Rendement vraag

Gestart door Jeukstaardt, 12-01-2014 22:15 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeukstaardt

Vandaag mijn eerste echte brouwdag gehad en ik moet zeggen, alles ging gewoon goed!

Alleen heb ik een vraag: Hoe kom ik er nu achter welk rendement ik gehaald heb?

Recept voor een blond van 19 liter met een start SG van 1.070

Enkele data: doel SG eind Maisch 1.090 >gemeten SG 1.086
                   doel SG eind filteren 1.065 >gemeten SG 1.070

                   doelvolume na koken 19,8L > gemeten volume 16L
                   doel SG na koken 1.070 > gemeten SG na koken 1.092

Na het koken blijkt dus dat ik bijna 4 liter te weinig heb en een te hoog SG. Die 4 liter water heb ik na het koelen toegevoegd. Daardoor werd mijn volume in mijn gistvat 20 liter met een SG van 1.072.

Staat rustig te bluppen inmiddels :)

Lang dagje geweest maar wat is dit leuk om te doen zeg!

William

Het rendement kun je halen uit het sg en volume na het maischen, dus uit het aantal kg mout, liters wort en het sg na maischen

Je had een recept voor 19 liter bier met een start sg van 1070. Dat sg is gebaseerd op een bepaalde rendement die is ingesteld in de software, zeg 75%

Je hebt uiteindelijk gehaald 16 liter met een sg van 1092. Ik neem aan dat je geen suiker hebt toegevoegd.

Het rendement is dan 75%*((16*92)/(19*70)) = 83%

Jeukstaardt

Citaat van: William op 12-01-2014  22:25 uHet rendement is dan 75%*((16*92)/(19*70)) = 83%

Dat is dus (voor dit brouwsel althans) wat men noemt het brouwzaalrendement?

Ik heb inderdaad geen suiker toegevoegd en in BrouwHulp staat het rendement standaard op 75%

Pallieter

Er is een onderscheid tussen brouwefficientie (meestal gebruikt in brouwsoftware) en brouwzaalrendement.
Het echte brouwzaalrendement wordt berekent door.
bekomen soortelijk gewicht x bekomen plato° graden x aantal liters wort / delen door storting (mout) in grammen
Voor een hobbybrouwer ligt dit meestal rond de 60 a 65% (volmoutbrouwsels).
Ik vond het jammer dat deze eenvoudige formule niet opgenomen was in het boek van Adrie Otte.

Oscar

Citaat van: Pallieter op 13-01-2014  06:51 uHet echte brouwzaalrendement wordt berekent door.
bekomen soortelijk gewicht x bekomen plato° graden x aantal liters wort / delen door storting (mout) in grammen
Voor een hobbybrouwer ligt dit meestal rond de 60 a 65% (volmoutbrouwsels).
Ik vond het jammer dat deze eenvoudige formule niet opgenomen was in het boek van Adrie Otte.

Heeft niets met "echte" te maken...in het verleden en bij de commercieele brouwerijen wordt hier vaak mee gewerkt. Maar dit geeft weer hoeveel suikers je uit je mout haalt t.o.v de massa van de mout. Wij thuisbrouwers rekenen het rendement uit van wat wij uit de mout halen t.o.v wat er theoretisch aan suikers in zit. Dit geeft mijn inziens een veel beter beeld van een rendement. Theoretisch is op die laatste manier 100% rendement mogelijk...

RobinB

En in beide gevallen betreft het het brouwzaalrendement. :)

Jeukstaardt

En als ik het als brouwleek dan goed begrijp is 83% zo gek nog niet? :)
Dat stemt mij dan gelukkig.

Pallieter

Inderdaad  83 % is vrij goed.


NewLine

Ter aanvulling: sommige software (personen) maakt dan ook nog eens een verschil tussen het rendement van het maischen en het rendement van het hele brouwproces (bv inclusief verliezen in hop, ketelresten, etc...)

Ik vind het maischrendement het meest nuttige. Hopverliezen, ketelresten zijn me te receptafhankelijk.

Eric v B

Gisteren heb ik een APA gebrouwen. Veel Amerikaanse hoppen, het ruikt heerlijk! Maar daar gaat het nu niet om.

Na het maischen en spoelen was er bij mij sprake van enige paniek: SG na spoelen was al gelijk aan het eind SG koken. Nadat ik de gemeten waardes ingevoerd had in BrouwHulp, bleek dat ik een maischrendement had van 110%. Ik was even bang dat ik me vermeten had bij het afwegen van de mout maar dat heb ik gecheckt en dat was niet het geval. Het rendement na koken was 85% (ik had 75% ingesteld in BrouwHulp). Het is nu de derde keer dat ik hoger uitkom dan gepland. Ieder keer het rendement in BrouwHulp aangepast 65%, 70%, 75% en nu dan 80%?  De eindhoeveelheid wort was als gepland maar de eind SG was veel hoger dan gepland (Brix 21,5 ipv Brix 18,6).

