Het grote Lambiek topic

Gestart door koffie, 23-01-2014 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Serge VL

Binnen 2 jaar is het in Belgie nog eens de tour de Geuze waar vele geuze/lambiekstekers hun deuren open zetten en je hun pareltjes kan proeven. (dikwijls zonder al te veel parel  ;))
Een echte aanrader, neem de Trein naar Brussel (Halle) en van daar uit zijn er bussen die rondritten doen via 4 van die brouwers/stekers. (Onder het moto het leerzame koppelen aan het aangename)
http://www.horal.be/toer-de-geuze

Hay

Dat gaan we zeker doen Serge bedankt voor de tip :groots:

BLUB

Heb je waarschijnlijk Geuze gedronken, Lambiek drink je uit het vat dus geen prikkels en schuim  :proost: :proost:

EvdBroek

Citaat van: Hay op 10-05-2017  14:39 uIk heb een aantal commerciele lambieken gedronken en die hadden allemaal een mooie schuimkraag en druk.
Daarom hebben we dat gedaan en ook omdat we allebei een vreselijke hekel aan plat bier hebben zonder schuim.
In het ergste geval moeten we druk aflaten en weten we dit voor de volgende keer.
Hoe noemen ze dat "een leermomentje".
Mee eens, het is toch een beetje pionieren

EvdBroek

Mooie tip inderdaad Serge

Edolem

Misschien domme vraag voor alle lambiek brouwers: hebben jullie aparte spullen voor het bottelen e.d. van lambiek? Of gebruiken jullie toch gewoon de bottelspullen van de gewone installatie en maak je die goed steriel na gebruik met brett?

Adbrouwt

Ik gebruik aparte spullen en probeer zoveel mogelijk gescheiden te houden. Vooral plastic en hout is bijna niet brett vrij te krijgen.

Edolem


EvdBroek

Ik heb een houten vat waar ik de lambiek in laat vergisten en een glazen mandfles waar ik de bijvul lambiek in heb. De glazen mandfles gebruik ik ook voor andere brouwsel want die kun je wel gereinigd krijgen.
Hevelslang gebruik ik ook voor andere brouwsels

ciesvandekwis

Aparte plastic hevel voor lambic + rodenbach. Mandfles inderdaad valt te reinigen. Houten vat lambic en rodenbach blijft eeuwig vol (jaarlijks brouwen en bijvullen + blenden). Een doel in het leven hebben is nog zo slecht niet...

Serge VL

Citaat van: Edolem op 04-10-2017  23:42 uMisschien domme vraag voor alle lambiek brouwers: hebben jullie aparte spullen voor het bottelen e.d. van lambiek? Of gebruiken jullie toch gewoon de bottelspullen van de gewone installatie en maak je die goed steriel na gebruik met brett?
In het begin heb ik met apart materiaal gewerkt, De laatste 2,5 jaren doe ik dit niet meer.
Locto's Pedio's en Brett's in hun normale vorm zijn niet zo zeer het probleem, wel de sporen van deze zorgen voor een contaminatie gevaar om dat deze zo moeilijk te bestrijden zijn.
Sporen worden voornamelijk (bij het hobbybrouwen) gevormd als je dingen vuil laat aan drogen.
Dit voorkom je door consequent alles steeds onmiddellijk te reinigen en te desinfecteren alvorens het weg te bergen (een aseptisch design helpt natuurlijk ook veel geen bol maar vlinderkraantjes, vermijden van dode ruimten, geen knelkoppelingen, enz..).
Verder gewoon een goed reinigings- en desinfectiemethodiek onderhouden volstaat. (=waterspoeling, alkalisch detergent, zure spoeling, gevolgd door een doorgedreven desinfectie met een middel dat sporen dodende eigenschappen heeft).

Edolem

Voor rvs afvuller en uit te koken slangen hoef ik me niet zo ongerust te maken?

Just-Ice

Ik heb gisteren de lambiek die ik samen met mijn twee brouwmaten een jaar geleden heb gebrouwen gebotteld en de lambiek van het jaar daarvoor geproefd.
Op zich zitten er smaken aan onze lambiek die ik verwacht; een subtiel zuurtje, beetje funky, goed droog en wat hout. Maar er zit ook een overheersende geur en smaak aan van lijm (velpon).
Deze geur zat er een jaar geleden bij het bottelen ook al aan, maar is jammer genoeg niet bij getrokken op fles. Ik verwacht dan ook niet dat dit nog beter gaat worden met de tijd :(
De batch die we gisteren bottelden had deze geur en smaak ook weer.

Wat gaat hier fout?

Bij gebrek aan kelder vergist ik deze lambiek op zolder (temperaturen door het jaar heen tussen 10-30C)
De Vlaams rood die ernaast staat heeft gelukkig geen last van deze geur en smaak.

