Hallo brouwers,
Eigenlijk was ik een beetje verbaasd dat er nog veel met sulfiet gewerkt wordt,wat mijnsinziens een product is dat niet in de professionele brouwerij gebruikt word ik dacht eerder in de wijnmakerij.

.Ik ben met sulfiet gestopt omdat ik er steeds barstende hoofdpijn van kreeg als ik flesjes spoelde.
Dan ben ik overgeschakeld naar producten uit de Agra industrie (Calgonit, Henkel, Redes, Sopura)
Deze hebben een uitgebreid assortiment voor verschillende toepassingen waaronder.
1:Alkalische reinigers in combinatie met chloor voor reinigen van flessen en brouwmatriaal (0.5 % gebruiksoplossing)
(eigenlijk te vergelijken met chempiro,maar pakken goedkoper)
2:Zure reinigers op basis van fosforzuur voor de gevreesde biersteen (0.5% gebruiksoplossing)
3:Ontsmettende producten op basis van perazijnzuur in combinatie met waterstofperoxide (deze doden effectief alle micro-organismen, wat ik betwijfel met sulfiet).
Het grote nadeel is misschien wel de verpakking die meestal in 30 kg recipiënten is ,maar samenaankoop met enkele brouwers lost dit wel op.
Van elk product dat ik gebruik heb ik wel een technische fiche aangevraagd bij de fabrikant, zodat je weet waarmee je bezig bent!
Groeten,
Jan