Houdbaarheid Star San

Gestart door Gerlachus, 05-02-2014 22:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gerlachus

Vandaag was ik even bij een winkel met brouwartikelen in het midden van het land, geen onbekende, en ik heb een flesje Star San gekocht. Leek in beginsel erg duur spul maar toen ik las dat de verdunningsgraad erg hoog is, kan ik er zo'n 200 liter mee maken, niet verkeerd voor een tientje.

Wat ik me echter afvraag is: hoe lang is het in verdunde vorm houdbaar? Kan ik een kan van 5 liter aanmaken en die bijna oneindig lang bewaren of degenereert de oplossing te snel? Ik kan ook een liter aanmaken en met een sprayer aanbrengen, maar ook die blijft staan tot de volgende sessie. En ik wil voorkomen dat het spul dan uiteen is gevallen en niks meer doet.

Weet iemand of er verval van effectiviteit optreedt en/of wat verstandig is om te doen?

RobinB

Zie eerdere topics/discussies hierover; wanneer de oplossing troebel wordt schijnt het onwerkzaam te zijn geworden.
Hoe lang dit duurt varieert, bij mij binnen een dag.
Wel schijnt het lang helder te blijven met demiwater. :)

ThomasM

Ik meng het met kraanwater en het is troebel zodra ik het erbij gooi.

programa

Citaat van: ThomasM op 05-02-2014  22:47 uIk meng het met kraanwater en het is troebel zodra ik het erbij gooi.

Het zelfde heb ik hier ook. Dat het iets troebel is goed, prima.

-------------------
Ik zou zelf niet op disinfectiemiddel bezuinigen als je een keer een infectie hebt dan ben je meer geld kwijt dan als je telkens opnieuw iets Star San verdunt. En als ik bijvoorbeeld een keer alleen een klein buisje moet desinfecteren voor een SG meting dan doe ik alleen wat in het buisje waar je SG meter in gaat en dan hoef je geen 5 liter aan te maken.

Roelof

Bekijk dit filmpje maar eens.
Het is wel in Engels, excuus Jacques

Jacques

Zelf gebruik ik gedemineraliseerd of gedestilleerd water voor mijn Star San oplossingen. Dat koop ik per 5 liter verpakking. Daar gaat de geconcentreerde Star San bij. Op die manier heb ik steeds een voorraad kant en klare oplossing staan.  Als je een tijdje zoekt kun je goedkoop demi water kopen.

Oscar

Citaat van: programa op 05-02-2014  22:57 uEn als ik bijvoorbeeld een keer alleen een klein buisje moet desinfecteren voor een SG meting

 :weetniet: :weetniet: :weetniet:

Zooms

De samenstelling van je water is waarschijnlijk leidend voor het antwoord op deze vraag. Bij mij is er bij gebruik van leidingwater pas na enkele weken een hele lichte waas te zien (van troebel kan je echt nog niet spreken). Anderen rapporteren een direct optredende troebeling.

Je zal het dus gewoon moeten proberen. Treedt er direct troebeling op dan kan je overwegen om demi water te gebruiken ( ca 2,50 / 5 liter).

koffie

Wij gebruiken het in verdunde vorm in een plantenspuit om zo spullen te desinfecteren tijdens het brouwen.
Ik ken de filmpjes, maar het probleem is : je weet het niet  :weetniet:

Binnenkort eens wat pH-papiertjes meenemen, dan kan ik zo af en toe eens testen of ik niet al een paar brouwsessies met plat water sta te sprayen :)

seed7

Dit lijkt mij een vraag die door de fabrikant / importeur beantwoord moet worden. Die kunnen dan ook meteen de onduidelijkheid uit de weg ruimen en de gebruiksaanwijzing verhelderen.

