Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: Bierproeversglas  (gelezen 3535 keer)

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Land: nl
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
Bierproeversglas
« Gepost op: 15-05-2005 08:41 u »
Hoi allemaal,

Een tijdje geleden heb ik op internet een artikel gelezen over het proeven van bier.
Hierin werd melding gemaakt van een "officieel" bierproeversglas.
Er stond een afbeelding bij met de maatvoering van zo'n glas, als ik me goed herinner was dit glas genormeerd onder een din-norm.
Nu kan ik helaas dit artikel niet meer terugvinden dus de vraag is eigenlijk wie van onze forumleden kan mij helpen aan de juiste maten van zo'n officieel glas...

Bij voorbaat dank... en natuurlijk de groeten van Cis

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Bierproeversglas
« Reactie #1 Gepost op: 15-05-2005 10:44 u »
Hoi Cis,

Zie deze link http://www.Brouwland.com/egoracatalog/shop_product.asp?id=1318&cat=&new=&promo=&nxt=014%2E458%2E4&ext=1&desc=glas&prv=&count=41

Als je vandaag of morgen naar Brouwland gaat om de glazen ter plekke te kopen kun je 5% korting krijgen in verband met de Open Deur Dagen die traditioneel in het pinksterweekend worden gehouden.

Offline Cisdevésser

• Senior lid
  • Brouwen, Bottelen..........Genieten
« Reactie #2 Gepost op: 15-05-2005 11:41 u »

Hoi Jac

Bedankt voor de info, dit was nu precies wat ik zocht.

groetjes.....Cis

Offline Gio

• Senior lid
  • Orde der vrienden van het levend bier !
« Reactie #3 Gepost op: 17-05-2005 19:12 u »
Vreemd eigenlijk...

Dat bierkeurmeesters voor degustatie een wijnglas gebruiken.
Ik kan me voorstellen dat voor het keuren van bier een glas wordt gebruikt dat de specifieke aspecten van het bier benadrukken, welke toch anders zijn dan van wijn..
Zou zo'n standaard degustatie bierglas gewoon weg nooit ontworpen zijn?

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #4 Gepost op: 17-05-2005 23:14 u »
Ik vond het ook in het begin een vreemd idee om bier te keuren uit een glas dat geassocieerd wordt met wijn.
Toch blijkt dit glas in de praktijk zeer geschikt te zijn voor het keuren van bier.

Doordat het glas niet zo breed is kun je de kleur en de helderheid van het bier goed beoordelen.

Door de vorm blijft de geur van het bier goed bewaard. Bij brede kelken vervliegt snel veel van het aroma.
Verder is de schuimhoudbaarheid ook uitstekend te beoordelen.

Voor de deelnemers aan wedstrijden is het een voordeel dat er maar weinig bier in zo'n glaasje past. De kans dat gist meegeschonken wordt is hierdoor vrij klein.
Voor de keurmeester is dat wel jammer als hij een uitstekend bier aan het keuren is. Dan is zo'n glas snel te klein  :)

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
  • Norbrygg - de Noorse hobbybrouwvereniging
« Reactie #5 Gepost op: 15-02-2008 10:24 u »
Ik heb zojuist een grote doos vanaf het postkantoor mee naar huis gesleept. 96 glazen van het typpe "Le Verre"! Deze gaan mooi gebruikt worden voor het ON(oors)K in april.

Mooie, stevige glazen met een heldere kristallen 'ping' als je tegen het glas tikt.

Omdat ik goed heb zitten zoeken naar een gunstig inkoopkanaal en omdat het vrij veel glazen zijn heb ik ze kunnen kopen, incl verpakking, post en douane (!) voor dezelfde prijs per glas als bij Brouwland zonder post, verpakking of douane. Maar goed, dit zijn er dan 96...

Bedankt voor de tip, Jacques!

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #6 Gepost op: 15-02-2008 10:28 u »
Hee Eduard...dus het keuren gebeurt nu dan op europees niveau bijna op 1 lijn... :duimop: (In ieder geval op "glas" niveau)

Offline Eduard

• Super lid
  • Land: no
« Reactie #7 Gepost op: 15-02-2008 11:01 u »
Dat zou maar zo kunnen! Ik weet niet of dat het hele BKG zulke glazen gebruikt maar wij gaan ze in elk geval met het ON(oors)K in gebruik nemen. Eerst zaten we te tobben of we wellicht wat IKEA-glazen zouden gaan inkopen, maar we kwamen gauw tot de conclusie dat dat niet de juiste richting zou zijn.

Voor keuring gebruiken we overigens een aan de Zweedse richtlijnen ontleend systeem (wat op zijn beurt weer van de AHA komt).

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #8 Gepost op: 15-02-2008 11:13 u »
Ik weet niet of dat het hele BKG zulke glazen gebruikt

Niet iedereen, maar ik denk wel zo'n 90-95% van de keurmeesters...

Tags: bierproeven