Lagertemperatuur (nagisting)

Gestart door Polleke, 17-05-2005 18:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Polleke

Hallo allemaal,

Ik vraag me af, ons bier (Belgische pale ale) staat te lageren bij een temperatuur van ongeveer 19 graden (omgevingstemperatuur).
zou het beter zijn om de flessen in een speciekuip met water te zetten? blijft dit water kouder dan de omgevingstemperatuur?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Gio

Volgens mij is dit voor pale ale een prima lager temperatuur.
Als je met lageren de fase na het bottelen bedoeld.
Bij 19 graden kan de gist namelijk nog enig werk verrichten. Na twee weken mag ie eventueel wat koeler maar is m.i. niet echt noodzakelijk.
Voor het drinken eventjes in de koelkast is wel lekker.

Water wat kan verdampen (bijv. door middel van natte lappen of iets dergelijks) neemt warmte weg en heeft een iets koelend effect.


Opmerking Jacques
Met lageren wordt de periode bedoeld na de hoofdgisting, dus voor het bottelen. Een andere gebruikelijke term hiervoor is de nagisting.
De fase na het bottelen om koolzuur in het bier te krijgen door suiker toevoeging wordt hergisting genoemd.

Celocelava

Polleke,

Leidingwater is nu nog erg koud, bij mij thuis gemeten 6C. In een beetje koude omgeving zoals een schuur die weinig open gaat duurt het 48 uur voordat hij van 6C naar 10C is gegaan. Water is een erg slechte geleider, kijk maar naar de duidelijke temperatuur scheiding in bv een lauw bad waar je warm of koud water bij laat lopen.

Het kost wel wat water maar dan heb je ook een eenvoudig middel om koud te lageren.

Peerrr.

Polleke

Citaat van: Gio op 17-05-2005  19:45 uAls je met lageren de fase na het bottelen bedoeld.

Ik bedoelde eigenlijk klaren (dus na de hoofdgisting en voor het bottelen).

MO

Water een slechte geleider? Er bestaan niet veel betere koel/verwarmingsmedia!

Adrie

Dat klopt. Maar er zijn twee eigenschappen van water waar we rekening mee moeten houden:

1. Water heeft een zeer grote warmte-inhoud. Dat betekent dat het veel energie kost om het op te warmen en dat het veel energie moet verliezen om af te koelen. Dit betekent dat opwarmen en afkoelen door de omgeving langzaam verloopt.

2. Water kan stratificeren. Dat wil zeggen dat je een duidelijke scheiding tussen warm water (boven) en koud water (onder) kunt krijgen. De warmteuitwisseling tussen de warme en de koude laag is (door geleiding en straling) niet erg groot. Dit verschijnsel komt in de natuur in diepe meren zeer vaak voor. Je merkt het ook bij het au-bain-marie afkoelen van een pan hete giststarter.

Polleke

Maar zou het dan nuttig zijn om de flessen in een speciekuip met water en een klein pompje te zetten zodat ze wat kouder staan?

Job

Water heeft een zeer hoge soortelijke warmte - dit betekent dat het erg veel (warmte energie kan opnemen, en dus ook afgeven.
Dit is er ook de reden van dat (oppervlakte-)water zo'n enorm grote invloed heeft op de atmosferische omstandigheden.
Ter illustratie: om een liter water op te warmen van 20 tot 100 graden, is ongeveer 8 x zoveel energie nodig als het opwarmen van een liter staal van 20 tot 100 graden.
Als geleider scoort water niet erg goed - de temperatuuroverdracht in stilstaand water is veel minder dan die in "stilstaand" staal (om even bij het voorbeeld te blijven) dus om het als overdrachtsmedium te gebruiken is het van belang om het voortdurend in beweging te houden, de menging zorgt dan voor de overdracht.
Wanneer in een koelsysteem het water gaat koken, zorgt de plotselinge extra beweging van het medium dan ook voor een forse toename van het koelrendement.

vr. gr.

Job

Edit : Ik merk dat ik niet de eerste was... :)

goom

Pfff als ik dit lees kan ik jullie een advies geven, ga eens een goed natuurkundeboek lezen alvorens je een vloeistof met een vaste stof gaat vergelijken.
En als je daarmee klaar bent, neem dan een les fysische chemie. En leer daar dan dat fase overgangen het meeste energie kosten.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.