Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter; roeren en/of beluchten

Gestart door Jeukstaardt, 12-01-2014 00:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Jeukstaardt

Ik ben bezig om een magneetroerder te bouwen en ben veel aan het inlezen over het opkweken van gist. Nu is mijn vraag: volstaat het om alleen te roeren voor O2 opname of moet ik alsnog beluchten ondanks (continu) roeren?

RobinB

Ik belucht in de vortex die ontstaat bij een goede roerder.

Jacques

Als je stuk aluminiumfolie losjes over de hals van de fles/erlenmeijer doet is beluchten in vorm van het inblazen van zuurstof niet nodig. Kan natuurlijk wel.

Jeukstaardt

Dus door roeren alleen neemt de starter ook al voldoende zuurstof op?

William

Citaat van: Jeukstaardt op 12-01-2014  12:25 uDus door roeren alleen neemt de starter ook al voldoende zuurstof op?

Maar in combinatie met (steriele) lucht in de kopruimte te blazen krijg je wel wat meer zuurstof in de kopruimte en dus ook in het starterswort en wordt het uittredend koolzuur wat sneller verdreven. Actief transport door convectie is sneller dan door diffusie alleen.

In het hoeverre het veel uitmaakt in gistproductie of hoeveelheid vitaal gist weet ik niet.

Als je gemakkelijk steriele lucht in kunt blazen, zou ik het niet nalaten.

luftie

Als je die beluchter niet hebt, is het dus niet nodig.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 12-01-2014  01:02 uIk belucht in de vortex die ontstaat bij een goede roerder.

Heb je dan wel een bruissteentje aan het slangetje hangen of alleen het slangetje?
En weet iemand hoe ik een keramisch bruissteentje het beste steriel kan maken. Koken of in een Chemi Pro of Star San oplossing leggen?
Ik heb een een luchtpompje, slang,  filtertjes en een keramisch bruissteentje maar ben er eigenlijk nog nooit aan begonnen.

Jacques

Citaat van: luftie op 12-01-2014  13:57 uAls je die beluchter niet hebt, is het dus niet nodig.

Ik heb wel een beluchter maar gebruik die niet tijdens het roeren.

Eerlijk gezegd heb ik nooit een test uitgevoerd om te kijken of je door het blazen van lucht in de fles meer gist krijgt. Is naar mijn idee makkelijk uit te voeren. Wie pakt de handschoen op? 

RobinB

Citaat van: Orangeloo op 12-01-2014  15:06 uHeb je dan wel een bruissteentje aan het slangetje hangen of alleen het slangetje?

Alleen het slangetje.
De zuurstof in de hoofdruimte is snel opgebruikt. Daarvoor belucht ik in de vortex.
Als je een goede vortex hebt, hoor je die lucht aanzuigen. Door het roerdertje wordt dat vervolgens in de vloeistof geslagen.

orangeloo

Citaat van: RobinB op 12-01-2014  18:35 uAlleen het slangetje.
De zuurstof in de hoofdruimte is snel opgebruikt. Daarvoor belucht ik in de vortex.
Als je een goede vortex hebt, hoor je die lucht aanzuigen. Door het roerdertje wordt dat vervolgens in de vloeistof geslagen.

Hoef je ook geen bruissteentje te ontsmetten  :duimop:
Zal het volgende keer eens proberen.

Alleen vraag ik mij af of ik een goede roervlo heb  :weetniet:
Als ik een vortex tot beneden wil hebben, "vliegt" de roervlo steeds uit het midden. In een erlenmeyer van 5 liter, met een inhoud van 3 liter starter.
Ik heb een LABINCO magneetroerder L-23 dus daar kan het niet aan liggen denk ik.
Mijn roervlo is 8 kantig met in het midden verdikking, 38 x 8 mm
Wat voor roervlo raad jij aan?

Verder heb ik een aquarium pompje wat 96 liter / uur geeft, lijkt mij voldoende toch?

William

Ik heb verschillende roervlooien maar de beste ervaring heb ik met roervlooien die cylindrisch zijn zonder verdikking en die toch wel zo'n 5 cm lang zijn (niet te klein). Daarnaast moet de bodem vlak zijn en moet je de roervlo langzaam op gang laten komen.

RobinB

Ik heb inderdaad ook een gewone "standaard" cilindrische roervlo van ca. 5 cm. :)

dennisbier

RVS bruissteentje in de alcohol 70%.
De gist is wel blij met alle extra's die je hem geeft.
Ik heb nog net geen 2 identieke roerders om zo'n test uit te voeren...
Ik ga er vanuit dat continu zuurstof zijn bedrage levert als het de gist verder aan niks ontbreekt.

William

Citaat van: dennisbier op 12-01-2014  21:43 uRVS bruissteentje in de alcohol 70%.

Zo doe ik het ook en dan zuig ik het hele slangetje ook direct vol.

Jacques

Citaat van: dennisbier op 12-01-2014  21:43 uIk heb nog net geen 2 identieke roerders om zo'n test uit te voeren...

Hoeft ook niet. Met nauwkeurig afgewogen gedroogde gist en moutextract kun je identieke omstandigheden creƫren.

dennisbier

Ik zou het het liefst langs elkaar uitproberen.
Ik werk eigenlijk nooit met korrelgisten. Altijd met Wyeast smackpacks of een slurrie (monster)
Maar ik heb tot een jaar geleden zonder beluchting gewerkt en dit jaar starters gemaakt met beluchting (en roeren) en ik heb in kortere tijd flink meer gist. (en vitaler)
Misschien dat het ook per gistsoort nog verschilt, wat de winst is.

Vergelijkbare Topics (7)

5716

Reacties: 6
Gelezen: 2674

32612

Gestart door braaf

Reacties: 9
Gelezen: 3204

20057

Reacties: 17
Gelezen: 6875

16887

Reacties: 18
Gelezen: 8138

14063

Reacties: 37
Gelezen: 12083

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.