Nederlandse Geuze: lambiek steken/mengen 2016

Gestart door Oscar, 25-01-2014 12:56 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Oscar

Het is al vaker ter sprake gekomen, maar zonder vaste planning (lange termijn) zal het er niet van komen, maar het lijkt mij wel erg gaaf. Dus maar meteen in de agenda zetten!

Ik stel voor dat we met "alle" Nederlandse lambiek brouwers hier op het forum, die daar aan mee willen werken, in begin 2016 (januari/februari) een dag gaan plannen om de dan beschikbare lambieken die speciaal voor dit "evenement" zijn gebrouwen gaan mengen tot een 100% Nederlandse geuze (sorry voor de Belgische forummers). We zouden er dan een Megablend van kunnen maken.

Mijn voorstel (concept idee)
Iedereen is nu nog met zijn eigen lambiek bezig en moet dat ook vooral doen ter lering ende vermaak. Volgend Lambiek seizoen (2014/2015) Zet je een lambiek in die bestemd is voor de NL-Megablend ! Deze is dan begin 2016 gereed om gemengd te worden met de andere lambieken.

Iedereen brengt zijn aandeel in lambiek mee en krijgt een evengrote hoeveelheid geuze Megablend weer mee terug.
Als we er voor kiezen om alles bij elkaar te gooien en daarna meteen af te vullen op flessen zouden we daar ook nog een mooi etiket voor kunnen maken en deze ook laten drukken zodat je een wel hele mooie en unieke fles in je voorraad hebt liggen. Na het bottelen dient deze nog zeker een jaar (of langer) te rijpen...

Sommigen zouden er ook voor kunnen kiezen om hun aandeel nog weer een tijd op hun vat te laten rijpen....maar dan heb je ook weer wat verlies....maar dat kan een keuze zijn... er is van alles mogelijk.

Van de dag zelf maken we dan een mooi "evenement" en we zouden zelf naderhand gezellig een "winter BBQ" kunnen houden. waarbij we dan de lambieken kunnen proeven die dit jaar ingezet zijn. Ik zorg in ieder geval dat we van deze dag een BrouwTV aflevering gaan maken, zodat het ook in een mooi filmpje wordt vastgelegd.

Hiervoor moeten we tzt dan nog een locatie regelen, maar dat lijkt mij wel te doen. Desnoods ergens waar we kunnen overnachten (alcohol & verkeer gaan niet goed samen).

Zeggen dat je meedoet houdt ook in doen en daadwerkelijk meedoen! Alleen 100% spontaan vergiste Nederlandse lambieken mogen hieraan deelnemen!

Deelnemers :

NaamLocatieHoeveelheid lambiek
OscarEanske± 17/18 liter
Ingo (Seed7)Eanske± 35/40 liter
Danny van dongen (davadox)???± 35 liter
MatthewEanske± 15 liter
Adbrouwt??± xx liter
Koffie (naam ??)??± xx liter
Toon van den BroekGroningen± xx liter
HermanBorger± xx liter

:degroeten:

Andere ideeën op mijn concept voorstel zijn welkom. Zolang mogelijk, wordt deze 1e post aangepast met deelnemers en het definitieve voorstel voor deze dag.

Adbrouwt

Lijkt me een mooi plan. Daar wil ik graag aan meedoen. 100% spontane gisting is ook wel een mooi streven. Dit jaar kijken of ik een mooie Flevo gist kan vangen om deze volgend jaar weer te kunnen gebruiken voor de megablend. Want ik begrijp dat mijn Wyeast lambiek niet mag meeblenden.

Ad :degroeten:

seed7

Zet me maar op het lijstje. Daar er in een geuze ook wat oudere lambiek mag stel ik het brouwsel dat ik dit jaar nog moet gaan maken beschikbaar. Ik denk dat daar ca. 35-40l van over blijft na twee jaar.

Locatie: alhier plak zat (verwacht niet meer dan een man of 20) en hoeft je cameraman niet zo ver ter reizen ;)

Ingo

davadox

Leuk man, schrijf mij maar in met 10X37,5 cl.

hans100w

Citaat van: seed7 op 25-01-2014  14:00 uLocatie: alhier plak zat (verwacht niet meer dan een man of 20) en hoeft je cameraman niet zo ver ter reizen ;)


 :duimop: :duimop: :duimop: Haha, goede opmerking Ingo :duimop: :duimop: :duimop:

koffie

Ik doe mee! Weet nog niet precies hoeveel liter, kom ik op terug.
Ook mijn huis/tuin stel ik beschikbaar voor dit evenement :)

Misschien ook leuk voor de topicstart om de locatie van vergisting te vermelden?

