Gist laten 'wennen' aan hoger SG = natuurlijke selectie?

Gestart door RJT, 28-01-2014 09:02 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RJT

Ik zat me zo af te vragen: ik lees vaak dat mensen hun gist laten 'wennen' aan hogere SG's. Dus opkweken bij SG 1.040, dan slurry hergebruiken bij een SG van 1.060, misschien nog een tussentripel van SG 1.080, en dan hopsake, zo de SG 1.100 in.

Ben je nu eigenlijk niet gewoon natuurlijke selectie aan het plegen? Er zullen genoeg cellen doodgaan tijdens de reis van SG 1.040 naar SG 1.100, en alleen diegenen die ofwel tegen een steeds hoge(re) osmotische beginwaarden kunnen, ofwel die het hogere alcoholpercentage tegen het einde van gisten aankunnen zullen overblijven. Dat riekt naar evolutie.

Loop je hierbij niet vreselijk gevaar dat er maar weinig van je originele gist overblijft en je uiteindelijk een leger mutanten aan het werk hebt? Hiermee is natuurlijk niet gezegd dat het slecht is, niet mag, of dramatisch afloopt, het was maar een gedachte: heb je aan het einde van de rit je originele giststam nog wel over, of ben je aan het selecteren en ben je de trotse beziter van je eigen cultuur?

-RJT

kleine Minstreel

Ik pas deze methode al jaren toe met zowel de Belgian Ardennes (Chouffe) alswel de Belgian Abbey II (Westmalle).
De uitgangsgisten zijn opgekweekt uit een flesje en worden in de diepvries bewaard. Dan een starter van 2 liter met wort uit de diepvries met een sg van 1045. Deze starter gaat in mijn vergistings reactor die vervolgens 3 tot 4 X gevuld wordt met wort van oplopend sg getal zonder dat de reactor open gemaakt wordt.  De laag alcoholisch en de hoog alcoholisch bieren hebben allemaal de karakteristieke smaken van de gisten.
Dus in de praktijk kan ik het niet proeven anders dat dat het bier super lekker is.

RobinB

Zo snel gaat het niet met muteren. Gelukkig. :)
Het enige wat je doet met een dergelijke strategie, vooral in de uitvoer van Cor, is méér gist genereren omdat bij iedere vergisting wel nieuwe gist gevormd wordt.

Die aantallen compenseren voor de fitheid, al zit daar natuurlijk ook een grens aan.

kleine Minstreel

Citaat van: RobinB op 28-01-2014  09:35 uDie aantallen compenseren voor de fitheid, al zit daar natuurlijk ook een grens aan.


JA vooral bij blonde bieren waar de smaken van de gistjes eerder een afwijking geven die je proeft. Bij donkere zware winter bieren vallen die afwijking minder snel op. Mijn ervaring is dat je na 3 of 4 x echt moet stoppen en dan  opnieuw beginnen met een brouw cyclus.

RJT

Ik stelde me bij reactorvaten altijd hele andere (veel minder gezonde) dingen voor. Die overigens wel hand in hand gingen met 'mutaties'.

Maar goed, nu dwaal ik af. Is jullie ervaring dat een potente giststarter ook verder doorgist? (vele handen maken licht werk) of loop je hier gewoon tegen de beperkingen van de stam aan?


kleine Minstreel

Ik gebruik RVS drukvaten uit de farmaceutische industrie. Kunnen met overdruk werken en hebben een vul pijp. De naam is overigens vaccin reactor maar het principe is hetzelfde. Als men slurry in de koelkast bewaard doet men eigenlijk pricies hetzelfde alleen dan staat de slurry langer bloot aan de buitenlucht.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.