Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Nieuwe platenkoeler  (gelezen 7763 keer)

Offline BRAAF bier

• Super lid
  • Land: nl
Nieuwe platenkoeler
« Gepost op: 12-02-2016 22:32 u »
Ik ben op zoek naar een nieuwe platenkoeler want ik vertrouw mijn eigen koeler niet meer.
Iemand een adres voor een nieuwe betaalbare koeler?

Overigens vroeg ik me ook af hoe jullie die dingen wegzetten, heb het idee dat er ALTIJD vocht in blijft zitten..

Groet

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
Re: nieuwe platenkoeler
« Reactie #1 Gepost op: 12-02-2016 22:55 u »
gebruik de zoekfunctie dan kom je vanzelf de adressen tegen

Offline Coen

• Peels Bierbrouwersgilde
  • Vol lid
Re: nieuwe platenkoeler
« Reactie #2 Gepost op: 12-02-2016 23:14 u »
Brouwmaatje.nl heeft een leuke collectie. 
Zelf zet ik hem altijd op de lange kant iets gekanteld weg, is dan bij mij altijd droog.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: Nieuwe platenkoeler
« Reactie #3 Gepost op: 13-02-2016 09:43 u »
want ik vertrouw mijn eigen koeler niet meer.

Hoezo vertrouw je die niet meer dan?  :weetniet:

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 13-02-2016 11:11 u »
Hoezo vertrouw je die niet meer dan?  :weetniet:

Omdat ik op de bodem zwarte puntjes zie en ze niet weg krijg.

Serge VL

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 13-02-2016 11:21 u »
Jijk even hier, keuze te over, wel niet de goedkoopste.
http://www.internetwebshop.nl/webshop/4833/Warmtewisselaars_RVS.html

En om die zuiver te houden en mogelijke infecties tegen te gaan vul ik die na gebruik volledig op met Spiritus 85% van Albert heyn (verdund naar 75%) en wordt die zo weggelegd.
http://www.ah.nl/producten/product/wi101150/ah-brandspiritus-85

Offline BRAAF bier

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 13-02-2016 11:55 u »
En om die zuiver te houden en mogelijke infecties tegen te gaan vul ik die na gebruik volledig op met Spiritus 85% van Albert heyn (verdund naar 75%) en wordt die zo weggelegd.
http://www.ah.nl/producten/product/wi101150/ah-brandspiritus-85

Hoe dan?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #7 Gepost op: 13-02-2016 13:58 u »
Omdat ik op de bodem zwarte puntjes zie en ze niet weg krijg.

En heeft dat al tot een infectie geleid? Al geprobeerd om met hete loog rond te pompen?

Offline ejet

• Vol lid
  • Bier!
« Reactie #8 Gepost op: 13-02-2016 14:52 u »
Ik heb mijn platenwisselaar hier vandaan: http://www.wiltec.de/haustechnik-garten-warmetauscher-halterungen/edelstahl-plattenwaermetauscher-gelotet-kupfer.html. Verzendkosten zijn niet veel hoger dan Nederland.

Serge VL

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 13-02-2016 15:58 u »
Citaat

Hoe doe ik dat?
Na gebruik spoel ik de platenkoeler en pomp met alkalisch detergent, daarna spoel ik beide nog eens goed na met zuiver water.
Best geen zure detergenten of ontsmettingsmiddelen gebruiken daar de RVS platen van een platenkoeler aan elkaar gesmolten zijn met een koperlegering. (anders worden deze aangetast).
Helemaal zuiver krijg ik die inwendig nooit er blijven steeds kleine deeltjes (hop, neergeslagen eiwitten, gemalen kruiden enz..) in de platenkoeler / pomp zitten.
Volledig droog krijg ik die ook niet.
Gevolg is dat ik zowel de pomp als de platenkoeler als een bron van mogelijke infecties zie als ik die zo gewoon moest opbergen.
Eventuele achtergebleven micro-organismen hebben daar een ideale voedingsbodem.
Dus om geen microbiŽle groei te hebben vul ik zowel de pomp als de platenkoeler na gebruik en reiniging steeds op met Ethanol 75% en sluit de uiteinde af met een schroefdop. (zie foto)
Voor gebruik wordt de EtOH 75% uit de platenkoeler en pomp afgelaten en worden deze gespoeld met zuiver water (de ethanol verwerp in niet steeds maar wordt enkele malen hergebruikt)
Finaal worden de slangen pomp en platenkoeler net voor gebruik nog eens gespoeld met een H2O2/perazijnzuur oplossing.

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #10 Gepost op: 13-02-2016 16:33 u »
Ik heb mijn platenwisselaar hier vandaan

ik heb nog een platenwisselaar van merk Lenco van indertijd, uitstekend ding!

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #11 Gepost op: 13-02-2016 16:35 u »
Hoe doe ik dat?

Best geen zure detergenten of ontsmettingsmiddelen gebruiken

perazijnzuur oplossing.

