Het grote Lambiek topic

Gestart door koffie, 23-01-2014 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

koffie

Citaat van: Adbrouwt op 25-01-2014  00:20 uHeb tournee generale ook verslonden. Blijf het bijzonder stoer vinden Koffie met al je vaten. Je gaat er helemaal voor. Vooral de foto van al de vaten naast een kinderbed vind ik briljant. Al die vaten met heerlijlke lambiek moeten toch iets lekkers kunnen opleveren.
Toch even nuanceren : het kinderbed is het oude bed van mijn dochter.
Ze kreeg een nieuw bed omdat ze te oud was voor een 'prinsessenbed', maar het bed zelf was nog in orde. Zonde om weg te gooien. Staat nu dus in die rommelkamer als noodbed / logeerbed (schoonvader heeft een paar weekenden tussen de bubbelende vaten geslapen :o )

CiteerHeb je al een een poging tot een geuze steken gedaan? Leuk topic over zure biertjes. Misschien toch maar eens een hobbybrouw.nl geuze maken?  :brouwen: :biersmile:
Wij gaan dus hoogstwaarschijnlijk 50 liter uit het vat halen en direct weer aanvullen, om zo in het vat te blenden. Wat er nu in zit c.q. uit komt is nog een eerste lichting uit een nieuw vat.
Hoeveel zouden we nodig hebben om te steken, en wie heeft nog wat staan?
Ik moet mijn aandeel van dit vat met mijn brouwmaat delen, dus ik houd zelf maar 25 liter over. Kan wel 10 liter van die 50 afhalen om te blenden, maar ben bang dat dit wat te weinig is ?

Citaat van: jan versmissen op 25-01-2014  07:54 ukoffie,

wat een gave foto's, zeg! en wat een leuk filmpje!

laat je dat waterslot altijd op je houten vat staan?
Bedankt :)
Ik heb eigenlijk altijd een waterslot op de houten vaten. Mocht er druk ontstaan, kan het via het waterslot weg ipv een stop die wegschiet met alle gevolgen van dien.

Citeerheb je nog zo'n filmpjes? ik heb oude swaen ingetikt op youtube, maar toen vond ik alleen maar filmpjes van boten.
Gouden Swaen ;)

Citaat van: davadox op 25-01-2014  08:30 uZet mij er maar bij bij dat lijstje met 2014 mijn eerste Lambiek en dat ik in het bezit ben van 2X20 liter eiken houten vaatjes.
Done :)


Ik ga straks aan het topic van Oscar beginnen.
Ook ik zie een blend wel zitten. Hoe moeten we te werk gaan? Een echte geuze/geuze bestaat uit lambiek verschillende jaren (1, 2 en 3).
Ik kan dus NU wel een literje of 10 doneren (ik moet al emotioneel verwerken dat we niet 100 liter maar 50 liter lambiek overhouden. Delen door 2 personen is niet 50 maar 25 liter en ik wil toch wel iets kinnen slobberen van mijn eerste lambiek), volgend jaar meer - die Lambiek is dan dus volgens het solera principe 1.5 jaar oud.

Een dagje samen brouwen is wellicht ook mogelijk? Wij brouwen het weekend van 7/8/ februari. Waarschijnlijk op vrijdagmiddag 2 batches in 1 klap,maar kan het ook over 2 dagen smeren. Iemand zin om in Lelystad mee te brouwen? Ik heb een aparte brouwschuur met stromend warm/koud water. Als je een brander+pan+gasfles (ik heb geen aardgas) meeneemt kun je zo aanschuiven. Kun je direct je wort weer meenemen of een nachtje bij ons in de buitenlucht laten logeren.
Onze schuur staat altijd open, je bent welkom om mee te brouwen

jan le mercier

Ik had nog twee vragen over de lambiek:

1) Kun je een lambiek ook laten vergisten in een PET-fles? Ik weet dat het kan in een glazen dame jeanne en een houten vat, maar van een PET-fles weet ik het niet.

2) Ook weet ik niet hoe vol je een houten vat moet gieten. Stel nu dat er 30 liter in kan, hoeveel liter bier doen jullie er dan bij?