ThomasM

Leuk! Ik zal laten weten of het goed gaat komen met mijn lambiek. Zijn er een aantal vereisten? Bijvoorbeeld een blend van Wyeast tegenover zelf gist vangen? Wat is het minimum/maximum wat je mag meenemen?

RobinB

Citaat van: Oscar op 25-01-2014  12:56 uAlleen 100% spontaan vergiste Nederlandse lambieken mogen hieraan deelnemen!

Lijkt me duidelijk, geen Wyeast dus. :)

Zoals koffie ook al aangeeft is het wel interessant om de "bevruchtingslokatie" aan te geven. :)

toon van den broek

Hallo Biervinden,

Natuurlijk kan het ook bij mij thuis. Zoals jullie wellicht weten heb ik plek genoeg voor kampement etc.
En vanzelfsprekend doe ik graag mee.

Maar even een kritische noot i.v.m. het idee van een megablend.
Het is gebruikelijk net die lambieken te mengen tot een geuze die samen t.z.t. een gewenste smaak gaan vormen.
Door alle beschikbare lambieken met elkaar te mengen kan het dus best dat er een (of meerdere) die misschien niet zo tof van smaak is (zijn) de rest zo domineert dat de blend geheel uit balans is.
Ik weet dat de megablend van de Belgische lambiekbrouwers (gebeurt 1x per twee jaar ter ere van de Toer de Geuze) niet per definitie geslaagder hoeft te zijn dan die van een de brouwerijen.
Dus we zullen toch ook voor het steken eerst een eerlijke inventarisatie moeten maken lijkt me.

Nog een punt. Gaan we bottelsuiker gebruiken of mengen we een deel verse gistende lambiek bij? Is nog wat voorbarig misschien om daar al over te denken. In ieder geval zal ik dan waarschijnlijk voldoende hebben om dit deel bij te mengen.

Groet, Toon.

 .

Herman

Mooi plan, ik wil ook nog een lambic brouwen. Het ontbreekt me aan een vat, iemand goede ervaringen met deze site? Ben de link nog niet op het forum tegengekomen.
http://www.wijnvat.nl/index.php/minivaatjes

toon van den broek

Hallo Herman,
Ongeveer dubbel zo duur als ik voor mijn vaten betaald heb.
Maar misschien is de kwaliteit beter dus dat kan je zo van een fotootje niet afzien.
Fa. Stijf, maar ook vd Kooy heeft goede vaten die ook redelijk goed van prijs zijn.
Er waren zelfs vaten die 1x gebruikt waren voor (rode) wijn, dus dat is wat smaak betreft veel beter. Je wil toch ook niet het gevoel hebben dat er meer eikenhout in je bier zit dan mout?
Ben nu aan het steken geslagen en kan niet meer dan 1/4 deel gebruiken uit een nieuw eiken vat. De rest komt dan uit kastanje (heel neutraal/ je proeft het bier) of uit RVS (wat scherper van smaak).
Gebruik ik uit hert nieuwe eiken vat meer dan proef je alleen nog eik...
Ik neem wel wat mee volgende Gildeavond dan kan iedereen eens proeven wat het grote verschil is.

Groet, Toon.

koffie

Citaat van: Herman op 25-01-2014  19:58 uMooi plan, ik wil ook nog een lambic brouwen. Het ontbreekt me aan een vat, iemand goede ervaringen met deze site? Ben de link nog niet op het forum tegengekomen.
http://www.wijnvat.nl/index.php/minivaatjes
Geen ervaringen mee, maar ik vind de prijzen wel heel erg hoog.
Als je kijkt wat voor vat je voor hetzelfde geld bij bijv. regentonnen.nl kunt krijgen. Vanaf 30 liter voor 66 euro.

Citaat van: toon van den broek op 25-01-2014  18:59 uHallo Biervinden,
Maar even een kritische noot i.v.m. het idee van een megablend.
Het is gebruikelijk net die lambieken te mengen tot een geuze die samen t.z.t. een gewenste smaak gaan vormen.
Door alle beschikbare lambieken met elkaar te mengen kan het dus best dat er een (of meerdere) die misschien niet zo tof van smaak is (zijn) de rest zo domineert dat de blend geheel uit balans is.
Ik weet dat de megablend van de Belgische lambiekbrouwers (gebeurt 1x per twee jaar ter ere van de Toer de Geuze) niet per definitie geslaagder hoeft te zijn dan die van een de brouwerijen.
Dus we zullen toch ook voor het steken eerst een eerlijke inventarisatie moeten maken lijkt me.
Aan de andere kant: dat is nu eenmaal het risicio wat we met zijn allen nemen :)
Gewoon een beetje wort apart houden voor de blend.

CiteerNog een punt. Gaan we bottelsuiker gebruiken of mengen we een deel verse gistende lambiek bij? Is nog wat voorbarig misschien om daar al over te denken. In ieder geval zal ik dan waarschijnlijk voldoende hebben om dit deel bij te mengen.
Mij persoonlijk maakt het niet zoveel uit. Aanvullen met gistend wort is ook leuk.

Zomaar een heeeeel wild idee: elk jaar een wisselende gastlocatie waar de happening plaats vindt. Degene waar het plaatsvindt zorgt (naast zijn normale aandeel lambiek) voor een nog gistende lambiek (hoe oud moet dit zijn?). Eventueel kun je met een paar vaste leden een wisselvaatje hiervoor aanschaffen?

RobinB

Citaat van: koffie op 25-01-2014  20:23 unog gistende lambiek (hoe oud moet dit zijn?).

Het moet in ieder geval nog voldoende suikers bevatten (en levende gist, maar dat zal ook nog wel in de andere lambieken zitten toch?) voor de koolzuur.
Daarvoor moet de dosering natuurlijk niet zo hoog zijn dat die "bottel-lambiek" de smaak domineert.

Kom je dus al gauw bij heel jonge lambiek, net aangezet?, en dus de vraag of wort danwel bottelsuiker niet evengoed is. :)

davadox

Citaat van: koffie op 25-01-2014  20:23 uZomaar een heeeeel wild idee: elk jaar een wisselende gastlocatie waar de happening plaatsvindt. Degene waar het plaatsvindt zorgt (naast zijn normale aandeel lambiek) voor een nog gistende lambiek (hoe oud moet dit zijn?). Eventueel kun je met een paar vaste leden een wisselvaatje hiervoor aanschaffen?

Zullen we gewoon het eerste maar eens van de grond zien te krijgen!? 

Oscar

Citaat van: toon van den broek op 25-01-2014  18:59 uNatuurlijk kan het ook bij mij thuis. Zoals jullie wellicht weten heb ik plek genoeg voor kampement etc.
En vanzelfsprekend doe ik graag mee.

Ik zal ook een lijst van mogelijke locatie's maken...

Citaat van: toon van den broek op 25-01-2014  18:59 uHet is gebruikelijk net die lambieken te mengen tot een geuze die samen t.z.t. een gewenste smaak gaan vormen.
Door alle beschikbare lambieken met elkaar te mengen kan het dus best dat er een (of meerdere) die misschien niet zo tof van smaak is (zijn) de rest zo domineert dat de blend geheel uit balans is.

We kunnen de lambieken afzonderlijk van te voren bemonsteren en beoordelen...maar mengverhoudingen zeker niet (ondoenlikk !!!)...

Citaat van: toon van den broek op 25-01-2014  18:59 uNog een punt. Gaan we bottelsuiker gebruiken of mengen we een deel verse gistende lambiek bij? Is nog wat voorbarig misschien om daar al over te denken. In ieder geval zal ik dan waarschijnlijk voldoende hebben om dit deel bij te mengen.

Gewoon bottelsuiker! Geen gezeur met Reinheitgebot of andere onzinnige tradities. Hoeveelheid wordt ingeschat a.d.h.v SG blend en gedrag verschillende giststammen... :brouwen: ^-^


Citaat van: koffie op 25-01-2014  20:23 uZomaar een heeeeel wild idee: elk jaar een wisselende gastlocatie waar de happening plaats vindt. Degene waar het plaatsvindt zorgt (naast zijn normale aandeel lambiek) voor een nog gistende lambiek (hoe oud moet dit zijn?). Eventueel kun je met een paar vaste leden een wisselvaatje hiervoor aanschaffen?

