Het grote Lambiek topic

Gestart door koffie, 23-01-2014 09:20 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

koffie

Naar aanleiding van de post van Orangeloo, leek het mij wel eens tijd om een algemeen Lambiek topic te maken :)

Citaat van: Orangeloo op 22-01-2014  22:33 uToch leuk om te lezen dat er steeds meer pioniers zijn die aan een Lambiek beginnen.
Ik geloof dat ik 2 jaar geleden nummer 5 was of zo, maar ik denk dat "we" nu al over de 10 zitten die een poging wagen.  :brouwen:

Om alvast een voorzetje te geven:

2 x eikenvaten 50lLambiek voor watjes
NaamLambiek brouwer sindsOpmerkingen
Oscar1800Lambiek pionier
Orangeloo20111x Frans eikenvat 20 liter
Toon van den broek20092x eikenvaten 100l + 2x kastanjevaten 100l
jan versmissen2013
davadox20142x eikenvaten 20l
koffie20131x kastanjevat 100l
segtom20132 x kastanjevaten 35-40l
brouwter2013
seed72013
Adbrouwt2013

Wie vergeet ik en wil graag in het lijstje? Nog meer info?
Misschien ook leuk om te vertellen op welke manier men brouwt en wat voor vat(en) men heeft?

Van Wikipedia:
CiteerLambiek (ook lambik of lambic) is een streekbier uit de Zennevallei, waarin ook Brussel is gelegen, en vooral uit het Pajottenland ten zuidwesten van Brussel. Het wordt nu echter ook door enkele brouwerijen buiten deze streek gebrouwen namelijk in Ingelmunster, de Geuze St. Louis Lambic door Brouwerij Van Honsebrouck en te Bellegem de Geuze Jacobins door Brouwerij Bockor. Na een rechterlijk vonnis kregen ze ook het recht om de naam lambiek (lambic) te gebruiken.
Kenmerkend voor dit bier is dat het door spontane gisting met wilde gisten uit de buitenlucht ontstaat. Het wordt met gemoute gerst, ongemoute tarwe en veel oude hop gebrouwen en het gist in eikenhouten vaten. De naam lambiek is ofwel een verbastering van de naam van de gemeente Lembeek ofwel afkomstig van de gelijkenis van de brouwketel met de alambiek van jeneverstokers.

Mini-faq:
Welke gist moet ik gebruiken?
In principe gewoon GEEN gist. Brouw je brouwsel en zet deze na het koken (zonder koelen) in de open buitenlucht. Na circa 18 - 24 uur kun je het wort naar binnen halen en in je houten vat stoppen.

Welke hop moet ik gebruiken?
Het beste is om overjarige hop te nemen. Deze hop heeft nog wel zijn conserverende werking maar zo goed als geen bitterheid meer (zeg ik dit zo goed ?). Probeer dus om een bak met restjeshop te maken waar je elke keer je oude hop in gooit. De bak laat je lekker luchten zodat het vanzelf naar kaas gaat ruiken.
Vuistregel is om crica 100 verouderde hop gram per 25 liter te nemen (<- input gewenst!)

Waar haal ik een vat vandaan?
Er zijn op internet diverse handelaren te vinden die in oude en nieuwe vaten handelen. Het beste kun je voor een nieuw vat van eiken of kastanje hout gaan. Er zijn een paar forumleden die goede vaten hebben gehaald bij regentonnen.nl

Hoe behandel ik mijn vat?
Eerst zul je het vat waterdicht moeten maken. Indien je de mogelijkheden er toe hebt: gooi jet vat in bad :) Mocht dat niet passen, of vind moeder de vrouwe dit geen fijn idee, dan zul je het vat buiten moeten zetten. Vul het vat met water tot het overstroomt. Maak de buitenkant ook goed nat en laat dit staan. Zolang je vat nog lekt, blijf je water bijvullen. Wanneer het vat lekvrij is laat je al het water erujit laten. Eventueel kun je nog een stukje zwavelwiek verbranden in het vat.
Als je vat leeg is, kun je het gaan vullen.

Hoe bottel ik uit het vat?
Indien mogelijk, zet je vat op een verhoging en zuig een hevel aan. Als dat niet kan heb je 2 opties: een houten kraan in je vat (als je die nog niet had, ben je nu te laat :P ) of met een pompje leegpompen.
Omdat mijn eerste lambiekbrouwsel nog gebotteld moet worden, laat ik verdere info graag aan de experts over.


Over mij: Ik brouw al bijna 4 jaar met mijn buurman. Eerst blikken, later volmout. Sinds eind 2011 zijn we begonnen om te brouwen op hout. Eerst met een klein 50 liter wijnvaatje om een vlaams rood in te verouderen, een jaar later zijn we aan de Lambiek begonnen. Over een kleine maand willen we ons 3e vullen - wederom een vlaams rood in wijnvat.
De bedoeling van alle vaten is om deze altijd gevuld te hebben. De 2 Vlaams rood vaten volgens een soleraprincipe, de Lambiek wordt elk jaar geleegd en weer gevuld.

segtom

2013 is mijn eerste lambiek gebrouwen, ik moet nog beslissen of ik hem nog een jaartje laat zitten op vat of ik hem nu al bottel. ik heb 2 kastanjevaten van 35-40l in gebruik ervoor.


ik heb een aparte kleine automatische hevel staan mss dat je hem daarmee in een bottelvat kan hevelen? dat zou toch mijn idee zijn en dan het laatste via een kraantje apart opvangen

seed7

2013 een rogge lambic en een twents roodwild, beiden 50l op eiken vat

Ingo

toon van den broek

Hallo Koffie,

Ja goed initiatief om dit een speciaal topic te geven.
Ikzelf ben al vanaf 1970 met brouwen bezig en sinds 2009 ook met lambiek.
Brouwvolume nu 100ltr, maar ga -zoals de bedoeling is dit uitbouwen- tot 500ltr.
Misschien is het een idee om bij de Brettanomycesdagen in A'dam (Juli) of tijdens het ONK een treffen te houden met eventueel lezing/proeverij om onszelf aan te scherpen, maar het ook onder de aandacht te brengen?
Jullie snappen dat ik genoeg te proeven heb dan......

Groetjes, Toon.

P.S. Segtom: kleine vaten rijpen veel sneller dan grote, dus als de smaak goed is zou ik niet wachten met bottelen. Dan kan je ook beginnen met ervan te genieten door af en toe eens te proeven.

orangeloo

Ik heb mijn eerste Lambiek gebrouwen op 1ste kerstdag  ^-^ 25 december 2011 en mijn tweede Lambiek op 5 februari 2013.
Ik wacht nu nog op een beetje vorst aan de grond voor sessie 3.  :brouwen:

Oscar

Mooi initiatief !! Mijn eerste lambiek brouw poging was in 2001 sinds 2003 op houten vat  :)

V.w.b de hop : Bij gebrek aan oude hop kun je ook gewoon verse hop gebruiken en dan normaal hoppen, desnoods veel hop van een laag alfa% toevoegen.

 :)

Adbrouwt

In 2013 begonnen met een Wyeast lambiek. :police: Zit momenteel al 3 maanden te bubbelen in een mandfles met waterslot. De slurie wil ik gaan gebruiken om de volgende lambiek in te gaan zetten. Opmerkingen: lambiek voor watjes  ;)
Geen hout voor mij want ik ben een man van glas  :D
Ook nog van plan om dit jaar een spontane vergisting te gaan inzetten.

Ad
 :degroeten:

jan le mercier

Gaaf, zeg!

Vreemd ook wel dat de lambiek in Nederland blijkbaar populairder is dan hier in België/Vlaanderen. maar ja: die indruk had ik in de US ook (heel erg).

Wonen jullie eigenlijk ver? Wonen jullie allemaal zoals Oscar en Toon helemaal in het noorden van Nederland?

Zou het een leuk idee zijn om eens samen te komen en elk een fles zelfgemaakte lambiek/geuze mee te brengen?

IK ZOU DAT EEN BIJZONDER GOED IDEE VINDEN!!!!

Ik ben zeker van de partij, al was het in Delfzijl of Uithuizermeeden!

jan

segtom

Toon bedankt voor de info , het vat staat wel bij +- 15°C en het sg is nog rond de 1010-1008 vandaar dat ik het nog even wil laten liggen of zou je toch aanraden om te bottelen? 1/02 ga ik de 2de lambiek brouwen en zal ik ineens ook eens kijken. Wat is trouwens het beste volume van een vat voor optimale rijping/gisting en smaakontwikkeling?

toon van den broek


Hallo Segtom,

Beste maat is 5-6hl vaten.
Maar ja dat is praktisch natuurlijk niet te doen voor een hobbybrouwer.
Hoe kleiner het vat hoe sneller de vergisting doorgaans gaat.
Maar er is wel een ondergrens: mijn eerste experimenten met oude eiken vaatjes van 20ltr (uit Düsseldorf: de Alt) was echt geen succes. Heb toe alles weg moeten kappen, en dat doe je toch niet graag na zoveel dagen brouwen.
Vervolgens maar op RVS overgegaan en dat ging stukken beter; toch mist dit bier wat. Wel voldoende zuur, maar wat scherper en minder zacht dan de meeste lambieken.
Was niet erg, want zelf houd ik wel van wat uitgesproken smaken. En je kunt natuurlijk steken met gekochte lambiek.
Vorig jaar heb ik echter 4 -nieuwe- vaten van 100ltr gekocht waarvan 2 eik en twee kastanje en dat is echt heel erg goed geworden.
Eigenlijk was het deze zomer al mooi van smaak, maar nu is het echt top.
Het sg is nu: 1003 geworden dus behoorlijk laag. Verwacht dat het niet nog veel lager wordt...

