Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Auke de Boer is er ook bij  (gelezen 2781 keer)

Offline Auke De Bier

• Eerste berichten geplaatst
  • *
  • Land: fi
  • Trial&error is mijn informatiebron
Auke de Boer is er ook bij
« Gepost op: 31-01-2014 13:03 u »
Hallo beste bierliefhebbers,

Ik ben Auke. Ik ben sinds 2007 woonachtig in Finland. Mede omdat bier hier ongeveer drie keer zo duur is als in Nederland, ben ik begonnen met thuisbrouwen. Ik heb me tot noch toe beperkt tot het brouwen met een bierkit (gehopte wort). Ik houd mijn ervaringen bij op een blog-site. Proost!

http://biermaken.blogspot.fi/

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Land: se
  • Ik brouw wort
Re: Auke de Boer is er ook bij
« Reactie #1 Gepost op: 31-01-2014 15:54 u »
Ah, ik ben hier in Zweden ook begonnen met bierbrouwen vanwge de prijs en het beperkte aanbod :)

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #2 Gepost op: 31-01-2014 15:58 u »
P.s. Ik begon al heel snel met moutextract, heel erg leuk want dan kun je al snel veel lekkerder en gevarieerder bier maken dan dat wat uit blik komt.
Maar niet snel daarna wil je ook de controle over de moutsamenstelling hebben en alleen een moutmolen en een (spiraal)koeler heb je extra nodig...

Offline Auke De Bier

• *
« Reactie #3 Gepost op: 03-02-2014 09:51 u »
P.s. Ik begon al heel snel met moutextract, heel erg leuk want dan kun je al snel veel lekkerder en gevarieerder bier maken dan dat wat uit blik komt.
Maar niet snel daarna wil je ook de controle over de moutsamenstelling hebben en alleen een moutmolen en een (spiraal)koeler heb je extra nodig...

Ik wil eigenlijk ook graag die volgende stap maken. Wat moet je anders doen bij het gebruik van moutextract? Moet je zelf de hop toevoegen e.d.?

Online Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #4 Gepost op: 03-02-2014 13:57 u »
Ik wil eigenlijk ook graag die volgende stap maken. Wat moet je anders doen bij het gebruik van moutextract? Moet je zelf de hop toevoegen e.d.?

Ja moutextract is niet gehopt, dus dan moet je ook hop zelf gaan kopen en doseren. Als je met mout wilt gaan brouwen moet je ook nog zelf gaan versuikeren (maischen), filteren, koken, weer filteren (wat je met extract ook moet doen). Dus ga jezelf alvast maar eens inlezen... Link   :brouwen:

Succes !!

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #5 Gepost op: 03-02-2014 19:45 u »
Inderdaad het hopkoken moet je zelf doen, erg leuk met name als je van IPA's houdt   :biersmile:
Je hoeft je dan niet druk te maken over hoeveel water je verliest tijdens het maischen, of je al genoeg zetmeel in suiker hebt omgezet, filtertechnieken etc,
Ik zou je willen aanraden één van die gratis bierbrouw-software te downloaden (ik gebruik zelf BrouwVisie).
Je kunt dan al zelf leuke recepten invoeren en met verschillende hopsoorten spelen, de software rekent voor jou de bitterheid uit.
Er staan op dit forum heel veel goede recepten, ze zijn vrij eenvoudig te vertalen naar een moutextract brouwsel, uiteraard krijg je niet exact hetzelfde, maar het resultaat zal je aangenaam verrassen.
Ik raad bij gebruik van moutextract wel aan flink koud te lageren, want je krijgt veel depot.

Een van de grote voordelen is niet alleen dat je al snel veel lekkerder bier kunt brouwen dan uit zo'n blik, je kunt ook zelf bepalen hoeveel je wilt brouwen en als ik voor een feest flink wat kratten wil brouwen ben ik er ook niet vies van moutextract te gebruiken (het kost de helft van de tijd en ik kan twee keer zoveel bier brouwen).

P.s. mijn vrouw is gek op de 'hop met de geit' IPA (zoek maar hier op dit forum) gebrouwen met enkel moutextract amber.

Offline Auke De Bier

• *
« Reactie #6 Gepost op: 04-02-2014 19:19 u »
Klinkt goed allemaal. Ik ga me er eerst even goed in vediepen. Kun je in Zweden makkelijk aan alle benodigdheden komen? Hier in Finland is het wel eens wat lastig. Een bierkit en vrijwel alles voor het brouwen van wijn kun je in een grote supermarkt kopen, maar zaken zoals moutextract en biergist kun je weer niet zo gemakkelijk vinden. Of bestel je veel via internet?

Hier drinken ze bij de lunch vaak kotikalja (hembryggda öl). Het is vrijwel alcohol vrij. Hier verkopen ze het concetraat als iets wat lijkt op moutextract. Het bevat alleen al hop en het is gemaakt van gerst en rogge. Ken je dit fenomeen in Zweden ook?

Inderdaad het hopkoken moet je zelf doen, erg leuk met name als je van IPA's houdt   :biersmile:
Je hoeft je dan niet druk te maken over hoeveel water je verliest tijdens het maischen, of je al genoeg zetmeel in suiker hebt omgezet, filtertechnieken etc,
Ik zou je willen aanraden één van die gratis bierbrouw-software te downloaden (ik gebruik zelf BrouwVisie).
Je kunt dan al zelf leuke recepten invoeren en met verschillende hopsoorten spelen, de software rekent voor jou de bitterheid uit.
Er staan op dit forum heel veel goede recepten, ze zijn vrij eenvoudig te vertalen naar een moutextract brouwsel, uiteraard krijg je niet exact hetzelfde, maar het resultaat zal je aangenaam verrassen.
Ik raad bij gebruik van moutextract wel aan flink koud te lageren, want je krijgt veel depot.

Een van de grote voordelen is niet alleen dat je al snel veel lekkerder bier kunt brouwen dan uit zo'n blik, je kunt ook zelf bepalen hoeveel je wilt brouwen en als ik voor een feest flink wat kratten wil brouwen ben ik er ook niet vies van moutextract te gebruiken (het kost de helft van de tijd en ik kan twee keer zoveel bier brouwen).

P.s. mijn vrouw is gek op de 'hop met de geit' IPA (zoek maar hier op dit forum) gebrouwen met enkel moutextract amber.

Offline wilbertd

• Super lid
  • Ik brouw wort
« Reactie #7 Gepost op: 04-02-2014 19:30 u »
Hier verkopen ze alle benodigdheden om wijn te maken, maar dat is niet echt mijn ding.

Ik bestel inderdaad veel via het internet (Nederlandse en Engelse websites), voor wat hop en een paar zakjes gist is dit geen probleem.
Maar voor een 25 kilo moet ik inderdaad zo'n 30 euro verzendkosten betalen (dat doe ik dus niet vaak).

Gelukkig ga ik nog wel eens naar Nederland en rij ik een bestelbus, dan gooi ik een paar 25 kilo zakken mout achterin.
Ook heb ik wat Zweedse webshops gevonden maar ik ben er nog niet aan toe gekomen bij ze te bestellen, ook hebben ze mijn favorieten ingrediënten niet.

Laag alcoholische bier is ook hier inderdaad het enige wat verkocht wordt in de supermarkt (2 1/2 tot 3 1/2 %), ik begin zelf al te wennen aan die 3 1/2 procent. Met name in de zomer eigenlijk best lekker.

Tags: