Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Houten vat wil niet lekdicht worden

Gestart door koffie, 03-02-2014 07:17 u

Vorige topic - Volgende topic

koffie

Ik heb een gebruikt wijnvat gekocht om bier in te verouderen.
Dit vat staat nu al meer dan een week buiten gevuld met water, maar lekt nog steeds :(

Eigenlijk is het al vanaf de eerste dag hetzelfde, het hout aan de buitenkant is droog op 1 plek na. Als ik goed ga kijken lijkt het alsof er uit 2 hele kleine gaatjes water sijpelt. Als ik met mijn hand het water wat er op ligt wegveeg, ontstaat er direct weer een nieuw laagje water.

Zo lang zo erg lek heb ik ze nog niet eerder gezien. Ik ben bang dat er een of beestje een gaatje doorheen geknabbeld heeft wat te groot is om te dichten.
Heeft iemand ervaring met dergelijke lekken? Kan ik provisorisch gerepareerd worden of moet ik kijken of het vat te ruilen valt?

RobinB

seed7

Tik er eens voorzichtig een klein rvs spijkertje in, zodat die net afsluit.

Ingo

orangeloo

Zelf nog niet mee gemaakt, maar als je het kan ruilen is dat een idee.
Anders het gaatje proberen te dichten, er is "kneedbaar" hout in de handel, of anders met (bruis) lijm injecteren.  :brouwen:

Gerb

Ik zou eerder voor sanitairkit gaan.

toon van den broek

Hallo Koffie,

Altijd vervelend een lekkend vat.
Het vat ziet er wel goed uit dus aan het hout zelf lijkt het me niet te liggen.
Je moet de spijkertjes eruithalen die de band op zijn plek houden en dan de band heel hard aanslaan.
Geleidelijk doen anders gaat de band schuin zitten en kan hij erafwippen. Ook niet erg hoor.
Dus heel hard aanslaan dus. Je hebt wel een 500 g moker of zwaarder nodig.
Verder is het ook zo als er bier/wort inzit dat dit kleine lekjes ook gaat afdichten. Kost wel een beetje bier/wort, maar meestal valt dat werlweer mee.
Met hout heb je gewoon veel meer verliezen... moet je incalculeren.

Groet en succes, Toon.

koffie

Toon,

Het lekken gebeurt juist niet op de naad van de duigen of de nagels van de banden, maar voor zover ik weet echt door 2 gaatjes in 1 stuk hout.
Het vat is zo gevuld met water dat het niveau hoger is dan waar het lekt. Verliezen door verdamping en zeer licht lekker is niet erg, maar dit geeft echt plassen water onder het vat :(

Ik kan (in overleg met de leverancier) een spijkertje proberen, maar de kans is wel dat je het gat hier groter mee maakt. Ik zal straks de leverancier eens bellen. Betekent wel een rit naar Groningen op en neer :(

Oscar

Ik denk dat je deze kleine gaatjes wel kunt dichten. Er zijn al meerdere opties gegeven. :)

toon van den broek

Hallo Koffie,

Als het inderdaad door het hout heen komt en je het vat net gekocht hebt inderdaad even teruggaan.
Voordeel is weer wel dat je dan eens bij mij aan kunt komen om eens wat andere lambiek/geuzes te proeven.
Woon net tegen Groningen aan, gezellig, dus...

Groetjes, Toon.

smaalle

Als je zichtbare gaatjes hebt, kun je ze dan niet repen met vlas. deden ze vroeger ook in de kuiperij. En anders even terug gaan. Maar krijg je dan wel een dicht vat?

RobinB

Je hebt toch gewoon recht op een niet-lek vat?
Ik zou er niet in gaan timmeren enz.. gewoon terug naar de verkoper. :)

koffie

Morgen even de handelaar bellen, kreeg hem vandaag niet te pakken.

koffie

Eindelijk de handelaar te pakken gekregen.
Het probleem is: hij heeft geen enkel vat meer op voorraad :(

Ik heb met 'm afgesproken dat ik ga kijken of een spijkertje erin meppen helpt. Mocht dat niet lukken moeten we iets anders bedenken, maar ja .. ik zit hier met 235 liter jongbier :P
Zojuist even 2 nageltjes erin geslagen, kijkt te helpen. Nu maar hopen dat de gehele natte plek alleen door die 2 gaatjes kwam ..

Oxhead

Misschien nog wat kaarsvet eroverheen voor de artisinale afwerking? :biersmile:

jovas

koffie

Ik heb van die zwarte nageltjes gebruikt.
Gisteren om een uurtje of 8 's avonds erin getikt, dit was het resultaat 11 uur later:

hobbybob

Dat lijkt geholpen te hebben koffie :biersmile:

MO

Ik ga volgende week ook 2x200 liter afvullen in houten vaatje. Er zit nog rum in, toch gaan we de vaten eerst maar een week vullen met water om te kijken of ze dicht zijn.
Las laatst op facebook dat Witte KlaverVier 1000 liter had verloren door een lekkend vat. In 1 dag!
Geen risico dus.

koffie

Er bleek nog een gaatje te zijn :(
Deze aan de onderkant, maar de natte plek die het veroorzaakte liep over in de natte plek van de eerdere 2 gaatjes.
Nadat ik hier ook een zwart nageltje in geslagen heb, lijkt alles nu droog te zijn. Vandaag laatste inspectie en dan schoonmaken en vullen.