Zoo perazijnzuur... dat is volgens mij een zuur en wat voor een.  Een die best wel agressief is.  8)

Serge VL

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 13-02-2016 17:26 u »
De perazijnzuur/H2O2 oplossing die ik gebruik is Keno Cid 2100 15% en bevat 15% perazijnzuur, die wordt dan nog eens verdunt tot een gebruiksoplossing van 0.1%, welke net voor gebruik er door wordt gespoeld, dus dit is een sterk verdunde oplossing (0.015%) met een beperkte contacttijd.
Nog steeds niet ideaal, maar je moet op een of ander manier toch je apparatuur sanitizeren.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #13 Gepost op: 13-02-2016 17:58 u »
Heren,

Ik gebruik al jaren een platenkoeler. Na gebruik spoel ik deze in tegenstroom door met heet water. Niet meer...  Een voor gebruik leg ik hem een tijdje in een oplossing van sulfiet en citroenzuur. Dit leidt tot op heden niet tot een infectie of andere dingen. Periodiek maak ik hem grondig schoon door iets van warme loog rond te pompen... :)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #14 Gepost op: 13-02-2016 20:05 u »
Ik gebruik al jaren een platenkoeler. Na gebruik spoel ik deze in tegenstroom door met heet water. Niet meer...  Een voor gebruik leg ik hem een tijdje in een oplossing van sulfiet en citroenzuur. Dit leidt tot op heden niet tot een infectie of andere dingen. Periodiek maak ik hem grondig schoon door iets van warme loog rond te pompen... :)

Tsja, al heel wat keren is er al gewezen dat desinfecteren met sulfiet niet zo'n best idee is omdat het een matige desinfecteermiddel is. Als je kijkt naar overzichten van desinfecteermiddelen kom je sulfiet niet tegen.
Beter is effectievere middelen te gebruiken zoals PBW voor het reinigen en Star San voor het desinfecteren.

En ja, je kunt steeds geluk hebben. Door direct na gebruik te spoelen met lauw tot warm water haal je de voedingstoffen weg, dat scheelt natuurlijk wel veel.

Offline beermenke

• Super lid
  • Brouwerij De Sjravelaer
« Reactie #15 Gepost op: 13-02-2016 20:40 u »
Ook ik spoel hem na gebruik door met heet water. Voor gebruik kook ik hem 10 min en spoel door met heet water en ga koelen. Periodiek rondpompen met oxi pro maar daar komt nooit iets van viezigheid uit. Nog nooit een geinfecteerd bier gehad gelukkig. Dus deze werkwijze bevalt mij prima

Offline David Steeman

• Senior lid
  • Land: be
« Reactie #16 Gepost op: 13-02-2016 21:27 u »
Ik zou je huidige platenkoeler nog niet afschrijven. Pomp hem es een uurtje door met hete loog (zoals Oscar zegt) en kijk dan of de puntjes weg zijn. Loog kan je goedkoop vinden als gootsteenontstopper (natriumhydroxide). Gebruik een oplossing van max 5%.

Ik laat mijn platenkoeler steeds omgekeerd uitdruipen, dan wordt hij volledig droog. Vooraf wel goed doorspoelen. Periodiek pomp ik hem door met ofwel loog, ofwel oxi (afwisselend).

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #17 Gepost op: 19-02-2016 21:50 u »
Na gebruik spoel ik met hoge druk, en dus hoge snelheid, de koeler in tegengestelde richting schoon met leiding water. Vervolgens gaat de koeler een uurtje in de oven bij 120įC zodat al het vocht er uit is. Voor gebruik stoom ik de koeler door zodat deze gedesinfecteerd raakt. Mijn oude koeler kookte ik voor gebruik uit, maar de nieuwe grotere koeler past niet meer in de pan.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #18 Gepost op: 20-02-2016 01:22 u »
Tsja, al heel wat keren is er al gewezen dat desinfecteren met sulfiet niet zo'n best idee is omdat het een matige desinfecteermiddel is.

En toch wordt het veel gebruikt met succes. Jsja... Je zou er eens over moeten nadenken. ::)  Het is niet het prettigste middel, maar het werkt wel. Anders had ik allang last gehad van dikke vette infecties... ;)

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #19 Gepost op: 20-02-2016 12:15 u »
En toch wordt het veel gebruikt met succes. Jsja... Je zou er eens over moeten nadenken. ::)  Het is niet het prettigste middel, maar het werkt wel. Anders had ik allang last gehad van dikke vette infecties... ;)

Als je kijkt op overzichten van desinfecteermiddelen kom je sulfiet niet tegen. Het heeft zekere desinfecterende werking maar alleen als het gebruikt wordt in combinatie met citroenzuur. En dan is de werkingsduur nog vrij beperkt.

Verder zijn hier op het forum berichten over beschimmelde sulfietoplossingen en leden die naar de dokter moesten na het insnuiven van de SO2 dampen die vrij komen bij gebruik van sulfiet.

Waarom je behelpen met een minder middel terwijl er goede middelen op de markt zijn? ???
En waarom de kruik net zo lang te water laten gaan totdat hij bast?

Offline Nozem

• Senior lid
  • Zelf b(r)ouwen is leuker!
« Reactie #20 Gepost op: 28-02-2016 12:50 u »
Zijn hier een aantal (kritische) berichten verwijderd?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #21 Gepost op: 28-02-2016 13:42 u »
Zijn hier een aantal (kritische) berichten verwijderd?

Die zijn verplaatst naar Kletsen omdat het niet meer ging over het reinigen van een platenkoeler. Van deze discussie is weer een deel afgesplitst omdat dat een meer algemeen karakter had.

Tags: