Refractometer

Gestart door Bob82, 21-01-2014 05:00 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bob82

Hallo

Wilde mijn hobby wat uitbreiden en refractometer kopen had deze gezien voor 39.99. Hij gaat tot 32 brix
zie link. https://www.pinearts.nl/index.php/refractometers/bier-brouwers-refractometer.html.

is deze meter wel wat en heeft iemand er ook ervaring mee.
Of iemand ook nog tips bij de aanschaf van een refractometer.

Alvast bedankt

Bob

Jukkie

Ik heb deze een tijd geleden gekocht; dezelfde specs volgens mij en hij bevalt prima. Gekocht via onderstaande ebay link. Een stuk goedkoper (20 euro incl. shipping) maar je moet wel het geduld hebben een paar weken te wachten  ;)
http://www.ebay.com/itm/RSG-100ATC-Brix-Beer-Sugar-Wine-Wort-SG-0-32-ATC-Refractometer-blue-rubber-/300973564013?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item46136c206d

Eric v B

Ik heb dezelfde. Ik had geen tijd/geduld.  :-[ De refractometer bevalt mij goed. Snelle levering.

Greetinx,

Eric

Rich

Ik heb ook een goedkope van ebay, voldoet prima. Wel even voor het toevoegen van de gist met de dobber het SG van het wort meten om de wortafwijking van de refractometer vast te stellen (zal rond de 1.04 liggen).

Dit ben ik de eerste keer vergeten en waren al mijn metingen nadien niet meer zuiver.

Bob82

Denk dat ik de meter maar gewoon uit nl haal, want om nou ongeveer 4weken te wachten vind ik ook nogal wat. nu doe ik ook al zonder.
en ben niet zo met creditcard of paypal.

Maar zit er een afwijking de meter? Omdat je na moet meten met een gewone SG meter, dan heb je toch meer werk of zie ik dat verkeerd.

Grt
Bob

tjleet

Citaat van: Bob82 op 23-01-2014  03:15 uMaar zit er een afwijking de meter? Omdat je na moet meten met een gewone SG meter, dan heb je toch meer werk of zie ik dat verkeerd.
Er zit geen afwijking op de refractometer, maar hij geeft bij een vergist bier een andere waarde aan, door de aanwezige alcohol. Daar moet je voor corrigeren (tooltjes voorhanden, evenals verwerkt in de meeste brouwsoftware) Dus ik denk dat je dat verkeerd ziet ;)

Rich

Een refractometer is gemaakt voor (simpel gezegd) suikerwater. Bij ongefermenteerde wort zijn er ook andere stoffen opgelost in het wort die de meting beïnvloeden, dat is waarom je van te voren eenmaal de afwijking die deze veroorzaken moet vaststellen zodat je die bij verdere metingen kan meenemen in het omrekenen naar soortelijk gewicht.


BREWY!

Vorige week precies dezelfde refractometer gekocht bij Pinearts. Das praktisch om de hoek voor mij. Toch maar de diesel bespaart. Voor die 4 euro kon ik net niet rijden :-). Binnen twee werkdagen keurig thuisbezorgd.
Prima meter, helder meetveld. De omrekening van Brix naar SG t.o.v. BrouwVisie heeft een afwijking van plm. 0.002. BrouwVisie geeft lager SG voor dezelfde Brix. Valt voor mij binnen de tolerantie.

Cerberus

Ik heb van de week ook via ebay een refractometer bij mega-direct besteld. Twee dagen later in de bus.  :) Volgens de gebruiksaanwijzing geijkt met gedestilleerd water. Dit moet toch genoeg zijn voor een zuiver sg meting?

JayDie

Was het zo dat de temperatuur van het wort bij een refractometer niet uitmaakt? Vanwaar die 20 graden boven in beeld bij dat apparaatje (rechts de schaal van SG): https://www.pinearts.nl/index.php/refractometers/bier-brouwers-refractometer.html

zeebrew

Het apparaat wat jij noemt is ATC,  temperatuur gecorrigeerd.  Dus hierbij maakt het niet zoveel uit.  Ik vermoed dat dit een referentie is naar de SG waarden van wort bij 20 graden,  als je een hydrometer zou gebruiken.

Niels B.

In theorie maakt de temperatuur wel uit!
Maar in de praktijk koelt de vloeistof op het plaatje zo snel af dat het niet zo veel uitmaakt.

Ronnie

Naar een ervaring op het Vlaams Forum:

Best je refractometer checken op suikerwater EN op wort, naast een hydrometer
neem bijv. 18° Plato (SG 1,074) waarbij de hydrometer een schaal heeft tot max. 18° Plato, kwestie van precisie.

vergelijk suikeroplossing met wort en pas één van de 2 aan zodat ze alle 2 exact 18° Plato meten op je hydrometer.
De refractometer moet dan ook 18 Brix aanduiden

Kijk nu of je wort met de refractometer ook 18 Brix aanduidt.
Waarom?

Er zijn blijkbaar 2 soorten (optische) refractometers:
1) de oudere die enkel op suikers correct meten en dus een foutmarge hebben op wort van factor ongeveer 1,03 :  wort van 18 °Plato wordt als 18,5 afgelezen!
Dit waren eigenlijk de wijnmakers tools die in de wijngaard gebruikt werden, komt omdat er eiwitten in het wort zitten die een hogere refractie geven.
Daar is het prisma donker en in de lens zie je de overgang van helder naar helemaal donker.

2) de moderne optische (analoge) refractometers, daar is de overgang die je ziet van helder naar blauwachtig. Die hebben vermoedelijk een prisma dat de refractie van eiwitten er uit filtert (bepaalde lichtfrequentie/kleur) denk ik. Hierdoor wordt 18° hydrometer gelijk aan 18 Brix op wort!
Dit model is superieur aan de dingetjes die tot 32 brix meten of deze met meerdere schalen.

Deze hier meet bij mij suiker en wort gelijk. Neem de onderste uitvergrote foto links

3) De digitale refractometers, daar is ook suikers en wort gelijk. (werken waarschijnlijk met een led straal die monochromatisch licht produceert van beperkte bandbreedte die ook geen eiwitten meten.)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.