Het grote Lambiek topic

Gestart door koffie, 23-01-2014 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Citaat van: jan versmissen op 23-01-2014  18:16 uMatthew,

en? en? en?

wat geeft het? is de gisting gestart?

Jan, vertrouw op 1 ding : De Natuur !!! Deze zal je echt niet in de steek laten....zoals je hier al leest meerdere positieve ervaringen....je moet alleen geduld hebben. Het gehele proces duur ± 1 jaar.....wachten dus....niet naar omkijken (alleen in het begin een paar keer)....volgend jaar weer.... ;)

en veel kiekjes maken.... ;)

matthew

Citaat van: jan versmissen op 23-01-2014  18:16 uMatthew,

en? en? en?

wat geeft het? is de gisting gestart? heb je Wyeast gebruikt of puur spontaan/zonder iets?

jan

nog even vergeten te zeggen in de vorige reactie..   ::) puur natuur, Enschedese wilde gist gebruikt.. iets van 18 uur hebben de 2 emmers buiten gestaan.

jan le mercier

Vinden jullie ook dat de lambiek en gueuze populairder zijn onder de Nederlandse hobbybrouwers dan onder de Belgische? of zit dat alleen maar in mijn hoofd?

kunnen jullie nu vb gemakkelijk girardin, cantillon en hanssens krijgen? of moet je daar helemaal voor naar amsterdam?

jan

Oscar

Citaat van: jan versmissen op 23-01-2014  20:55 uof zit dat alleen maar in mijn hoofd?

Zit in jou hoofd.... ;)

Citaat van: jan versmissen op 23-01-2014  20:55 ukunnen jullie nu vb gemakkelijk girardin, cantillon en hanssens krijgen? of moet je daar helemaal voor naar amsterdam?

Als je de juiste slijter weet te vinden..... :) hoef je echt niet naar A'dam

orangeloo

Citaat van: jan versmissen op 23-01-2014  13:14 uwonen jullie eigenlijk ver? wonen jullie allemaal zoals oscar en toon helemaal in het noorden van Nederland?

Als je nou al eens begon met jou woonplaats in te vullen in je profiel anders weet ik natuurlijk nooit of ik ver van jou vandaan woon.  ^-^
Ik woon in ieder geval in Vogelwaarde, de place to be met carnaval voor alle Zeeuwen. Ons dorp telt 2100 bewoners, maar met carnaval worden het er 5000.  :dansen:

koffie

Wij hebben vanavond het idee opgevat om de Lambiek die er nu bijna een jaar in zit niet volledig te bottelen, maar voor de helft in het vat te laten zitten, en dan de helft weer aanvullen met verse wort (uit de buitenlucht).
Heeft iemand hier ervaringen mee?

seed7

Citaat van: koffie op 24-01-2014  00:23 uWij hebben vanavond het idee opgevat om de Lambiek die er nu bijna een jaar in zit niet volledig te bottelen, maar voor de helft in het vat te laten zitten, en dan de helft weer aanvullen met verse wort (uit de buitenlucht).
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Een hele tijd heb ik met het zelfde idee rond gelopen maar besloten het niet te doen. De balans van de cultuur van je vat is nu relatief eenzijdig t.o.v. van het begin, die heeft straks volledig de overhand. Alle "nieuwkomers" die je gaat vangen hebben veel minder kans en dragen dus ook veel minder bij aan het eindresultaat. Een heleboel van de gisten die vroeg in het proces aanwezig zijn produceren allerhande voorloper stoffen waar de brett later weer andere dingen van maakt.

De hele "truuk" van lambiek is juist die opeenvolging en afwisseling en de invloed daarvan op de smaak. Natuurlijk blijven er brettjes, andere gisten en bacteriën in de wand van het vat achter, maar dat zijn meestal de sloompiepers die pas laat op gang komen en het zijn er relatief weinig tov de totale hoeveelheid bevruchte wort.

Bij een Vlaams rood wil die afwisseling eigenlijk niet en daarom vergist je het wort voor die bij de rest van het vat komt. (solera). Het gaat er daar veel meer om om een bepaalde cultuur te creeren en die vervolgens in stand zien te houden.

