Lambiek flevo adrianus spontanus 2014

Gestart door Adbrouwt, 30-01-2014 17:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 07-02-2016  23:46 uMaarja dat wordt weer een jaar wachten (maar wel af en toe stiekem proeven natuurlijk).

Dat tussendoor proeven leer je niet echt veel van... Gewoon geduld en pas volgend jaar 1e fles openen  :biersmile:

Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 07-02-2016  23:53 uDat tussendoor proeven leer je niet echt veel van... Gewoon geduld en pas volgend jaar 1e fles openen :biersmile:
OK ik zal op mijn handen gaan zitten en een stuk tape op de muil plakken. Maar ik ga je tip wel ter harte nemen. Zonde om vieze flessen te moeten drinken. Mijn ervaring is trouwens dat je overal van leert ook al denk je in eerste instantie dat je er niet van geleerd hebt.  :leren: :leren:

jan le mercier

Ik vind het een heel mooi flesje, Ad. Mooi etiket ook. Zijn het 37,5-jes?

Jan.

Adbrouwt

Van alles wat Jan enkele 25 cl  een paar 37,5 cl en wat flessen 75 cl. Etiket ben ik redelijk tevreden over maar het is vooral functioneel.   Ze moeten jaren mee en dan is het nog wel handig om te weten wat er in zit. 

jan le mercier

En zitten er wijnkurken in? Of enkel kroonkurk erop?

Jan

Adbrouwt

De 25 cl flesjes hebben een kroonkurk zonder wijnkurk. De andere flessen hebben een wijnkurk en een kroonkurk. De kroonkurk is als het kooitje bij de champagne stop dus om de kurk op zijn plek te houden. Verder ziet het er wel stoer uit. Die wijnkurk in zo'n flesje proppen is trouwens nog een heel karwei. Maarja ik heb dan ook de goedkoopste kurken stopper.  :nut:

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 07-02-2016  23:46 uAfgelopen vrijdag een derde lambiek gebrouwen. Het houtenvat bijna helemaal geleegd en een deel gebotteld als lambiek 2015. Verder een blend gemaakt van lambiek 2014 met lambiek 2015 met 4 gram per liter suiker. De lambiek van 2015 heeft een jaar op een beuken vat gezeten terwijl de 2014 een jaar op glas en een maand op hout heeft gezeten. De smaak was wat meer houtig met een kleine medicinale toets. Ben benieuwd hoe de blend zich gaat ontwikkelen. Ik hoop dat deze wat zachtere smaken krijgt. Maarja dat wordt weer een jaar wachten (maar wel af en toe stiekem proeven natuurlijk).



Mooie flessen Ad!!!

Adbrouwt

Afgelopen vrijdag een lambiek gebrouwen en deze stond vandaag flink te borrelen door het waterstot. Ik denk twee bellen per seconde. Dus flink leven in het kastanjevat.

Adbrouwt



Het leeft. Het waterslot gaat als een malle tekeer. Jammer dat ik weer een jaar moet wachten voordat deze te proeven is.

EvdBroek

Ziet er goed uit Ad!

Inderdaad dat wachten hè... dat is wel moeilijk.

Adbrouwt

Citaat van: Adbrouwt op 02-01-2016  14:53 uHet was zeker het wachten waard. Ik ga vanaf nu regelmatig een flesje openen. Ook ga ik enkele flessen lang wegleggen. Voor de start heb je een lange adem nodig maar nu zijn we vertrokken [emoji3]
Na een jaar op fles blijft de smaak toch wat achter. Ik had gehoopt dat de lambiek wat zuurder zou worden. Helaas na twee jaar op fles nog steeds geen zure lambiek. In het houtenvat zat nog lambiek welke in februari gebrouwen was. Helaas had deze niet een mooi zuur. Wel de houttonen en de wrange smaak. Het is meer alsof je op een ijsco stokje aan het sabbelen bent.
Dus besloten 15 liter door de gootsteen te kappen.  :huilen:  Vat schoon gemaakt en nieuwe lambiek gebrouwen. Deze heeft een nacht buiten gestaan. Alles in het vat gedaan en het residu van een cantillon en boon lambiek toegevoegd met de hoop nu de juiste cultuur in mij vaatje te krijgen. Ik hoop op een zuurdere smaak over een jaar. Dat wordt weer een jaar wachten   :geduld:

seed7

Jaja, je moet best wat moeite doen om zuur bier te brouwen, gaat niet zomaar :)

Ingo

Oscar

 :) Je moet niet denken dat een mooie lambiek brouwen makkelijk is... :brouwen: Dat valt nog flink tegen... ;-)

Ansius

Citaat van: Oscar op 31-12-2016  11:43 u:) Je moet niet denken dat een mooie lambiek brouwen makkelijk is... :brouwen: Dat valt nog flink tegen... ;-)

Onzin!

Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 31-12-2016  11:43 u:) Je moet niet denken dat een mooie lambiek brouwen makkelijk is... :brouwen: Dat valt nog flink tegen... ;-)
Het brouwen was niet moeilijk. Het bevruchten en vergisten viel nog niet mee. Hopelijk gaat deze nieuwe geënt met Cantillion en Boon wel lukken.

William

Citaat van: Adbrouwt op 31-12-2016  11:07 uDus besloten 15 liter door de gootsteen te kappen.  :huilen: 

Er zitten teveel brouwers bij jou in de buurt. Die wilde gisten en bacteriën krijgen geen kans met al die gecultiveerde gisten daar in de lucht ;) .

Adbrouwt

Citaat van: William op 31-12-2016  16:34 uEr zitten teveel brouwers bij jou in de buurt. Die wilde gisten en bacteriën krijgen geen kans met al die gecultiveerde gisten daar in de lucht ;) .
Ben er ook bang voor William vandaar dat ik de natuur een klein handje geholpen heb met de Cantillion residu. Beter goed gejat dan slecht gevangen [emoji6]

toon van den broek

Hallo Ad,

Je hoeft niet te spreken van jatten, want de aarde met al haar organismen behoort ons allen toe.
Wat ik al eerder eens geschreven heb: heel veel lambiekbrouwerijen/stekerijen hebben van elkaar vaten gebruikt/overgenomen in het verleden.
Historisch gezien pak je het dus correct op.

Iedereen een goede jaarwisseling met volgend jaar weer goede/ soms betere bieren!

Toon

Adbrouwt

Citaat van: toon van den broek op 31-12-2016  20:59 uHallo Ad,

Je hoeft niet te spreken van jatten, want de aarde met al haar organismen behoort ons allen toe.
Wat ik al eerder eens geschreven heb: heel veel lambiekbrouwerijen/stekerijen hebben van elkaar vaten gebruikt/overgenomen in het verleden.
Historisch gezien pak je het dus correct op.

Iedereen een goede jaarwisseling met volgend jaar weer goede/ soms betere bieren!

Toon
Wat een fijne geruststellende gedachte Toon. Het vaatje wat ik geleend heb was groen en had een volume van 37,5 cl.  Toon en het hobbybrouwen forum  een geuzig 2017 gewenst.

EvdBroek

Citaat van: Adbrouwt op 31-12-2016  16:38 uBen er ook bang voor William vandaar dat ik de natuur een klein handje geholpen heb met de Cantillion residu. Beter goed gejat dan slecht gevangen [emoji6]

Ik heb er vorig jaar ook een bodempje Boon Oude Kriek bij gedaan.
Wel erg jammer dat je zo lang hebt moeten wachten op iets dat uiteindelijk niet gelukt is

Veel succes nu Ad!

jan le mercier

Af,

Jouw vat is 15 liter, klopt dat?

Heb je het vat in de loop van het jaar bijgevuld?

Ik vind het wel een beetje jammer dat je het weggegooid hebt. Had je het niet beter gebotteld?

Jan.

Adbrouwt

Ha Jan, ik heb een 18 liter vat. 16 liter gevuld en niet bijgevuld. Niet zuur naar een jaar en vorig jaar ook al niet. Dus uithuilen en opnieuw beginnen.

jan le mercier

Jammer. Ik ben ongeveer op dezelfde tijd begonnen als jij in quasi hetzelfde vat. Binnen een dag of tien ga ik dat voor de vierde keer vullen. Vrijdag ga ik nog ns een lambiek drinken die daar in werd klaargemaakt. In 2014 gebrouwen en in 2015 gebotteld. Nu 2 jaar oud dus. Ik hou je op de hoogte.

Ik denk gewoon dat je dat niet kan beoordelen wanneer het pas uit het vat komt.

Jan.

hobbybob

Waarom hoor iik hier niet bij welke temperatuur het vat gestaan heeft, verzuring heeft wel een bepaalde temperatuur behoefte volgens mij was het niet rond 16 graden?

Adbrouwt

Citaat van: jan le mercier op 11-01-2017  18:21 uIk denk gewoon dat je dat niet kan beoordelen wanneer het pas uit het vat komt.
Ik ben in januari 2014 begonnen in het vat. De eerste lambiek braaf bij gevuld tijdens bottelen niet zuur na een jaar op fles niet zuur en na twee jaar ook niet zuur. De lambiek van 2015 niet bij gevuld tijdens vergisting na een jaar tijdens het bottelen niet zuur na een jaar op fles niet zuur. De lambiek van 2016 na een jaar vergisten niet zuur hmmm bottelen en weer twee jaar geen zuur bier nee dus. Nieuwe start met een cantillion starter

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.