Flesjes gewoon spoelen of desinfecteren voor het bottelen

Gestart door de sloef, 30-01-2014 17:12 u

Vorige topic - Volgende topic

de sloef

Beste,

Ik heb de gewoonte om mijn flesjes direct na het uitschenken of uitdrinken goed te spoelen (wel met koud water) nadien zet ik ze omgekeerd in de bierbak afgedekt met plastiek.

Vinden jullie het dan nog nodig  om met chemische producten (die je niet mag naspoelen) te desinfecteren?

Alvast bedankt

#reinigen #desinfecteren #flessen

ThomasM

Er is al veel gezegd hierover op het forum. Kijk eens bij de tags en gebruik de zoekfunctie. Je krijgt zo veel informatie.
bijvoorbeeld: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=tags;tagid=343

Niels B.

Reinigen: Nee.
Desinfecteren: JA!!

En inderdaad nog een beetje zoeken op het forum zelf.

zeebrew

hansHalberstadt

Ik desinfecteer met stoom. Hoe je niets meer om te spoelen.
HansH

Hoppenbrouwers

Citaat van: de sloef op 30-01-2014  17:12 ubeste ,

ik heb de gewoonte om mijn flesjes direkt na het uitschenken of uitdrinken goed te spoelen ( wel met koud water) nadien zet ik ze omgekeert in de bierbak afgedekt met plastiek.

Vinden jullie het dan nog nodig  om met chemische produkten (die je niet mag naspeoelen) te desinfecteren ??

alvast bedankt
Er zijn geen chemische producten die je niet 'mag' naspoelen. Wel waarbij dat niet noodzakelijk hoeft ;)

janjansen

Na drinken direkt goed spoelen.
Omgekeerd op flessenboom wegzetten.
Als goed droog, dan wegzetten.
Flesopening afsluiten.
Dan zonder verder gedoe bottelen.

Zo gaat het bij mij nu meer dan 40 keer aaneengesloten goed.

*afkloppen doet*

Jacques

Citaat van: Niels B. op 30-01-2014  17:46 uReinigen: Nee.
Desinfecteren: JA!!

En inderdaad nog een beetje zoeken op het forum zelf.

Reinigen: ja!
Desinfecteren: ja!

Iets wat niet gereinigd is, kun je niet desinfecteren! Door aanwezig vuil (bijvoorbeeld een eiwit-/biersteenaanslag) werkt een desinfecteermiddel niet of heel matig. Schoonmaken is echt een eerste vereiste.

Gelukkig zijn er ook middelen die reinigen en desinfecteren zoals Chemipro Caustic. Wel een jammer dat dit middel niet erg milieuvriendelijk is.

JayDie

Opmerkelijk was dat ik van de week op de brouwcursus hoorde, dat men - de zelf gebottelde flesjes - goed uitspoelt met warm water, drogen, op de kop in de (schone!) krat en voor het opnieuw bottelen ook weer gewoon met warm / heet water spoelde.

Ikzelf gooi ze altijd door de oxi en dan nog even in een emmer water naspoelen.

hobbybob

Na leegdrinken, goed spoelen\schoonmaken en omgekeerd in krat, voor bottelen desinfecteren ( inmiddels met starsan hier)

Rickske

Citaat van: hansHalberstadt op 30-01-2014  20:47 uIk desinfecteer met stoom. Hoe je niets meer om te spoelen.
HansH

Omdat Stoom een redelijk milieuvriendelijke bron om mee te desinfecteren is ben ik daar wel in geintreresseerd.. Hoe wek jij jou stoom op Hans?

Jacques

Citaat van: JayDie op 31-01-2014  11:57 uOpmerkelijk was dat ik van de week op de brouwcursus hoorde, dat men - de zelf gebottelde flesjes - goed uitspoelt met warm water, drogen, op de kop in de (schone!) krat en voor het opnieuw bottelen ook weer gewoon met warm / heet water spoelde.

Een bierfles wordt net zo lang gespoeld totdat het bier geïnfecteerd is...

Jammer dat ze bij die cursus niet door hebben wat de basis van een goed bier: reinigen!

