Pilsener blijft troebel

Gestart door Matthijs, 12-01-2014 10:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthijs

Na mijn eerste (mijns inziens) geslaagde brouwsel, leek het me wel iets om een pilsener te proberen te maken. Dat was zo'n 5 weken geleden. Omdat ik 3 weken naar het buitenland zou gaan, wilde ik het brouwsel liefst voor mijn vertrek (dus na 2 weken) in de flesjes hebben zitten. Het bleef toen troebel, dus ik besloot om het nog maar eens 3 weken koel in het conische RVS-vat te laten staan (op circa 10 graden).

Nu ben ik terug, en het is nog steeds troebel. Heb wat in een glaasje gedaan en hier wat suiker aan toegevoegd, om te kijken of nagisting misschien ervoor kan zorgen dat het wat bezinkt. Er zit nu na 1 nacht inderdaad wat bezinksel op de bodem. Gaat dit uiteindelijk werken? Met andere woorden: moet ik het troebel bottelen en komt het dan met gistsuiker goed? Of is er iets misgegaan en moet ik 20 liter weg kieperen? Het het geproefd en ik heb het idee dat het nog wel goed kan komen. Ik hoor graag jullie ervaringen in deze! Hieronder een printscreen van het brouwschema.

Oh ja, liefst zou ik willen filteren, maar hier heb ik geen ervaring mee. Misschien heeft iemand de gouden tip?

Groet, Matthijs



De-Geert

Een paar vragen / opmerkingen:
- is het echt troebel, of wazig? (foto?)
- Is het bier uitgegist? (wat is eind SG?)
- 10 graden is niet koud voor een ondergister, als je koud wilt klaren zou ik richting 0 graden gaan
- filtreren zou ik niet adviseren. Ik heb er persoonlijk niets op tegen, maar dat vergt wel wat extra spullen en je riskeert oa. oxidatie waar je misschien meer mee verpest dan goed maakt.
- je zou kunnen klaren met gelatine als je heel graag een helder pilsje wilt, maar ik vraag me af of het nodig is.
- kan je wat meer informatie verschaffen over de vergisting e.d.?

Ronald_

Wat er mis is gegaan kan ik je zo niet vertellen het kan te maken hebben met de manier van filteren na brouwen, de mout, de hoeveelheid gist en nog wel wat dingen.

Wel weet ik dat je dit bier niet meot weggooien omdat hij troebel is. Ik zou hem gewoon bottelen en hoogstwaarschijnlijk wordt hij helderder van de fles - zij het wel met bezinksel.

Toen wij eens een pils brouwde hebben we expres iedere stap bedacht hoe het bier zo helder mogelijk werd. Dus na het maischen extra terug blijven gooien tot het echt helder is en na het koken ook. Daarnaast hebben we dat bier toen twee weken op 0 graden gezet voor dat we gingen afvullen.

William

Naast de eerder genoemde zaken zal het type gist van belang zijn (wel/niet flocculent) en ook de watersamenstelling.

Bij zeer zacht water moet je soms wat extra moeite doen om het echt helder te krijgen. Lang koud wegzetten doet dan het meeste.

Matthijs

Citaat van: De-Geert op 12-01-2014  11:10 uEen paar vragen / opmerkingen:
- is het echt troebel, of wazig? (foto?)
- Is het bier uitgegist? (wat is eind SG?)
- 10 graden is niet koud voor een ondergister, als je koud wilt klaren zou ik richting 0 graden gaan
- filtreren zou ik niet adviseren. Ik heb er persoonlijk niets op tegen, maar dat vergt wel wat extra spullen en je riskeert oa. oxidatie waar je misschien meer mee verpest dan goed maakt.
- je zou kunnen klaren met gelatine als je heel graag een helder pilsje wilt, maar ik vraag me af of het nodig is.
- kan je wat meer informatie verschaffen over de vergisting e.d.?

Goedemiddag,

Dank voor de snelle reactie! Heb zojuist nog eens gemeten: eind SG = 1.012 dus dat lijkt me prima.
Qua troebelheid: tja, waar zit de grens tussen troebel en wazig? Heb een foto toegevoegd.
Meer info over de vergisting zou ik niet kunnen geven; dit is pas mijn tweede brouwsel.
Ben nogal in de uitprobeerfase :-)

Gr, Matthijs



ray71

ik zou een dag of 3 op 0-3 graden lageren er zal nog wat gist uitzakken. dan bottelen.

Hoppenbrouwers

Ik heb eerder een pils gebrouwen met dezelfde gist (ofja, de w43/70 korrel maar dat is exact dezelfde). Deze was aanvankelijk ook wat wazig, niet zo als deze, maar uiteindelijk kraakhelder. Kan wel een hele poos duren. Dus gewoon goed lageren en lang in de fles laten zitten voor je het probeert. Oh, en natuurlijk rechtop bewaren. Ook in de koelkast.

EvilWoutertje

En anders gewoon troebel opdrinken en je zult merken dat het prima zal smaken!

RobinB

Citaat van: William op 12-01-2014  11:25 uBij zeer zacht water moet je soms wat extra moeite doen om het echt helder te krijgen.

Een (relatief) gebrek aan calcium ionen kan dan inderdaad ook parten spelen. Eea is mede afhankelijk van je watersamenstelling en behandeling.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.