Roerstokken

Gestart door Thamerdal, 19-01-2014 18:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thamerdal

Ik ben van plan om zelf een roerstok te gaan maken, gezien ik die van Brouwmarkt nogal saai vind. Ik heb een US website gevonden (http://www.mashpaddle.com/) en die lui komen wel aardig in de buurt met wat ik in gedachten heb, maar de prijzen zijn veel te hoog. Dus: knutselen! Weet iemand welke houtsoort je het beste kunt gebruiken?

Iemand al eens zoiets gedaan? Foto's graag!  :)

Jacques

Beukenhout schijnt de houtsoort te zijn die het meest geschikt is. Veel houten keukengerei wordt daar ook van gemaakt.

Jeukstaardt

De houtsoort van de roerstokken in je link is esdoorn.
Leuk idee zo'n 'custom' roerstok!

Thamerdal

Citaat van: Jeukstaardt op 19-01-2014  20:22 uDe houtsoort van de roerstokken in je link is esdoorn.
Leuk idee zo'n 'custom' roerstok!

Dat zag ik inmiddels ook :)
Leuke tutorial (Engelstalig): https://byo.com/stories/issue/item/373-build-a-mash-paddle-projects

en

http://www.2nobledogsbrewing.com/2013/09/10/diy-mash-paddle/

Tinus

Dit maken kost alleen een beetje tijd en het is een buitenklusje.

Ga naar de lokale houthandel, geen bouwmarkt, en koop een plank beuken of esdoorn. De grove lijn zaag je uit met een decoupeerzaag en pak daarna een bandschuurmachine om de rondingen erin te schuren. Ik heb dit gedaan met mijn roerstok (van beukenhout) en dit ging echt erg goed.


Roelof

Citaat van: Tinus op 24-01-2014  13:29 uDit maken kost alleen een beetje tijd en het is een buitenklusje.

Ga naar de lokale houthandel, geen bouwmarkt, en koop een plank beuken of esdoorn. De grove lijn zaag je uit met een decoupeerzaag en pak daarna een bandschuurmachine om de rondingen erin te schuren. Ik heb dit gedaan met mijn roerstok (van beukenhout) en dit ging echt erg goed.
Heb je ook een foto?


Thamerdal

Citaat van: Erick op 24-01-2014  20:37 uIk zal wel weer lui zijn, maar:
http://www.vanderkooyjubbega.nl/speidel-braumeister/speidel-braumeister/houten-bier-spatel.html
Is dit niets?  :weetniet:
Het hoeft ook niet uiteraard, gewoon kopen is een optie. Maar het voelt een beetje als een tennisser die met zijn eigen 'custom' racket wil spelen.
Ik heb van de week even een stofdorpel gehaald en daar de zaag en een paar boortjes ingezet. Nog even een beetje schuren en klaar!



Leuk toch?

Erik Deelissen

Op de website van amateurbierbrouwersvereniging 't Wort Wat! staat een artikel van de hand van Theo van Eijden gepubliceerd in ons clubblad van september 2012 hoe een roerstok te maken van een beukenhouten drempel.
 

Jacques

Citaat van: Thamerdal op 26-01-2014  21:03 uLeuk toch?

Zeker!

BB

Zeker erg leuk, maar hoe zit dit met hygiëne? ik kan me voorstellen dat de nerven van hout minder goed te reinigen zijn dan plastic? Of sla ik nu een beetje door?

Jacques

Citaat van: BB op 26-01-2014  21:49 uZeker erg leuk, maar hoe zit dit met hygiëne? ik kan me voorstellen dat de nerven van hout minder goed te reinigen zijn dan plastic? Of sla ik nu een beetje door?

Als de roerstok gebruikt wordt voor het roeren van het beslag is er niets aan de hand. De mout die je gebruikt is ook niet steriel...

Pas na het koken van het wort moet alles gedesinfecteerd worden.

HuygenMeester

Ik gebruik al 20 jaar een houten roerstok (tweede exemplaar- eerste is gebroken : te zware maisch   >:D) Zelf gemaakt uit een grenen plank, werkt prima !  :brouwen:
 :degroeten:
Huygenmeester

Jeukstaardt

Wat zijn de afmetingen van je roerstok?

Thamerdal

Citaat van: Jeukstaardt op 26-01-2014  22:53 uWat zijn de afmetingen van je roerstok?
Hier gelden volgens mij geen regels; het lijkt me afhankelijk van de grootte van je ketel of pan hoe groot je roerstok moet zijn.

Gerald

Zal eerder aan de grootte van je handen liggen, als het lekker vasthoudt heb je er meer aan dan een te grote/klein exemplaar.

Daarbij, wat hout soorten betreft, zelf zou ik een hard en flexibel soort zonder hars gebruiken. Hierboven werd grenen geopperd, zelf zou ik eerder beuken of essen gebruiken.

arluijen

Moet eerlijk zeggen dat ik, in een opwelling, deze:

http://www.Brouwland.com/shop/product.asp?cfid=28&id=3754&xin=1&src=lepel&dt=24#

heb gekocht. Kan geen betere bedenken:
- RVS
- Kan in de vaatwasser (wel overdwars)
- Is in een lepel vorm, dus je kunt er een kleine hoeveelheid wort mee oplepelen voor metingen
- Buigt / breekt niet.

Misschien laat ik er zelfs ooit nog mijn naam in graveren...

Tinus

Citaat van: Roelof op 24-01-2014  19:25 uHeb je ook een foto?

Uiteraard:






MartijnW

Zelf gebruik ik al enige tijd deze als roerstok.
120 cm lang dus mijn pan kan mooi op de grond blijven staan en ik kan comfortabel roeren.

 

Roelof

Citaat van: Tinus op 27-01-2014  12:09 uUiteraard:







Beetje laat maar, :-[ nog bedankt voor de foto's. Ga er binnenkort mee aan de slag. Mijn oude roerstok begint gebruikssporen te vertonen.  :)

goom

Mooi gedaan...

Eric v B

Citaat van: goom op 08-04-2021  12:22 uMooi gedaan...
En dat zonder goed boek...  ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.