Ik was afgelopen maandag bij Brouwland en toen zag in SaniClean staan.
De tekst die op de verpakking stond sprak mij wel aan:
Een weinig schuimende, zure anionische laatste spoeling voor gebruik in de dranken- en voedingsmiddelenindustrie. Omdat ik i.v.m. de sterk schuimende werking van StarSan nog steeds Chemipro Oxo of Puro Oxi gebruik voor het desinfecteren van mijn flessen (met een spoelapparaat AVVINATORE) en het desinfecteren van mijn brouwinstallatie (HERMS) bij aanvang van de brouwdag. (Hierbij gaat het vooral om de leidingen en platenkoeler die tijdens en na het koelen in contact komen met het gekoelde wort) De contacttijd is 3-5 minuten en dus best wel lang. Als ik de tijd kan verkorten met het gebruik van Saniclean tot 60 seconden...
Ik wist alleen niet zeker of het ook dezelfde desinfecterende werking had als StarSan. Ik had wel het vermoeden maar wilde dit toch graag eerst even controleren voor ik het aan zou schaffen. En daarom even een zoektocht op Hobbybrouwen.nl.
En dan is het weer leuk om te lezen dat dit inderdaad weer te vinden is op dit Forum.
Maar een klein rekensommetje leert mij dat dit toch een stuk duurder is.
(Ik gebruik 15 liter water aangemaakt met Oxi om mijn installatie te desinfecteren.)
5 kg Puro Oxi kost € 15,75 daar desinfecteer ik 83 keer mijn installatie mee. Komt op € 0,19 cent per keer.
3,78 liter Saniclean kost € 42,95 daar desinfecteer ik 101 keer mijn installatie mee.Komt op € 0,42 cent per keer.
Overigens de Chemipro Oxi kost € 7,25 per kilo daar desinfecteer ik 16,66 keer mijn installatie mee. Komt op € 0,43 cent per keer.
Blijf ik toch maar bij de Puro oxi.