Er is een Amerikaanse blogger die al een jaar of 4 een lambiek solera in stand houd. Zal even zoeken, Gevonden.

Ingo

javaboon

Waar zou je een dergelijk vat moeten neerzetten? Ik heb een loodsje, maar daar is geen (goede) verwarming, dus het kan er flink koud worden. (niet dat ik nu er al aan denk om hier aan te beginnen, maar het is meer een vraag hoe zoiets zou moeten).

ThomasM

javaboon

Helaas, ik woon in nieuwbouw met alle bergruimte benut (vrouw en 2dochters)

cow

Gewoon kijken welke ruimte je normaal tot maximaal een graad of 16 verwarmt.
Waarschijnlijk bijkeuken, slaapkamer o.i.d..

Als de ruimte en je vrouw maar tegen wat lekkage kan  >:D
Of een lekbak gebruiken (wasmachine lekbak?).

Temperatuur mag best "wat" op en neer gaan.

En niet te grote vaten scheelt ook een boel ruimte (daarom gebruik ik 30 liter vaten).

Mvg,
Co

seed7

Citaat van: javaboon op 24-01-2014  10:41 uWaar zou je een dergelijk vat moeten neerzetten?

Bij mij staan ze in de hal.

Als je het bij kleine vaatjes houdt, zoals Cow aangeeft, kun je bij wijze van spreken je bed op klossen en er daar een paar neerleggen. Of ergens onder een bureau, of onder de trap, of op een keukenkast, hang het vat in een strop aan het plafond van je berging.

Ingo

toon van den broek

Hallo biervrinden,

Probleem bij in huis zetten is van de ene kant de droge lucht. Hierdoor krijg te teveel verdampingsverliezen waardoor je maar heel weinig drinkbare lambiek overhoudt...
Dus een niet gestookte ruimte bv bijkeuken of liever nog koude garage is beter. Maar nog beter is een kelder(kast).
Onder het bed lijkt me een heel slecht idee, want zo'n vat geeft toch een onfrisse zuur-muffe lucht af en daar wordt je vrouw vast niet (op de juiste manier) opgewonden van kan ik je vertellen.
Ook het overschuimen zal ze niet blij van worden lijkt me.

Wat betreft het idee van de helft bijvullen: dat kan en gebeurt bij sommige brouwerijen ook wel degelijk.
Ik weet niet of dat heel veel invloed heeft op het eindresultaat... maar het is zeker het proberen waard.

Groetjes, Toon.

javaboon

Toon, een onverwarmde garage (alleen Vries beveiligd) zou dus een goede locatie zijn?

koffie

Gisteravond tijdens het brouwen naar Tournee Generale zitten kijken. Om precies te zijn : Seizoen 1 aflevering 2 'Brussel, land van lambiek en geuze'  :proost:

Zelf zet ik mijn vaten in een aparte hobbykamer, waar zelden tot nooitde kachel aan staat. Enige probleem : de ruimte heeft een platdak (net als de rest van het huis) zonder een verdieping erboven. In de zomer kan het dus zomaar 30 graden worden op die kamer.
Tot nu toe nooit overschuimers gehad op 1 van de vaten.

Iets anders: wie brouwt er volgens de oude slijmmethode / troebele wortmethode? Ik heb het vorig jaar geprobeerd maar ben halverwege overgestapt op normaal maischen. Vond het niet te doen :P

Hier nog enkele foto's van vorig jaar:

Waarschijnlijk gaan wij het weekend van 7/8/9 februari brouwen en bottelen

segtom

ik heb het vorig jaar zo gedaan en ben het vant jaar weer van plan

Adbrouwt

Citaat van: koffie op 24-01-2014  22:22 uGisteravond tijdens het brouwen naar Tournee Generale zitten kijken. Om precies te zijn : Seizoen 1 aflevering 2 'Brussel, land van lambiek en geuze'  :proost:

Zelf zet ik mijn vaten in een aparte hobbykamer, waar zelden tot nooitde kachel aan staat. Enige probleem : de ruimte heeft een platdak (net als de rest van het huis) zonder een verdieping erboven. In de zomer kan het dus zomaar 30 graden worden op die kamer.
Tot nu toe nooit overschuimers gehad op 1 van de vaten.