Jacques

Die smaak van lijm/velpon/oplosmiddelachtig is afkomstig van ethylacetaat. Dat is de meest voorkomende ester in bier. Het wordt gevormd uit azijnzuur en alcohol. Je kunt proberen de vorming van ethylacetaat te beperken door koeler te vergisten.

Oscar

Citaat van: Jacques op 15-11-2017  21:24 uJe kunt proberen de vorming van ethylacetaat te beperken door koeler te vergisten.

Bij een lambiek... ;D  :nut: :weetniet:  Let nature Rule!

Jacques

Citaat van: Oscar op 15-11-2017  21:57 uBij een lambiek... ;D  :nut: :weetniet:  Let nature Rule!

Maar dan nog kun je sturen. Het maakt uit of je je je lambiek vergist in een warme huiskamer of in een koude berging/garage.
Bij de traditionele Belgische lambiekbrouwers waar ik ben geweest wordt vergist in relatief koele ruimtes. En verder laat men inderdaad de natuur zijn werk doen.

Staple

Ik wil graag een vat aanschaffen en daarin een lambiek vergisten, maar ik heb enkel ruimte in de kelder, welke redelijk blootgesteld is aan de elementen.
Dit betekent dat de temperatuur schommelt tussen de 8 en 23 graden (winter en zomer). Nu lijkt het me dat de saccharomyces cerevisiae die ik vang niet lekker werken bij een temperatuur rond de 8 graden.
Zou het aan te raden zijn om het begin van de vergisting (de eerste paar weken) de vergisting in een plastic vat in de huiskamer (19-22 graden) te vergisten en het daarna naar het vat over te hevelen?

ciesvandekwis

Wat ik doe, is lambiek eerst minstens paar weken / maanden laten vergisten in een mandfles. Op plastic zou ik vermijden omdat je niet ziet wat er gebeurt en je dat vat voor niet veel anders meer kunt gebruiken. Na de eerste vergisting (saccar = lichte schuimvorming), wordt het rustiger en krijg je een mooie pel.

Staple

Bedankt voor je reactie, Cies!
Ik heb al een plastic gistvat aangeschaft voor dit doel, dus ik vind het niet erg dat die hieraan "opgeofferd" wordt.

Dan een andere vraag:
Ik had via flink wat googlen deze site gevonden waar de vaten redelijk goedkoop zijn, maar na twee mailtjes gestuurd te hebben in twee weken heb ik nog steeds niets teruggehoord.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?

Dees Dubbel

Mijn Norton blokkeert die:
"Gevaarlijke webpagina geblokkeerdU probeert toegang te krijgen tot:http://inet.hr/~hpepelko/Dit is een bekende gevaarlijke website. Het is uiterst raadzaam deze pagina NIET te bezoeken."

Jacques

Citaat van: Dees Dubbel op 17-11-2017  14:36 uMijn Norton blokkeert die:
"Gevaarlijke webpagina geblokkeerdU probeert toegang te krijgen tot:http://inet.hr/~hpepelko/Dit is een bekende gevaarlijke website. Het is uiterst raadzaam deze pagina NIET te bezoeken."

McAfee geeft geen waarschuwing. Vermoedelijk is er niet zo veel aan de hand.

Jeronnymo

Citaat van: Staple op 17-11-2017  13:39 uBedankt voor je reactie, Cies!
Ik heb al een plastic gistvat aangeschaft voor dit doel, dus ik vind het niet erg dat die hieraan "opgeofferd" wordt.

Dan een andere vraag:
Ik had via flink wat googlen deze site gevonden waar de vaten redelijk goedkoop zijn, maar na twee mailtjes gestuurd te hebben in twee weken heb ik nog steeds niets teruggehoord.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Ik heb hier onlangs een 25 liter eiken vat gekocht. Afhandeling verliep prima. Binnen een week had ik alles in huis. Over het algemeen kreeg ik binnen 2 dagen een reactie op mijn mail.

Staple

Wellicht heb je dan mijn antwoord. Hoe duur is het geweest om het 25 L vat naar Nederland te versturen? Is dit hetzelfde geweest als de prijs die aan wordt gegeven op de site?

Daarnaast, is de binnenkant van het vat getoast?

Jeronnymo

De prijs komt overeen met de genoemde prijzen op de website: http://www.bacvarija-destilerija-pepel-co.hr
De verzendkosten bedragen € 20. De vaten kunnen in verschillende gradaties getoast worden: licht, medium en zwaar.
Zelf ben ik erg tevreden over de prijs/kwaliteit verhouding.

Dund

Om even het topic weer leven in te blazen. Als ik een geuze vat wil bestellen is het dan verstandig om er eentje te nemen met kraantje of zonder kraantje?


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.