Hobbybrouwen > Algemene vragen hobbybrouwen

Het grote Lambiek topic

(1/124) > >>

koffie:
Naar aanleiding van de post van Orangeloo, leek het mij wel eens tijd om een algemeen Lambiek topic te maken :)

--- Citaat van: Orangeloo op 22-01-2014  22:33 u ---Toch leuk om te lezen dat er steeds meer pioniers zijn die aan een Lambiek beginnen.
Ik geloof dat ik 2 jaar geleden nummer 5 was of zo, maar ik denk dat "we" nu al over de 10 zitten die een poging wagen.  :brouwen:

--- Einde van citaat ---

Om alvast een voorzetje te geven:

NaamLambiek brouwer sindsOpmerkingenOscar1800Lambiek pionierOrangeloo20111x Frans eikenvat 20 literToon van den broek20092x eikenvaten 100l + 2x kastanjevaten 100ljan versmissen2013davadox20142x eikenvaten 20lkoffie20131x kastanjevat 100lsegtom20132 x kastanjevaten 35-40l brouwter2013seed720132 x eikenvaten 50lAdbrouwt2013Lambiek voor watjes

Wie vergeet ik en wil graag in het lijstje? Nog meer info?
Misschien ook leuk om te vertellen op welke manier men brouwt en wat voor vat(en) men heeft?

Van Wikipedia:

--- Citaat ---Lambiek (ook lambik of lambic) is een streekbier uit de Zennevallei, waarin ook Brussel is gelegen, en vooral uit het Pajottenland ten zuidwesten van Brussel. Het wordt nu echter ook door enkele brouwerijen buiten deze streek gebrouwen namelijk in Ingelmunster, de Geuze St. Louis Lambic door Brouwerij Van Honsebrouck en te Bellegem de Geuze Jacobins door Brouwerij Bockor. Na een rechterlijk vonnis kregen ze ook het recht om de naam lambiek (lambic) te gebruiken.
Kenmerkend voor dit bier is dat het door spontane gisting met wilde gisten uit de buitenlucht ontstaat. Het wordt met gemoute gerst, ongemoute tarwe en veel oude hop gebrouwen en het gist in eikenhouten vaten. De naam lambiek is ofwel een verbastering van de naam van de gemeente Lembeek ofwel afkomstig van de gelijkenis van de brouwketel met de alambiek van jeneverstokers.
--- Einde van citaat ---

Mini-faq:
Welke gist moet ik gebruiken?
In principe gewoon GEEN gist. Brouw je brouwsel en zet deze na het koken (zonder koelen) in de open buitenlucht. Na circa 18 - 24 uur kun je het wort naar binnen halen en in je houten vat stoppen.

Welke hop moet ik gebruiken?
Het beste is om overjarige hop te nemen. Deze hop heeft nog wel zijn conserverende werking maar zo goed als geen bitterheid meer (zeg ik dit zo goed ?). Probeer dus om een bak met restjeshop te maken waar je elke keer je oude hop in gooit. De bak laat je lekker luchten zodat het vanzelf naar kaas gaat ruiken.
Vuistregel is om crica 100 verouderde hop gram per 25 liter te nemen (<- input gewenst!)

Waar haal ik een vat vandaan?
Er zijn op internet diverse handelaren te vinden die in oude en nieuwe vaten handelen. Het beste kun je voor een nieuw vat van eiken of kastanje hout gaan. Er zijn een paar forumleden die goede vaten hebben gehaald bij regentonnen.nl

Hoe behandel ik mijn vat?
Eerst zul je het vat waterdicht moeten maken. Indien je de mogelijkheden er toe hebt: gooi jet vat in bad :) Mocht dat niet passen, of vind moeder de vrouwe dit geen fijn idee, dan zul je het vat buiten moeten zetten. Vul het vat met water tot het overstroomt. Maak de buitenkant ook goed nat en laat dit staan. Zolang je vat nog lekt, blijf je water bijvullen. Wanneer het vat lekvrij is laat je al het water erujit laten. Eventueel kun je nog een stukje zwavelwiek verbranden in het vat.
Als je vat leeg is, kun je het gaan vullen.

Hoe bottel ik uit het vat?
Indien mogelijk, zet je vat op een verhoging en zuig een hevel aan. Als dat niet kan heb je 2 opties: een houten kraan in je vat (als je die nog niet had, ben je nu te laat :P ) of met een pompje leegpompen.
Omdat mijn eerste lambiekbrouwsel nog gebotteld moet worden, laat ik verdere info graag aan de experts over.

Over mij: Ik brouw al bijna 4 jaar met mijn buurman. Eerst blikken, later volmout. Sinds eind 2011 zijn we begonnen om te brouwen op hout. Eerst met een klein 50 liter wijnvaatje om een vlaams rood in te verouderen, een jaar later zijn we aan de Lambiek begonnen. Over een kleine maand willen we ons 3e vullen - wederom een vlaams rood in wijnvat.
De bedoeling van alle vaten is om deze altijd gevuld te hebben. De 2 Vlaams rood vaten volgens een soleraprincipe, de Lambiek wordt elk jaar geleegd en weer gevuld.

segtom:
2013 is mijn eerste lambiek gebrouwen, ik moet nog beslissen of ik hem nog een jaartje laat zitten op vat of ik hem nu al bottel. ik heb 2 kastanjevaten van 35-40l in gebruik ervoor.

ik heb een aparte kleine automatische hevel staan mss dat je hem daarmee in een bottelvat kan hevelen? dat zou toch mijn idee zijn en dan het laatste via een kraantje apart opvangen

seed7:
2013 een rogge lambic en een twents roodwild, beiden 50l op eiken vat

Ingo

toon van den broek:
Hallo Koffie,

Ja goed initiatief om dit een speciaal topic te geven.
Ikzelf ben al vanaf 1970 met brouwen bezig en sinds 2009 ook met lambiek.
Brouwvolume nu 100ltr, maar ga -zoals de bedoeling is dit uitbouwen- tot 500ltr.
Misschien is het een idee om bij de Brettanomycesdagen in A'dam (Juli) of tijdens het ONK een treffen te houden met eventueel lezing/proeverij om onszelf aan te scherpen, maar het ook onder de aandacht te brengen?
Jullie snappen dat ik genoeg te proeven heb dan......

Groetjes, Toon.

P.S. Segtom: kleine vaten rijpen veel sneller dan grote, dus als de smaak goed is zou ik niet wachten met bottelen. Dan kan je ook beginnen met ervan te genieten door af en toe eens te proeven.

Orangeloo:
Ik heb mijn eerste Lambiek gebrouwen op 1ste kerstdag  ^-^ 25 december 2011 en mijn tweede Lambiek op 5 februari 2013.
Ik wacht nu nog op een beetje vorst aan de grond voor sessie 3.  :brouwen:

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie