Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Brouwsel #2: Niet ontevreden, mis nog wat 'body'  (gelezen 2568 keer)

Offline Lord McAle

• Boven 10 berichten
  • *
  • Land: nl
  • Van ale drink je nooit te veel!
Brouwsel #2: Niet ontevreden, mis nog wat 'body'
« Gepost op: 27-11-2013 23:30 u »
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik hier al eens gepost dat ik het volgende recept gebrouwen had:

https://www.google.nl/#q=15+minute+Cascade+pale+ale

Het bier zit nu een goeie 3 weken in de fles dus ik heb er al een aantal geproefd de afgelopen weken. Dit is mijn 2de brouwsel, na een Muntons Bitter IPA (blik, niet lekker). Ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben over het resultaat, zo ook 3 vrienden die hun ongezouten kritiek gegeven hebben.

- Geur is goed, het hoparoma is duidelijk aanwezig
- Schuimkraag is prima, in Amerika worden ze met minder schuim getapt :-)
- De smaak is lekker, fruitig en een bittere nasmaak

Het bier heeft naar mijn zin nog iets te weinig 'body', ik weet niet precies hoe ik dit moet omschrijven. De smaak is redelijk snel 'weg' na het drinken zeg maar. Ik weet niet of iemand snapt wat ik bedoel (of dat uit het recept af kan leiden? Wellicht?), maar mocht iemand advies kunnen geven hoe dit te verbeteren, graag! Het is natuurlijk ook een eenvoudig recept, dus misschien ligt het daar wel aan.

Verder heb ik nog het idee dat de eerste flessen die ik open trok meer hop smaak en aroma hadden dan latere flessen. Ik las wel ergens dat hoparoma naar verloop van tijd minder wordt,maar toch niet na 3 weken al lijkt me. Misschien was ik wel TE enthousiast bij de eerste flesjes.... ;-)

Ik hoop dat jullie hier wat feedback op kunnen geven.

Fotootje van de ale:

Wat ik wel besloten heb is dat ik geen blikbrouwsels meer maak, dit recept smaakt echt WAY better!

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Gerb

• Super lid
  • Elk bier een experiment
    • http://huisbrouwerij-het-ferment.blogspot.nl/
Re: Brouwsel #2: Niet ontevreden, mis nog wat 'body'
« Reactie #1 Gepost op: 28-11-2013 07:59 u »
Dat is dus een moutextract recept geweest? Over het algemeen zijn die wel wat voller dan met mout.
Welke gist heb je gebruikt? De S-04? Daar heb ik toch vrij volle bieren meegemaakt.
De ruime aanwezigheid van hop zou wellicht nog een oorzaak kunnen zijn, de balans slaat door naar bitter/hoppig en je 'mist' de zoetigheid daardoor? Normaal draagt hop wel bij aan de volmondigheid van het bier.

Kortom: ik kan eigenlijk zo snel niets bedenken.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #2 Gepost op: 28-11-2013 18:46 u »
Misschien kan je het aandeel caramout iets verhogen en ik zie niet op welke temperatuur je vergist hebt?

Offline Lord McAle

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 29-11-2013 11:43 u »
Hoi!

Vergist op 20/21 graden, met S-05 gist.

Groeten
Jeroen

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #4 Gepost op: 29-11-2013 17:26 u »
met S-05 gist.

Die bestaat niet! ;D
Het is ofwel de S-04 of de US-05.

Heel koel heb je niet vergist, je zou een andere gist kunnen overwegen die iets meer gistprofiel geeft?
S-04 bijvoorbeeld.

Maar je kan het ook zoeken in je mouten.
Ondanks de vaak iets mindere vergistbaarheid van moutextractpoeder vind ik zelf gemaischte wort smaakvoller

Offline Lord McAle

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 07-01-2014 21:36 u »
Hallo,

Even een update. Het bier heeft nu een tijdje gerijpt op de fles en ik moet zeggen dat het nu ook beter smaakt. De 'body' waarnaar ik op zoek was is nu duidelijk meer aanwezig. Wederom een kwestie van geduld dus :-)

Aangezien het nogal hard gaat, moet ik binnenkort weer gaan brouwen. Ik wil eigenlijk als basis weer dit recept gebruiken (wordt mijn derde brouwsel, dit is redelijk eenvoudig, goed van smaak, en mooi dus om wat mee te gaan experimenteren).

Graag zou ik het bier nog wat 'frisser' van smaak maken.

Ik overweeg om de basis van het recept hetzelfde te houden, en dan:

OF met verschillende hopsoorten te gaan werken (ipv alleen Cascade). Heeft iemand suggesties? Ik lees vaak over Cascade in combinatie met Chinook of Centennial. Of evt. Amarillo.

OF een andere gist te gebruiken (bijv de S-04)

Iemand suggesties, of gewoon maar wat gaan proberen? ;-)

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #6 Gepost op: 13-01-2014 21:53 u »
Beide kan ook, al weet je dan niet meer wat de "doorslag" gegeven heeft. ;)
Ik zou gewoon zeggen; vooral doorgaan!

Tags: