Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Thermometers en gaten boren  (gelezen 4676 keer)

Offline LRFokken

• Super lid
  • Land: nl
  • Een goed begin is een half biertje
Thermometers en gaten boren
« Gepost op: 20-01-2014 14:41 u »
Nou, zoals jullie misschien wel hebben gelezen in mijn HELP SPOED BRAND POLITIE! topic is onze thermometer kapot gegaan. Om het direct goed aan te pakken wil ik nu een thermometer in de pan zelf zetten. Zoiets:

http://www.vanderkooyjubbega.nl/blichmann/blichmann-brewmometer-weldless-vast-model-c.html

Twee vragen daarover:
1) Kan ik een gaatje boren in mijn emaillen waspan dat als brouwketel dienst doet? In RVS kan het wel gewoon, maar ook in emaille?
2) Die Blichmann thermometers zijn erg mooi en functioneel, maar ook aan de prijzige kant. Zijn er analoge alternatieven die voor <20 euro over de toonbank gaan?

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline LRFokken

• Super lid

Offline Niels B.

• Super lid
Re: thermometers en gaten boren
« Reactie #3 Gepost op: 20-01-2014 15:11 u »
Dat is zeker lekker goedkoop, daar moet nog een display aan? Digitaal?

Volgens mij wel, maar daar moet een "expert" even antwoord op geven of even zoeken, ik kon de topics zo snel niet vinden maar heb het wel voorbij zien komen.
Zelf heb ik geen ervaring met de sondes.

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #4 Gepost op: 20-01-2014 15:33 u »
Dit is slechts een sensor, er hoort nog een thermometer bij.
Bijvoorbeeld:

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=Car+Thermometer+DS18B20+Sensor&LH_BIN=1&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.XCar+Thermometer+DS18B20&_nkw=Car+Thermometer+DS18B20&_sacat=0

Tcontrol van Henielma maakt ook gebruik van dit type sensor.

De DT-300 thermometer van Conrad is nu in de aanbieding voor €25, deze is erg betrouwbaar en snel en bovendien spatwaterdicht. Met een makkelijk te maken driehoekig klemmetje aan de rand van de pan de voeler in de maisch hangen en gaan. Ik werk niet bij Conrad maar ik heb hem zelf ook ;)

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #5 Gepost op: 20-01-2014 16:48 u »

En in emaile kun je gewoon een gat boren heb ik ook gedaan.
Ik heb het wel afgeplakt voor de zekerheid.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 20-01-2014 17:03 u »
En in emaile kun je gewoon een gat boren heb ik ook gedaan.
Ik heb het wel afgeplakt voor de zekerheid.

Top! Dankje

Ik zit nog een beetje rond te kijken. Die digitale meters zijn wel goedkoper, maar een analoge is gewoon veel mooier ;-)

Offline Fripel

• Senior lid
  • Veni, vidi, tripel.
« Reactie #7 Gepost op: 20-01-2014 17:05 u »
Tip van Waaslandwolf uit een ander topic:

Gewoon boren met een scherpe boor. Ik heb eerst met een centerboor een klein gaatje gemaakt, verder geboord met een 12mm of zoiets, en dan de finale diameter erdoor. Ik koel altijd met snijolie, misschien dat dat ook helpt.

Verder heb ik eens gelezen dat bij een groter gat je ook een cirkel kleine gaatjes kunt boren en dan het geheel er uiteindelijk voorzichtig uit kan tikken. Dit geeft minder kans op barstend emaille schijnt.

Offline ZwartGoud

• Senior lid
  • Bier uit ´de Brouwkamer´
« Reactie #8 Gepost op: 20-01-2014 17:22 u »
Als je aan de binnen- en buitenkant van de pan een stukje schilderstape plakt waar je het gat gaat boren, heb je ook minder kans op afbutsende verfdeeltjes. Dit doe ik ook vaak bij badkamer tegeltjes of spaanplaten. Werkt super netjes!

Offline Hay

• Super lid
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
« Reactie #9 Gepost op: 20-01-2014 17:41 u »

Ik heb gewoon voorgeboord en toen met zo'n ruimer (tapsbijlopende kerstboom) met verschillende maten geboord tot aan de goede maat.
Ging prima.

Offline jank

• Senior lid
  • Twents Bierbrouwersgilde
« Reactie #10 Gepost op: 20-01-2014 17:57 u »
Beste LRFokken,

Ik heb op mijn kook ketel een analoge meter opgebouwd. € 3 bij de Blokker er staat alleen een  koe varken  en een kip op.

Offline LRFokken

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 20-01-2014 20:18 u »
Supertips voor het boren, bedankt heren! Dat moet goed komen.

Ik zal zeker eens bij de blokker kijken, kippen en koeien zijn we hier wel gewend in Groningen

EDIT dan gaat het om deze neem ik aan: http://www.blokker.nl/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDetails?storeId=10001&langId=-104&catalogId=10002&categoryId=42852&productId=116377

Offline zeebrew

• Senior lid
  • mens sana non potest vivere in corpore sicco
« Reactie #12 Gepost op: 20-01-2014 20:23 u »
Beste LRFokken,

Ik heb op mijn kook ketel een analoge meter opgebouwd. € 3 bij de Blokker er staat alleen een  koe varken  en een kip op.
Dat vraagt om een plaatje over de bevestiging ervan in je ketel,  komt de temperatuur een beetje overeen met de werkelijke waardes?

Offline Herman

• Maischen doe je in een koelbox! (of in een grainfather)
  • Beheerder
  • Super lid
  • www.biergildegroningen.nl
    • Groningsch Bier- en wijnmakersgilde
« Reactie #13 Gepost op: 20-01-2014 20:36 u »
Plaatje:

Offline jank

• Senior lid
Re: Thermometers en gaten boren
« Reactie #14 Gepost op: 21-01-2014 09:55 u »
Ik heb hem in een doorvoerje  gekit dat was de thermometer van Blokker.

Offline jank

• Senior lid
« Reactie #15 Gepost op: 21-01-2014 10:03 u »
zeebrew ja ik heb er ook een van Blichmann BrewMometer hij meet de zelfde temperatuur als die van Blokker ik kan nu geen foto laten zien want ik heb de trap geschilderd hij is nog nat.

Offline Eric v B

• Super lid
  • Et hätt noch emmer joot jejange.
« Reactie #16 Gepost op: 21-01-2014 12:20 u »
Ik heb ook zo'n thermometer van Blokker maar echt nauwkeurig is tie bij mij niet. Een van de forumleden (excuus ik ben de naam ff vergeten) gaf mij de tip om de thermometer te checken met smeltend ijs (0 graden) en kokend water (100 graden). Als je de gemeten waarden in een grafiek zet en een rechte lijn trekt, kun je checken of de thermometer in het voor ons belangrijke gebied een acceptabele waarde aangeeft. Ik ga er dan vanuit dat een thermometer lineair meet. Ik heb dit gedaan omdat ik drie thermometers heb (digitaal en analoog) die allemaal verschillende waardes aangeven.

Groeten,

Eric

ThomasM

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 21-01-2014 15:55 u »
Ik heb ook een thermometer onlangs in mijn pan gemaakt. Zie mijn log voor een verslagje.

Tags: