Consumentenrecht van hobbybrouwers

Gestart door Robert S, 12-01-2014 17:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toon van den broek

Hallo Biervrinden,
Las net deze discussie en wat me opvalt is dat er behoorlijk verschil is in opvattingen.
Er is veel verwarring over de data die vermeld staan bij de (natuur)producten die we gebruiken als hobbybrouwer.
Als ik me verplaats in de beginnende brouwer kan ik me de ergernis ook wel voorstellen, want o.a. op dit forum wordt behoorlijk veel aandacht besteed aan recepten en ook aan de programma's die hiervoor gebruikt worden.
Het lijkt dan allemaal strak en goed onderbouwd, maar alles berust dan in feite wel op talloze aannames.
Alfazuurgehalte, aroma's, gistvitaliteit, moutkwaliteiten, maar ook: gewichten, inhoudsmaten en vast nog veel meer.
Misschien moeten we hier ons toch wat bescheidener opstellen en minder exact proberen te denken?
Zelfs grote brouwerijen worstelen voortdurend met dezelfde vragen en deze zijn alleen met inventiviteit/vakmanschap op te lossen.
Daarom is het m.i. goed veel te relativeren als hobbybrouwer. En ons niet teveel dingen wijs te laten maken.
En dat leeft ook veel ontspannener kan ik jullie verzekeren.

Groet, Toon.

RobinB

Het mooie is dat ik ondanks die talloze aannames en gerichte toepassing daarvan, doorgaans heel goed uitkom waar ik beoogde te komen. Ook obv die talloze aannames. :)

Ergo; geniet van het gemak dat brouwsoftware je biedt en de inzicht die het je geeft in recepten/receptontwikkeling.
Het leeft en brouwt heel ontspannen. :)

EBC

Of gebruik gewoon korrelgisten. Die leveren gegarandeerde kwaliteit, zonder starters, zonder beluchten, zonder toestanden. En de kwaliteit van het geproduceerde bier is gelijk zo niet beter dan dat gemaakt met onvoldoende starters van vloeibare gisten.

Jacques

Citaat van: Twentse Schapekop op 14-01-2014  20:19 uWyeast van 6 maanden oud? Ongeacht waar je het hebt gekocht zou ik toch contact opnemen met de winkel/webshop.
Wyeast verpakkingen die ik bestel zijn vaak niet ouder dan een maand, dus het kan wel.

Als we zouden willen dat alle Wyeast gisten die hier in Nederland verkocht worden niet ouder zijn dan 6 maanden zou het aanbod aanzienlijk verkleind moeten worden. Er zijn altijd gisten die wat minder lopen. Het zou een enorme verarming zijn indien deze discussie dat resultaat zou hebben. Moeten we gewoon niet willen. Beter is het dat de leveranciers wat meer voorlichting geven hoe omgegaan moet worden met het levende biologische product dat gist is.

Jacques

Citaat van: toon van den broek op 14-01-2014  21:21 uHallo Biervrinden,
Las net deze discussie en wat me opvalt is dat er behoorlijk verschil is in opvattingen.
Er is veel verwarring over de data die vermeld staan bij de (natuur)producten die we gebruiken als hobbybrouwer.
Als ik me verplaats in de beginnende brouwer kan ik me de ergernis ook wel voorstellen, want o.a. op dit forum wordt behoorlijk veel aandacht besteed aan recepten en ook aan de programma's die hiervoor gebruikt worden.
Het lijkt dan allemaal strak en goed onderbouwd, maar alles berust dan in feite wel op talloze aannames.
Alfazuurgehalte, aroma's, gistvitaliteit, moutkwaliteiten, maar ook: gewichten, inhoudsmaten en vast nog veel meer.
Misschien moeten we hier ons toch wat bescheidener opstellen en minder exact proberen te denken?
Zelfs grote brouwerijen worstelen voortdurend met dezelfde vragen en deze zijn alleen met inventiviteit/vakmanschap op te lossen.
Daarom is het m.i. goed veel te relativeren als hobbybrouwer. En ons niet teveel dingen wijs te laten maken.
En dat leeft ook veel ontspannener kan ik jullie verzekeren.

Helemaal gelijk Toon.

Te vaak wordt gedacht dat alles te berekenen en te voorspellen is als het gaat om het brouwen van bier. Bier is een natuurproduct en bierbrouwen is een ambacht. Dat betekent dat je je materialen moet leren kennen. En dat geldt ook voor de eigenschappen van de verschillende gisten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.