Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Flessen spoelen  (gelezen 31301 keer)

depee

• Gast
Flessen spoelen
« Gepost op: 03-11-2002 23:56 u »
Flesjes proper maken, Ik haat het.
Een tijdje ben ik al aan het denken om een spoelmaschine te maken. Om te proberen heb ik deze voormiddag het volgende aan elkaar gesoldeerd.
Op een horizontale koperen buis van 15 mm heb ik 3 verticale buisjes van 10 mm gesoldeerd die ongeveer 13 cm lang zijn (2 cm korter dan de totale hoogte van het flesje) Op elk buiqje kan ik telkens één flesje plaatsen. De bovenkant van de de verticale buisjes heb ik dicht gemaakt en een gleufje in gezaagd, langs de zijkanten heb ik kleine gaatjes geboord die dienst doen als sproeiers.
Op de horizontale buis heb ik een pomp aangeloten.
Ideaal zou zijn als ik op de verticale buisjes borsteltjes kon plaatsen maar daar heb ik nog geen oplossing voor.
Het werkt goed maar niet goed genoeg, de flesjes krijg ik redelijk proper. Om te spoelen heb ik warm water gebruikt met 250 gr soda per 10 l water.
Zijn er collega brouwers die ook iets dergelijks hebben
gemaakt? Wat zijn jullie ervaringen en welk product gebruiken jullie om te reinigen?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Pjotr

• Gast
Re: flessen spoellen
« Reactie #1 Gepost op: 04-11-2002 13:22 u »
Na uitschenken spoel ik mijn flesje meteen uit, dus reinigen is verder niet nodig. Voordat ik ze opnieuw afvul spoel ik weer met warm water en bak ze in de oven met alu-folie over de flesopening.

Peter.

Offline JWVG

• Super lid
  • Land: nl
  • Well, that's just ..like ..uh.. your opinion, man!
« Reactie #2 Gepost op: 04-11-2002 13:58 u »
Dat doe ik precies zo, en volgens mij is dit toch de minst vervelende oplossing.

JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #3 Gepost op: 04-11-2002 23:54 u »
De flessen worden zo misschien wel steriel maar zeker niet schoon. Biersteen verwijder je niet door even te spoelen met warm water. Deze lastige aanslag laat zich alleen met een zuur oplossing verwijderen.
Door het 'bakken' van de flesjes loop je verder het risico dat organische verontreinigingen aanbakken aan de wand van de fles. Een gevolg hiervan kan het onstaan van gushing zijn.

:degroeten: Jacques

depee

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 05-11-2002 01:33 u »
Volledig akkoord maar met welk zuur en werkwijze kan je biersteen verwijderen.
Ik spoel ook mijn flesjes uit na gebruik maar heel proper krijg ik ze niet allemaal.

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 05-11-2002 10:54 u »
Hmmm... dan zou ik toch eerst eens een paar gushers hebben moeten meemaken, en dat heb ik tot nu toe alleen gehad in de VS, toen ik nog met bleekwater schoonmaakte. En is biersteen niet vooral een probleem bij wat harder water, niet bij het zachte water dat we hier in WAgeningen hebben? Ik denk dat ik dit soort aanwijzingen zeker zal opvolgen, maar pas als ik last heb van de problemen die Jacques noemt. Tot dan is dit namelijk wel verreweg het snelste...

Misschien moet ik er nog bijzeggen dat ik natuurlijk wel af en toe flesjes afserveer, als ze niet schoon te krijgen zijn of anderzijds gebreken vertonen. Mijn commerciele bierconsumptie is bescheiden, maar groot genoeg om deze flesjes te vervangen.

:degroeten: Jan Willem.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
Re: flessen spoelen
« Reactie #6 Gepost op: 05-11-2002 22:26 u »
Biersteenvorming is zeker geen probleem van hard water! Biersteen bestaat uit calciumoxalaat. Door een overmaat aan calcium ontstaat er een neerslag tijdens het koken en heb je zelfs minder vorming van calciumoxalaat in de fles.

Ik heb gemerkt dat zeker bij flessen die je een paar jaar in gebruik hebt een filmlaagje biersteen zich in de fles afzet. Door regelmatig te wisselen van fles kun je inderdaad het probleem ondervangen.

Voor het verwijderen van biersteen komt in feite elk sterk zuur in aanmerking. Volgens de literatuur is salpeterzuur het meest effectief. Zelf gebruik ik zoutzuur van de bouwmarkt. De flessen worden na zuurbehandeling grondig gespoeld zodat het geen probleem is als in het zuur verontreinigingen zitten.

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #7 Gepost op: 05-11-2002 22:35 u »
Jacques,

Hoe vaak was je dan met zoutzuur en in welke concentratie?

