Het grote Lambiek topic

Gestart door koffie, 23-01-2014 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dund

Binnenkant is niet gelakt die is medium getoast volgens de vaten bouwer verkoopt hij dit type vat altijd aan brouwers. Lijkt mij dat hij er toch wel kijk op heeft. Ik vul er morgen eentje af en dan zien we het wel. Zal allicht meer smaak af komen dan mijn plastic vaatje 😀

hobbybob

De lak sluit de zuurstof van buiten af, schuren die dingen;-)

Het beste bier brouw jezelf


Oscar

Citaat van: Dund op 23-11-2018  20:41 uBinnenkant is niet gelakt die is medium getoast

Citaat van: hobbybob op 23-11-2018  21:18 uDe lak sluit de zuurstof van buiten af,

Kijk hobbybob snapt het.... :). Dund moet nog zich even inlezen over het proces van lambieken brouwen....er komt toch iets meer bij kijken... ;) :brouwen:

Serge VL

Citaat van: Oscar op 23-11-2018  22:02 uKijk hobbybob snapt het.... :). Dund moet nog zich even inlezen over het proces van lambieken brouwen....er komt toch iets meer bij kijken... ;) :brouwen:
Oscar moet zich ook inlezen in het lambiek brouwen, kleien vaten tot 50l worden steeds of aan de buiten zijde gewaxt of gelakt voor lambiek, anders komt er per liter te veel zuurstof in je lambiek en kan je onmogelijk je lambiek er een jaar of meer laten op rijpen. dan houd je enkel nog poep zure brol over.
http://www.milkthefunk.com/wiki/Barrel#Waxing_Small_Barrels

Corporael en Zn.

Beste bierbrouwers,

Na veel te hebben gelezen over het brouwen van Lambiek/Geuze wil ik nu zelf ook Geuze gaan brouwen. Een eiken vat van 30 liter, medium toasted is inmiddels besteld en zou als het goed is eind februari geleverd moeten worden.
Ik heb echter nog wel vooral een paar vragen over het bottelen. (ja ik weet dat dit nog minimaal 1 jaar verwijdert ben van de botteldatum maar toch;))

1.) Moet de Geuze in champagneflessen (0,375l heeft dan mijn voorkeur) gebotteld worden ivm de druk of kan dit ook in "normale" euroflesjes?

2.) Ik zou graag een kroonkurk gebruiken. Is het nog nodig om er nog een extra gewone kurk in te doen in verband met de druk? plastic kurken wil ik niet gebruiken ivm eventueel lekken wat ik heb gelezen en het feit dat ik een bier van 2 jaar oud mooi wil presenteren.

3.) De champagneflessen die ik zie van de professionele geuzenbrouwers zijn groen. Ik weet dat dit invloed heeft op bier. Is dit ook zo bij een Geuze?

4.) Op de Fles van Geuze boon staat dat de flessen rechtop bewaard moeten worden. Ik dacht zelf dat bewaarwijnen moeten liggen omdat de kurk anders uitdroogt. Waarom zou een geuze wel/niet moeten liggen?

5.) Heeft iemand toevallig nog een adresje waar je goedkoop 0,375l champagneflessen kan kopen? braumarkt heeft ze maar vind ze daar (1,25 euro per stuk) nog aan de dure kant!

Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Lennart

Oscar

Citaat van: Serge VL op 24-11-2018  02:40 uOscar moet zich ook inlezen in het lambiek brouwen, kleien vaten tot 50l worden steeds of aan de buiten zijde gewaxt of gelakt voor lambiek, anders komt er per liter te veel zuurstof in je lambiek en kan je onmogelijk je lambiek er een jaar of meer laten op rijpen. dan houd je enkel nog poep zure brol over.

Mijn ervaring is toch anders... En de praktijk wint het van de theorie... ;) :brouwen: :biersmile:

Adbrouwt

Citaat van: Corporael en Zn. op 16-01-2019  19:21 u5.) Heeft iemand toevallig nog een adresje waar je goedkoop 0,375l champagneflessen kan kopen? braumarkt heeft ze maar vind ze daar (1,25 euro per stuk) nog aan de dure kant!
Bij mij in de supermarkt verkopen ze Boon lambiek. Biertje opdrinken en flesje spoelen. Iedere week degusteren dan heb je na een jaar 54 flesjes om te bottelen.