Iets anders: wie brouwt er volgens de oude slijmmethode / troebele wortmethode? Ik heb het vorig jaar geprobeerd maar ben halverwege overgestapt op normaal maischen. Vond het niet te doen :P
Heb tournee generale ook verslonden. Blijf het bijzonder stoer vinden Koffie met al je vaten. Je gaat er helemaal voor. Vooral de foto van al de vaten naast een kinderbed vind ik briljant. Al die vaten met heerlijlke lambiek moeten toch iets lekkers kunnen opleveren. Heb je al een een poging tot een geuze steken gedaan? Leuk topic over zure biertjes. Misschien toch maar eens een hobbybrouw.nl geuze maken?  :brouwen: :biersmile:

Oscar

Citaat van: Adbrouwt op 25-01-2014  00:20 uMisschien toch maar eens een hobbybrouw.nl geuze maken?  :brouwen: :biersmile:

Ja een leuk idee....toen ik mijn eerste Lambiek topic op dit forum opende (2006 volgens mij) waren de reacties lovend en positief en werd er ook geroepen.."dat ga ik ook doen"  en "een Nederlandse megablend/geuze". Daarna heeft niemand daadwerkelijk actie ondernomen. De (naar mijn idee) allereerste 100% Nederlandse geuze is gemaakt door Hoppy en mij in 2007 door 2 spontaan vergiste brouwsels met elkaar te mengen, met een zeer verrassend resultaat.

Nu na vele jaren zendingwerk komen er meer met spontaan gistende bieren vanuit hobbybrouwend Nederland.... de aanhouder wint... De Hollandse megablend komt in zicht. Ik denk ergens in 2017/2018  :) :biersmile:

:degroeten:

orangeloo

Citaat van: Oscar op 25-01-2014  00:59 uNu na vele jaren zendingwerk komen er meer met spontaan gistende bieren vanuit hobbybrouwend Nederland... de aanhouder wint... De Hollandse megablend komt in zicht. Ik denk ergens in 2017/2018  :) :biersmile:

Dat vind ik nou eens een goed streven... 2017/2018.
Misschien dat ik dan tegen die tijd ook een "drinkbare" lambiek aan kan leveren.  ^-^

Oscar

Link  dit is mijn 1e lambiek topic hier op het forum. Lees het eens door en let ook eens op de manier van communiceren... Ik ben nu tot de helft gekomen en het was een genot (dejavu) om te lezen. En lees ook meteen het begin de de Nederlandse geuze... Heel gaaf topic!

:degroeten:

jan le mercier

Is er eigenlijk een commerciële brouwer in Nederland die een geuze of lambiek op de markt brengt?
Ik dacht van niet.

De enige twee bieren van spontane gisting die ik ken die buiten België zijn gemaakt, zijn de spontanale van mikkeller en de beatification van russian river.

Zou dàt niet een goed idee zijn? Een Nederlandse lambiek?

Succes verzekerd, toch?

jan

jan le mercier

Koffie,

Wat een gave foto's, zeg! en wat een leuk filmpje!

Laat je dat waterslot altijd op je houten vat staan?

Heb je nog zo'n filmpjes? Ik heb oude swaen ingetikt op youtube, maar toen vond ik alleen maar filmpjes van boten.

jan

davadox

Zet mij er maar bij bij dat lijstje met 2014 mijn eerste Lambiek en dat ik in het bezit ben van 2X20 liter eiken houten vaatjes.

orangeloo

Welkom in het Geuze gilde  ^-^
En succes morgen met brouwen.
Het zal wel even wennen zijn. Niet desinfecteren en niet koelen, het lijkt alsof je van alles aan het vergeten ben.  :brouwen:

davadox

Gaat helemaal goed komen en heb er mega veul zin an!

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.