Groet, Toon.

segtom

dus met een 100l vatje heb je goede ervaring als ik het zo zie? mss dat ik ook wel eens overstap dan volgend jaar juist nog een BrouwHulp je vinden die lambiek lust om het op te krijgen

jan le mercier

" juist nog een BrouwHulp je vinden die lambiek lust om het op te krijgen"

u maakt een grapje?

u maakt een grapje?

jan

jan le mercier

Toon,

alles moeten wegkappen van je 20 liter vaten...

ai! ai! ai!

dat is slecht nieuws!

hoe kwam dat precies, Toon?

jan

koffie

TS bijgewerkt :) Wil je er iets in hebben, laat het weten.

@Toon de 'Brettanomycesdagen in A'dam (Juli) ' houd ik in mijn achterhoofd, ONK ga ik hoogstwaarschijnlijk niet heen.
Zelf woon ik in Lelystad, maar ik mijn eerste Lambiek moet nog gebotteld worden en dan rijpen.

Mijn vaten:



De middelste is Lambiek, de buitenste vlaams rood. Zijn er ook nog brouwers die iets met vlaams rood en hout doen?

segtom

ik doe nog  geen vlaams rood maar staat ook hoog op  mijn verlang lijstje

en Jan dan gaan we samen eens een 100l vat aanschaffen en vullen met lambiek eh ;)

orangeloo

Ik heb trouwens een Frans eiken vat van 20 liter.  :brouwen:

jan le mercier

Oranjeloo,

en dat 20 liter vat werkt blijkbaar??? er komt toch schuim uit?

ik zit nu wel met de daver op het lijf dat dat van dat 20 liter vat niet gaat lukken. het mijne is trouwens maar 17 of zo.

maar ja: blijven hopen, zeker? het zit er trouwens nog maar één dag in. zelfs niet eens.

jan

matthew

2 jaar geleden 5 liter in de fles.. wilde vergisting, maar eerder een blond geworden met witte wijn smaak dan een lambiek.
vorig jaar niets anders gedaan dan restjes op een bolfles van 10 liter.. dit is ook niet gelukt (het wil gewoonweg niet op glas ;))

dit jaar (eigenlijks 8 dec 2013) heb ik een 30 liter kastanje houten vat gevuld met een redelijk traditioneel lambiek recept.. oude hop gebruikt, ongeveer 300 gram op 30 liter.



KWW

ThomasM

Ik kom hier dit jaar ook nog bij!

jan le mercier

Matthew,

En? En? En?

Wat geeft het? Is de gisting gestart? Heb je Wyeast gebruikt of puur spontaan/zonder iets?

jan

matthew

Citaat van: jan versmissen op 23-01-2014 &nbsp;18:16 uMatthew,

En? En? En?

Wat geeft het? Is de gisting gestart? Heb je Wyeast gebruikt of puur spontaan/zonder iets?

jan

De gisting was na enkele dagen al op gang. Ik denk dat de meest heftige al over is. Ik had het vat ook met iets minder gevuld, zodat het niet overstroomde. De rest heb ik na enkele dagen in een mandfles gedaan om bij te vullen (oscar methode). De eerste dagen heeft dat restje +/-15 liter (van de 40) in een emmer gezeten die niet geheel afgesloten was.



Bovenstaande foto is van 6-1-2014... heel voorzichtig openen en hopen dat het niet schrikt en er vandoor gaar  :o :nut:

orangeloo

Citaat van: Orangeloo op 23-01-2014 &nbsp;17:59 uIk heb trouwens een Frans eiken vat van 20 liter.  :brouwen:


En zoals jullie zien is het niet dicht rond het kraantje. En dan te weten dat het een vat was zonder kraantje, heb ik even spijt dat ik er per se een kraantje in wilde.  >:D
En het ergste is nog dat ik dat ding nooit gebruik, ik hevel altijd langs boven met een hevelfilter.

Adbrouwt

Citaat van: Orangeloo op 23-01-2014 &nbsp;18:45 uEn zoals jullie zien is het niet dicht rond het kraantje. En dan te weten dat het een vat was zonder kraantje, heb ik even spijt dat ik er per se een kraantje in wilde.  >:D
En het ergste is nog dat ik dat ding nooit gebruik, ik hevel altijd langs boven met een hevelfilter.
Kun je het kraantje niet verwijderen en er een mooie houten stop in steken en flink aanmeppen met een hamer?
Ik moet zeggen dat het er wel stoer uitziet met kraantje. Alsof je rechtstreeks uit het vat kan drinken  8)

Sjaak_Deventer

Eerste poging een week geleden gedaan, omdat ik een houten vaatje van mijn schoonvader gekregen heb. Vaatje is niet al te groot ± 15 liter, maar het is een begin. Ben nu aan het kijken naar grotere vaatjes (+/-60 liter)..

Hieronder een foto van de bevanging van de wilde Deventer gist...


matthew

Voor diegenen die nog een vat willen kopen, dan is Deze shop wel een goede.
Ik heb mijn vat er gekocht met  dichtheidsgarantie.


En nee, ik heb geen aandelen oid van deze shop.. is puur ter de lering en de vermaak ;)


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.