JayDie

Citaat van: Jacques op 31-01-2014  13:28 uJammer dat ze bij die cursus niet door hebben wat de basis van een goed bier: reinigen!
Motto was: "Als het schoon en droog is, groeien er geen bacteriën"

Jacques

Citaat van: JayDie op 31-01-2014  13:34 uMotto was: "Als het schoon en droog is, groeien er geen bacteriën"

Dat klopt. Maar dan moet het wel eerst schoongemaakt zijn...

Superbeun

Als je een kopje koffie hebt gedronken spoel je het kopje toch ook niet om en zet je het terug in de kast?
Gewoon schoonmaken, hoort er nou eenmaal bij.
Desinfecteren doe je dan nog even omdat je iets in een flesje gaat stoppen wat je lang wilt bewaren.

hansHalberstadt

Citaat van: Rickske op 31-01-2014  12:17 uOmdat Stoom een redelijk milieuvriendelijke bron om mee te desinfecteren is ben ik daar wel in geintreresseerd.. Hoe wek jij jou stoom op Hans?
Simpel met een snelkookpan. Het gewichtje eraf tillen, dan zie je een soort buisje waar je een siliconen slangetje overheen kunt schuiven. Ik zet een kratje met flesjes op de kop erin (stoom is lichter dan lucht) in een plastic opbergdoos met gaatje in de deksel waar het siliconenslangetje doorheen kan.
Duurt ca 10 minuten voor het hele kratje op 100 ºC staat, dan nog enkele minuten stomen en rustig laten afkoelen tot een graad of 50. (met wat isolatie om de opbergdoos, bv een deken) Op dezelfde manier stoom ik het gistingsvat uit, koeler, slangen etc.
HansH

Jeukstaardt

Das handig! Ik voel weer een projectje opborrelen.
Nog speciale eisen voor de opbergdoos?

hansHalberstadt

Citaat van: Jeukstaardt op 31-01-2014  21:34 uDas handig! Ik voel weer een projectje opborrelen.
Nog speciale eisen voor de opbergdoos?
Ik gebruik zoiets, je hebt ze waar precies 1 kratje inpast
http://www.xenos.nl/assortiment/huishoudelijke-artikelen/clipboxen/clipboxen
HansH

Jeukstaardt

Top.
Nu nog op zoek naar een oude snelkookpan. Ik heb er wel 1 maar das er een met zo'n draaiknop op de deksel. Geen gewichtje met een tuitje dus :(

Jeukstaardt

Voeg je nog iets toe aan het water wat je gebruikt voor het stomen?

hansHalberstadt

Citaat van: Jeukstaardt op 31-01-2014  22:53 uTop.
Nu nog op zoek naar een oude snelkookpan. Ik heb er wel 1 maar das er een met zo'n draaiknop op de deksel. Geen gewichtje met een tuitje dus :(
Die met zo'n draaiknop werk ook. Daar zit toch ook een gewichtje op een buisje? Misschien nog wel beter want als je de deksel aandraait hoeft de ring zich niet eerst te zetten en lekt dus niet daarvoor.
HansH

Jeukstaardt

Volgens mij zit de overdruk beveiliging in die draaiknop. Die heeft bij mij 3 standen, 0,1,2  en fungeert dat als 'gewicht' .Er zit wel een klein knopje wat op en neer kan, maar kan me niet voorstellen dat ik daar zonder de deksel definitief te slopen een slangetje aan kan bevestigen. :weetniet:

hansHalberstadt

Citaat van: Jeukstaardt op 31-01-2014  23:12 uVolgens mij zit de overdruk beveiliging in die draaiknop. Die heeft bij mij 3 standen, 0,1,2  en fungeert dat als 'gewicht' .Er zit wel een klein knopje wat op en neer kan, maar kan me niet voorstellen dat ik daar zonder de deksel definitief te slopen een slangetje aan kan bevestigen. :weetniet:
Maak even een foto?
HansH

Jeukstaardt

Hoeft niet meer! Er blijkt een foefje te zijn voor het verwijderen van die draaiknop en daaronder zit een tuitje. Voila!
Volgende keer desinfecteer ik met stoom! Bedankt voor de tip Hans

EvilWoutertje

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.