Lageren; nu al of wachten?

Gestart door Jeukstaardt, 14-01-2014 19:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jeukstaardt

De zoveelste lageringsvraag.
Afgelopen zondag een sterke blonde gebrouwen en inmiddels is de hoofdgisting voorbij.
Zondag om 17:00 de gist erbij gedaan en sinds vanmorgen weinig waterslotactiviteit meer.
Start SG 1072, vanmorgen 1028. Ongeveer 10-12 blubs per minuut nu.
Ik wil gaan lageren maar ik zie dat de gist aan het uitzakken is.
Bovenin het gistvat is een donkere band te zien met daaronder het melkachtige jongbier duidelijk nog vol met de gist.
Zal ik wachten tot de gist volledig is uitgezakt in het hoofdvergistingsvat of kan ik het jongbier nu ook al overhevelen zodat het verder bezinkt in de nagistingsmandfles?

EvdBroek

Nee joh!
De vergisting is nog bezig zo te lezen. Gewoon geduld hebben, zeker een week laten staan vanaf het moment van brouwen.
Wat moet je eind SG zijn?

Als je SG voldoende gedaald is kun je overhevelen of bottelen

Lageren is trouwens helemaal niet nodig

Jeukstaardt

Citaat van: EvdBroek op 14-01-2014  19:24 uWat moet je eind SG zijn?

1023 volgens BrouwHulp.

zeebrew

Dat lijk me heel hoog, 1013 is zelfs nog hoog, ook de activiteit van je gist is nog hoog. Lageren, als je dat al wil doen, doe je voorafgaand aan het bottelen, en dat doe je als je uitvergist bent, je SG is dan 2 tot 3 dagen stabiel, en geen activiteit meer in je waterslot. Ik zou nog zeker een week afwachten.

Jeukstaardt

Ja, vind ik ook aan de hoge kant, maar dat is wat BrouwHulp aangeeft. Het is mijn eerste zelfgemaakte recept in BrouwHulp, heeft dat er iets mee te maken misschien? :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.