Puro Oxi

Gestart door orangeloo, 28-01-2014 21:55 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

orangeloo

Nieuw product bij Brouwmarkt : Puro-oxi


 De milieuvriendelijke reiniger voor alle licht vervuilde materialen en flessen.
 Hoeft te worden  nagespoeld Hoeft NIET te worden  nagespoeld ! Dankzij de actieve zuurstof is een hygiënische reiniging mogelijk in één behandeling met een korte contacttijd.
 Dosering : 4 g per liter warm tot heet water. Contacttijd : 3 - 5 minuten.
 Inhoud: 1000 gram (goed voor 250 liter reiniger)
 
Wat mij wel opvalt is dat zowel deze nieuwe oxi als de Chemipro versie volgens de site van Brouwmarkt wel moeten worden nagespoeld, maar op de site van Brouwland niet: Tekst is aangepast bij Brouwmarkt
CHEMIPRO OXI (Brouwland tekst)
DE milieuvriendelijke reiniger voor alle licht vervuilde materialen en flessen. Behoeft géén naspoeling ! Dankzij de actieve zuurstof is een hygiënische reiniging mogelijk in één behandeling met een korte contacttijd.
Dosis : 4 g / liter warm tot heet water. Contacttijd : 2 - 5 minuten.

CHEMIPRO OXI (Brouwmarkt tekst)
De milieuvriendelijke reiniger voor alle licht vervuilde materialen en flessen.  Hoeft te woden  nagespoeld Hoeft NIET te worden  nagespoeld ! Dankzij de actieve zuurstof is een hygiënische reiniging mogelijk in één behandeling met een korte contacttijd.
 Dosering : 4 g per liter warm tot heet water. Contacttijd : 3 - 5 minuten.
 Inhoud: 1000 gram (goed voor 250 liter reiniger)

Ik zie wel al een groot voordeel, zeker in de 5 kg verpakking.

Braumarkt BV

Oeps moet zijn NIET nagespoeld!! Inmiddels aangepast bedankt voor de tip!

koffie

Zo... mijn eerste emmertje puro is op :)

Veelvuldig gebruikt de afgelopen week om van alles schoon te maken: opengeslepen fusten, ranzige flessen, gewone beugelflesjes, gistvaten en aangebakken roti ;)

Niets te zeiken? Ja zeker wel. De witte waas die het achterlaat lijkt toch wel een stuk extremer dan de andere. Sommige flessen hadden nog een witte waas in de hals terwijl ik daar nooit last van heb, werkwijze was als altijd: fles op de flessenpoeler waar heet water met oxi in zit, dan in een grote bak met heet water en oxi. De volgende dag de fles leeg laten lopen, buitenkant spoelen met lauw water en met de had waas eraf wrijven. Fles naspoelen op de flessenspoeler met schoon heet water.

Mijn conclusie: prima spul wat net zo goed schoonmaakt. Zelfs champagne flessen die al jaren buiten stonden (de naaktslakken zaten er nog in) zijn keurig schoon geworden. Ik ben overtuigd en ga voor de goedkopere emmertjes.

De Kiekert

De laatste spoelbeurt doe ik altijd met aangezuurd water. Resultaat, blinkende flesjes.

Braumarkt BV

ChemiPRO OXI bevat ook geen natriumhydroxide ChemiPRO Caustic weer wel. Natriumhydroxide is bijtende soda vandaar de naam Caustic. ChemiPRO OXI Bevat ook alleen natriumpercarbonaat net als Puro OXI.

De-Geert

Citaat van: Oscar op 08-02-2014  20:34 uEn de werkende stof is feitelijk Natriumpercarbonaat  en bevat dus geen natriumhydroxide.
Gelukkig maar.

Oscar

Citaat van: Brouwmarkt BV op 08-02-2014  20:42 uChemiPRO OXI Bevat ook alleen natriumpercarbonaat net als Puro OXI

Hmm, niets nieuws onder de zon dus... Zelfde product, ander naampje...

De-Geert

Citaat van: Oscar op 08-02-2014  21:06 uHmm, niets nieuws onder de zon dus... Zelfde product, ander naampje...
En lagere prijs.

Oscar

Citaat van: De-Geert op 08-02-2014  21:18 uEn lagere prijs.

Daarvoor hoeft het geen ander naampje te krijgen (toch ?)  :)

Braumarkt BV

Het naampje is het zelfde OXI het merk is anders net als bij bij pils heel veel merken allemaal pils.

Peterrr

Wel als Chempro en/of Puro of van een ander bedrijf komt, of als er net als bij huismerken versus merkartikelen geen verwarring mag zijn.

