Vandaag een uurtje oude berichten zitten lezen en ik kwam minstens negen serieuze witbier geschiedenissen tegen. Het witbier dat ik nu weer ga brouwen is traditioneel, maar ook weer niet: ik kwam vanmiddag Speltvlokken tegen in de natuurvoedingwinkel. Brood met spelt vind ik lekker, dus waarom niet ook in het witbier gebruikt. Gerb heeft dit al eerder gedaan en het smaakte prima zei hij.
Nieuw is voor mij de eiwitrust. Dit moet een betere schuimkraag geven door de afbraak van de vele grote eiwitten in Spelt en Tarwe tot middelgrote eiwitten die goed zijn voor schuimstabiliteit. Haver in plaats van rogge dat ik normaal gebruikte. Hier ligt als basis Wheeler and protz die volgens mij een heel getrouw Hoegaarden witbier recept geven (50% pale malt (moet natuurlijk pilsmout zijn), 45% unmalted wheat and 5% flaked oats, goldings, Saaz, curacao and coriander). Ook vermelden zij dat de bottelgist van Hoegaarden een ondergist is. voor wat het waard is.
De vlokken worden niet voorbehandeld. Zetmeel is al beschikbaar omdat ze zijn gestoomd. Ik hoop maar dat de eiwitten ook afgebroken worden. Ik heb geen zin in het geprut met de dikke kokende brij die je altijd te dik maakt.
Hier het recept
Naam: Witte baptist
Soort: witbier
Start SG: 1042
Doel eind SG: 1014
kleur: 8 EBC
Bitterheid: 12 IBU
Schaal: 24 L
Efficiencie 72%
Mout
2,5 kg pilsmout 3 EBC 52%
1 kg tarwevlokken 22%
1 kg speltvlokken 22%
0.2 kg havervlokken 4%
Water
16 L maiswater aanzuren melkzuur
9 L spoelwater aanzuren melkzuur
8 L doorverdunnen na hopkoken
maischschema
10 min 52 °C
40 min 60 grC
30 min 70 grC
spoelwater 78 grC
Hop totale kooktijd 120 min
25 g Saaz 3.7% 90 min koken 12 IBU
Kruiden
10 g koriander
15 g zoete sinaasappelschil (gedroogd, Brouwland)
Gist
Safale S33
Een S-04 heb ik nog liggen. Ik hoop dat Peter me nog de S33 stuurt want die heeft mijn voorkeur. De S04 is een flinke doorvergister, de S33 niet zo, vandaar dat ik de rust bij 60 grC nog niet weet.