Herman

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #8 Gepost op: 05-11-2002 23:05 u »
Ik gebruik een oplossing van 5% geconcentreerde zoutzuuroplossing en 95% water en laat dit een dag in het flesje staan. De oplossing giet ik vervolgens over in de volgende fles. Ik behandel dus slecht een paar flessen tegelijk. De flessen staan in een grote plastic lekbak om risico's (door bijvoorbeeld per ongeluk omstoten van een flesje) te vermijden.
Na 4 à 5 keer ontstaat er een flinke schuimvorming bij het overgieten door eiwitten die ook uit het biersteen oplossen. Als de schuimvorming te sterk wordt giet ik de zoutzuuroplossing weg door de gootsteen (meteen daarna goed naspoelen).

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #9 Gepost op: 06-11-2002 09:43 u »
Hmmm.... Jacques, ik kan het mis hebben, maar heb je voor Calcium oxalaat geen Calcium nodig  ;) ? Calcium gehalte is geloof ik inderdaad weer wat anders dan hardheid, maar in ieder geval zit er in ons water ook weinig calcium. Er zit natuurlijk ook nog wel wat Ca in de mout.

Ik hou de flesjes natuurlijk goed in de gaten, en denk dat ik af en toe maar eens ga doen wat A3 altijd doet, namelijk nieuwe schone flesjes in Oss afhalen.

JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #10 Gepost op: 06-11-2002 21:49 u »
Hoi Jan Willem,

Zoals jij al aangeeft zit niet alleen in het water maar ook in de mout calcium. Bij hard water heb je meer calciumionen in het beslag hierdoor wordt de kans dat een oxaalzuurion een calciumion tegenkomt groter. Het calciumoxalaat staat daardoor eerder neer. Eenmaal uit de oplossing kan het geen biersteen meer vormen in de bierflesjes.
Overigens kwam ik een paar jaar geleden toen ik de literatuur rond brouwwater ging bestuderen tot de ondekking dat hard water helemaal geen nadeel hoeft te zijn voor het brouwen van de meeste bovengistende bieren als je de pH maar controleert en zonodig corrigeert. Zacht water is kennelijk wel een vereiste van het brouwen van een pilsener.

Offline Hermax

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: be
  • Ik denk... denk ik.
    • Hermax Music
« Reactie #11 Gepost op: 26-12-2002 19:31 u »
Maar intussen heeft onze arme DeePee nog niet echt nieuwe suggesties gekregen in verband met het spoelen van zijn flesjes...
Zelf vind ik het niet echt zo vervelend; het is een deel van de hobby. Of ik nu aan het overhevelen ben, koken, meten of spoelen, ik amuseer me tijdens elk facet van het bier maken.
Uiteraard ben ik ook op zoek gegaan naar vereenvoudigingen en voor het spoelen doe ik het op de volgende manier.
1. Natuurlijk onmiddellijk elk flesje na consumptie goed uitspoelen.
2. Aan een emmer heb ik een darm met een kraantje gemonteerd. Ik vul de emmer met een bodem soda en vul 'm met heet water. (de kraan blijft natuurlijk dicht)
3. Een paar keer knijpen in de darm zorgt ervoor dat die helemaal gevuld wordt. Als je dit niet doet zal het water er niet goed uitlopen.
4. De emmer op een hoogte plaatsen, de kraan openzetten en de flesjes die in een plastic bak staan voor ongeveer 1/3 één voor één vullen.
5. Ik weet niet precies hoe het heet, maar ik heb zo een metalen borstel die je op het flesje kan zetten en waar je op duwt om een draai- en op-en-neer-beweging in te zetten.
6. Een tijdje laten rusten (ik wacht een kwartiertje) en het water er met een paar hevige bewegingen uit gieten.
7. Naspoelen met koud water; dit doe ik met de jet washer van Brouwland. (een hulpstuk gemonteerd op de kraan zodat het water in de fles spuit door op het hendeltje te duwen)

Misschien zijn er bij dit system nog te veel manuele handelingen naar jouw smaak, toch denk ik dat het een minimum aan tijd vergt. Voor een brouwsel van 12 liter heb ik een klein uurtje 'kuiswerk'. Dat moet er toch afkunnen voor onze geweldige hobby?

Herman

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 26-12-2002 22:56 u »

Citaat

5. Ik weet niet precies hoe het heet, maar ik heb zo een metalen borstel die je op het flesje kan zetten en waar je op duwt om een draai- en op-en-neer-beweging in te zetten.

Hoi Herman,

Zo'n ding heb ik in het grijze verleden ook gebruikt totdat ik ondekte dat de borstel kleine krasjes maakte aan de binnenkant van de fles. Die kleine krasjes kunnen een bron van infecties zijn omdat reinigings- en desinfectiemiddelen niet altijd in staat zijn voldoende in te dringen in zo'n krasje.