Idee is iets te wild voor dit moment... Zoals gezegd, eerst dit idee op poten zien te krijgen en kijken hoe dit uitpakt. Niet te veel hooi op je vork willen nemen... ;)


matthew

Count me in..  ;D

 15 liter moet wel lukken..



Twentse Schapekop

In ieder geval op tijd, ga erover nadenken. Moet eerst ergens plek zien te vinden... stukje schuur bijbouwen? :proost:
En op zoek naar een vaatje,30/60/120/225/600 liter? :nut:
Groet  :brouwen:

matthew

Citaat van: Twentse Schapekop op 26-01-2014  11:19 uIn ieder geval op tijd, ga erover nadenken. Moet eerst ergens plek zien te vinden... stukje schuur bijbouwen? :proost:
En op zoek naar een vaatje,30/60/120/225/600 liter? :nut:
Groet  :brouwen:

Hmm volgens mij heb jij wel een plekje voor een 100 liter vaatje ;) daar ergens in de grote schuur :D

ThomasM

Citaat van: RobinB op 25-01-2014  18:43 uLijkt me duidelijk, geen Wyeast dus. :)

Zoals koffie ook al aangeeft is het wel interessant om de "bevruchtingslokatie" aan te geven. :)

Ho, daar heb ik overheen gelezen!

alrikdew

Wat een super leuk idee! Ik wil dit jaar beginnen met het brouwen van een lambiek. Misschien is het dan niet verstandig om meteen de eerste keer mee te doen aan een megablend? Zoals Toon ook al zei, ik wil niet verantwoordelijk zijn om jullie lambiek te verpesten als mijn eerste poging niet echt geweldig is.

Oscar

Citaat van: alrikdew op 16-03-2014  16:45 uWat een super leuk idee! Ik wil dit jaar beginnen met het brouwen van een lambiek.

Dan zou ik maar opschieten voordat het te laat is...

Citaat van: alrikdew op 16-03-2014  16:45 uMisschien is het dan niet verstandig om meteen de eerste keer mee te doen aan een megablend? Zoals Toon ook al zei, ik wil niet verantwoordelijk zijn om jullie lambiek te verpesten als mijn eerste poging niet echt geweldig is.

Wat een onzin. Met een lambiek kun je niet zo snel de fout in gaan, als je je maar aan de regels houdt. :)

alrikdew

Oke! Ik doe mee! Ik heb de ongemoute granen besteld en ga van de week brouwen! Het wordt weer kouder dus het kan nog net!

Ik wil 60 liter in totaal maken en de helft denk ik inzetten. Ik vang de gist in Purmerend.

Oscar

Citaat van: alrikdew op 20-03-2014  23:29 uHet wordt weer kouder dus het kan nog net!

Het mengen/steken gaan we pas in 2016 doen. Dus het brouwen voor dat evenement hoef je pas volgend jaar te doen, tenzij je het 2 jaar op houten vat laat staan. :)

Kan een moderator het eerste bericht actueel houden? Ik kan deze niet meer bijwerken!  :'(

alrikdew

Ah! Dus ik kan nog eerst een keer oefenen! Geweldig! Maar ik doe zeker mee!

toon van den broek

Hallo Alrikdew,

Na één jaar in een houten vat is de lambiek doorgaans goed uitgegist, tenminste als het kleine vaten betreft (tot plm 100ltr).
Maar daarna komt de rijping pas, en die kan nog zeker 1-3 jaar duren. Dus als je een oudere lambiek inbrengt zal dat de smaak zeker ten goede komen.

Zoals je wellicht bekend is bestaat een geuze meestal uit één, twee en driejarige lambiek. Die van één jaar is voor de nagisting bij botteling, die van twee jaar -het grootste deel van het mengsel- voor het basisdeel van de smaak en die van drie jaar of ouder (meestal maar 5-15%?) voor de verfijnde smaken/lagen/complexiteit in het bier.
Maar dat geldt voor geuze, en Oscar heeft vooral een (mega)lambiekmengsel voor ogen. We kunnen het m.i. daar t.z.t. nog over hebben?