Alvast bedankt,

jan

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 02-02-2014  16:31 u1) Kun je een lambiek ook laten vergisten in een PET-fles? Ik weet dat het kan in een glazen dame jeanne en een houten vat, maar van een PET-fles weet ik het niet.

Technisch kan dat (met waterslot) maar dan alleen voor het wort welke je bewaard voor het aanvullen van je houten vat. Volledig op PET of glas geeft je geen lambiek waardig produkt.

Citaat van: jan le mercier op 02-02-2014  16:31 u2) Ook weet ik niet hoe vol je een houten vat moet gieten. Stel nu dat er 30 liter in kan, hoeveel liter bier doen jullie er dan bij?

Kijk, luister en huiver...



Jan als de eerste schuimvorming voorbij is kan het vat tot de nok toe vol......

matthew

Citaat van: jan le mercier op 25-01-2014  07:49 uIs er eigenlijk een commerciële brouwer in Nederland die een geuze of lambiek op de markt brengt?
Ik dacht van niet.

De enige twee bieren van spontane gisting die ik ken die buiten België zijn gemaakt, zijn de spontanale van mikkeller en de beatification van russian river.

Zou dàt niet een goed idee zijn? Een Nederlandse lambiek?

Succes verzekerd, toch?

jan

 :-X

koffie


Brouwter

Mooi dat ik ook al in de startpost sta :D. Ik heb een 30 liter kastanjehouten vat. (houtentonnen.be, aanrader).

De lambiek heb ik zondag gebrouwen, en na 22 uur Osdorpse gisten vangen heb ik maandagavond de boel overgeheveld naar het vat (zodat deze voor de helft vol zit) en een mandfles (ook voor de helft vol). Hopelijk komt de gisting snel op gang... tot nu toe nog geen waarneembare activiteit. Zodra de hoofdgisting wat afneemt zal ik het jongbier uit de mandfles ook overhevelen naar het vat.

matthew



mijn huidige stand van zaken na 3 maand gisten :D

jan le mercier

Ik heb nog een vraag over lambiek. Ik wil nu mijn eiken vat van 30 liter vullen en daarvoor heb ik twee keer moeten brouwen. Met de Speidel kan ik maar 17 liter in één keer brouwen. De eerste "lading" staat nu al sinds gisterenavond in de tuin bij mijn buurvrouw en nu ben ik voor de tweede keer aan het brouwen.

Wat doe ik nu het best: doe ik nu die 17 liter al in mijn eiken vat? Of laat ik die nog tot morgen staan en doe ik ze dan alle twee tegelijk erin?

Of speelt dat geen rol? Weet iemand wat het beste is?

Alvast bedankt.

Jan.

koffie

Moment van erin doem maakt vrij weinig uit. Ik zou wel je eerste lading binnenhalen (met een deksel erop), onnodig lang buiten laten staan lijkt me niet ten goede komen?
Of je het al in je vat kunt gooien hangt ervan af of deze al lekvrij is :)

jan le mercier

Koffie,

Het vat is al lekvrij. Ik kan het dus best binnenhalen en erin doen, niet?

Jan.

Hoppenbrouwers

Kun je lambiek ook in een regulier (plastic) gistvat vergisten en vervolgens na de hoofdgisting lageren op hout voor een jaar?

koffie

Citaat van: jan le mercier op 24-02-2014  12:10 uKoffie,

Het vat is al lekvrij. Ik kan het dus best binnenhalen en erin doen, niet?

Jan.
Gewoon erin gooien dus :) Je moet alleen niet weken wachten tot je het vat aanvult, om uitdroging te voorkomen.

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-02-2014  12:19 uKun je lambiek ook in een regulier (plastic) gistvat vergisten en vervolgens na de hoofdgisting lageren op hout voor een jaar?
Lijkt mij wel. We doen hetzelfde met ons Vlaams Rood :)

Oscar

Citaat van: Hoppenbrouwers op 24-02-2014  12:19 uKun je lambiek ook in een regulier (plastic) gistvat vergisten en vervolgens na de hoofdgisting lageren op hout voor een jaar?