Serge VL

Citaat van: Oscar op 16-01-2019  19:38 uMijn ervaring is toch anders... En de praktijk wint het van de theorie... ;) :brouwen: :biersmile:
En mijn >20 jaar bierbrouwervaring telt niet? Mijn ervaring is heel wat anders  :degroeten:
(Ja ik brouw al bier van in 1986)

Oscar

Citaat van: Serge VL op 17-01-2019  13:13 uEn mijn >20 jaar bierbrouwervaring telt niet? Mijn ervaring is heel wat anders  :degroeten:

Dat is mooi.... ^-^ Dat houdt dus in dat jou "theorie" niet rechtlijnig is door te trekken en dat er meer dingen spelen... :nut: :brouwen: :biersmile:

Serge VL

Citaat van: Oscar op 17-01-2019  17:40 uDat is mooi.... ^-^ Dat houdt dus in dat jou "theorie" niet rechtlijnig is door te trekken en dat er meer dingen spelen... :nut: :brouwen: :biersmile:
Mijn "ervaring" zegt dat er veel factoren zijn (temperatuur, dikte van het hout, soort en kwaliteit van de eik,...), maar dat je makkelijker extra zuurstof kan geven dan een te zuur bier proberen te ontzuren  ;)


Nog wat leuke info:
http://www.greatfermentations.com/oak-bourbon-and-homebrew-volume-ii-barrels/
http://funkfactorybrewing.blogspot.com/2012/02/paraffin-waxing-barrel.html

Oscar

Citaat van: Serge VL op 17-01-2019  18:00 umaar dat je makkelijker extra zuurstof kan geven dan een te zuur bier proberen te ontzuren  ;)

Klopt maar al mijn homebrew lambieken zijn min een jaar gerijpt op een 20 liter vat (pas de laatste paar jaar ook een 40 liter vat erbij) en te zuur is bij mij nog niet voorgekomen... En de buitenkant is niet gelakt (binnenkant was wel gezwaveld)  :brouwen:

Corporael en Zn.

Citaat van: Corporael en Zn. op 16-01-2019  19:21 uBeste bierbrouwers,

Na veel te hebben gelezen over het brouwen van Lambiek/Geuze wil ik nu zelf ook Geuze gaan brouwen. Een eiken vat van 30 liter, medium toasted is inmiddels besteld en zou als het goed is eind februari geleverd moeten worden.
Ik heb echter nog wel vooral een paar vragen over het bottelen. (ja ik weet dat dit nog minimaal 1 jaar verwijdert ben van de botteldatum maar toch;))

1.) Moet de Geuze in champagneflessen (0,375l heeft dan mijn voorkeur) gebotteld worden ivm de druk of kan dit ook in "normale" euroflesjes?

2.) Ik zou graag een kroonkurk gebruiken. Is het nog nodig om er nog een extra gewone kurk in te doen in verband met de druk? plastic kurken wil ik niet gebruiken ivm eventueel lekken wat ik heb gelezen en het feit dat ik een bier van 2 jaar oud mooi wil presenteren.

3.) De champagneflessen die ik zie van de professionele geuzenbrouwers zijn groen. Ik weet dat dit invloed heeft op bier. Is dit ook zo bij een Geuze?

4.) Op de Fles van Geuze boon staat dat de flessen rechtop bewaard moeten worden. Ik dacht zelf dat bewaarwijnen moeten liggen omdat de kurk anders uitdroogt. Waarom zou een geuze wel/niet moeten liggen?

5.) Heeft iemand toevallig nog een adresje waar je goedkoop 0,375l champagneflessen kan kopen? braumarkt heeft ze maar vind ze daar (1,25 euro per stuk) nog aan de dure kant!

Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Lennart

Iemand die hier nog antwoord op weet?