Hoe gaan andere brouwers hier mee om? Rendement in BrouwHulp bij blijven stellen totdat je "quitte speelt"? Of zijn er andere opties?

Oscar

Citaat van: Eric v B op 22-04-2014  12:53 uHoe gaan andere brouwers hier mee om? Rendement in BrouwHulp bij blijven stellen totdat je "quitte speelt"? Of zijn er andere opties?

Inderdaad gewoon je rendement bijstellen... En in dit geval kun je gewoon water toevoegen, heb je ook nog eens meer bier. :brouwen: :biersmile:

Eric v B

Kun tijdens het vergisten ook nog water toevoegen of is het beter om niet te doen? Hoe zit het dan met de bitterheid/ hoparoma? Dat dan toch minder tov het originele recept?

ciesvandekwis

Ik denk dat brouwzaalrendement toch best gedefinieerd wordt zoals het in de brouwerijschool wordt onderwezen.

Hier nog eens zoals het door Ronnie werd gesteld:

de formule is deze zoals die gebruikt wordt in cel K50:
=ALS(Totaalkg=0;"";ALS(Bekomenliter="";"";ALS(Stamwort="";"";StamSG/1000*Bekomenliter*totplato/(Totaalkg)/100)))

dit is ook de formule die in de KaHo boeken van Weustenraedt stond.
dus bekomen stamwort in SG als 1000 eenheden en niet als 1,000 (heb ik gemakshalve zo gedaan, in schoolboeken gebruiken ze 1,0000 in plaats van 1000,0 (duizend dus zoals we zeggen voor water)
storting in kg mout/granen = totaalkg
totplato = bekomen stamwort in °plato

formule = stamwortSG /1000 x bekomen liters * )Plato / storting/ 100 = uitkomst in %
dit is finaal wat je in het gistvat hebt.
Sommigen meten op hetgeen ze na filteren van het maischbeslag bekomen, dat is voor dat het gekookt heeft, dus meer liters en dunner wort, dat is FOUT!
Fout omdat ze geen rekening houden met de verliezen die in hop achterblijft. Zelfbedrog eigenlijk :wink:

BrouwVisie gebruikt voor echt brouwzaalrendement een niet gecorigeerde formule, ik weet niet vanwaar die komt.
Tevens verwarren veel mensen extratie rendement met het brouwzaalrendement die heel iets anders is.

Ik denk dat het veiligste rekenen datgene is wat ze in de brouwersopleiding KaHo en CTL geven.

RobinB

Citaat van: ciesvandekwis op 22-04-2014  13:44 uIk denk dat brouwzaalrendement toch best gedefinieerd wordt zoals het in de brouwerijschool wordt onderwezen.

Er is geen best, het is een kwestie van afspraken.
Het "hobby-brouwzaalrendement" is even goed als een "brouwschool-rendement".

Gewoon ervoor zorgen dat ieder dezelfde taal spreekt en er is niks aan de hand.
Bijna alle recepten op dit forum zijn gegeven met ons "hobby-brouwzaalrendement", dus ik stel voor daar gewoon bij te blijven. :)

Eric v B

Ik bedenk me net: ik heb voor de eerste keer mijn nieuwe filter gebruikt  :-[ Voorheen had ik een filter met alleen RVS vlechtwerk en nu heb ik filter ala Javal (rond gebogen RVS pijpje van 12 mm met gaatjes van 3 mm aan de onderkant en daar omheen RVS vlechtwerk van 16 mm. Zou dat het hoge rendement verklaren????


Jacques

Citaat van: Eric v B op 22-04-2014  13:41 uKun tijdens het vergisten ook nog water toevoegen of is het beter om niet te doen? Hoe zit het dan met de bitterheid/ hoparoma? Dat dan toch minder tov het originele recept?

Water toevoegen kan altijd. Uiteraard heeft dat gevolgen voor de smaak. Maar het is sowieso de vraag of je qua bitterheid / hoparoma uit komt op het origineel.


Citaat van: Eric v B op 23-04-2014  21:16 uIk bedenk me net: ik heb voor de eerste keer mijn nieuwe filter gebruikt  :-[ Voorheen had ik een filter met alleen RVS vlechtwerk en nu heb ik filter ala Javal (rond gebogen RVS pijpje van 12 mm met gaatjes van 3 mm aan de onderkant en daar omheen RVS vlechtwerk van 16 mm. Zou dat het hoge rendement verklaren????

Zou zomaar kunnen...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.