Ingo

Eric v B

Ik heb ergens op youtube een filmpje gezien van een Amerikaan die de pH waarde van dit product gedurende 6 weken getest heeft met lakmoes papier. Na een aantal dagen werd de oplossing troebel  aar na 6 weken was de pH nog steeds gelijk. Als ik 'm kan vinden post ik een link.

tjleet

Citaat van: Eric v B op 06-02-2014  12:49 uIk heb ergens op youtube een filmpje gezien van een Amerikaan die de pH waarde van dit product gedurende 6 weken getest heeft met lakmoes papier. Na een aantal dagen werd de oplossing troebel  aar na 6 weken was de pH nog steeds gelijk. Als ik 'm kan vinden post ik een link.
Anders kijk even een paar posts boven die van jou... van Roelof

Eric v B

 :-[  :-[  :-[  :-[  :-[  :-[  :-[  :-[  :-[

Die had ik ff gemist. Volgende keer toch maar van boven naar onder scrollen ipv andersom.

Deze bedoelde ik in ieder geval wel  :-\

programa

Citaat van: Oscar op 05-02-2014  23:42 u:weetniet: :weetniet: :weetniet:

Ik bedoelde een maatglas en hydrometer voor een SG meting.

tjleet

Citaat van: programa op 07-02-2014  00:34 uIk bedoelde een maatglas en Hydrometer voor een SG meting
Dan blijft de vraag bestaan waarom je dat desinfecteert. Schoon is goed genoeg.

De-Geert

Je gooit het sample toch niet terug mag ik hopen?

programa

Citaat van: De-Geert op 07-02-2014  08:20 uJe gooit het sample toch niet terug mag ik hopen?

Eerlijkheid gebiedt dat ik het soms wel doe, maar ik heb gelukkig nog nooit een infectie kunnen achterhalen.
Maar als dit echt een groot risico vormt voor je wort/bier dan kan ik het misschien maar beter weggooien.

JanEric

Citaat van: programa op 07-02-2014  12:40 uEerlijkheid gebiedt dat ik het soms wel doe , maar ik heb gelukkig nog nooit een infectie kunnen achterhalen.
Maar als dit echt een groot risico vormt voor je wort/bier dan kan ik het misschien maar beter weggooien.

Nee, opdrinken!
Sample in maatglas gieten zonder starsan e.d, SG meten en opdrinken.
Zo leer je kennen hoe je bier gaat smaken en die ervaring kun je voor volgende brouwsels toepassen.

tjleet

Zelfs met refractometer neem ik genoeg bier om te proeven. Weggooien is zonde en teruggooien ook (want dan proef je niet)

programa

Proeven doe ik sowieso ook altijd , dat is juist erg interessant. Maar meestal drink ik maar 2 slokjes.

tjleet

Als je het daarna terug gooit heeft desinfecteren ook geen zin gehad...

programa

Citaat van: tjleet op 07-02-2014  13:51 uAls je het daarna terug gooit heeft desinfecteren ook geen zin gehad...

Na de meting giet ik wat bier uit de gedesinfecteerde maatbeker in een normale drinkbeker en dan doe ik de rest van het bier weer terug.
Ik drink zelf niet uit de maatbeker die gedesinfecteerd is.

Elk object wat in contact komt met mijn bier/wort desinfecteer ik voor gebruik, om zo infectie te voorkomen.

Ronald_

Weer even on topic:

Geeft Star San zelf nou advies over de houdbaarheid en werking na langere tijd van een star san oplossing?

Wij hebben onze Star San oplossing in een plantenspuit en gebruiken kraanwater. Tot nu toe geen infecties gehad sinds gebruik van Star San (een brouwsel of 40) en die oplossing staat soms wel 3 maanden.

John

Voordat ik een refractometer had ging de sg dobber na ontsmetten in gistvat.

Henielma

In een waterfles met gedemineraliseerd (osmose) water maak ik 19 liter Star San in 1 keer. Hiermee doe ik ongeveer een jaar. Dit wordt niet troebel tijdens dat jaar. Heb er alle vertrouwen in dat de ontsmettende werking blijft bestaan gedurende die tijd.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.