Serge VL

1.) Moet de Geuze in champagneflessen (0,375 l heeft dan mijn voorkeur) gebotteld worden ivm de druk of kan dit ook in "normale" euroflesjes?
Als je geuze gaat maken dus 1, 2 en 3 jarige lambiek blenden dan heb je flesjes nodig die tegen hogere druk kunnen, ga je 3 jarige lambiek bottelen die 100% is uitgegist dan is de druk enkel afhankelijk van de toegevoegde suiker en volstaat de gangbare bierflesje.
Bottel je voor je 100% zeker bent dat je lambiek is uitgegist (vb 1 jarige) dan neem je best champagne of geuze flesjes of een goedkoper alternatief is lege Orval flesjes of lege Westmalle flesjes scoren (= 18 bar bestendig net als champagne flessen)


2.) Ik zou graag een kroonkurk gebruiken. Is het nog nodig om er nog een extra gewone kurk in te doen in verband met de druk? plastic kurken wil ik niet gebruiken ivm eventueel lekken wat ik heb gelezen en het feit dat ik een bier van 2 jaar oud mooi wil presenteren.
Neen een kroonkurk volstaat.

3.) De champagneflessen die ik zie van de professionele geuzenbrouwers zijn groen. Ik weet dat dit invloed heeft op bier. Is dit ook zo bij een Geuze?
Neen de groene kleur is niet belangrijk zowel bruine als groene flessen zijn bruikbaar

4.) Op de Fles van Geuze boon staat dat de flessen rechtop bewaard moeten worden. Ik dacht zelf dat bewaarwijnen moeten liggen omdat de kurk anders uitdroogt. Waarom zou een geuze wel/niet moeten liggen?
Geuze/lambiek flessen met een echte kurk moeten liggen zodat de kurk nat blijft, Flessen met enkel een kroonkurk laat je best rechtopstaand 

5.) Heeft iemand toevallig nog een adresje waar je goedkoop 0,375l champagneflessen kan kopen? braumarkt heeft ze maar vind ze daar (1,25 euro per stuk) nog aan de dure kant!
Haal bij de drakenhandel lege Orval of Westmalle flesjes, die kan je achteraf zelfs nog terug inleveren  ;)

stiaanke

Bij Brouwland kosten de geuzeflesjes 80 eurocent. Wanneer je er meer neemt nog goedkoper.
Unibrew 75 cent.[emoji6]

Dund

Ik heb een week of vier geleden een houten vat met gistend bier gevuld. Het lijkt erop dat de vergisting volledig is stil gevallen (of ik heb een gaslek) binnen een paar dagen na het hevelen van mijn witte "gistvangvat" naar het houten vat. Meestal laat ik de vergisting eerst op gang komen in het witte vat voordat ik hem overhevel.

Nou heb ik nog een vat staan dat wel gist. Is het verstandig om daar een paar liter van af te hebelen in het stil gevallen vat?

Het vat dat stil staat heeft wel een mooi pellicle. Ik heb het nog niet gemeten op SG.

P3SM

CiteerGeuze/lambiek flessen met een echte kurk moeten liggen zodat de kurk nat blijft, Flessen met enkel een kroonkurk laat je best rechtopstaand

Volgens mij zijn de meningen daarover verdeeld! Ik meen gelezen te hebben dat dit vooral voor wijn geldt en niet zozeer voor bier.

Het verschil tussen wijn en bier is de CO2 waardoor de fles onder druk staat. De ruimte tussen de kurk en het bier is verzadigd en heeft een hoog genoeg vochtgehalte om de kurk niet te laten uitdrogen (voor champagne lees je tegenwoordig ook regelmatig rechtop bewaren). Daarnaast worden champagne kurken die ook voor bierflessen gebruikt worden steviger samengedrukt dan wijnkurken bij plaatsing omdat de CO2 niet verloren mag gaan. Vochttransport door de kurk verloopt dan langzamer.