Groetjes, en succes! Toon.

P.S.: Trouwens wel goed dat je ongemoute granen/tarwe? gebruikt. Houd er wel rekening mee dat het maischen dan wel wat langer duurt.

alrikdew

Ik heb gelezen dat de echte lambiek gemaakt wordt van onder andere ongemoute tarwe. Dat het wat langer duurt dan valt mooi in de traditie van de lambiek!  ;D

heijligers

Ik had deze draad nog niet zo gevolgd, maar denk erover om mee te gaan doen. Als alles gaat zoals nu is gepland heb ik begin 2015 een brouwruimte waar ik zo'n vaatje lang kwijt kan. Nog even een vaatje (van zo'n 30 liter) regelen voor die tijd en alles komt goed.

koffie

Citaat van: toon van den broek op 21-03-2014  11:23 uHallo Alrikdew,

Na één jaar in een houten vat is de lambiek doorgaans goed uitgegist, tenminste als het kleine vaten betreft (tot plm 100ltr).
Maar daarna komt de rijping pas, en die kan nog zeker 1-3 jaar duren. Dus als je een oudere lambiek inbrengt zal dat de smaak zeker ten goede komen.

Zoals je wellicht bekend is bestaat een geuze meestal uit één, twee en driejarige lambiek. Die van één jaar is voor de nagisting bij botteling, die van twee jaar -het grootste deel van het mengsel- voor het basisdeel van de smaak en die van drie jaar of ouder (meestal maar 5-15%?) voor de verfijnde smaken/lagen/complexiteit in het bier.
Maar dat geldt voor geuze, en Oscar heeft vooral een (mega)lambiekmengsel voor ogen. We kunnen het m.i. daar t.z.t. nog over hebben?

Groetjes, en succes! Toon.

P.S.: Trouwens wel goed dat je ongemoute granen/tarwe? gebruikt. Houd er wel rekening mee dat het maischen dan wel wat langer duurt.
Als het een beetje goed verloopt, zal onze inbreng bestaan uit een solera-lambiek van 1.6 jaar (uit het vat) al dan niet aangevuld met een verse lambiek van die maand.
Misschien ook leuk om er nu al rekening mee te houden dat deelnemers wat flessen apart zet, zodat ook nog op fles gerijpte lambiek geruild kan worden?

Jacques

Citaat van: Oscar op 20-03-2014  23:58 uKan een moderator het eerste bericht actueel houden? Ik kan deze niet meer bijwerken!  :'(

Als jij de informatie die jij actueel wilt houden in een Googel document plaats (Googel Drive) dan kan ik er voor zorgen dat deze te zien is op het forum door het document in te bedden.

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-03-2014  21:40 udoor het document in te bedden.

 ;D ;D ;D embedden dus... ;D ;D ;D of in te voegen, integreren, samenvoegen... ;) :P

Jacques

Citaat van: Oscar op 23-03-2014  21:48 u;D ;D ;D embedden dus... ;D ;D ;D of in te voegen, integreren, samenvoegen... ;) :P

Ja Oscar, in het bed van jouw bericht leggen...

Heb je het document al klaar. Het bedje is al gespreid.

Adbrouwt

Inmiddels heb ik een wilde almeerse flevo gist uit de lucht gevangen. Een kastanje vat van 18 liter is aangeschaft dus ik ben klaar voor het grote blenden van 2016. Ik heb nu dus een jaar vergiste lambiek en die kan ik dus bewaren tot 2016 en in 2015 weer een nieuwe maken zodat ik in 2016 een jaar oude en een twee jaar oude lambiek heb. Ik verwacht dus wel een liter of 15 aan lambiek te kunnen steken. Is dit plan nog steeds levend nu onze voorganger commercieel gegaan is  :weetniet:

koffie

Ik ben nog steeds voor  :biersmile:

Wij zullen onze versie ergens in februari brouwen, anders zit onze huidige lambiek zo kort in het vat :)

alrikdew

Ik brouw mijne ook in februari. Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van dit prachtige plan!

Oscar

Zo het is weer lambiektijd. De koude maanden komen er weer aan. Dus dit topic maar weer eens naar voren halen.