Borstelen is prima om vuil los te maken maar dan wel een zachte borstel gebruiken.

Overigens laat in jouw berichtje op uitstekende wijze zien dat er meerdere wegen naar een schone fles gaan. De ene weg is alleen wat sneller, milieuvriendelijker of effectiever dan de andere.

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #13 Gepost op: 26-12-2002 23:26 u »
Hoi Herman,

Da's een interessante manier van schoonmaken. Soda lijkt me echter niet zo zeer desinfecterend, eerder ontvettend en reinigend. Maar dat geld natuurlijk ook voor Sun.
Je gebruikt de flesjes hierna direct? Of laat je e.e.a. nog drogen? Hoe lang werk je al volgens deze methode?

Herman

Offline Hermax

• Boven 10 berichten
  • *
  • Ik denk... denk ik.
    • Hermax Music
« Reactie #14 Gepost op: 27-12-2002 12:43 u »
Ha die Herman,

Da's nu toch al een paar jaar dat ik het op deze manier doe. Na het spoelen laat ik de flessen eerst volledig drogen door ze ondersteboven op een uitdruprek te plaatsen.
Tot nog toe heb ik nog niets gemerkt van bepaalde flesjes waarvan de smaak van het bier anders was dan de rest van het brouwsel. En ik ben nochtans heel streng als het gaat om de smaak: niet lekker of een vreemd smaakje = direct weggieten.
Wat die soda betreft; ooit heb ik wel eens Chemipro gebruikt. Maar zelfs na drie keer spoelen bleef ik maar die chemische geur waarnemen in de flessen. (men kan dit misschien belachelijk vinden maar ik ruik eigenlijk overal eerst aan tijdens het brouwen; elk verdacht geurtje heeft ergens zijn oorsprong en dus ook zijn gevolgen...) Dus bleef ik maar bij soda. Misschien heb ik toen wel iets verkeerd gedaan.
In ieder geval ga ik de opmerking van Jacques ter harte nemen en een zachte borstel kopen.

Herman

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #15 Gepost op: 04-02-2003 23:20 u »
Hoi mede bierliefhebbers

Ook ik spoel mijn flessen altijd meteen uit na dat ik mijn biertje
uit heb.
Voordat ik bottel dan laat ik ze in grote plastic tonnen een
dag in sulfiet met citroenzuur staan weken.
Voor het bottelen nog even spoelen met water.
Nu lijk mij dit het meest voor de hand liggende oplossing maar
ik lees dat niemand dat verder doet.
Is daar een reden voor dat jullie dat niet doen?

:degroeten: roco

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #16 Gepost op: 04-02-2003 23:29 u »
Hoi Roco,

Ik doe het wel eens op jouw manier, maar niet vaak. Reden: lange tijd voor sterilisatie (zo'n 24 u naar verluidt) en de vrijkomende gassen.

Positief aan deze methode is dat je eigenlijk niet hoeft te spoelen, maar enkel uitlekken. De gisten vinden een klein beetje sulfiet namelijk zeer aangenaam.

Herman

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #17 Gepost op: 05-02-2003 12:02 u »
Passen jullie wel op met zoutzuur! De gaten springen in je kleren als je daar mee morst. Gelukkig gebruikt Jacques slechts 5% van een 5% oplossing, dus het is wel mooi verdund. Ik gebruik tot op heden wel Chempro, en dat werkt prima. Na drie keer spoelen met lauwwarm water is de geur volledig verdwenen. Het is wel moeilijk te beoordelen want de geur hangt vrij doordringend in de badkamer.
Misschien dat ik in de toekomst nog een overstap op soda. Natuurlijk supergoedkoop en zeer milieu vriendlijk.
Gr
MO

Offline Patrik_Claes

• Junior lid
  • **
  • En plots wordt biochemie interessant!
« Reactie #18 Gepost op: 05-02-2003 12:46 u »
Roco en Herman,

Waar halen jullie die lange periode van 24u vandaan??? Ik heb zo'n avinatore uit Brouwland (een kom met een omhoog gerichte zuiger in: flesje ondersteboven op zuiger, een keer duwen en de fles is bevloeid...) waarmee ik mijn (weliswaar reeds schone flesjes) even spoel met sulfiet/citroenzuur (een halve koffielepel/liter). Vervolgens 5 min laten staan en eventueel naspoelen...Nog nooit problemen gehad in de 7 jaar dat ik brouw! 24u lijkt me dan ook schromelijk overdreven, en het resulterende laagje sulfiet oplossing na bevloeien is voldoende. Ik heb me zelfs eens laten vertellen door een collega dat een met water voorgespoeld flesje zelfs voldoende heeft aan een bodempje sulfietoplossing, aangezien het vrijkomende gas toch in oplossing gaat in het water op de wand en zo de rest van het flesje ontsmet.