Oude geuze en kriek bieren krijgen weleens het advies mee (bijv bij Cantillon) om liggend te bewaren als ze nog jong (gebotteld) zijn omdat anders het risico bestaat dat er in de hals een pellicle gevormd wordt tijdens de hergisting en het komt regelmatig voor dat klanten dan denken dat er iets mis is. Door de fles plat te bewaren is de oppervlakte van de luchtbel groter en onstaat de pellicle niet. Heeft dus niets met vochtig houden van de kurk te maken!

Corporael en Zn.

Bedankt voor alle uitgebreide reacties!

Ik ga 100% 1jarige lambiek gebruiken omdat je anders met een 30 liter vat niks overhoudt.

Wat mij betreft worden het dan groene geuzenflessen en de Westmalle Tripel flessen die ik in een jaar spaar. En de rest bijkopen.

Misschien nog eerst een Vlaams rood laten lageren op het vat.

Groeten,
Lennart

Dund

Ik heb nog vijf vaten lambiek staan van verschillende jaren ik wil ze eigenlijk komende week tot een geuze steken maar dan met vlierbloesem (althans een gedeelte). Ik heb alleen nog nooit vlierbloesem gebruikt. Kan ik dat het beste gewoon net als dry hop erbij doen (en hoeveel dan) of moet ik er eerst een siroop van maken?

Ik zie online wel opmerkingen als gebruik veel maar dat is een beetje vaag.

hobbybob

Als ik het gebruik als "koudhop" in een tripel, 5 g/ltr.

Als siroop komt de smaak en geur van vlierbloesem minder over.

Nog een paar weekjes dan staat de vlier hier weer volop in de bloei.

Dund

Vijf gram per liter valt me nog reuze mee ik lees recepten van mensen die er twintig schermen bloemen in doen. Koud vlieren lijkt mij ook het lekkerst. We hebben een grote bos in het vriezer ik denk eind volgende week dat ie goed in bloei staat.

hobbybob

Citaat van: Dund op 15-05-2020  07:06 uVijf gram per liter valt me nog reuze mee ik lees recepten van mensen die er twintig schermen bloemen in doen. Koud vlieren lijkt mij ook het lekkerst. We hebben een grote bos in het vriezer ik denk eind volgende week dat ie goed in bloei staat.
Wat denk je wat zo'n scherm weegt?
Als het meer dan 5 gram is heb je teveel stengels.


Heuvinger brouwerij

Daar ik een 30 L kastanje houtevat bij Alfred Krogemann, Bremen heb gekocht, moest er ook maar een bok gemaakt worden.
Dus een lat gekocht, een pot lijm en wat schroeven.
Hier onder het resultaat!





Voor de liefhebber heb ik wel een cad tekening van mijn ontwerp.
Morgen ga ik het vat vullen met water!
Het vat staat vol met water en het lekt!
Ik heb mijn twijfels of ik wel een 30 L vat heb gekregen, er ging wel erg veel water in.

ramon86

Ik dacht met een snelle eerste blik dat het piepschuim was ::) Ziet er mooi uit, netjes!

Heuvinger brouwerij

Citaat van: ramon86 op 06-08-2020  09:33 uIk dacht met een snelle eerste blik dat het piepschuim was ::) Ziet er mooi uit, netjes!
Dank je.
Het is gemaakt van redelijk goedkoop vurenhout, geheel verlijmd, geschilderd met eerst rode menie en witte buitenlak.
Ik heb verf over, want ik hoef mijn kozijnen nooit meer te schilderen, omdat ik afgelopen winter kunststof kozijnen met dubbel glas heb laten plaatsen.

middelaersch

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 05-08-2020  21:19 uHet vat staat vol met water en het lekt!

Houten vaten lekken bijna altijd als ze een tijd leeg hebben gestaan. Door het drogen krimpt het hout.
Met schoon water erin een poosje laten staan, dan zou het weer dicht moeten trekken. Hout zet uit als het nat wordt, en daardoor trekken de naden weer dicht.

In mijn 'vorige leven' als stoker ook last van gehad. Dat tien liter calvados vaatje heb ik trouwens nog....
Misschien van de winter ook eens met lambiek aan de gang, inspirerend draadje dit!


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.