Het grote Lambiek topic

Gestart door koffie, 23-01-2014 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Socotra

Ik heb een vraag over onderstaand biervat(20 L) (ik heb er drie). Het lijkt een echt biervat, gezien de tekst etc, is dat ook zo?
Heb gelezen dat deze vaten van binnen zijn voorzien van een laag pek(plantaardig product) is dat ook zo?
De banden zitten met een schroef aan de duigen, Dat vind ik bijzonder, waar is dat voor nodig.
Ik heb er al lambiek in gemaakt en dat lijkt goed te gaan.
Wie weet een antwoord?



middelaersch

Ik vraag me af of die schroeven origineel zijn. Ik heb ook een houten vaatje, maar daar zitten geen schroeven in.
Je vraag m.b.t. de pek: geen idee. (Het vaatje van mij was ooit bedoeld voor gedestilleerd, niet voor bier. Maar dat is van binnen niet behandeld.)

Heuvinger brouwerij

Vandaag mijn tarwebiertje uit het vat geheveld en het vat weer gevuld met water.
Het bier heeft bijna 2 maand gelagerd in het nieuwe vat, ik heb geen houtsmaak aan het bier kunnen ontdekken.
Flessen gespoeld en morgen bottelen.
Eens zien of ik volgende week een tarwe biertje kan brouwen om buiten te zetten of ik wat Brett kan vangen voor de Heuvinger Lambiek.

petjez

Hoi,

Ik heb eventueel nog een vaatje zoals deze https://www.tasbrouwwinkel.nl/wijnvat-eiken-15-liter-heavy-toasted/. Ik geloof 15 of 20 liter. Ik heb deze een paar keer gebruikt. Maar vind het te bewerkelijk. Ik wil deze wel verkopen, prima te gebruiken om je bier in rijpen.

Patrick

Heuvinger brouwerij

Het plan is om komende de vrijdag te starten met de Wilde Heuvinger.
Daarvoor wil ik wort brouwen volgens onderstaan recept.

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk31
Naam receptWilde Heuvinger 2020
BierstijlBrettanomyces blond
Volume24,0 l
Begin SG1,065 SG
Berekende kleur (Morey)16 EBC
Berekende bitterheid (Rager)33 IBU
Brouwzaalrendement70,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
19,82 lWater uit Assen 2019-3
1,80 gCaCl2
2,30 gCaSO4
12,00 mlMelkzuur
20,75 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
93 mg/l7 mg/l17 mg/l166 mg/l44 mg/l66 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,50 kgWiener malzAvangard Malz10 EBC50,0 %
3,50 kgWeizen malzAvangard Malz5 EBC50,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylase60,0 °C10 min.30 min.2,6 l/kg
stap 263,0 °C10 min.45 min.2,8 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gWGV (Whitebread Golding Variety)bellen6,7%75 min.32,9 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
onbekendHeuvinger Brettanomyceswild

Ik ga brouwen in de Lidl inkook automaat met een filterheks, hierbij ga ik mijn MP-15r pomp inzetten.
Koken doe ik in de VidaXL 25L water/glühwein koker.
Mijn Hopfengott brouwautomaat laat ik maar eens op zolder staan.
Water pas ik aan volgens onderstaande ideeën:

Citaat van: Oscar op 31-07-2020  20:20 uen dat doe ik... En mijn vermoeden mbt sulfaat worden hier reeds bevestigd... dus chloride gehalte altijd iets hoger houden dan het sulfaat gehalte... :brouwen:
Het idee is om 4 emmers met kokende wort buiten te zetten en de inhoud de volgende morgen in 5 L gistingsflessen te gieten.
De emmers worden afgedekt met horgaas om suikerminnende insecten uit de vloeistof te houden.
Mocht ik nog wat wort overhouden, dan gaat deze in het stookwijnvat samen met 3 kg kristalsuiker.

Heuvinger brouwerij

Vanmiddag heb ik 6 emmers met kokende wort buiten gezet.
Het plan was 4 emmers, doch het horgaas liet zich in 6 gelijke stukken knippen, groot genoeg om een emmer te bedekken.

Heuvinger brouwerij

Kom ik vanmiddag thuis, staat er schuim op het wort in alle 4 de 5 L flessen.
De vergisting van "Wilde Heuvinger" is gestart!

SVB

Nu de vraag wat je gevangen hebt... spannend!

Alexander_H

Ik heb zaterdag 5 liter wort buiten laten koelen, uur of 12, dat staat nu in een mandfles met waterslot, en een klein deel in een erlenmeyer te wachten op kamertemperatuur. Er gebeurt op het zicht nog niet veel moet ik zeggen.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: SVB op 02-12-2020  07:19 uspannend!
Dat vind ik ook!
Binnenkort maar zien weer te brouwen om het vat te vullen.
Ik heb schijnbaar gist gevangen, daar het niet zo snel gist als mijn gebruikelijke CML Lille saison.
Citaat van: Alexander_H op 02-12-2020  09:38 uEr gebeurt op het zicht nog niet veel moet ik zeggen.
Geduld is een schone zaak, er staat morgen vast een laag schuim op het wort!

Heuvinger brouwerij

Nu na 6 dagen is er een behoorlijke activiteit in de 4 flessen met "Wilde Heuvinger".

Heuvinger brouwerij

Vandaag mijn Wilde Heuvinger vanuit de 5L flessen overgegoten in het kastanje vat sg 1010.
De lambiek is wording smaakte redelijk neutraal, geen vreemde smaken, doch wel een vieze lucht bij het overgieten.
Nu keek ik vadaag eens rond bij https://www.bmswijndepot.com.
Zie ik daar een sokkel https://www.bmswijndepot.com/nl/catalogus/Details/722/sokkel a €17,10.
Ik weet niet of ik afgelopen zomer zelf zo'n sokkel had gemaakt als ik deze eerder tegen gekomen was.