Groet,

Patrik

Offline Herman

• Beheerder
  • Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 05-02-2003 13:36 u »
Hoi Patrik,

De inwerkingstijd van sulfiet is nog altijd een onbeantwoorde vraag bij mij: wie geeft uitsluitsel? Ik heb op een oude verpakking 24 u gelezen, maar merk dat andere mensen volstaan met enkele uren, halfuur of zelfs enkele minuten.
Die 24 u pas ik overigens bij materialen toe, bij flesjes neem ik het niet zo nauw (mits goed schoon). Dat je nooit problemen hebt gehad zegt me niet zo veel, ik ken brouwers die hun flesjes nooit ontsmetten.....

Herman

Offline Ep

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 05-02-2003 18:59 u »
Hoi Roco,

Ik doe het ook altijd op jouw manier, alleen doe ik tegenwoordig niet meer de flesjes in een ton met sulfietoplossing maar vul ik de flesjes ermee, dit scheelt een hoop sulfiet en bovendien is het toch niet nodig dat de buitenkant steriel wordt.
Of die 24 uur echt nodig is weet ik niet maar het kan in ieder geval geen kwaad, en na het vullen van al die flesjes is het voor een luie brouwer als ik ook niet erg om pauze te moeten nemen. ;D

Ep

Offline roco

• Vol lid
    • rogier en jeanine
« Reactie #21 Gepost op: 07-02-2003 23:24 u »
Hoi mede bierliefhebbers   :lekkerbier:

De sulfiet in de flesjes doen is inderdaad nog niet zo een slecht idee, ik denk dat ik dat de volgende keer ook doe  Ep.

Die 24 uur, ja het is lang maar euh, als ik slaap valt het wel mee. Ik bedoel of ik ze nou 1 dag of 3 dagen van te voren klaar zet maak me niet zoveel uit dus die tijd zeg me niks.

:degroeten:

Offline Pallieter

• Vol lid
  • BROUWEN EEN PRACHTIGE HOBBY
« Reactie #22 Gepost op: 08-02-2003 19:18 u »
Hallo brouwers,

Eigenlijk was ik een beetje verbaasd dat er nog veel met sulfiet gewerkt wordt,wat mijnsinziens een product is dat niet in de professionele brouwerij gebruikt word ik dacht eerder in de wijnmakerij. ::).Ik  ben met sulfiet gestopt omdat ik er steeds barstende hoofdpijn van kreeg als ik flesjes spoelde.
Dan ben ik overgeschakeld naar producten uit de Agra industrie (Calgonit, Henkel, Redes, Sopura)
Deze hebben een uitgebreid assortiment voor verschillende toepassingen waaronder.
1:Alkalische reinigers in combinatie met chloor voor reinigen van flessen en brouwmatriaal (0.5 % gebruiksoplossing)
(eigenlijk te vergelijken met chempiro,maar pakken goedkoper)
2:Zure reinigers op basis van fosforzuur voor de gevreesde biersteen (0.5% gebruiksoplossing)
3:Ontsmettende producten op basis van perazijnzuur in combinatie met waterstofperoxide (deze doden effectief alle micro-organismen, wat ik betwijfel met sulfiet).
Het grote nadeel is misschien wel de verpakking die meestal in 30 kg recipiënten is ,maar samenaankoop met enkele brouwers lost dit wel op.
Van elk product dat ik gebruik heb ik wel een technische fiche aangevraagd bij de fabrikant, zodat je weet waarmee je bezig bent!
                             Groeten,
                                  Jan

Offline JWVG

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 09-02-2003 13:27 u »
Ik gebruik dus altijd Starsan om te ontsmetten (Sun om te reinigen). Starsan is ook gebaseerd op zuren, met name fosforzuur. Ik vraag me af of dat toch ook meehelpt tegen biersteen. Ik heb er in ieder geval nog absoluut geen last van gehad.

Oh oh, wanneer brengen ze Starsan nou eens hier op de markt. Jammer dat ik het altijd moet oppikken in de states.

JW.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #24 Gepost op: 09-02-2003 20:35 u »

Citaat

Ik vraag me af of dat toch ook meehelpt tegen biersteen. Ik heb er in ieder geval nog absoluut geen last van gehad.

Hoi Jan Willem,

Fosforzuur werkt uitstekend op biersteen. Een stuk beter zelfs dan zoutzuur. Omdat zoutzuur echter veel goedkoper is gebruik ik dit zuur om mijn flessen zo nu en dan biersteen vrij te maken.