Mij maakt het niet uit of dit het "huismerk" is zoals Arsegan van Brouwmarkt, zolang het maar voldoet.
En als het iets voordeliger is... prima

peter

(edit. ik zie dat Almere me voor was  ;D)

javaboon

Vandaag maar eens een emmertje gehaald. Binnenkort champagne flessen schoonmaken van het afgelopen nieuwjaar.

orangeloo

Ik was afgelopen maandag bij Brouwland en toen zag in SaniClean staan.
De tekst die op de verpakking stond sprak mij wel aan:
Een weinig schuimende, zure anionische laatste spoeling voor gebruik in de dranken- en voedingsmiddelenindustrie.

Omdat ik i.v.m. de sterk schuimende werking van StarSan nog steeds Chemipro Oxo of Puro Oxi gebruik voor het desinfecteren van mijn flessen (met een spoelapparaat AVVINATORE) en het desinfecteren van mijn brouwinstallatie (HERMS) bij aanvang van de brouwdag. (Hierbij gaat het vooral om de leidingen en platenkoeler die tijdens en na het koelen in contact komen met het gekoelde wort) De contacttijd is 3-5 minuten en dus best wel lang. Als ik de tijd kan verkorten met het gebruik van Saniclean tot 60 seconden...

Ik wist alleen niet zeker of het ook dezelfde desinfecterende werking had als StarSan. Ik had wel het vermoeden maar wilde dit toch graag eerst even controleren voor ik het aan zou schaffen. En daarom even een zoektocht op Hobbybrouwen.nl. 

En dan is het weer leuk om te lezen dat dit inderdaad weer te vinden is op dit Forum.  :biersmile:

Maar een klein rekensommetje leert mij dat dit toch een stuk duurder is.
(Ik gebruik 15 liter water aangemaakt met Oxi om mijn installatie te desinfecteren.)
5 kg Puro Oxi kost € 15,75 daar desinfecteer ik 83 keer mijn installatie mee. Komt op € 0,19 cent per keer.
3,78 liter Saniclean kost € 42,95 daar desinfecteer ik 101 keer mijn installatie mee.Komt op € 0,42 cent per keer.
Overigens de Chemipro Oxi kost € 7,25 per kilo daar desinfecteer ik 16,66 keer mijn installatie mee. Komt op € 0,43 cent per keer.

Blijf ik toch maar bij de Puro oxi.

Brouwers

Citaat van: Orangeloo op 31-10-2014  21:47 uIk was afgelopen maandag bij Brouwland en toen zag in SaniClean staan.
De tekst die op de verpakking stond sprak mij wel aan:
Een weinig schuimende, zure anionische laatste spoeling voor gebruik in de dranken- en voedingsmiddelenindustrie.

Omdat ik i.v.m. de sterk schuimende werking van StarSan nog steeds Chemipro Oxo of Puro Oxi gebruik voor het desinfecteren van mijn flessen (met een spoelapparaat AVVINATORE) en het desinfecteren van mijn brouwinstallatie (HERMS) bij aanvang van de brouwdag. (Hierbij gaat het vooral om de leidingen en platenkoeler die tijdens en na het koelen in contact komen met het gekoelde wort) De contacttijd is 3-5 minuten en dus best wel lang. Als ik de tijd kan verkorten met het gebruik van Saniclean tot 60 seconden...


Doe jij nog iets speciaals met de flessen icm de avvintore, zoals 2 keer schoonmaken etc..?
Ik heb sinds kort ook zo'n ding en heb de vorige keer mijn flessen hier ook mee schoongemaakt met puro oxi. Ik spoel mijn flessen na gebruik altijd goed om en zet ze op de kop weg. Tijdens bottelen geef ik een paar spuiten met de avvintore, zet ze recht weg. Dan spoel ik ze nog een keer met water en zet ze op de kop weg zodat ze redelijk droog zijn voor gebruik.
Omdat de contacttijd 3-5 min vraag me af of ik mijn flessen zo wel goed genoeg desinfecteer. Heeft het bv zin om een sterkere oplossing te maken met oxi zodat de contacttijd korter wordt?


RobinB

Een sterkere oplossing helpt inderdaad om de contacttijd te reduceren, maar een warmere oplossing gebruiken ook. Nadeel is natuurlijk wel dat eea in de avinatore snel afkoelt.

errr

Bij voorbaat excuses dat ik een oud topic omhoog werk maar ik zit met een kleine vraag over dit middel.

Afgelopen weekend heb ik mijn bier voorzien van koudhop tijdens de gisting. Echter bij het terugzetten van het waterslot heb ik (de kluns) wat druppels opgeloste puro oxi in m'n mandfles laten vallen (ca. 7,5 liter bier). Ik snap dat het hoe dan ook niet bevorderlijk is, maar is het ook echt schadelijk?

seed7


errr

Citaat van: seed7 op 28-05-2018  10:17 uNeen.

Ingo

Bedankt! Ik ben opgelucht ;) en bovendien heb ik dorst (maar ik moet nog even geduld hebben).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.