Technisch gesproken wel. Maar als je het vat toch hebt, waarom dan niet meteen het wort erin?  :weetniet: De "hoofdvergisting" is bij lambiek een breed begrip en vindt in diverse stadia plaats. Maar je bedoelt tot de eerste schuimvorming voorbij is... :) ^-^

koffie

Oscar: wij hebben gisteren onze lambiek gebotteld.
Eerst een kurk er in en daarna een kroonkruk erop. Hoe bewaar jij je flessen? Leg je ze direct plat in een rek, of bewaar je ze rechtop?

Oscar

Citaat van: koffie op 24-02-2014  13:20 uOscar : wij hebben gisteren onze lambiek gebotteld.
Eerst een kurk er in en daarna een kroonkruk erop. Hoe bewaar jij je flessen? Leg je ze direct plat in een rek, of bewaar je ze rechtop?

Ik leg ze in een rek. En als die vol is staat de rest rechtop, maar bij voorkeur liggen... Echter zal het weinig verschil maken denk ik.

jan le mercier

Koffie,

Heb je foto's van je bottelen?

Dat zou me erg interesseren.

Jan.

Oscar

Citaat van: jan le mercier op 24-02-2014  13:37 uHeb je foto's van je bottelen?

Dat zou me erg interesseren.

Bottelen gaat niet anders dan een normaal boven- of ondergistend bier... :)

koffie

Helaas geen foto's.

Wij hebben het als volgt gedaan:
- 4 x 20 gram suiker in een bottelemmer
- 20 liter dmv een hevel uit het houten vat hevelen, voorzichtig de suiker oplossen
- Vanuit de emmer hevelen naar de flessen, een tweede persoon stopt de kurk in de flessen

Ik moet zeggen dat de lambiek extreem helder, zo na een jaar op hout rusten :)

Adbrouwt

Citaat van: koffie op 24-02-2014  14:23 uHelaas geen foto's.
- Vanuit de emmer hevelen naar de flessen, een tweede persoon stopt de kurk in de flessen
Zijn dat kurken op gewone bierflesjes of heb je alleen champagne flessen gebruikt van verschillenden formaten. Als je gewone flesjes gebruikt hebt ben ik wel benieuwd naar de kurk die je gebruikt hebt?  :weetniet:

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 24-02-2014  15:15 uZijn dat kurken op gewone bierflesjes of heb je alleen champagne flessen gebruikt van verschillenden formaten.

Lambiek op "normale" flesje doen, het kan wel. Maar het hoort niet vind ik... :) ;)

koffie

Citaat van: Adbrouwt op 24-02-2014  15:15 uZijn dat kurken op gewone bierflesjes of heb je alleen champagne flessen gebruikt van verschillenden formaten. Als je gewone flesjes gebruikt hebt ben ik wel benieuwd naar de kurk die je gebruikt hebt?  :weetniet:
Champgane flessen en kleine 375 ml champagne/lambiek flesjes.
We bottelen natuurlijk wel een beetje in stijl he ;)

Adbrouwt

Citaat van: Oscar op 24-02-2014  15:24 uLambiek op "normale" flesje doen, het kan wel. Maar het hoort niet vind ik... :) ;)
Helemaal mee eens. Lambiek heeft bijna twee jaar staan rotten (netjes heet dat fermenteren geloof ik) en dan mag deze wel gepresenteerd worden in een mooie fles.

Citaat van: koffie op 24-02-2014  15:27 uChampgane flessen en kleine 375 ml champagne/lambiek flesjes.
We bottelen natuurlijk wel een beetje in stijl he ;)
Dat dacht ik al dus dan zal ik maar vast gaan sparen voor mooie champagneflessen.

koffie


Oscar

Mooi! En nu lekker een jaartje (en langer) laten liggen in de kelder. :brouwen:

Adbrouwt

Citaat van: koffie op 24-02-2014  15:35 uDe buit:


Ziet er mooi uit. Heb je de kurken met een apparaat erin gedaan zoals bij wijn of heb je het bettere hamer werk gebruikt?

Edit: gebruik zelf altijd onderstaande



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.