Lactose toevoegen bij Milkstout

Gestart door Esterenbrouw, 27-01-2014 16:50 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Esterenbrouw

Ga binnenkort een Milkstout brouwen en hierbij gaat lactose (melksuiker) toegevoegd worden.

Ik kan nergens vinden op welk moment ik deze lactose moet toevoegen.
Tijdens maischen?
Vanaf begin koken?
15 minuten voor einde koken?

LRFokken

https://byo.com/stories/item/1155-milk-stout-it-does-a-body-good

CiteerThere are two schools of thought for adding the lactose, adding to the boil or during the primary fermentation. While both brewers agree that adding at either stage should provide the needed results, both add their lactose in the later stages of the boil. However, as with any homebrew, experimentation is in order. Some homebrew recipes add the lactose for the entire boil or just before the end of the boil. A few even add the lactose right before bottling.

GJ

Hallo,

Als lactose wordt verhit wordt er mieremzuur gevormd, dus je pH kan iets dalen daardoor. Ben je in de gelegenheid om de pH te meten? Zo ja, zou je dat dan willen posten? Ben wel benieuwd naar hoeveel de pH daalt door omzetting van de lactose.

Groet,

GJ

Esterenbrouw

Ik ga pas de laatste 15 min. van het koken de lactose toevoegen, dus pH-meten is dan niet meer aan de orde.

RobinB

Citaat van: GJ op 28-01-2014  07:12 uAls lactose wordt verhit wordt er mieremzuur gevormd

Hoe gaat dit te werk?

janjansen

Toevoegen laatste 10 min kook werkt goed volgens mij.
Ik doe niet anders (en het bier is drinkbaar).

orangeloo

Hee interessante topic.
Ik heb onlangs ook een kilo Lactose gekocht maar nog nooit gebruikt.
Mijn bedoeling was deze te gebruiken om mijn kriekenbier er mee aan te zoeten.
Mijn vouw lust geen bier maar wel van dat mierzoete kriek.  :( je weet wel van dat roosvisee vruchtenbier.
Het is nog steeds een uitdaging om een bier te brouwen wat mijn vrouw wel lust.  ^-^
Overigens wel makkelijk, want ik heb meestal wel een BOB.  ;D

Ik lees nu dat ik dat had moeten mee koken, of kan ik het ook samen met de bottelsuiker toevoegen?
Weet ook iemand hoeveel per liter je kan / mag / moet gebruiken?


Esterenbrouw

Bij een recept voor een Milkstout, wat ik binnenkort ga brouwen, voor 20 liter is 300 gram lactose opgenomen.
En een SweetStout-recept in Brewing Classic Styles van 5,5-6 gallon is 450 gram opgenomen.

Brambo

Ik zou graag een gewone stout brouwen en bij een 10tal flesjes bij het bottelen lactose toevoegen om een milkstout te verkrijgen, is dit mogelijk of niet aan te raden?

Esterenbrouw

Gewoon proberen. Neem 30 gram lactose, wat water erbij, laat even koken en afkoelen.
Daarna bij bottelen over de 10 flesjes verdelen. Je kunt maximaal 10 flesjes verspillen.
Dan gewoon met kristalsuiker bottelen.

Esterenbrouw

PS Met de Milkstout hierboven besproken, ben ik 1e geworden op het ONK in 2014!

wilbertd

Citaat van: Esterenbrouw op 11-07-2015  15:37 uPS Met de Milkstout hierboven besproken, ben ik 1e geworden op het ONK in 2014!

Toppie :)
En hoeveel lactose heb je uiteindelijk toegevoegd (en wanneer)?

Brambo

Ok gewoon proberen dus, bedankt voor de snelle reacties

Esterenbrouw

Ik heb uiteindelijk 150 gram toegevoegd voor 20 liter en dit gedaan 15 minuten voor einde koken. (Zie Bewezen recepten)

Brambo: de dosering zou ik halveren en 15 - 20 gram toevoegen (ik heb me vergist, ik dacht 300 gram toegevoegd te hebben)

orangeloo

Ik lees in deze topic niet de reden  waarom er lactose wordt toegevoegd.
Ik heb wel een idee of kan er naar raden maar ben benieuwd naar de rede van de topicstarter.  :biersmile:

Esterenbrouw

Toevoegen van lactose is om een zoeter bier te krijgen.
Lactose-suiker kan niet door de gist omgezet worden en blijft als zoet in het bier.

Heb begin van de week een witbier gebrouwen en hier 250 gram lactose toegevoegd 10 minuten voor einde koken.
Heb gisteren hier 3 kilo eerst bevroren en geprakte kersen aan toegevoegd.
Hoop een zoetig kersenbier te krijgen.

Alleen weet niet hoeveel alcohol het suiker uit de kersen toevoegt?
Na toevoeging van de kersen tijdens nagisting ging de vergisting weer even als een dolle.

hetspook

Werkt dat beter als sorbitol?
Mijn literfles is bijna op en als ik nieuwe koop ben ik natuurlijk in voor verbetering.

wilbertd

Citaat van: Esterenbrouw op 11-07-2015  17:09 uAlleen weet niet hoeveel alcohol het suiker uit de kersen toevoegt?

Hier heb je een lijst met hoeveel sucrose, fructose en glucose verschillende soorten fruit heeft :)
http://www.morebeer.com/articles/fruit_in_beer

Esterenbrouw

Geen idee of lactose beter werkt dan sorbitol. Nooit gebruikt.

Wilbertd dank voor de lijst. Ik ga eens bestuderen.

hetspook

Sorbitol gooi ik er net voor het bottelen bij op smaak dat is een voordeel.
(Gebruik het bij cider niet bij bier)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.