DLB

Voor de prijs hoef je het niet te laten inderdaad, maar je hebt nu wel meer eer van je werk ;)

Heuvinger brouwerij

Dank!
Het uittekenen van het vat en ontwerpen van de bok was leuk werk.
Tijdens het bouwen kwam ik er achter dat het hout, wat ik had in de garage niet voldoende was, dus toen maar het ontwerp aangepast.

EvdBroek

Citaat van: SVB op 02-12-2020  07:19 uNu de vraag wat je gevangen hebt... spannend!
Probeer het zelf ook eens, gaat bijna altijd goed is mijn ervaring.

SVB

Ow ik heb wel 'wild' bier in een houtenvat staan hoor... alleen niet zelf gevangen... MAAR zat toch al te denken om te gaan uitbreiden, kan altijd is volgende week 10 liter buiten zetten, toch? (In een houten schuur is ook genoeg buiten toch?) verder maakt de temperatuur ook niet uit, toch? Heb geen ruimte in gistkast meer...

Haha toch in ene extra vragen.

EvdBroek

Citaat van: SVB op 06-01-2021  14:51 uOw ik heb wel 'wild' bier in een houtenvat staan hoor... alleen niet zelf gevangen... MAAR zat toch al te denken om te gaan uitbreiden, kan altijd is volgende week 10 liter buiten zetten, toch? (In een houten schuur is ook genoeg buiten toch?) verder maakt de temperatuur ook niet uit, toch? Heb geen ruimte in gistkast meer...

Haha toch in ene extra vragen.

Ik heb vorige week weer gist gevangen, dat was op een dag dat het behoorlijk waaide. Wat ik doe is een 1 of 2 liter brouwen en laat ik buiten in een pannetje afkoelen. Om het wort toch een beetje te beschermen doe ik een hopzakje over het pannetje en zet het onder de carport (kan het ook niet inregenen). Na 24 uur haal ik naar binnen en giet het in een klein mandflesje of erlemeyer. Een paar dagen wachten en het komt tot leven.

Dit kun je dan als starter gebruiken voor je lambiek of misschien nog opschalen

SVB

Moet je het warm wegzetten om te gisten of kan ik het gewoon laten staan (na een dag de dop er op met waterslot) en dan lekker een jaar zijn gang laten gaan... dus in de winter koud en in de zomer warm... of?? (Zo doe ik het nu wel met het houten vaatje van 5 liter, maar die was al wel goed besmet met gist)

Heuvinger brouwerij

Ik ga volgende week een tarwebiertje brouwen.
Na het koken giet ik het dampend in 4 emmers.
Na een nacht buiten met gaas er over, dan gaat het zo het vat in. 🙋
Ik heb wat andere plannen met mijn gistingflessen.

Dund

Vorige week vier lambieken uit verschillende jaargangen gestoken. Een klein gedeelte gemarceerd met gedroogde vlierbloesem.

Momenteel staat ook weer 50l te prutten. Deze heb ik twee weken geleden buiten gezet en was na twee dagen al volop aan het vergisten dat is een nieuw record voor me. Normaal duurt het dik een week voordat hij bij mij aan de gang is. Ik denk dat het komt door de wind die er die avond stond.

Heuvinger brouwerij

Vandaag een tarwebiertje gebrouwen, die hete wort staat in 4 emmers met horrengaas af te koelen.
Bovendien 14 pijpjes met hete wort gebotteld, geweckt.
Dat is voor giststarters.

Heuvinger brouwerij

Het wort heeft de hele nacht buiten gestaan, drie emmers achter mijn huis en een in de voortuin.
De voorspelling was dat het de afgelopen nacht droog zou zijn, dus de emmers gewoon in de open lucht.
Zo meteen de Wilde Heuvinger in het vat gieten.


Heuvinger brouwerij

Gisteravond bleek het waterslot van het vat vol schuim te zitten.
Vanmorgen er 1 L uit geheveld.
Ik ook wat in 5 L fles gegoten, deze gistte nog niet.
De brett heeft zich vast al in het vat genesteld.
Dan hoef ik de volgende keer ook geen wort meer buiten te zetten, afkoelen en gelijk het vat in!

Heuvinger brouwerij

Vandaag een monster uit het vat genomen.
De vloeistof bleek een sg 1004 te hebben.
Wat ik zag vormt er zich een mooie pelice.
Helaas smaakt het bier zoet en nog niet zuur, wel was er een forse houtsmaak.
De planning is ea te bottelen zo in december, dus rustig afwachten.

oude geuze

Wow, ik wist niet dat er een Lambiek topic was. Tof!

Ik heb een Lambic in het (plastic) vat zitten die inmiddels aardig op smaak lijkt te zijn. Het probleem is alleen dat 'ie veel te bitter is uitgepakt. Blijkbaar was mijn hop niet voldoende verouderd of had het om te beginnen een te hoog alfazuurpercentage.

Ik denk niet dat er nu nog veel aan te doen is. Misschien dat ik deze 30 L gewoon op fles gooi en kijk of het te drinken is, en dan een volgende poging ga doen. Ik heb overwogen er nog een batch wort zonder hop doorheen te mengen en het verder te laten vergisten, maar ik weet niet of dat genoeg zal verdunnen, en bovendien past er niet zo veel meer bij in dit gistvat.





Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.