Wat gaan we doen in 2016? Lambieken mengen tot mooie Nederlandse geuzes? En er een mooie dag van maken? Of dooft dit idee weer uit en is het weer iets te hoog gegrepen en gaan we dit pas over 5 jaar doen?

 :degroeten:

koffie

DOEN!

Wij  brouwen onze versie rond februari, en dan wederom een gedeelte uit het vat bottelen en de verse bij de oude (oudste Lambiek in het vat is dan van 02-2013 vermengd met 02-2014 en 02-2015).

Blenden zouden we dus eind februari 2016 kunnen doen? Dan zijn alle lambieken van die seizoen een jaar oud, en kunnen we met zijn allen steken tot 1 grote megablend.
In hoeverre is het haalbaar om mini-blends te maken door ter plekke verschillende jaargangen uit fles bij elkaar te steken samen met lambiek van 2015?

Oscar

Citaat van: koffie op 07-01-2015  22:54 uBlenden zouden we dus eind februari 2016 kunnen doen? Dan zijn alle lambieken van die seizoen een jaar oud, en kunnen we met zijn allen steken tot 1 grote megablend.
In hoeverre is het haalbaar om mini-blends te maken door ter plekke verschillende jaargangen uit fles bij elkaar te steken samen met lambiek van 2015?

Eens  :) miniblends zijn natuurlijk mogelijk op locatie, dat is een kwestie van voorbereiden. :D  Voor hoeveel liter kan ik jou op de lijst (Zie 1e Topic) zetten? Koffie?  :)

Adbrouwt

Ik ben ook voor. In januari nog een Almeerse lambiek brouwen en een lambiek bottelen en vergisten en blenden dus in 2016 moet er wel wat drinkbaars bij zitten. We kunnen er sowieso een leuke dag van maken toch. Ons zure imago even oppoetsen ;)
Koffie ik heb nog wat oude hop liggen voor je als je nog te kort komt.

Edit: ik verwacht begin 2016 een 4 liter 2 jaar oude lambiek te hebben en 4 liter blend van 1 en 2 jaar en ook nog 4 liter 1 jaar oude lambiek.

koffie

Ons vat is 100 liter, en daar halen wij circa 50 liter uit. Wij brouwen vervolgens 60 tot 70 liter om de boel weer aan te vullen.
Ik doe dit samen met mijn brouwmaat, dus laten we zeggen dat we een liter of 25-30 meenemen? Houden we nog circa 20 liter voor ons 2en over van dat jaar :)
Onze locatie is trouwens Lelystad. Ik heb ruimte zat om het evenement bij mij in de tuin/schuur te laten doen. Ook een winterBBQ is geen probleem.

Ik schat even heel grof in dat we een liter of 170 bij elkaar gaan mikken om te blenden. Mijn gistvaten zijn 60 liter per stuk, als ik het goed plan heb ik er 2 tot 3 leeg op dat moment. Ik kan ook nog 3 vaten van 30 liter bij elkaar scharrellen als het moet.

koffie

Citaat van: Adbrouwt op 07-01-2015  23:03 uKoffie ik heb nog wat oude hop liggen voor je als je nog te kort komt.
Toevallig net een berichtje over gestuurd naar je :)

Oscar

Update van de deelnemerslijst.


NaamLocatieHoeveelheid lambiek
OscarEanske± 17/18 liter
Ingo (Seed7)Eanske± 35/40 liter
Danny van dongen (davadox)???± 35 liter
MatthewEanske± 15 liter
AdbrouwtAlmere± 12 liter
Koffie (naam ??)Lelystad± 25 liter
Toon van den BroekGroningen± xx liter
HermanBorger± xx liter

:degroeten:


koffie

Ad heeft een liter of 12 en komt uit Almere, ik uit Lelystad. Kun je dus ook in het rijtje zetten :)

tdp

Zit ook te denken om houten vaatjes te halen, en deze maand/begin volgende maand me nog te wagen aan een lambiek! Zit te denken aan een 60 liter vat, en een marathonbrouwdag om zo'n 50 liter te brouwen!

Fantastisch initiatief dit! Mocht mijn planning kloppen qua brouwen e.d., dan doe ik graag mee!

Groet,
de TDP

toon van den broek

Hallo Zuurbiervrienden,

Nog steeds een prachtig initiatief, maar voor het vermengen van onze lambik zou het toch goed zijn eerst deze goed te beoordelen samen, dus nogmaals mijn idee om eerst eens bijeen te komen om gewoon wat bier van elkaar te drinken.
Deze bierstijl is niet echt makkelijk in het beoordelen, temeer omdat er vrij weinig mensen zijn die echt 'kenner' zijn in Nederland.

Verder is er nog de vraag wat 'Nederlandse Geuze' is. Behalve dat het een tegenstrijdige term is -immers geuze en lambik kunnen volgens de EEG alleen rond Brussel en in Westvlaanderen gestoken/gebrouwen worden- is de vraag of we de Belgische stijl nastreven of dat we voor meer eigenheid gaan.
In dat laatste geval zullen we het daar toch over moeten hebben.

Ook nog een goede tip voor de geïnteresseerden: kijk eens op de site www.lambik1801.be.
Hierin wordt veel van wat we vinden van Lambik en Geuze in een ander licht geplaatst.
Zo blijkt bv. dat enkele mensen zeer slordig en selectief omgegaan zijn met oude documenten die 'bewijzen' dat lambiek en geuze eeuwenoude bieren zijn. Zodoende is er een mooi commercieel verhaal ontstaan wat iedereen steeds voor waar aanneemt (het papagaaieffect zeg maar). Op zich niet zo erg maar hierop is wel het label van 'erkend traditioneel streekproduct' op gebaseerd, zodat de Belgische brouwers het alleenrecht op dit bier verkrijgen...
 
Groetjes, Toon

koffie

Schopje ;)

Het begint heeeeel langzaam tijd te worden hier wat meer over na te denken en vorm aan te geven. Voor je het weet zit je in de feestdagen ;)
Zo te zien zullen we met een kleine 10 man bij elkaar komen. Waar doen we dit? Eventueel kan het bij mij in Lelystad.

Vorige week heb ik onze 'geuze' gedronken welke een half jaar op fles zat. Zeer zacht, erg lekker. Deze 'geuze' bestaat uit 2013 + 2014, geblend in het vat zelf. Tijdens bottelen was de gemiddelde leeftijd 1.4 jaar.

Adbrouwt

Ik heb ook al enkele zure bieren staan. Het lijkt me inderdaad leuk eens iets concreets af te spreken om de zure bieren van elkaar te proeven en blenden. Lelystad is prima voor mij.

koffie

Tegen die tijd is jouw fles die ik heb 1 jaar, kan ik hem eindelijk proeven ;)

Adbrouwt

Citaat van: koffie op 27-09-2015  11:52 uTegen die tijd is jouw fles die ik heb 1 jaar, kan ik hem eindelijk proeven ;)
Tjee wat een geduld heb jij. Ben erg benieuwd of ie binnen te houden is.

koffie

Lijkt een beetje dood. Is hier nog interesse in?

Adbrouwt

Ik heb nog steeds belangstelling. Het lijkt me heerlijk om al die zure bieren te proeven en te blenden met elkaar. Ook ben ik erg benieuwd naar de lambieken van Oscar. Maar er staan nog heel veel andere actieve forumleden in de begin post dus volgens mij kunnen we hier wel een leuke dag van maken. De bieren van Toon van den Broek hebben veel indruk op mij gemaakt en dat is een belangrijke reden dat ik door gegaan ben met de lambieken. Zeg Oscar moet jij niet nog wat aan lambiek promotie doen?
Wat mij betreft zou een datum in februari prima zijn. Twee jaar gewacht gebotteld gebrouwen, gewacht, gewacht gewacht yehhhh 2016! Geuze steken 8)

Oscar

Indien hier nog interesse in is mag iemand anders het voortouw nemen. Ik ben nu ff te druk met andere dingen... :)

koffie

Citaat van: Oscar op 03-01-2016  17:51 uIndien hier nog interesse in is mag iemand anders het voortouw nemen. Ik ben nu ff te druk met andere dingen... :)
Heb je het dan over het organiseren, of doe je helemaal niet mee?

Oscar

Citaat van: koffie op 03-01-2016  21:09 uHeb je het dan over het organiseren, of doe je helemaal niet mee?

In eerste instantie over het organiseren. Afhankelijk van de datum doe ik wel gewoon mee. :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.