Ik met mijn grote mond...

Gestart door bierfan, 29-01-2014 11:38 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bierfan

Een paar dagen geleden vertel ik nog in een ander topic dat ik denk dat er
af en toe overdreven wordt met dat desinfecteren. Ik gebruik eigenlijk altijd alleen maar Oxi.

God straft onmiddellijk. Nu ben ik de sjaak. Ik heb een soort duvel in een mandfles en in mijn gistvat
zit een blonde. Allebei in een aparte gistkast.

Net geproefd, en ze smaken allebei zuur... Zal wel een mooie infectie op zitten.
Straks alles weggooien, en voor de zekerheid maar op zoek naar een ander gistvat.

Ik zal me toch maar eens wat meer gaan verdiepen in desinfecteren..

Thamerdal

Ai... da's balen. Zonde.
Ik gebruik tot nu toe ook alleen Oxi, maar nog geen problemen gehad. Wel altijd met kokend heet water en voldoende contacttijd?

seed7

Citaat van: bierfan op 29-01-2014  11:38 uNet geproefd, en ze smaken allebei zuur.... Zal wel een mooie infectie op zitten.
Straks alles weggooien, en voor de zekerheid maar op zoek naar een ander gistvat.

Niet zomaar weggooien, echt laten uitgisten, dan een paar flesjes bottelen en wegzetten en vergeten, over een jaar heb je er een mooi zuurbier aan.

Als ze echt zuur zijn ben ik wel een een flesje geïnteresseerd.

Ingo

bierfan

Altijd met heet water uit de kraan en ik denk ook voldoende contacttijd.

Maar mijn gistvat heeft hier en daar wel een kras en een buts aan de binnenkant. Daar zal wel wat ingezeten hebben.

Maar ik weet niet of je met echt grondig desinfecteren die plaatsen ook kunt bereiken?

bierfan

@Seed, die ene in de mandfles is klaar om gebotteld te worden dus dat zou ik eventueel wel kunnen doen. Weet ik gelijk hoe zoiets uiteindelijk op de fles smaakt.

Die andere gaat weg, ik heb geen zin in 4 bakken zuur bier.
Als je wat wil hebben is dat natuurlijk geen probleem.

Rickske

ik had altijd van die goedkope emmers, je kent ze wel van die startpakketten. Ik heb altijd mijn twijfels gehad over of de deksels wel goed genoeg dichtten maar ook, en zeker hoe goed je het kraantje/aansluiting gebeuren schoon kunt maken. Na een aantal keer brouwen had ik het bijna helemaal opgegeven omdat er altijd bijsmaak aan het bier zat. Ook al deed ik alles in de oxi, en haalde ik het kraantje los.
Ik weet niet welke apparatuur jij gebruikt maar die hoekjes en zeker krasjes(of bv schroefdraad) zijn bekende plekken voor infecties.

Denk ook aan slangkoppelingen.

bierfan

Ik heb nu een witte vat met kraantje en schroefdeksel.
Ik zit er aan te denken om mijn hoofdvergisting in de glazen mandfles te doen,
en dan overhevelen in een petfles van 23 liter o.i.d.

Ik dacht altijd dat het wel meeviel met infecties, maar nu ga ik toch ook zoveel mogelijk
infectiehaarden uitsluiten.


Jacques

Toen ik begon met brouwen, nu inmiddels 33 jaar geleden, was er nog niet zo veel aandacht voor het schoonmaken en desinfecteren. Heel wat hobbybieren hadden last van infecties. Het was zelfs zo dat als je geen geïnfecteerd bier gebrouwen had je bij wijze van spreken automatisch in de prijzen viel bij wedstrijden.
Gelukkig weten we nu anders. Alle spullen die we gebruiken moeten schoongemaakt worden en het materiaal dat in contact komt met afgekoeld wort hoort gedesinfecteerd te worden. Zo niet dan kom je vroeg of laat toch het infectieduveltje tegen...

bierfan

Inderdaad, daar ben ik ook achter gekomen. Alhoewel ik toch voornamelijk mijn gistvat verdenk.
Ik ga in ieder geval maatregelen nemen.

Op zich maakt het niet uit, want nu heb ik weer een reden om een paar keer te brouwen. :)

De-Geert

Citaat van: bierfan op 29-01-2014  12:02 uMaar mijn gistvat heeft hier en daar wel een kras en een buts aan de binnenkant. Daar zal wel wat ingezeten hebben.

Maar ik weet niet of je met echt grondig desinfecteren die plaatsen ook kunt bereiken?
Wat volgens mij een significant nadeel is van Oxi-producten die als desinfectans gebruikt worden is de  vorming van gas (zuurstof). Waar vormen zich die bellen? Juist, in krassen en andere ruwe oppervlakken. Als er zo'n gasbel in een kras zit komt daar geen vloeistof en wordt er dus niet gedesinfecteerd.

Kan je goed desinfecteren op dat soort plaatsen? Mwoa, dat is lastig. Maar het helpt als je een middel gebruikt dat geen gas vormt en wel oppervlakte verlaagt, zoals Star San.

RobinB

Verwar je je desinfecteren niet met reinigen?
Eea moet wel macroscopisch schoon zijn voordat je gaat desinfecteren. Of dat nu met Oxi is of starsan. :)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.