Sleufzijde hevelfilter

Gestart door Hoppie, 11-05-2005 06:08 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hopmans

Hoi Hoi,

Effe een klein vraagje naar aanleiding van de topic vlokken.

Ik wil voor het hopfilteren een hevel filtertje maken zoals op onderstaand figuur.
Het hoeft geen mechanisch sterk hoogstandje te worden, want na het maisen, gebruik
ik nog steeds mijn filterkuip.
De afvoerbuis laat ik aan de zijkant zitten, zodat ik mijn koelspiraal in de pan kan laten zakken.

Aan welke zijde van de ring kan ik het beste de sleufjes aanbrengen voor het
schoonste filter-resultaat?

1.> Bovenaan de ring?
2.> Onderaan de ring?
3.> De Buiten zijkant?
4.> De binnen zijkant?

Groetjes,

Hoppie

EBC

Hoppie,

Maak geen ring, die krijg je niet schoon aan de binnenkant.

Voor het hopfilteren gebruik een rechte pijp met aan het onderste eind een losse bocht. In die bocht steek je een opgerold stukje RVS gaas. En daarop weer een eindkapje (of je knijpt het gaas dicht)

Hang het in je ketel met het rode plastic hevelfilterclipje van Brouwland.

Niet solderen!

Als je geen gaas hebt, dan een pijpje met sleuven. Die sleuven zitten aan de onderkant, tegen de bodem van je ketel

Hopmans

Hoi EBC,

Bedankt voor de tips !
Inderdaad moet het te reinigen zijn.

Bedoel je zoiets?


EBC

Een hopfilter is maar klein hoor. Dat pijpje met sleuven hoeft maar 5 - 6 cm te zijn. Je hangt het tangentiaal in je ketel. Als de ketel bijna leeg is kan je m kantelen en blijft het hele filter gewoon onder het wort.
Maar een gaasje heeft minder kans op verstopping.


Hopmans


Eduard

Je kunt ook de eerstgetoonde hevel maken, maar dan moet de cirkel niet helemaal rond zijn maar aan het uiteinde dicht zitten met een stopje. Een beetje als een vraagteken waarvan het rechte stuk uit het horizontale vlak omhoog steekt. Ik hoop dat dit een beetje begrijpbaar is :)

Groeten uit zonnig Oslo

Eduard samenvol

Kaj

Quote from: EBC op 11-05-2005  07:08 u
CiteerAls je geen gaas hebt, dan een pijpje met sleuven. Die sleuven zitten aan de onderkant, tegen de bodem van je ketel


Eigelijk het zelfde als een wortverzamelsysteem met gezaagde sleuven in de koperbuis?

Kaj

Herman

Ja Kaj, inderdaad. Ik gebruik mijn hevelfilter dan ook zowel bij het maischen als het hopfilteren.

(nu in een apart bericht, ik was abusievelijk jouw bericht al aan het aanpassen)

Jeroen

Ok, ik hoop dat ik hier verder op in mag gaan. ???

Als je een wortverzamelpijp wilt gebruiken voor eiwit- en hopfilter na het koken. Is het dan voldoende om een kaasdoek rond de buizen te doen? Als je een kruisvormig systeem hebt is dat toch niet eenvoudig, of ben ik verkeerd.

Dan dit vraagje nog, als het erbij mag: als je de sleuven zaagt of slijpt in de koperenbuisjes, is er dan geen braamvorming? Dit is toch niet 100% geschikt voor voeding?


Henielma

@Eduard

Bedoel je zoiets? De sleuven aan zitten aan de onderzijde en deze zijn pas na het buigen gezaagd. Aan het eind zit gewoon een koperen stop voor 15 mm koperpijp die niet is vastgesoldeerd. Op deze manier is de pijp te reinigen door deze stop eraf te halen en dan er flink water doorheen te laten lopen. Door de pijp aan het eind een heel klein beetje minder rond te maken blijft deze koperen dop prima op zijn plaats.

Deze heb ik vorige week gemaakt en gebruikt bij het filteren en spoelen en na het koken ook voor het hopfilteren. Een andere tip van het forum was om na het koken door het wort rond te roeren zodat het meeste hop in het midden van de ketel gaat liggen. Het was niet nodig er kaasdoek of iets dergelijks omheen te doen.


Groetjes,

Henielma

Silvio

Ik denk ook niet dat een doek nodig is, zelf gebruik ik hem nooit maar ik kook ook alleen maar met hopbloemen en geen hoppallets.Dat scheelt echt een jas.Aansluitend einde koken haal ik met een keukenzeef de meeste hopbloemen eruit. Dit is een werkje van nog geen 30 seconden,daarna hevelfilter erin , koelen via tegenstroomkoeler en klaar is Kees.

Edgar

Citaat van: Jeroen op 05-01-2006  18:38 uIs het dan voldoende om een kaasdoek rond de buizen te doen?

Citaat van: Henielma op 05-01-2006  19:37 uHet was niet nodig er kaasdoek of iets dergelijks omheen te doen.

Nog maar eens: Op de één of andere manier worden die begrippen vaak door elkaar gebruikt. KAASDOEK en NETELDOEK zijn twee verschillende doeken. Kaasdoek is vrijwel niet bruikbaar voor filtering omdat het dicht geweven is en erg snel dichtslaat. Neteldoek is zeer open en hoewel het ook kan dichtslaan, gebeurt dat veel minder snel. Wie dus denkt over het gebruiken van een doek voor filtering, zou ik adviseren erop te letten neteldoek te nemen.

Herman

Misschien een terecht onderscheid, Edgar. Echter als je op de markt kaasdoek van een rol koopt, wordt dit in verschillende dichtheidswevingen aangeboden. Zo strikt als het onderscheid taaltechnisch misschien is, wordt het in de praktijk niet gebruikt.

Hans (Lagos)

Ik zag hier in Spanje dit rvs filtertje van 4 inch lang, lijkt mij prachtig maar zou het groot genoeg zijn? www.sobimecom

Gr. Hans

Gio

deze filters verkopen ze ook bij Brouwland.

ik heb ze nog niet geprobeerd, maar ze lijken me vrij klein.

Edgar

Herman: Wat betreft kaasdoek/neteldoek: Ik heb het over kaasdoek en neteldoek zoals dat bij Brouwland verkocht wordt. Dat verschilt enorm in dichtheid.

Wat betreft de filtertjes: Ik gebruik ook zo'n ding aan het uiteinde van de tegenstroomkoeler; het is een filter horend bij een terugslagklep (waar ik het mechanisme uit heb gehaald). Hier in België in vele maten te koop in veel doe-het-zelf zaken. Werkt perfect.

Voorbeeld


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.