Bottelgist

Gestart door henk-jan, 22-03-2008 15:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

henk-jan

he hallo,

Omdat bij mij de hergisting op fles niet altijd goed gaat (weinig schuim op mijn bier) wil ik een keer proberen giststarter mee te bottelen.  Ik lager zwaar bier meestal 2/3 weken in mandfles.

Ik gebruik altijd korrelgist van unibrew (bovengist voor zwaar blond bier), ik denk dus dat ik deze gist ook moet gebruiken als bottelgist.
Kan iemand mij vertellen hoeveel gist ik daar voor nodig heb? Moet ik een giststarter maken met een heel zakje of gaan de flesjes dan knallen/ gushing?
Als ik dit ga proberen moet ik dan alsnog 8 gram suiker per liter bier meebottelen ?

groetjes :weetniet: :weetniet:

MO

Bij zo'n relatief korte lagertijd zou ik het niet zoeken in verse gist (zolang het bier niet zwaarder is dan 9%).

Ik zou eerder eens kijken naar het maischschema, heb je een rust onder de 60 °C?

En een andere gist (probeer eens een Wyeast) zou ook kunnen helpen.

Als je toch echt met gist zou willen bottelen, dan is een gram of 2 op 20 liter meer dan genoeg. Het is niet zo dat meer gist meer koolzuur geeft, koolzuur wordt niet gevormd vanuit gist maar vanuit vergistbare suikers.

Ronnie

Als je hoofdgist een korrel was en de eind SG boven SG 1016 is gestrand, zou ik zeker NIET bottelen met een Wyeast gist of een flesopkweek.
Die zouden de rest van het werk wel es kunnen afwerken en je gebottelde flesjes gaan dan op weg naar SG 1010... PSSSSCHT!!

Gebruik eventueel dezelfde gist.

ed

Ik heb ook weinig schuim op een trippel, gebrouwen met T-58. Vandaag heb ik toevallig een blondje gebotteld dat ook met een T-58 is vergist. Ik heb 2 flesjes trippel geopend en nog een keer het SG gemeten. Was niet, of weinig minder dan het eind sg. Er zit dus nog bottelsuiker in die niet is vergist. Nu heb ik in 1 flesje 2 ml en in 1 flesje 4 ml restjes gist van het blondje gedaan de trippeltjes opnieuw gebotteld. Het is maar een testje en als het niets wordt heb ik pech gehad. Ik heb ze weer warm weggezet. Voor de veiligheid in een ton met een deksel erop. Voor het geval het mis gaat en de boel uit elkaar knalt. :pan: Mocht het schuim nu beter worden dan weet ik dat ik de volgende keer wat gist moet bijvoegen voor de vergisting in de fles.

ed

MO

Ik was misschien onduidelijk, maar ik bedoelde NIET bottelen met een Wyeast, maar vergisten met een Wyeast, het hele bier dus.

henk-jan

Bedoel je dat je gist bezinksel van na de hoofdvergisting van dat blond bier in die flesjes tripel gedaan? Of heb je iets opnieuw opgestart? Ik hoor heel graag of die tripel alsnog beter gaat schuimen.

Groet

Oscar

Citaat van: henk-jan op 22-03-2008  15:15 uIk gebruik altijd korrelgist van unibrew

Zoals MO al aangeeft, wordt het denk ik tijd dat je in de wereld van de verschillende en heerlijke gisten gaat stappen. Voor iedere bier(type) heb je wel een aantal specifieke gisten om het juiste karakter aan het bier te geven. Een universele gist zal prima vergisten, maar mist vaak toch net dat kleine beetje wat je bier meer karakter geeft...


henk-jan

Citaat van: MO op 22-03-2008  17:34 uIk was misschien onduidelijk, maar ik bedoelde NIET bottelen met een Wyeast, maar vergisten met een Wyeast, het hele bier dus.

oke :idea:

Hopmans

Is Mo van zijn geloof afgevallen?
Mo, en verse gist........
Enfin, hij heeft wel gelijk.

@Henk-Jan
Ik denk ook dat je eens met verse gist aan de gang moet.
Het schuim is daarmee toch wat beter.
Ook geen eiwitrust meer bij het maischen.
Gewoon 35 minuten op 62 graden en 25 minuten op 73 graden, en uitmaischen 5 minuten op 75 graden.
De hoofdvergisting duurt met verse gist meestal iets van 7 dagen, daarna ga je lageren op kamertemperatuur.
Dit duurt 1-2 weken.
Bottelen doe je dan met 8 gram/liter suiker.
Dit kan gewoon niet fout gaan.

 :degroeten:

korek

Inderdaad, er gaat niets boven verse gist. Ik heb al verschillende malen met korrelgist en met een smackpack vergist. De verse gist wint het duidelijk wat smaak betreft en ook de schuimhoudbaarheid is veel beter. Tsja, je kiest voor gemak of voor kwaliteit. Overigens heeft het maken van een goede giststarter ook z'n bekoring.

ed

Citaat van: henk-jan op 22-03-2008  17:38 uBedoel je dat je gist bezinksel van na de hoofdvergisting van dat blond bier in die flesjes tripel gedaan? Of heb je iets opnieuw opgestart? Ik hoor heel graag of die tripel alsnog beter gaat schuimen.

Groet


@Henk,
Inderdaad. Ik heb gewoon wat bezinksel van de hoofdvergisting in het flesje gedaan en een nieuw dopje erop gedaan.
Gebeurd er niets, dan heb ik pech gehad. Zowel, dan weet ik weer iets meer.

ed


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.