA dient vooral een uitgesproken smaak te hebben.

RobinB

Citaat van: Jacques op 08-02-2014  12:06 uDeze hop is besmeurd met gist en de alfazuren zijn grotendeels geëxtraheerd.
Alfazuren zijn slecht oplosbaar in koud water. Ondanks dat ik hergebruik redelijk onzinig vind, geloof ik niet dat het geen alfazuren meer zal bevatten. Sterker nog; ik denk dat er nog redelijk wat alfazuren in zullen zitten.

Citaat van: Jacques op 08-02-2014  21:58 uhet niet de bedoeling een (flauwe) Engels IPA te brouwen. De IPA dient vooral een uitgesproken smaak te hebben.
Wie zegt dat een Engelse IPA geen uitgesproken smaak zou hebben? ???

Jacques

Citaat van: RobinB op 09-02-2014  18:48 uAlfazuren zijn slecht oplosbaar in koud water. Ondanks dat ik hergebruik redelijk onzinig vind, geloof ik niet dat het geen alfazuren meer zal bevatten. Sterker nog; ik denk dat er nog redelijk wat alfazuren in zullen zitten.

Uit een artikel dat Brauwelt International, nummer 6/13, december 2013, is verschenen blijkt dat er wel degelijk een redelijke hoeveelheid alfazuren oplossen wanneer er gekoudhopt bij 0 ºC. Wij hobbybrouwers koudhoppen in de regel bij een temperatuur die wat hoger is. De hoeveelheid alfazuren dat vrijkomt in het bier zal daardoor nog hoger zijn.
Overigens zijn alfazuren veel minder goed oplosbaar dan iso-alfazuren. Door te koken worden de alfazuren omgezet in iso-alfazuren.

RobinB

Kan je daar iets meer over posten?
Als ik zoek op alfazuur vind ik steeds dat het slecht oplosbaar is in koud water.
Isoalfazuur is (veel) beter oplosbaar en ook dat blijft in tientallen ppm's. Uiteraard isomeriseert alfazuur niet tijdens het koudhoppen.

Jacques

Het klopt dat het bij lagere temperatuur alfazuren minder oplosbaar zijn. Maar dat is een algemeen gegeven.
Wat ik altijd begrepen heb is bij het koken van het wort dat de alfazuren heel snel uit de hop zijn en dat daarna de isomerisatie begint.

Om even op het koudhoppen terug te komen. In het Brauwelt artikel wordt verslag gedaan van het koudhoppen van 3 bieren met 5 verschillende hopsoorten. Eén van de biertypen betreft weizen. Bij dit bier zit 0,8 mg alfazuur in het referentiebier. Door het koudhoppen  bij 0 ºC met de hopsoort Polaris zit er na 1 week 2,8 mg/l in het bier. Na 2 weken 4,7 mg/l en na 3 weken 5,1.
Verrassend is dat ook de EBU waarde toeneemt. Van 12,2 EBU in het referentiebier naar 12,9 na 1 week, 13,9 na 2 weken en 14,1 na 3 weken. Koudhoppen geeft dus wel wat bitterheid aan het bier. Eerlijk gezegd had ik dat altijd al een beetje vermoed.

RobinB

Op wat voor manier is de IBU meting gedaan? En de alfazuur bepalingen?
Kan je iets meer posten over dat artikel? Het abstract bijvoorbeeld?

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-02-2014  20:33 uOp wat voor manier is de IBU meting gedaan? En de alfazuur bepalingen?
Kan je iets meer posten over dat artikel? Het abstract bijvoorbeeld?

Met welke apparatuur deze metingen zijn gedaan is niet vermeld in het artikel.
De vindplaats van het artikel heb ik hierboven vermeld.

RobinB

Dat is wel raar voor een wetenschappelijk artikel...
Heb je een link?

Jacques

Citaat van: RobinB op 10-02-2014  21:18 uDat is wel raar voor een wetenschappelijk artikel...
Heb je een link?

Ik heb een abonnement en krijg een papieren versie van het tijdschrift toegezonden.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.