Kunststof elektrische WECK-ketel

Gestart door Marc0F, 28-01-2014 09:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc0F

In mijn huidige opstelling gebruik ik 2 emaille kookketels een brander en een kunststof WECK ketel (warm water vat).

Nu ben ik bezig met een nieuwe opstelling (inbouw in een keuken) hierin wil ik elektrisch verwarmen en het liefst ook elektrisch koken. (ivm veiligheid en mooiere afwerking).

Mijn vraag is eigenlijk (bij Brouwland wisten ze het niet), is het wel voedselveilig om bier te koken in een kunststof WECK-ketel. Hij kan 100 graden aan dat is logisch, maar als je weckt dan komt het voedsel niet in contact met het water. Zou de kunststof iets afgeven? (weekmakers?)

Ik wil hem als dit niet zo is isoleren met radiatorfolie zodat het 1800 watt element het koken ook kan bewerkstelligen.

graag jullie mening hierover.

RobinB

Vraag ff bij Weck na wat voor materiaal het is en waar het voor gecertificeerd is. :)

Marc0F

Ik heb de vraag bij WECK gesteld, ik ben benieuwd :) Ik zal het antwoord hier posten.

RobinB


zeebrew

Zit bij de kunststof variant van de weckketel het verwarmingselement niet in de ketel, dus in de vloeistof, als dat zo is dan is aanbranden en vervolgens schoonmaken best vervelend. 

Marc0F

Klopt, het element zit erin, wel een goede, want het moet natuurlijk ook wel werkbaar blijven.
Als ik een elektrische kookketel zou willen kopen voor 20 liter brouwsels, wat zou dan de beste keus zijn daarvoor op dit moment?

zeebrew

Moeilijk te zeggen, Weck of Bielmeier, probeer zoveel mogelijk op 2000 W te kijken, emaille of RVS, zoek ook eens op het forum, er staan diverse links naar aanbieders op internet.  Let ook op dat er een kookstand op zit, ensaften oid op zijn Duits. De apparaten met een ingebouwde temperatuurregeling/thermostaat zijn vaak qua temperatuur ietwat onnauwkeurig, hiervoor altijd een eigen thermometer gebruiken.
Zelf heb ik een RVS 1800 W Bielmeier, met isolatie werkt dat voldoende voor 20 liter. 

seed7

Een mooi alternatief voor een elektrische weckketel voor het koken is een gewone emaille weckketel, of rvs pan met de juiste bodem, en een inductieplaat. B.v. het merk Hendi heeft mooie inductieplaten tot 3500 Watt, daarmee kun je tot ca 70l koken, mocht je wille groeien. Een zoektocht op Ebay levert redelijke prijzen. Op het forum van onze oosterburen is deze combinatie zeer geliefd.

Ingo

Marc0F

Hmm, dat is inderdaad ook nog een goede optie. ook mooi voor inbouw.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.