Iemand nog tips voor het schoonmaken? Hij staat nu 3 weken vol met water, ik zat eraan te denken dat eruit te laten lopen en dan te vullen met heet water - eventueel klein beetje oxi?
Daarna een laagje water met Star San erin en het vat alle kanten op rollen/schudden zodat dit overal komt. Grootste uitdaging is: waar laat ik de Star San oplossing die er uit komt? Het was is zo groot en onhandelbaar dat het buiten staat. Ik neem niet aan dat ik die Star San zo op het gras kan laten kopen?

Edit: Dat afdichten met kaarsvet, wat is de achterliggende reden hiervoor?

seed7

Wat voor "vuil" verwacht je in het vat dat je het zo grondig wilt reinigen?

Je vat in kaarsvet zetten heeft tot doel de gas doorlaatbaarheid te verkleinen, maar zeker niet iets dat ik met zo'n groot vat zou doen. Ik heb het bij een 50l vaatje gedaan waar het Rood Wild in zit, bij het lambiek vat niet. Het gaat daarbij met name om de verhouding inhoud en oppervlak.

Iets dat je ook bij grote vaten vaak ziet is dat de kopse kant van de duigen geschilderd is. Dit is om uitdrogen en verdampen tegen te gaan, het is de richting van de sapstroom in de boom en meer doorlaatbaar.

Ingo

koffie

Citaat van: seed7 op 09-02-2014  08:18 uWat voor "vuil" verwacht je in het vat dat je het zo grondig wilt reinigen?
Er heeft wijn in gezeten. Na het legen zijn ze verhandeld en hebben ze buiten gestaan (onder een afdak) en heeft er het nodige transport plaats gevonden van Frankrijk naar Nederland.
Vervolgens heeft het vat 3 weken buiten gestaan met water.
Toen ik het vat kocht, zag ik een grote witte vlek aan de binnenkant. zou iets van schimmel kunnen zijn?
Ik wil uiteraard zoveel mogelijk wijnsmaak behouden, maar ben toch ook wel huiverig om er zonder schoonmaken mijn bier in te donderen :)

CiteerJe vat in kaarsvet zetten heeft tot doel de gas doorlaatbaarheid te verkleinen, maar zeker niet iets dat ik met zo'n groot vat zou doen. Ik heb het bij een 50l vaatje gedaan waar het Rood Wild in zit, bij het lambiek vat niet. Het gaat daarbij met name om de verhouding inhoud en oppervlak.

Iets dat je ook bij grote vaten vaak ziet is dat de kopse kant van de duigen geschilderd is. Dit is om uitdrogen en verdampen tegen te gaan, het is de richting van de sapstroom in de boom en meer doorlaatbaar.

Ingo
Zoals dit bedoel je : http://thumbs.dreamstime.com/z/wijnvat-kelder-25593371.jpg
Altijd al afgevraagd waarom dergelijke vaten in de middelste ring rood waren.
Ik begrijp dat het dus weinig nut heeft om wat kaarsvet rond de nagels te doen?

seed7

Citaat van: koffie op 09-02-2014  08:30 uAltijd al afgevraagd waarom dergelijke vaten in de middelste ring rood waren.
Ik begrijp dat het dus weinig nut heeft om wat kaarsvet rond de nagels te doen?

Kaarsvet rond de spijkers heeft inderdaad geen zin

Ha, die rode ring die jij op het plaatje laat zien is wijn. Ze leggen het vat met het gat naar beneden om leeg te laten lopen, daarna rolt het vat van een helling af en spat de rest wijn in de rondte en kleurt het hout rood.

Wat ik bedoelde is de rode ring zoals hier op het vat geschilderd,

Ingo

Ebje

Vroeger maakte men tonnen lekvrij door de binnenkant in te smeren met dennenhars. Je zou, als er nog meer van dat soort lekkende plekjes ontstaan, lokaal met hars die plekjes behandelen. Iets verwarmen tot het stroperig wordt dan insmeren en uit laten harden. Het is een natuurlijk middel dat waarschijnlijk wel wat smaak afgeeft, maar op zoveel bier vind je dat hopelijk niet terug.

koffie

Zojuist het vat leeg laten lopen. Daarna gevuld met heet water , maar wel zodat ik 'm nog kon tillen. Daarna het vat op beide kopse kanten rechtop gezet en en volledig rondgedraaid. Op die manier komt het hete water overal.
Daarna leeg laten lopen en nog een keer herhaald.

Vat staat nu binnen en word as we speak gevuld :)

Oscar

Koffie,

Als het wijnvaten zijn: 2 zakken soda erin, daarna vullen met warm water en ff 2 dagen laten staan, daarna naspoelen met water en je kan ze gebruiken...

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.