Schimmel op bier in gistingsvat

Gestart door Sjoerdd96, 08-09-2013 18:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sjoerdd96

Ik ben bang dat ik een klein (eigenlijk best groot) probleem heb. Mijn wit bier, wat ik zo een maand geleden gebrouwen heb zit in het gistingsvat met een witte laag en bobbels, ik zou eventueel fotos kunnen sturen om te beoordelen of dit schimmel is. Maar ik ben er bijna zo goed als zeker van dat dit zo is. Erg jammer, want dit betekent dat ik waarschijnlijk alles weg kan gooien.

EXTRA INFO:
Ik heb het 1 week laten hoofdgisten in een vat met een losse deksel erop en daarna naar een gesloten vat overgeheveld. Daar staat het nu bijna 3 weken, met de bedoeling om het binnen paar dagen op de fles tedoen. (Was de bedoeling om dit eerder te doen, maar had eerder geen tijd.)

Wat moet ik er mee doen?

René K

Een foto kan een hoop duidelijkheid scheppen. Hierop kunnen we zien of het misschien kaam is?

Sjoerdd96

Citaat van: René K op 08-09-2013  19:15 uEen foto kan een hoop duidelijkheid scheppen. Hierop kunnen we zien of het misschien kaam is?

(Zucht :-\)

koffie

Hevelfilter er doorheen steken, bottelen en proberen de witte laag niet mee te bottelen.
Laat maar even staan (op fles) en het zal vast goed komen. Weggooien kan altijd nog. Als het kaam is, trekt dat wel weer weg, al zal het geen bewaarbier worden.

Sjoerdd96

Citaat van: koffie op 08-09-2013  20:19 uHevelfilter er doorheen steken, bottelen en proberen de witte laag niet mee te bottelen.
Laat maar even staan (op fles) en het zal vast goed komen. Weggooien kan altijd nog. Als het kaam is, trekt dat wel weer weg, al zal het geen bewaarbier worden.
Oke, dan wordt het nog een late avond. Komt hopelijk dan nog wel goed, want weggooien is zonde. Het proberen waard.
Bedankt!

luftie

Citaat van: Sjoerdd96 op 08-09-2013  20:06 u
(Zucht :-\)

Ziet er inderdaad ranzig uit... hopelijk komt het goed.

Jacques

Citaat van: Sjoerdd96 op 08-09-2013  18:52 uIk ben bang dat ik een klein (eigenlijk best groot) probleem heb. Mijn wit bier, wat ik zo een maand geleden gebrouwen heb zit in het gistingsvat met een witte laag en bobbels, ik zou eventueel fotos kunnen sturen om te beoordelen of dit schimmel is. Maar ik ben er bijna zo goed als zeker van dat dit zo is. Erg jammer, want dit betekent dat ik waarschijnlijk alles weg kan gooien.

EXTRA INFO:
Ik heb het 1 week laten hoofdgisten in een vat met een losse deksel erop en daarna naar een gesloten vat overgeheveld. Daar staat het nu bijna 3 weken, met de bedoeling om het binnen paar dagen op de fles te doen. (Was de bedoeling om dit eerder te doen, maar had eerder geen tijd.)

Ziet er uit als een kaaminfectie. Kaam ook candida genoemd is geen schimmel maar een wilde gist. Hoewel de gist kennelijk zich ook kan ontwikkelen zonder zuurstof komt een dergelijke infectie toch wat vaker voor als er zuurstof aanwezig is. Om herhaling te voorkomen doe je er goed aan te vergisten in een goed afgesloten gistvat dat je vooraf op deugdelijke wijze hebt gedesinfecteerd hebt. Verder helpt het niet laten staan van het bier als de vergisting is afgelopen. Als de vergisting is afgelopen kan door temperatuurschommelingen lucht door het waterslot worden aangezogen. Vooral als je niet temperatuurgecontroleerd vergist gebeurt dit.

De hoofdsmaak van het bier lijdt niet zo veel van een kaaminfectie. Wel wordt de body wat minder. Met andere woorden: het bier wordt wat leger van smaak.

Oscar

Citaat van: Sjoerdd96 op 08-09-2013  20:06 u

Wow dit ziet er wel heel cool uit!  :) Mooie foto.

Adbrouwt

Citaat van: Sjoerdd96 op 08-09-2013  20:06 u
(Zucht :-\)
Leuk geprobeerd, dit is natuurlijk gewoon een foto van de maan. Als het je gistvat is be(k)aam ik mijn voorgangers.

BJM

Eerst even een opmerking voortkomend uit mijn werk: Een gist behoord ook toe tot de schimmels.

Daarnaast een vraag/opmerking. Ik zag dat men de tip gaf de vloeistof af te zuigen. Met een infectie is dit niet aan te raden. Dit omdat micro-organismen ook produceten uitscheiden die je wel meeneemt.

En candida is de familie waar ook de voetschimmel onder valt

RobinB

Citaat van: BJM op 26-09-2013  18:55 uEn candida is de familie waar ook de voetschimmel onder valt

Nou, voetschimmel zijn meestal dermatofyten.
Dat zijn dus de genera Trichophyton, Microsporum of Epidermophyton. ;)
Dat zijn overigens ook allemaal filamenteuze schimmels, wat candida niet is.

Candida is een gist, gisten behoren wel tot het rijk der schimmels, maar doorgaans wordt het onderscheid tussen echte gisten en echte (filamenteuze) schimmels wel gemaakt. Er zijn ook nog tussenvormen uiteraard... ;)
In het Engels is het onderscheid makkelijker, daar heb je de hoofdklasse fungi (schimmels), met daaronder de moulds (filamenteuze schimmels) en yeasts (gisten).


Het advies om onder de laag af te hevelen is niet zozeer om het bier te ontdoen van de Candida, maar om minder mee in de fles te krijgen. Het is niet desastreus voor de smaak, maar ook niet echt bevorderlijk.
Nog een leuk weetje, Candida robusta is de anamorf van Saccharomyces cerevisiae... ;D


Ps. @ BJM; misschien is het leuk je voor te stellen in het daarvoor betreffende board? :duimop:

Sjoerdd96

Even terug kijken:

Bier heb ik gewoon gebotteld om te zien wat er van ging komen..
Was gewoon nog te drinken, wel leeg van smaak zoals al voorspeld was en wat zuur.
niemand is er ziek van geworden dus de laatste 2 kratjes komen ook nog wel op denk ik :P

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.